کد خبر: ۸۳۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷ 17 March 2020

کسی در رشت جرأت حل مشکلات پاکبانان را ندارد/ مشکل اصلی ما عدم نظارت بر عملکرد مدیران است

 
تابناک / تعدادی از پاکبانان شهرداری رشت برای بیان مشکلات خود در دفتر پایگاه خبری_تحلیلی ۸دی حضور یافتند‌ تا گوشی داشته باشند برای شنیدن درد و دل هایشان؛ مشکلاتی که ماه ها و سال ها هم از آن بگذرد گویی کسی پیدا نمی شود تا دست گشایشی داشته باشد.
 

پاکبانان همان هایی هستند که در سخت ترین شرایط کاری و با کمترین حقوق که همان هم هیچ گاه سر وقت پرداخت نمی شود، میدان را خالی نمی کنند. آن ها حتی در این روزهایی که به دلیل شیوع کرونا اکثرا ترس سلامتی جانشان را دارند، بیشتر از گذشته برای نظافت معابر و خیابان های شهر مایه می گذارند.

نکته مهم این است که پاکبان هم آدم است، دل دارد، عشق دارد، زن و فرزند و زندگی دارد و در این اوضاع نابسامان کاری باید برای حفظ بساط زندگی اش بجنگد و بجنگد!

در روزهای پرشور انتخابات بود که تعدادی از پاکبانان بخش رفت و روب مناطق پنجگانه کلانشهر رشت برای بیان مشکلات خود در دفتر پایگاه خبری_تحلیلی ۸دی حضور یافتند‌ تا گوشی داشته باشند برای شنیدن درد و دل هایشان؛ مشکلاتی که ماه ها و سال ها هم از آن بگذرد گویی کسی پیدا نمی شود تا دست گشایشی داشته باشد.

در ابتدا ذکر دو نکته ضروری است. یک: این مصاحبه اگرچه در روزهای پرشور انتخابات تهیه شد اما قرار بود برای اینکه در موج اخبار انتخاباتی گم نشود با فاصله منتشر شود که بحران کرونا مجال نداد. دو: اسامی ذکر شده در مصاحبه به دلیل عدم امنیت کاری پاکبانان به صورت مستعار آمده است.

 

 

در ادامه جزئیاتی از مسائل و مشکلات پاکبان های شهر رشت را می خوانید:

شهردار رشت گفت مشکلات شما از اول نباید پیش می آمد

علی یکی از پاکبانان شهر رشت با اشاره به دیدار پاکبانان با شهردار رشت برای بیان مشکلاتشان، گفت: در این جلسه مشکلات خود را بیان کردیم، شهردار یک سری از مسائل را شنید و گفت: «اینها مشکلات چندانی نیست از اول هم نباید چنین مشکلاتی می داشتید!»

وی ادامه داد: به ویژه درباره لحاظ کردن سختی کار ما گفت این موضوع کاملا حل شده است در صورتی که ما با سازمان پسماند و یکی از اعضای شورا تماس گرفتیم که گفتن سختی کار شما لحاظ نشده است.

پرداخت 5 ماه حقوق سال 98 مطابق با مصوبه سال 97 انجام شده است!

امیر یکی دیگر از پاکبان ها ادامه داد: بخش خدماتی و رفت و روب شهر رشت به صورت انحصاری به ۲_۳ شرکت واگذار شده است، مناقصه هر سه سال یکبار برگزار می‌شود و هر بار یکی از این شرکت ها برنده می‌شود که یک شرکت حدود ۹ سال است سنوات کارگران را نداده است که البته جز پیش شرط های این شرکت پرداخت نکردن سنوات تا زمانی که حضور دارد است که طبق قانون باید در پایان قرارداد سنوات را با مبلغ روز پرداخت کند.

وی افزود: یعنی شرکت زمانی که با ما قرارداد برای سالهای ۹۵ تا ۹۸ میبندد سنواتی را که در پایان سال ۹۸ باید پرداخت کند می بایست مطابق سال ۹۸ پرداخت کند اما بر حسب سال ۹۵ پرداخت میکند؛از طرفی حقوق ما تا مرداد ماه امسال طبق سال ۹۷ پرداخت شده و تازه از برج پنج مطابق سال ۹۸ به ما حقوق دادند!

کار ما برده داری نوین است

وی بیان کرد: ما از ۴صبح که از خانه برای کار بیرون می آییم، معلوم نیست سالم برمی گردیم یا تصادف می کنیم! در چنین شرایطی حقوق ما با حق اولاد و کار در روزهای تعطیل، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که همان را هم با چند ماه تاخیر و با منت پرداخت می کنند.

امیر گفت: با وجود اینکه نزدیک عید همه به پول نیاز دارند اما همیشه حقوق اسفند ماه را اردیبهشت یا فروردین به ما می‌دهند و ما خرج ایام عید را باید از حقوق برج ۱۱ هزینه کنیم و عیدی را هم آخر اسفند می دهند.

وی گفت: چهار سال پیش یکی از دوستانی که از جایی که لیست حقوقی رد می شد پرسید چقدر حقوق می گیرید؟ گفتم: ۸۵۰هزارتومان! خیلی تعجب کرد و گفت من به طور میانگین برای همه ۸۰ ساعت اضافه کار رد کردم و ۲میلیون و ۴۵۰هزار تومان حقوق توسط شهرداری واریز می شود، اما آن زمان ۸۵۰هزارتومان برای ما واریز می شد.

چرا حقوق کارگری که با دستان خود زباله های شخصی مردم را جمع می کند چند ماه باید عقب بیفتد!

 

 

اکبر یکی دیگر از پاکبانان حاضر ادامه می دهد: این انصاف نیست حقوق منِ کارگری که با دست خود زباله های شخصی مردم را جمع می کنم ۲، ۳ ماه عقب بیفتد در صورتیکه فیش حقوقی مدیران از ۱۰، ۱۵میلیون تومان شروع می شود و راحت پرداخت می کنند.

وی گفت: چند روز قبل با یکی از اعضای شورای شهر در مورد قرارداد جدیدی که شرکت با ما بسته بود تماس گرفتم و پرسیدم آیا در قرارداد جدید سختی کار آمده است یا نه، که این عضو شورای شهر که خودش کارمند پسماند است، گفت: من خبر ندارم! این بی توجهی نشان می دهد که این مسئله هم برای شرکت ها و هم شهرداری سود دارد.

مشکل اصلی ما نداشتن حراست و نظارت بر عملکرد مدیران است

اکبر افزود: مشکل اصلی ما نداشتن حراست و نظارت بر عملکرد مدیران است، چگونه ممکن است پیمانکاری با پراید وارد این مجموعه شود و بعد از ۸سال با ۲۰میلیارد سرمایه برود!

وی با اشاره به عملکرد نامناسب شرکت های خدماتی گفت: مسئول نظارت بر شرکت ها اول شخص شهردار و سپس مسئول سازمان پسماند شهرداری است.

خصوصی سازی بلای جان کارگران شهرداری

محمد چهارمین پاکبان شهرداری رشت است که اینجا لب از سخن می گشاید و می گوید: تا قبل از خصوصی سازی که ما زیر نظر شهرداری بودیم وضعیت کار ما منظم و خوب بود هر ۶ ماه یکبار ۸۰درصد حقوق ما را بصورت بن و...پاداش می دادند اما از سال ۸۹ که کار به بخش خصوصی واگذار شد، نصف حقوق ما کسر شد و ۱۵۰ساعت اضافه کاره ما کاملا صفر شد.

وی گفت: زمانی که شرکت خصوصی سازی شد هر منطقه را به ۳بخش نقسیم کردند هر بخش حدودا ۴۵ کارگر دارد و بر اساس نقشه ای که تعیین کردند باید در مجموع ۲۱۰ کارگر برای این مناطق گرفته شود، پیمانکار حقوق ۲۱۰ کارگر را از شهرداری می گیرد اما ۱۶۰ کارگر در اختیار دارد.

کارگری در سرویس بهداشتی با پارتی!

محمد به موضوعی جالب و البته قابل تأمل اشاره کرد و گفت: کارگر سرویس های بهداشتی باید پارتی خیلی محکمی داشته باشد و هرکسی را برای آن بخش نمی برند، مخصوصا سرویس بهداشتی بازار!

برخی مدیران حتی حاضر نیستند جواب سلام کارگر را هم بدهند!

وی گفت: ما شاهدیم برخی مدیران حتی حاضر نیستند جواب سلام کارگر را هم بدهند، اما در زمان انتخابات کارهایی که اصلا مربوط به یک پاکبان نمی شود را گردن ما می اندازند و سرکارگر هم نمی تواند به آن ها نه بگوید.

علی ادامه داد: در بخش ماشین آلات شهرداری به شرکت به ازای هر نیسان ماهی ۷ میلیون تومان پرداخت می کند اگر ۱۰ ماه این پول را بگیرد می‌تواند یک نیسان‌صفر برای خود بخرد! و هر ناحیه حدود ۳۰ عدد ماشین دارد‌ این در حالی است که اگر ماشین دچار هرگونه مشکلی شود راننده باید خسارت آن را از حیب خود بدهد.

یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان حقوق پاکبانان بازنشسته

وی گفت: بر اساس قانون جمهوری اسلامی رفتگردی که جا رو می زنند شامل سختی کار می شود ولی برای ما سختی کار را لحاظ نمی کنند که اگر لحاظ شود کار ۳۰ ساله ما در ۲۰ سال تمام می شود و بازنشسته می شویم ولی در طول این ۸_ ۹ سال انجام نشده است و اگر همکاری از بین ما بخواهد زودتر بازنشسته شود باید به بیمه پول بدهند و بعد از آن شرکت مربوطه ای که برای آن کار کردند و سختی کار را برای آنها رد نکردند شکایت کنند که آن پولی که هزینه کرده اند را بگیرند؛ در حالی که شرکت می توانند در قرارداد همان ۴درصد حق سختی کار لحاظ کند.

علی ادامه داد: از طرفی این شرکت ها ۳ساله هستند و وقتی کد کارگر عوض شود، فاصله بیمه ایجاد می شود و خود به خود بیمه دچار مشکل می شود و در نهایت همکاری که بازنشسته می شود پایه حقوق او نهایتاً به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می رسد.

وی افزود: البته حجت جذب عضو شورای شهررشت گفته است که از خردادماه سال ۹۹ پایه حقوق ماهانه علاوه بر مبلغی که هیئت دولت تعیین کرده است افزایش پیدا می کند.

پرداخت با تأخیر حقوق یکی از معضلات پاکبانان

محمد ادامه داد: میزان دریافتی حقوق که البته همان را هم پس از چند ماه تعویق پرداخت می کنند، بیمه، سختی کار، نداشتن لباس مناسب و بی احترامی که از طرف شرکت به کارگران می شود مشکلاتی است که هر روز با آنها مواجه هستیم و زندگیمان را دچار مشکلات بسیار زیادی کرده است.

وی ادامه داد: در شرایط سختی کار می کنیم اما همان حقوق ناچیزمان با تأخیر پرداخت می شود و گاهی ما پولی برای پرداخت کرایه خانه و قسط بانکی که جریمه به آن اضافه می شود، نداریم.

محمد با بیان اینکه حقوق برج ۸ را به مبلغ ۲میلیون و ۴۰۰ تومان با ۳تا حق اولاد و کار در همه روزهای تعطیل بدون محاسبه اضافه کار پرداخت کرده بودند، گفت: به تازگی حقوق برج 10 را پرداخت کردند.

وی گفت: ما نمی خواهیم شهرداری را ترکه کنیم یا اضافه بر سازمان به ما چیزی بدهند ما فقط می گوییم اگر حقوق ما ۵میلیون تومان است که متأسفانه شرکت ها بدون آنکه کوچکترین نقشی در کار و زندگی ما داشته باشند سهم عمده ای از آن می برند، حداقل همان ۲میلیون و اندی حقوق ما را به موقع بدهند بقیه حقوق ما برای خودشان!

برخی از همکاران ما گاهی پول خرید یک کیلو قند و شکر را هم ندارند

علی ادامه داد: گاهی دریافت نکردن حقوق باعث اختلاف خانوادگی می شود، ما حتی پول پرداخت شهریه مدرسه بچه ها و کرایه خانه را نداریم، همکاری ۸میلیون طلبکار است اما پولی برای عمل چشم همسرش که روز به روز ضعیف تر میشود ندارد؛ ما هم فرزندانی داریم که در مدرسه و جامعه، همه چیز را می بینند و گاهی از ما یک چیز کوچک می خواهند که پول همان را هم نداریم، پسر یکی از همکاران ما فوتبالیست خوبی است اما حتی نمی تواند شهریه یک باشگاه ساده را بدهد! و حتی شده همکاری توان مالی خرید یک کیلو قند و شکر را ندارد.

وی گفت: برخی از همکاران ما هستند که از بین زباله ها لوازم پلاستیکی و کارتون جمع می‌کنند! که بعضی از شرکت ها می گفتند کارتون ها برای آن ها است و برخی دیگر از همکاران برای به دست آوردن ۳۰ تا۵۰ هزار تومان پول نان و... راه پله خانه ها را می شستند که شرکت در این صورت تذکر می دهد.

علی گفت: همکاری داشتیم که دخترش به خاطر نداشتن مقنعه سه روز به مدرسه نرفت این در حالی است که خودم سال قبل کاغذی در سطل زباله پیدا کردم که در آن درج شده بود تعداد ۵ تا ۱۰ عدد سکه به یکی از مسئولان شهری پرداخت شود!

خاطرات خوب پاکبانان از شهردار سابق

امیر پاکبان شهرداری رشت، تصریح کرد: معوقه های حقوق ما از سال ۹۲ آغاز شده است که گاهی در زمان شهردار بودن محمد علی ثابت قدم این معوقات به اوج خود می‌رسید.

وی ادامه داد: زمانی که نصرتی شهردار رشت بود، معوقات حقوقی ما را از ۳تا۴ ماه به ۱۳ روز رساند با وجود همین مشکلاتی که هنوز هم هست با همین بدهکاری ۸۰۰ میلیاردی که شهردار فعلی از آن دم می‌زند و می‌گوید من میراث دار ۸۰۰ میلیارد بدهی شهرداری هستم، نصرتی هم همینقدر بدهکاری داشت ولی برای کارگر ارزش قائل می‌شد و حقوق پرسنل را اولویت اول خود قرار می داد.

امیر افزود: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، اگر شهرداری می خواهد پارک آبی و فواره درست کند اول حقوق ما کارگران را بدهد و بعد بروند دنبال پروژه های زیباسازی شهر!

شهرداری راه های زیادی برای درآمدزایی دارد

وی بیان کرد: درآمد سازمان پسماند در حال بالاتر رفتن است، به این صورت که از ازمایشگاه، کلینیک و مراکز هایی که شلوغ هستند و مراجعه کننده زیاد دارند بابت حمل زباله قرار داد می بندد که اگر مثلاً از یک میزان به بالا باشد باید پول جداگانه به سازمان پسماند پرداخت شود و حتی یک بار تا یک هفته زباله را از یکی از همین مراکز به دلیل اینکه پولی پرداخت نکرده بود جمع آوری نشد.

امیر گفت: یکبار برای معوقات حقوق خود به شورا مراجعه کردیم و یکی از اعضا با منت گفت به شهردار می‌گویم تا چیزی برای شما واریز کند این در حالی است که حقوق ما را قانون و دولت مصوب کرده است دلیلی ندارد که منت سر ما بگذارند یا اینکه ما به خاطر مشکلات سازمان یا شهرداری حقوق خود را دریافت نکنیم.

وی با اشاره به حضور یک پاکبان در شورای شهر رشت، گفت: محمدحسن علیپور برای ما خیلی تلاش می کند ولی تنهاست و یک دست صدا ندارد به همین دلیل ما می خواهیم متحد شویم و در دوره بعدی انتخابات شورا، پاکبان های بیشتری به شورا بفرستیم تا یک سوم کرسی شورا برای دریافت حقوق خود داشته باشیم‌.

امیر با بیان اینکه برخی اعضای شورا از شرکتی ها پورسانت می‌گیرند و یکی از اعضای شورا سهام دار یک شرکت است، گفت: برخی نمایندگان هم زمان انتخابات یاد کارگران و حقوق معوقه می افتند.

جعفرزاده قسم خورده بود اولین کار او در مجلس حل مشکلات رفتگران باشد

وی افزود: غلامعلی جعفرزاده در انتخابات دور قبل در دفتر خود قسم خورد که اولین کاری که بعد از ورود به مجلس می‌کند پیگیری مشکلات رفتگران کشور بویژه شهر رشت باشد اما آخرین کاری هم که می توانست انجام دهد ما نبودیم.

محمد ادامه داد: نامه ای با این موضوع که نیروهای خدماتی شهرداری از بخش خصوصی خارج شوند در استانداری موجود است اما آقایان نامه را نمی آورند در حالیکه شهرداری های استان های دیگر این کار را انجام دادند. در زمان دولت احمدی نژاد یک‌نامه ای آمد برای همه شهرداری ها که نیروهای خدماتی و شهرداری ها جذب همان ارگان و سازمان شوند که استاندارد وقت این نامه را نادیده گرفت و فقط این کار در بیمارستان ها انجام شد.

کسی که در میان حجم مشکلات درد و دل ما را شنید!

وی افزود: تنها کسی که در میان حجم مشکلات درد و دل ما را شنید و کمی به داد ما رسید و شرکت از او می ترسید آقای سرافراز  رئیس خدمات شهرمنطقه دو بود که الان مدیر پیشگیری از تخلفات ساختمانی مرکز است.

محمد بیان کرد: تا زمانی که آقای سرافراز بود حداقل اجازه نمیداد که از ما رشوه بگیرند و گفته بود اگر کسی از شما تقاضای پول کرد به من خبر بدهید و این باعث ترسیدن سرپرست و سرکارگر شده بود.

وی با بیان اینکه در تجمع شهریور ماه تهدید شدیم که به عنوان اغتشاشگر سیاسی دستگیر می شویم، گفت: ما سی ام شهریور امسال به نشانه اعتراض نسبت به مشکلات و حقوق خود تصمیم گرفتیم از ساعت ۲۰شب کار نکنیم و حجم زباله در شهر باقی بماند سپس حدود ۷۰تا۱۰۰نفر در میدان صیقلان تجمع کردیم. شهردار آمد و وعده حل مشکلات ما را داد، بعد عده ای آمدند ما را تهدید کردند که اگر شما سر کار نروید شمارا اخراج کرده یا به عنوان اغتشاشگر سیاسی معرفی و دستگیر می شوید و برای همان تجمع سه روز غیبت برای ما رد کردند.

کسی در رشت جرأت حل مشکلات پاکبانان را ندارد/ کاش راهی باز شود برای دیدن آقای رئیسی!

محمد با تأکید بر اینکه کسی در این شهر دل و جرءت ندارد که مشکلات را اعلام و حل کند، گفت: پاکبانان شهرهای لاهیجان، انزلی و صومعه سرا چنین مشکلاتی ندارند اما در رشت چون در رأس کار کسی نیست که برای ما ارزش قائل شود مشکلاتمان حل نمی شود. ما فقط توکل کردیم به خدا و دلمان می‌خواهد یک راهی باز شود که برویم پیش آقای رئیسی، ما اهل تجمع و کارهای غیرقانونی نیستیم فقط حق و حقوق قانونی خود را می خواهیم، حقی که برای ماست.

وی ادامه داد: ما برای بیان مشکلات خود به استانداری مراجعه و تقاضای جلسه کردیم که مصطفی سالاری استاندار سابق جواب تقاضای ما را نداد.

ما ماشین آلات و اموال بخش خصوصی نیستیم!

علی در اینجا ادامه داد: به فرمانداری مراجعه کردیم، گفتند چون شما نیروهای حجمی هستید نمتوانید قراردادی شهرداری شوید، ما گفتیم چرا شما حجم کار را در دست بخش خصوصی نمی دهید؟ مگر ما ماشین آلات، تولید یا مواد اولیه بخش خصوصی هستیم که ما را فرستادید بخش خصوصی! شما می‌گویید ما نیروی حجمی هستیم قبول، پس حجم کار را هم بدهید به بخش خصوصی، حقوق را چرا می دهید به بخش خصوصی!

وی افزود: یکبار دیگر هم پیش فرماندار رفتیم که او را ندیدیم اما پیغام پسغام هایی دادند و گفتند حل می شود که پس از گذشت حدود یک سال شرایط تغییری نکرد و حتی بدتر شده است؛ راننده رئیس جدید دادگستری گیلان هم یکبار پیغام داد و گفت روزهای سه شنبه ملاقات عمومی دارد و بیایید مشکلاتتان را بیان کنید و این تنها جایی است که نرفتیم چون هرجایی رفتیم حالت فرمالیته داشت و مشکلمان حل نشد.

علی با بیان اینکه حقوق مان با تأخیر پرداخت می شود و 5 ماه حقوق ما مطابق با مصوبه سال 97 پرداخت شده، گفت: شرکتی که در مناقصه برنده میشود و کار را در دست میگیرد باید پیش‌بینی می‌کرد که شاید شهرداری ۶ ماه پول نداشته باشد، ورشکست شده یا اصلا آتش گرفته! مشکل ما نیست که شهرداری پول به شرکت پرداخت می‌کند یا نمی کند!و در این مواقع شهرداری می گوید به شرکت بگویید و شرکت هم می گوید شهرداری پول نداده است.

وی افزود: این در حالی است که نزدیک عید، از شهردار تا معاونت و سایر بخش ها علاوه بر حقوق های آنچنانی پاداشی به غیر از بُن، اضافه کار و حقوق دریافت می کنند.

منتظریم آقای رئیسی به داد ما برسد

علی تصریح کرد: از زمانی که آیت الله رییسی، رئیس قوه قضائیه شده است کارهای خیلی خوبی انجام داده و ما انگیزه‌ بیشتری در بیان مشکلات و مطالبات خود پیدا کردیم، مطالبه هایی که حق طبیعی ما هستند و در عین حال نمیتوانیم آنها را از رییس جمهوری که میگوید من هم صبح جمعه از گرانی بنزین مطلع شدم داشت!

وی افزود: ما منتظریم آقای رئیسی بیایید تا حرف ها و مشکلات ما را گوش دهد. آقای رئیسی تهاتر را قطع کرد زیرا تهاتر اصلا معنا ندارد، کسی که خلاف میکند باید تنبیه شود اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ بزنید و پول بگیرید و دوباره همان کار را به اسم قانون انجام دهید باید قطع شود.

علی بیان کرد: وقتی شهرداری به شرکتی بدهکار است باید بدهی خود را پرداخت کند نه اینکه یک ساختمان به طلبکار بدهد، ولی جدیدا تهاتر دور از چشم رئیسی راه افتاده است.

وی گفت: برای حل و بررسی مشکلات ما دستگاه قضا و شخص آقای رئیسی ورود کند تا خلاف شهرداری و اجحاف شرکت درخصوص حقوق ما روشن شود. ما برای شرکت کار می کنیم و به اکثریت ما چند میلیون بدهکار است با این حال یک برگه گواهی اشتغال را هم از ما دریغ می کنند تا برای گرفتن وام به بانک ببریم و می گویند به ما ربطی ندارد، به سازمان هم که مراجعه می‌کنیم می‌گویند شرکت باید بدهد.

علی افزود: در حال حاضر درخواست داریم که قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم ورود کند، وارد شود یک بازرسی سطحی کند و یک ناظر به نیابت از خود در شهرداری بگذارد تا کسی تخلف نکند.

۵۰ درصد از حقوق ما را برای خود بر میدارند!

وی ادامه داد: من با ۹ سال سابقه قاطعانه مبگویم که شرکت ها بالای ۵۰ درصد حقوق ما را برای خود بر می دارند و علاوه بر آن پولِ لباس، کاپشن و چکمه را هم از ما می گیرند، با این حال بعد از گذشت دو ماه از پاییز می گذرد تازه یک بادگیر نازکی که پوشیدن آن با نپوشیدنش فرقی ندارد به ما می‌دهند.

 آقایان تمایلی برای پرداخت معوقات ۵ ماهه ما ندارند

امیر افزود: پس از کش و قوس هایی از برج شش حقوق ما مطابق با مصوبه سال 98 پرداخت شد و برای محاسبه 5 ماه حقوق اول سال 98 که طبق مصوبه 97 پرداخت شده بود گفتند این مسئله باید در شورا بررسی و سپس در صحن علنی تصویب شود، بعد به فرمانداری برود بعد از تایید فرماندار مجددا وارد شورا شود و بعد یک بررسی سطحی شود دوباره در (فرمانداری یا استانداری) تایید شود!

وی ادامه داد: ما گفتیم اگر آوردن یک نامه انقدر سخت است خودمان با گاری میرویم و نامه را به شورا می آوریم اما موضوع این است که آقایان تمایلی برای پرداخت معوقات ۵ ماهه ما را ندارند.

۱۰روز اضافه کار اجباری بدون حقوق

امیر بیان کرد: در قرار داد ما بطور کاملا ‌واضح چهار چوب و ساعت کاری مشخص شده است؛ بر اساس این قرار داد ساعت کاری ما از ۵:۴۵ دقیقه صبح تا ساعت ۱۳:۱۵ظهر است. در منطقه دو شهررشت، نیروهای پاکبان دو شیفت و نیم باید کار کنند یعنی پاکبانان از ساعت ۴:۴۵دقیقه صبح در محل کار خود حاضر و تا ۱۱صبح کار میکنند، پس از ۳ساعت استراحت مجددا از ساعت ۱۳ظهر تا ۱۸عصر به کار خود ادامه میدهند. با وجود اینکه ساعت قانونی کار ما تا ۱۳ظهر است، ما مجبوریم بدون اضافه کار ۱۰روز در هر ماه را تا عصر کارکنیم و در پایان صاحب کار بدون توجه به ساعت کاری برای هرکسی که خوشش بیاد یا خیر، بین ۱۰ تا۱۵ساعت اضافه کار رد می کند. طبق قانون هرکسی که از ساعت ۴ ونیم صبح تا ظهر کار میکند به وی حق شب کاری تعلق میگیرد که البته شامل حال ما نمیشود!

سوء استفاده سایر دستگاه ها از پاکبانان شهرداری

علی بیان کرد: هر سازمان، اداره، ناحیه و منطقه رشت بودجه جداگانه از شهرداری برای استفاده از کارگران در نظافت، کنده کاری اسفالت و...می گیرد اما بسیاری از کارهای خارج از مفاد قرارداد بر عهده ما است. نظافت استانداری، فرمانداری و سازمان های دیگر،  کنده کاری و تمیز کاری آسفالت، رفت و روب برف، تمیز کردن زیر پل ها با وجود اینکه دستگاه و ماشین های مخصوص این کار را دارند بر عهده پاکبانان و کارگران شهرداری است.

 

 برف ۹۶ را ما صاف کردیم و اعضای ستاد بحران ۴میلیون پاداش گرفتند

وی افزود: در برف سال ۹۶ برف‌روبی شهر بر عهده ما بود، و حتی اجازه ندادند ماشین آلاتی که وظیفه برف‌روبی را داشتند خارج شوند و شهرداری را ما برای رفت و آمد مردم صاف کردیم اما در نهایت کسانی که در جلسه ستاد بحران شرکت کردند ۴میلیون تومان حداقل پاداش گرفتند.

 

 باید به برخی افراد یادآوری کنیم درست است که کارگریم اما ما هم انسانیم!

علی ادامه داد: یکبار برای اینکه نام شرکت خود را خوب جلوه دهند ما را وادار کردند تا سینه در رودخانه زرجوب که پر از فاضلاب و لاشه حیوانات است برای پاکسازی برویم، در صورتیکه این کار وظیفه ما نبود و میتوانستند از ماشین و ابزارآلات مخصوص این کار استفاده کنند اما صرفا جهت گرفتن چند عکس که در سایت برای تبلبغ و خوشنامی خود کار کنند چنین رفتاری غیرانسانی را با ما داشتند.

شهردار رئیس و ما مخلص او هستیم

وی بیان کرد: ما کارگران شهرداری مخلص شهردار هستیم زیرا او مدیر و رئیس ما است و ما وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام می دهیم اما پذیرایی از مهمان فرماندار و استاندار یا کمک به اسباب کشی خانه اعضای شورا و باغبانی و نظافت خانه برخی مسئولین، وظیفه ما نیست اما بدون هیچ مزدی این اقدامات را وظیفه ذاتی ما می دانند‌.

علی افزود: در همین رابطه یک بار یکی از کارگران تا پایان ساعت کاری خود برای کاری غیر از وظیفه خود ماند و سپس رفت که از آن ناراضی شدند و تا چند روز اجازه کار به وی ندادند، این در حالی است که کارگر از ۴صبح در سرما و گرما سرکار بوده است و دیگر توانی برای کارهای بدون حقوق و مزایایی ندارد. در فصل تابستان هم بجای قرار داد با راننده و کارگر فضای سبز جهت آبیاری درختان و...شرکت از شهرداری بودجه کارگران فصل تابستان را دریافت می کند اما از ما کارگران استفاده می کند.

مردم منطقه دو رشت مردم خوبی هستند، هوای ما را دارند و احترام می گذارند

اکبر ادامه داد: مردم منطقه دو رشت مردم خیلی خوبی هستند، هوای کارگران را دارند و به آنها احترام می گذارند ولی وضعیت در سایر مناطق شهررشت مناسب نیست.

اکبر ادامه داد: جمع آوری و تمیز کردن پوسترهای انتخابات، برگه های کاریابی، تبلیغاتی و نظافت برعهده ماست و اگر یک برگه از دید ما جا بماند ما را جریمه می کنند در صورتیکه میتوانند با شماره تلفن آگهی های تبلیغاتی تماس بگیرند و بگویند تبلیغات در کدام مکان ها ممنوع است و آنها را جریمه کنند نه ما را!

در انجام وظایف امنیت جانی نداریم

وی تصریح کرد: معمولا ساعت ۴ونیم ۵صبح اکثر کیسه های زباله پخش و پاره هستند زیرا افرادی برای جمع کردن ضایعات یا پلاستیک کیسه ها را پاره می کنند، ولی ما جرات اعتراض به آنها را نداریم چون امکان دارد با چاقو به ما حمله یا هربلایی سر ما بیاورند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار