رییس حوزه علمیه منصوریه و عضو جامعه روحانیت شیراز تعطیلی موقت حرم‌های مطهر در کشور در پی شیوع کرونا را اقدامی مطابق تعالیم دین اسلام دانست و ضمن انتقاد از هتک حرمت حرم‌های مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) توسط عده‌ای، از شهروندان خواست که با هدف پیشگیری از کرونا از حضور در اجتماعات بپرهیزند.
کد خبر: ۸۳۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴ 25 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حجت الاسلام و المسلمین علیرضا حدائق در سخنانی که به تازگی در پایگاه اطلاع‌رسانی این خطیب دینی منتشر شده است، تصریح کرد: اسلام دینی است که قاعده ای دارد که "لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام"؛ انسان باید به‌ گونه‌ای زندگی کند که نه ضرر برساند و نه ضرر ببیند.
وی با بیان این که مهم تر از واجباتی همچون نماز، روزه و حج در اسلام، واجبی نداریم، گفت:‌ اگر بجا آوردن همین واجبات مستلزم ضرر برای انسان شد، اسلام می فرماید: به گونه ای بجا بیاور که متحمل ضرر نشوی.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس در این زمینه به لزوم تیمم انسان در صورت ضرر داشتن آب برای بدن افراد گفت: شخص بیماری که بخاطر کسالت بیماری سوختگی جراحت نمی تواند وضو بگیرد اینجا اسلام می فرماید "لا یکلف الله نفسا الا وسعها"؛ شما تیمم کن! یا اگر کسی توانایی ایستاده نماز خواندن را ندارد می گویند نشسته نمازت را بخوان!؛ اگر نشسته برایش ممکن نیست می گویند در حال خوابیده نمازت را بخوان!
وی با اشاره به منع دین اسلام از افراد بیمار به روزه گرفتن و نیز واجب نبودن حج بر افراد غیرمستطیع ادامه داد: وقتی که اساسی ترین واجبات را می بینیم خداوند سبحان تبصره زده است و اینها اگر ایجاد ضرر بکند مقدمات اینها، با یک تخفیف هایی این اعمال دیده شده است.
عضو جامعه روحانیت شیراز با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران و نقاط مختلف جهان گفت: در این شرایط، پزشکان، صاحب‌نظران، کارشناسان و متخصصان فن، نظر بر این دارند که برای کنترل و مهار این بیماری باید از اجتماعات پرهیز کرد و در این زمینه، ما نباید فکر استبدادگونه ای داشته باشیم.
حدائق گفت:‌ حرم‌های ائمه (س) قطعا ملجا و پناهگاه و محل رجوع و حامی انسان‌ها هستند و در گذر تاریخ، ما بیمارهای صعب العلاج و دکتر جواب کرده های زیادی را داریم که اولیاء معصومین ما و امامزاده های مکرم ما با مقام و وجاهتی که نزد پروردگار دارند سبب شفا و درمان آنها شده‌اند اما این در بیماری‌هایی است که این احتمال انتقال بیماری و شیوع بیماری ثابت نشده بود.
وی با اشاره به تعطیلی حرم‌های مطهر امام رضا(ع) و امامزادگان والامقام همچون حضرت معصومه (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) و ... در پی شیوع کرونا گفت: یقینا اگر زمان معصومین بودیم، چنین مساله ای اتفاق می افتاد و چنین بیماری شیوع پیدا می‌کرد قطعا توصیه دین و توصیه اولیای دین برگرفته از همین بود که باید رعایت کرد.
رییس حوزه علمیه منصوریه شیراز گفت: ما آنچه خدا به ما عقل عنایت کرده هرچه عقل سلیم حکم می کند شرع هم آن را می پذیرد و هرچه شرع مقدس و اقوال معصومین آن را می گویند عقل سلیم آن را پذیرا است.
وی ادامه داد: متاسفانه در چند روز اخیر، بازخورد نامناسبی از تندروی و افراطی بعضی از افراد در هجوم به حرم های مطهر اولیای معصومین در رسانه‌ها و فضای مجازی دنیا شاهد بودیم؛ باید توجه داشت که دشمن ارزان از ما می خرد گران به ما می‌فروشد.
این خطیب دینی گفت: یورش آوردن به در حرم مطهر و در را با اجبار و اکراه و بی احترامی باز کردن خودش یک نوع بی‌ادبی است .
وی ادامه داد: من تعجب می کنم از این عزیزانی که یورش آوردند در را شکستند، چطور می خواهند حرمت آن امامزاده را رعایت کنند؟ آیا این ورود، بی ادبی نیست؟ این ورود، توهین نیست؟
حدائق اظهار داشت: این که بگوییم می خواهیم خودمان دوست داریم ( به حرم ) برویم، در کنار آمدن ما یک افرادی هم می آیند و خودشان نیز متوجه نیستند این حضور باعث انتقال و انتشار بیماری مرموز جدید (کرونا ) در دیگران می شود.
عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: بدن انسان امانت خدا است و متعلق به ما نیست و حفظ سلامتی، بر ما واجب است؛ ما در برابر این بدن مسئولیت داریم. وقتی خداوند بار سنگین واجبات را بر می دارد و تخفیف می دهد جای این که سلامتی این شخص به خطر می افتد ما چطور می توانیم به خودمان اجازه بدهیم که آزادانه هرکجا می خواهیم در هر اجتماعی برویم؟
این خطیب دینی با اشاره به حدیث نبوی با این مضمون که "نیت مومن بهتر از عمل او است"، خطاب به مردم گفت: عزیزان !در هر نقطه ای از عالم که هستید اگر نیتتان این بودکه الان در همین ساعت مثلا بنده در فلان مکان مقدس در فلان حرم امام یا امامزاده می بودم قطعا ثواب این نیت را به شما می دهند.
عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان این که توصیه مراجع عظام تقلید از جمله مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت نکات بهداشتی و عدم حضور در اجتماعات برای پیشگیری از بیماری کرونا موضوع جدیدی نیست، گفت:‌ در زمان شیوع بیماری وبا در حدود یکصد سال قبل در عراق و از بین رفتن چندین هزار نفر در نجف و کربلا، مراجع آن وقت شیعه بالاجماع فتوا دادند که کسی به زیارت قبور ائمه (س) نرود، مردم در خانه هایشان بنشینند، کنترل کنند تا سلامتی مهار شود و با همان تدبیر عالمانه و خردمندانه مراجع آن وقت، این بیماری مدیریت شد.
وی ادامه داد:‌ نشانه بنده بودن این است که عبد باید مطیع مولی باشد؛ ما باید ببینیم عالمانی که با استناد به آیات و روایات، مردم را راهنمایی می‌کنند چگونه دستور می‌دهند، به همان توصیه ها عمل کنیم و آن توصیه را به کار ببریم.

 

در پی اعلام تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در روزهای پایانی سال ۹۸، عده‌ای با تجمع اعتراضی درمقابل این حرم، اقدام به شکستن بخشی از در این مکان زیارتی کردند. پیش از این نیز، عده‌ای در اعتراض به ضدعفونی کردن این مکان زیارتی، اقدام به رفتارهای ناهنجار در بقاع متبرکه و پخش ویدئو از آن کردند که به دستور دادستان بازداشت شدند. البته این رشته سر دیگری نیز داشت، عده‌ای معترض در شهر مشهد هم «حیدرگویان» تلاش کردند برای ورود به صحن حرم امام رضا(ع) از گیت‌های امنیتی عبور کنند که با مقابله نیروهای انتظامی مواجه شدند.

بر اساس اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تا عصر سه‌شنبه (پنجم فروردین ۹۹) شمار مبتلایان به کرونا در استان فارس به ۵۶۶ نفر رسید، تاکنون ۲۱ نفر در فارس جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
به گفته عبدالرسول همتی، هم اکنون ۱۷۵ نفر از مبتلایان نیز به دلیل دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و ۱۹۰ نفر نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده‌اند.
علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم‌بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.
بیمارستان‌های شهید چمران و شهید فقیهی شیراز به عنوان مراکز درمانی پشتیبان هم اکنون در کنار بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) این شهر، کار مراقبت و درمان از بیماران کرونا را انجام می‌دهند.

برچسب ها: کرونا ، بیماری ، قرنطینه ، منزل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار