کیفیت بنزین مصرفی خودروها و موتورسیکلت ها و نقش آن در آلودگی هوا در همواره یکی از موضوعات مهم زیست محیطی بود تا جایی که در گذشته مسوولان به علت افزایش میزان آلاینده های موجود در هوا مجبور به اعلام تعطیلی در برخی روزها می شدند.
کد خبر: ۸۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ 28 August 2015

به گزارش تابناک یزدآلودگی هوا، سبب بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی- عروقی، تنفسی، گوارشی و غیره می شود و هزینه درمان این بیماری ها بسیار سنگین است و عقل سلیم حکم می کند که با صرف هزینه هایی به مراتب کمتر از هزینه درمان برای کاهش آلودگی هوا گام برداشت اقدامی که وزارت نفت دولت تدبیر و امید آن را اجرایی کرده و بستر دسترسی به آن را مورد توجه قرار داده است.
 در دو سال گذشته با اقدامات انجام شده برای بهبود کیفیت سوخت های ارایه شده به خصوص بنزین در جایگاه های سوخت این معضل تا حدود زیادی حل شده و یکی از علل افزایش روزهای پاک در کشور نیز رسیدگی به بنزین مصرفی در وسایل نقلیه است.
با توجه به اهمیت این موضوع گروه میزگردهای خبری ایرنا با دعوت از چند نفر از کارشناسان مرتبط و برگزاری میزگردی با عنوان 'کیفیت بنزین از دیروز تا امروز ' مساله سوخت مصرفی در کشور و کیفیت آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد.
مشروح بحث های مطرح شده در این میزگرد به شرح ذیل است :

*** افزایش توزیع بنزین پاک در بین جایگاهها برابر با کاهش بیشتر آلودگی هوا
رئیس پژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت در این ارتباط با اشاره به مصرف میانگین روزانه 70 میلیون لیتر بنزین در کشور، گفت: افزایش استفاده از بنزین یورو 4 از اهداف فعلی وزارت نفت و با هدف کاهش میزان الودگی هوا صورت می گیرد.
علی احسان نظربیگی با بیان آنکه اکنون براساس سیاست وزارت نفت تمام پالایشگاه های کشور حرکت خود را برای تولید بنزین پاک که در حد همان یورو 4 است، آغاز کرده اند، گفت: اکنون برخی پالایشگاه ها این نوع بنزین را تولید و توزیع می کنند و این نشان می دهد وزارت نفت مسیر درستی را در پیش گرفته و با این روند در آینده نزدیک ایران جزو کشورهایی خواهد بود که استفاده از بنزین یورو 4 در آن همگانی شده است.
وی مهمترین مسئله مطرح در رابطه با بنزین را اثراتی دانست که بر روی سلامت انسان و حفظ محیط زیست دارد و با بیان اینکه بنزین خوب و یا بد اثر چندانی بر روی موتور خودرو ندارد، تاکید کرد: آن چیزی که اهمیت دارد اثر این نوع سوخت ها بر روی انسان است.
نظربیگی با اشاره به فعالیت اتحادیه اروپا برای استاندارد کردن سوخت خودروها که مشکلات آلودگی هوا را ناشی از استاندارد نبودن سوخت خودروها دانسته بودند، گفت: این اتحادیه استانداردهایی را برای میزان آلایندگی هایی که برای خودرو می تواند ایجاد شود، تدوین کرد که از آن به استاندارد یورو تعبیر شده است.
این کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت عنوان کرد: اتحادیه اروپا استاندارد یورو 1 (1993) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک، یورو 2 (1996) برای موتورسیکلت، یورو 3 (2000) برای موتورسیکلت، یورو 4 (2005) برای همهٔ وسایل نقلیه، یورو 5 (2008/9)و یورو 6 (2014) برای سواری های سبک و وسایل تجاری را تدوین و حداکثر مجاز برای انتشار گازهای آلاینده را برای خودروهای جدید مشخص کرد.
وی با بیان اینکه تدوین این استانداردها توسط اتحادیه اروپا سبب شده هیچ خودرو جدیدی در اروپا نتواند بدون رعایت آنها تولید شود و آنقدر سختگیرانه است که هیچ تولیدکننده ای توان بی توجهی به آنها را ندارد، گفت: این سختگیری در تولید باعث شد در استاندارد یورو 1 که مقدار گوگرد آن 2 هزار PPM بود، در یورو 5 به 10 هزار PPM کاهش پیدا کند زیرا آنها بیشتر نگران سلامت افراد جامعه بودند.
نظربیگی با بیان اینکه کاهش آلایندگی تنها مربوط به سوخت نیست بلکه با موتور خودرو نیز ارتباط دارد و موتور خودروها باید منطبق با سوخت یورو 4 شوند، تصریح کرد: اگر بهترین سوخت دنیا را در خودرو نامناسب بریزید باعث ایجاد آلایندگی خواهد شد، بنابراین لازم است علاوه بر سوخت، تطابق خودرو با این نوع سوخت جدی گرفته شود.
به گفته رئیس پژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت، دولت اگر بخواهد آلایندگی هوا را تنظیم کند باید یک سوخت مناسب داشته باشد و بعد خودرو مناسب آن سوخت تولید کند تا بتوان بر معضل آلودگی ها غلبه کرد.
وی با اشاره به اینکه اکنون در ایران استاندارد بنزین پاک که چیزی در حد یورو 4 است، در وزارت نفت به عنوان هدف فعلی در نظر گرفته شده و اکثر پالایشگاه ها حرکت خود را در جهت تولید این سوخت آغاز کرده اند، تاکید کرد: با آغاز تولید این نوع سوخت تاثیرات آن را در وضعیت هوای کلان شهرها شاهد خواهیم بود.
نظربیگی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران طی 8 سال گذشته که عواقب بدی هم داشت، افزود: طی تحقیقاتی که صورت گرفت نتایج آن نشان داد در یکی از پتروشیمی ها بنزینی تولید می شد که میزان بنزن آن 12 برابر حد مجاز بود اما اکنون بنزین پاک این نوع آلاینده را به شدت کاهش داده است.
این کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه در سوخت های بنزین و گازوئیل رعایت چهار فاکتور از اهمیت بالایی برخودار است، تصریح کرد: یکی بنزن است که فوق العاده بر سلامتی انسان اثر منفی داشته و نباید میزان آن بیش از یک درصد باشد، بعد آروماتیک ها هستند که برای بشر بسیار خطرناک بوده و نباید میزان آن از 35 درصد بیشتر باشد و اما در مرحله بعد گوگرد قرار دارد که آن هم خطرناک است و در آخر میزان اولفین ها است که مقدار آن درحد 18 درصد باید قرار گیرد تا به سلامت انسان و محیط زیست آسیب وارد نکند.
وی تبدیل تمام سوخت خودروها به یورو 4 را به نفع کشور دانست و تاکید کرد: اهمیت سلامت انسان ها به مراتب بسیار بالاتر از فواید اقتصادی است لذا باید برای تبدیل سوخت یورو 4 به یورو 5 نیز که استانداری به مراتب سختگیرانه تر دارد، برنامه ریزی شود و از هزینه های آن که در نهایت به نفع سلامت مردم و جامعه است، نهراسید.
نظربیگی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به استفاده از بنزین پالایشگاه ها در مقطعی از زمان در کشور آن را کاری کاملا اشتباه توصیف و تاکید کرد: اکنون وضعیت بنزین ایران بسیار بهتر شده و همکاری خودروسازان با تولیدکنندگان بنزین به رفع آلودگی هوای شهر ها خواهد انجامید.
یادآور می شود، اکنون میزان تولید بنزین یورو 4 بیش از 20 میلیون لیتر در روز است که در هفت کلانشهر نیز توزیع می شود، همچنین میزان تولید گازوئیل یورو 4 و 5 نیز 24 میلیون لیتر در روز است.

*** انتشار گازهای گلخانه ای در کشور با روند کنونی تا 10 ساله آینده به دو میلیارد تن می رسد
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در میزگرد ایرنا در ارتباط با کیفیت بنزین گفت بر اساس گزارش دوم کشور، تقریبا سالانه بیش از 500 میلیون تن گازگلخانه ای معادل دی اکسید کربن ( co2 ) منتشر شده که پیش بینی می شود در صورت ادامه این روند انتشار کربن تا سال 2020 و 2025 سالانه به دو میلیارد تن برسد.
علی رجبی افزود: آلاینده های هوا به دو بخش آلوده کننده های عمده و خطرناک تقسیم می شوند که بخش اول شامل ساکس ها، ناکس ها، ازن و ذرات معلق و بخش دوم که شاید کمتر به آن پرداخته شده شامل جیوه، میتیل کلراید و بنزن است.
این متخصص شیمی همچنین گفت: دسته دوم بسیار خطرناک هستند و بنا به اعلام برخی مراجع علمی برای این دسته حدود 188 نمونه اعلام کرده اند که می توانند تاثیرات مخربی بر سلامت انسان و محیط زیست داشته باشند. این آلاینده ها آثار سوء بر سلامتی انسان و محیط زیست دارد و به مرور موجب بروز انواع بیماری ها از جمله ناباروری، اختلالات جنسیتی و در برخی موارد بروز سرطان شوند، همچنین بر اساس مطالعات مراکز علمی جهان در بخش محیط زیست می توانند بر کشاورزی ما به علت بارش باران های اسیدی تاثیر بگذارند، موجب تخریب لایه ازون شوند و همچنین نقش پررنگی در تغییرات آب و هوایی داشته باشند.
وی ادامه داد: در این میان انتشار گازهای گلخانه ای به ویژه کربن نقش بسزایی در تسریع روند تغییرات آب و هوایی دارد که ایران وضعیت مناسبی در این زمینه ندارد، دنیا هم در حال برنامه ریزی و حرکت به سمت کاهش گازهای گلخانه ای است که ایران هم باید بر این اساس متعهد به اجرای برنامه هایی در این راستا باشد تا انتشار این گازها را کاهش دهد.
رجبی تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف باید سیستمی در کشور شکل گیرد که هم مانع آسیب به سلامت انسان شود و هم اینکه حفظ محیط زیست را به همراه داشته باشد، نکته اساسی در این سیتسم همکاری و در کنار هم قرار گرفتن تمام عوامل دخیل موضوع آلودگی هوا است در غیر اینصورت نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم تا سال 1400 یک سری برنامه ها را در راستای کاهش آلودگی هوا پیش ببریم تقریبا 50 درصد از ضریب شدت مصرف انرژی را کم کرده ایم که این رقم معادل 5 هزار میلیون بشکه نفت خام
پتانسیل صرفه جویی انرژی تا سال 1400 است که این معادل هزار و 800 میلیون تن انتشار CO2 کاهش می یابد.
رجبی تاکید کرد: بنابراین پایه ریزی یک سیستم مدیریت کیفیت هوا که ورودی ، خروجی و اجزای آن مشخص باشد در کشور الزامی بود، همچنین این سیستم باید علمی باشد و مطالبات مردم و سایر ذینفعان در آن دیده شود که گام های خوبی در این زمینه برداشته شد.
وی ادامه داد: در بحث سیاست گذاری تهیه این سیستم باید حتما نقش سوخت، منابع آلاینده متحرک و ثابت در این سیستم دیده می شد که این مساله مورد توجه قرار گرفت، در زمینه برنامه ریزی باید مصوباتی در هیات وزیران به ثبت می رسید، اسناد بالادستی و برنامه ای ارایه می شد و یک سری پایش ها و نظارت برنامه ریزی می شد.
رجبی با اشاره به اینکه در این زمینه اقدامات موثری به ویژه در بخش سوخت در کشور آغاز شده است گفت: در این بخش سرمایه گذاری های زیادی انجام شده و پروژه های ساخت پالایشگاه هایی با توان تولید بنزین یورو 4 در صنعت نفت شکل گرفته است.
وی افزود: با توجه به میزان تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه های کشور اکنون بنزین استاندارد در 6 کلان شهر کشور از جمله تهران، کرج، مشهد، اصفهان ، تبریز و اراک توزیع می شود.
رجبی گفت: در حوزه منابع متحرک هم به جایی رسیده ایم که به خودروهای زیر استاندارد یورو 4 اجازه شماره گذاری نمی دهیم و خودروهای وارداتی هم باید استاندارد یورو 5 داشته باشند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در بحث سیاست گذاری برای کیفیت بنزین سه نهاد وزارت نفت و دو سازمان استاندارد کشور و حفاظت محیط زیست، استاندارد ملی 4904را مصوب و ابلاغ کردند.
وی با بیان اینکه استاندارد ملی 4904 مطابق با استاندارد یورو 4 است گفت: دراین استاندارد مباحث زیادی مطرح شده و سازمان محیط زیست به دو گروه ویژه آلاینده ها توجه خاص کرده است که یکی بخش هیدروکربورها شامل بنزن، اولفین ها و آروماتیک ها و بخش دوم گوگرد است.
رجبی افزود: میزان بنزن، اولفین ها و آروماتیک ها در دو استاندارد 4904 و یورو 4 به ترتیب 1 ، 18 و 35درصد است بنابراین این دو استاندارد با هم تفاوتی ندارند اما استاندارد ملی 4904 بومی کشور و متناسب با اقلیم ایران تهیه شده است.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای گوگرد نیز 50 PPM در نظر گرفته شده است که در هر دو استاندارد یکسان است.
وی افزود: در راستای توزیع سوخت استاندارد دولت مصوبه ای را در 10/2/ 93 تصویب و ابلاغ کرد و در آن وظایف تمام دستگاه های مرتبط با سوخت را تعیین کرد، زمان اجرای بندهای این مصوبه نیز 36 ماه بعد از تصویب در نظر گرفته شده است.
رجبی ادامه داد: در این مصوبه وزارت نفت موظف شده است در یک زمان بندی 36 ماهه نسبت به توزیع سوخت یورو 4 برای بنزین و یورو 5 برای گازوییل در کشور اقدام کند که در حال برنامه ریزی و اجرا است.
وی افزود: بر اساس مصوبه دولت وزارت نفت باید تا مرداد 93 سوخت بنزین با استاندارد یورو 4 و گازوییل با کمتر از 40 PPM را در تبریز توزیع کند، در اصفهان و شیراز از مهر 93 و اهواز و مشهد از آذر 93 توزیع شود که در حال اجرا است. اکنون سوخت استاندارد در این کلان شهرها توزیع می شود اما هنوز در اهواز و شیراز آنطور که باید حجم توزیع سوخت استاندارد کافی نیست که وزارت نفت باید با جدیت بیشتری پیش رود.
وی افزود: سازمان محیط زیست در این مصوبه به عنوان نهاد ناظر بر اجرای تمام بندها تعیین شده است بنابراین با تعامل با وزارت نفت در راستای کامل کردن هرچه زودتر سیستم توزیع سوخت استاندارد در کلان شهرها هستیم.
رجبی با بیان اینکه زمانی که سوختی وارد چرخه می شود چه داخلی و چه وارداتی باید استاندارد 9404 را کسب کند گفت: سوختی که وارد کشور می شود باید سازمان استاندارد و گمرک بر استاندارد بودن آن نظارت داشته باشد ، وظیفه سازمان محیط زیست بعد از این مرحله است.
وی ادامه داد: زمانی که بنزین وارد جایگاه های عرضه 8 کلان شهر می شود طبق مصوبه هیات دولت سازمان محیط زیست باید هر سه ماه یکبار نسبت به اندازه گیری و پایش سوخت عرضه شده در جایگاه ها اقدام کند تا از استاندارد بودن آن مطمئن شود.
رجبی با بیان اینکه سازمان محیط زیست این آزمایش را از سال 93 هر سه ماه یکبار انجام می دهد گفت: نتایج جالبی در این آزمایش ها به دست آمده است ، اندازه گیری ها در سال 93 در هشت کلان شهر نشان می دهد که 49 درصد از نمونه های گرفته شده در پمپ بنزین ها استاندارد 4904 را کسب کردند که از این میزان 33 درصد بنزن بین 1 تا 1.5، 17 درصد بین 1.5 تا 2 و 1 درصد هم بالای 2 بوده است.
وی افزود: 56 درصد از نمونه ها نیز زیر استاندارد بودند و در واقع 44 درصد استاندارد را کسب نکردند که بین 35 تا 50 درصد بودند.
رجبی ادامه داد: در بهار 94 در همان هشت کلان شهر 61 درصد نمونه ها استاندارد میزان بنزن را داشتند و 39 درصد آروماتیک ها میزان استاندارد را پاس نکردند، نکته جالب در این جمع بندی این است که میزان بنزنی که در سال 93 حداکثر 2 تا 2.5 درصد بود در سال 94 به 1.5 تا 1.86 درصد کاهش یافت.
وی گفت: در زمینه نمونه گیری موازی با سازمان حفاظت محیط زیست ، سازمان استاندارد کشور و شهرداری تهران نیز اقدام به اندازه گیری آلاینده های سوخت کردند که نتیجه اعداد به دست آمده سه نهاد یکسان بوده است.
رجبی ادامه داد: روند تغییرات بنزن بر اساس واحد PPB در هوای محیط شهر تهران نشان از کاهش آن می دهد به این صورت که در سال 89 غلظت بنزن در هوای شهر تهران 805 PPB بود که این رقم در سال 90 به 394، سال 91 به 287، سال 92 به 135 و در سال 94 به 6.4 PPB رسید.
وی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی هیچ حدی را برای میزان بنزن در سوخت تعیین نکرده است و این نشان از خطرناک بودن این آلاینده دارد، در واقع بنزن به هر اندازه چه کم و چه زیاد باشد برای سلامت افراد مضر است اما درصد میزان آن در محیط ، زمان تاثیر گذاری را متفاوت می کند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از طرح های موثر در کاهش آلاینده های محیط های شهری از بخارات بنزین طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین از پمپ بنزین ها، تانکرهای حمل بنزین و خودروها) است که وزارت نیرو متولی اجرای آن است.
اجرای طرح کهاب موجب کاهش بنزن موجود در هوا می شود که با اجرای آن انتظار می رود حجم این آلاینده خطرناک تا حد زیادی کاهش یابد زیرا بر اساس ان وزارت نیرو باید نسبت به استاندارد کردن انبارهای سوخت، تانکرهای حمل و جایگاه های عرضه سوخت اقدام کند.
رجبی با بیان اینکه حدود یک سال و نیم است که این طرح با کندی پیش می رود افزود: وزارت نفت 97 درصد این طرح را در حوزه تانکرها اجرا کرده، در زمینه انبارها هم فقط یک انبار در شمال غرب تهران و یک انبار در بندر عباس اجرا نشده است اما در مجاری عرضه سوخت کاری انجام نداده است و فقط در دو پمپ بنزین به صورت پایلوت اجرا کرده است.
رجبی گفت: مازوت یکی از سوخت های بسیار آلاینده است که در نیروگاه ها و پالایشگاه های کشور استفاده می شود که بر اساس مصوبه 10/2/ 93 دولت باید تمام پالایشگاه ها از گاز به جای مازوت استفاده کنند.
وی افزود: در این راستا وزارت نفت حدود 100 میلیون متر مکعب گاز را وارد چرخه مصرف کرد و این به آن معنا است که هیچ نیروگاهی از مازوت استفاده نمی کند، سازمان محیط زیست با نیروگاه هایی هم که از مازوت استفاده کنند برخورد قانونی خواهد کرد.
به گفته وی نیروگاه هایی در کشور بودند که 60 تا 70 درصد سوخت آنها از مازوت بود.
رجبی گفت: اکنون 450 هزار موتورسیکلت در کشور تولید می شود که 95 درصد آنها کاربراتوری با استاندارد یورو 3 هستند و فقط 5 درصد انژکتوری هستند، توانایی آلایندگی یک موتورسیکلت برابر 4 تا 6 خودرو است.
وی افزود: بنابراین اگر یک موتورسیکلت کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شود معادل استاندارد کردن 6 خودرو است.
رجبی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت وزارت صنعت معدن تجارت موظف است برنامه اش در زمینه موتورسیکلت ها با اولویت موتورسیلکت های برقی اجرا کند در غیر اینصورت سازمان محیط زیست مجبور به اعمال قانون است و بر اساس این قانون اجازه شماره گذاری به موتورسیکلت ها را نمی دهد.
وی افزود: اکنون 4 نمونه موتورسیکلت وارد کشور می شود که کاربراتوری هستند بنابراین اگر کشورهای صادر کننده فناوری انژکتوری را ندارند یا نباید وارد کنیم یا اینکه در کشور تلاش شود این موتورها با فناوری روز تولید شود.

*** تا پایان سال 1395 در تمام پالایشگاه های کشور بنزین یورو4 تولید می شود
عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت هم در میزگرد ایرنا با عنوان کیفیت بنزین از دیروز تا امروز با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه استفاده از بنزین یورو 4 در 2سال گذشته در وزارت نفت صورت گرفته است، گفت: تمام پالایشگاه های کشور تا پایان سال 1395 بنزین یورو 4 را براساس تعهدی که دارند، تولید خواهند کرد.
علی اصغر پاسبان با اشاره به همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و پژوهشگاه صنعت نفت و وزارت نفت در ترویج استفاده از بنزین یورو چهار، افزود: این همکاری ها باعث شد استانداردهای بنزین در ایران ارتقاء یافته و به یورو 4 برسد.
وی با بیان اینکه ارتقاء هر استانداردی نیازمند ایجاد زیرساخت های متناسب با آن است تا استاندارد اجرایی شود، گفت: شرکت ملی نفت و پالایش و پخش یک سرمایه گذاری عظیمی انجام داده و زیرساخت های لازم را ایجاد کردند به طوری که در شبکه توزیع تغییراتی متناسب بنزین یورو 4 ایجاد شد و اکنون زیرساخت های لازم فراهم شده است.
پاسبان با بیان اینکه ارتقای استاندارد ضرورت ارتقاء آزمایشگاه هایی که می بایست کنترل کننده آن باشند را دو چندان کرد، افزود: بر همین اساس و با همکاری مجدد شرکت های مذکور نسبت به افزایش سطح توان علمی و عملی آزمایشگاه ها اقدام شد و تجهیزات لازم در اختیار این آزمایشگاه ها قرار گرفت.
عضو علمی و نماینده پژوهشگاه در کمیته تعیین مشخصات فرآورده های نفتی با تاکید براینکه مجموعه این گام ها منجر به اجرایی شدن یورو 4 شد، تصریح کرد: علاوه بر آن اقدام برای محلی کردن استاندارد و منطبق کردن آن با جغرافیای ایران انجام شد.
وی با بیان اینکه ارتقاء استاندارد در وزارت نفت دغدغه جدی همه مسوولان بود، عنوان داشت: این دغدغه منجر به ایجاد فرهنگ ارتقای استاندارد در صنعت و حساسیت در خودروسازها ایجاد شده تا تولیدات خود را منطبق با استاندارد یورو چهار ارتقاء دهند تا بتوان از سوخت یورو 4 استفاده کرد.
پاسبان با اشاره به فعالیت های صورت گرفته برای استاندارد کردن افزودنی های بنزین همزمان با یورو4 کردن آن، گفت: براثر این فعالیت ها سرب به طور کامل از بنزین حذف شد و اکنون به دلیل استانداردهای بسیار سختگیرانه ای که تدوین شده هیچ نوع آلاینده فلزی نمی تواند وارد بنزین شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: اکنون اگر هر کسی قصد ورود به تولید بنزین کشور را داشته باشد باید از تمام مراحل سخت و دقیق در نظر گرفته شده به سلامت عبور کند و تمام آزمایش های لازم را با نمره خوب پشت سر بگذارد تا بتواند در این عرصه فعالیت کند.
وی از تدوین استانداردی به مراتب سختگیرانه تر از استاندارد ملی در وزارت نفت خبر داد که داخلی خود این وزارتخانه است و تاکید کرد: این استاندارد جلو هرگونه تخلف در تولید و عرضه بنزین نامطلوب را می گیرد.
پاسبان با اشاره به تجربیات چند ساله اخیر و حفره هایی که در استانداردهای 4904 وجود داشت و امکان تخلف به افراد را می داد، گفت: همین موضوع باعث شد این استاندارد سختگیرانه تدوین و ابلاغ شود.
نماینده پژوهشگاه در کمیته تعیین مشخصات فرآورده های نفتی، اعلام کرد: کلیه متال ها با این استاندارد از بنزین حذف شده است و سرب نیز نمی تواند وجود داشته باشد علاوه بر آن مانع از ورود ترکیبات نیتروژن دار در بنزین می شود ضمن آنکه ترکیبات خطرناک کلر را نیز ممنوع کرده است.
وی با اشاره به اینکه وزارت نفت اعتقاد دارد باید عمر موتورها افزایش یابد تا مردم کمتر به تعمیرگاه ها مراجعه کنند، گفت: لذا استانداردی تدوین شد که باعث این امر خواهد شد و به افزایش عمر موتورها کمک خواهد کرد.
پاسبان افزود: استاندارد گازوئیل هم در حال تدوین است که بزودی برای اجرا ابلاغ می شود.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار