شهرداری قم در بارندگی اخیرکه بنا بر آمار به اندازه نیمی از بارندگی سالیانه قم بوده، تدبیر در صحنه به خرج داده و حضور 260 اکیپ را برای رفع مشکلات شهری رقم زد؛ اگرچه مشکلاتی به وجود آمده اما به اندازه حداقلی تا خطرپذیری بارش شدید برای مردم کاهش یابد.
کد خبر: ۸۳۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۸ 29 March 2020

به گزارش تابناک قم، نوروز آمد. نوروز سال ۹۹ با باران آمد. باران بسیار آمد. از یک ماه قبل از تحویل سال نو تقریباً تمام مردم ایران می‌دانستند این نوروز با نوروز‌های سال‌های پیش تفاوت دارد. این نوروز را باید در خانه ماند و از پنجره‌ها عطر بهار را استشمام کرد. این نوروز دید و بازدید ندارد، روبوسی و عیدی‌های تا نشده ندارد، سفر و ایران‌گردی تعطیل است.

با اینکه همه منتظر یک نوروز متفاوت بودند اما می‌دانستند بهار هر طور که باشد امید دارد و سرسبزی. شادی می‌آورد و انرژی، رسم فروردین همین است که خوشحالی را سرازیر خانه‌ها کند. باران می‌آید و گل‌ها شکوفه می‌زنند.

نوروز شد و باران‌های بهاری هم همراه سبزی و طراوت به ایران آمدند. باران‌هایی که هرچند شور و نشاط و هوای بهاری را کامل می‌کردند اما نتوانستند خود را کنترل کنند و برای شهروندان شهرهای مختلف ایران دردسر درست کردند.

همه ملت ایران، زمانی‌ که در نگرانی کرونا ویروس به سر می‌بردند، امید داشتند سال نو می‌شود و کم کم حال بد تمام می‌شود؛ باران بارید و نوید سال بهتری را هم به مردم داد اما…امان از اینکه زیاد بارید و زیاد باریدنش دردی دیگر شد روی دل بسیاری از هموطنان.

از آغاز سال نو پیش بینی بارش شدید باران در بسیاری از شهرهای ایران شده ‌بود. بارانی که می‌شد گفت مانند نوروز ۹۸ سیل و خرابی‌های بسیاری را به‌ دنبال دارد. انگار باران مهمان نوروز شدن را دوست دارد و برایش مهم نیست مردم در قرنطینه نمی‌خواهند مهمان بپذیرند.

به هرحال چه بپذیریم چه نپذیریم باران آمد و مشکلی دیگر بر مشکلات بسیاری شهرها اضافه کرد. روز اول فروردین ۹۹، شرق خراسان رضوی، روز دوم فروردین ۹۹، آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی،گیلان، زنجان، قزوین، کرج ، تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه وبویر احمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، روز سوم فروردین، باران و برف در استان‌های آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی و اردبیل، زنجان، کردستان بارش باران و در ارتفاعات بارش برف در استان‌های همدان، مرکزی، کرمانشاه، لرستان، غرب اصفهان، شمال کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، شمال فارس، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، تهران، قزوین و البرز. بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق در استان‌های خوزستان، بوشهر، جزایر خلیج فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب فارس، جنوب کهگیلویه و بویر احمد، شرق اصفهان، یزد، خرسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و قم. روز چهارم فروردین ماه، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان و کرمان و رگبار و رعدوبرق در استان‌های نیمه شمالی یزد، خراسان جنوبی، نیمه شرقی اصفهان، شرق هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

باران بهارانه بر سر تمام این شهرها و استان‌ها بارید و برای بسیاری از مناطق مشکلات بزرگی را پدید آورد. مشکلاتی که در این درگیری‌های کرونایی، دست و پا تنگ کن آن دسته از مسئولان به فکر است؛ اما باز با این حال همان مسئولان و شهرداری‌های شهر‌ها، اقدامات مناسب را پیاده کردند تا استرس و سیل و آبگرفتی همراه استرس ویروس در دل مردم رخنه نکند.

میان شهرهایی که میزبان اجباری باران شدید بودند، نام شهر مقدس قم را خواندیم. شهری که از ابتدای پخش کرونا ویروس در کشور، شاهد بی‌مهری‌های فراوانی بود و اکنون بایستی آبگرفتگی و مشکلات بارندگی را هم بر دوش بکشد. اما با این حال شهرداری قم نیز درصدد رفع هرچه سریع‌تر بارندگی و آبگرفتگی‌ها برآمد. دو منطقه بلوار غدیر و پردیسان از مناطقی بودند که این بارش موجب آبگرفتگی شدید در آن‌ها شد که البته با تدابیر مسئولان این مشکلات رفع شد.

مدیر مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری قم با تاکید به اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با بحران‌های احتمالی در پی وقوع بارش شدید باران اظهار کرد: با توجه به بارش شدید باران و آب گرفتگی معابر اصلی و فرعی‌ها خصوصاً در محدوده پردیسان که در مرحله نیمه هشدار بود ترددها کند شد اما اجازه ندادیم خطری مردم را تهدید کند.

علی اکبر رحیمی با اشاره براینکه طی سال‌های اخیر شهرداری اقدام به ایجاد کانال‌های موقت انتقال آب‌های سطحی در محدوده پردیسان کرده است، افزود: با هر بارندگی از بالادست پردیسان روان‌آب‌ها به سمت کانال اصلی منطقه سرازیر می‌شد که شهرداری در این سال‌ها یک کانال فرعی ساخته بود که ظرفیت آن هم پاسخگوی نیاز نیست و باید کاری اساسی برای منطقه صورت گیرد.

این بارندگی مشکلی دیگر به مشکلات شهر اضافه کرد، اما نباید تنها برای رفع مشکلات مربوط به آن چشممان به دست مسئولین باشد و یا فقط دعا کرد. بلکه هر شهروند با رعایت چند نکته کوچک می‌تواند در حل این مشکلات سهیم باشد. هر فرد با در خانه ماندن و عدم خروج غیر اضطراری از منزل می‌تواند از حجم ترافیک شهری کم کند و جان خود و دیگر شهروندانش را نجات دهد؛ همچنین با این کار شهرداری نیز راحت‌تر می‌تواند مشکلات را مدیریت کند. همچنین شهروندان می‌توانند در این مواقع با شماره‌گیری ۱۳۷مشکلات خود در خصوص آبگرفتگی منازل و معابر را بازگو کنند تا به سرعت اقدامات لازم در خصوص خدمات‌رسانی و رفع آن صورت پذیرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در این باره اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ تماس مردمی در خصوص آب گرفتگی معابر و منازل در این سامانه ثبت شد و تمام این درخواست‌ها دسته‌بندی و به مناطق مربوطه جهت پیگیری و رفع سریع مشکل ارجاع شد و خوشبختانه بیش از ۶۰ مورد از آنها که جدی بود توسط نیروهای آتش‌نشانی به عملیات رفع آبگرفتگی ختم شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم هم اظهار کرد: با توجه به بارش باران و آب‌گرفتگی در سطح شهر تیم نظارتی شهرداری با حضور شهردار قم به بررسی مشکلات احتمالی و بازدید از معابر شهر پرداخت و مدیریت در صحنه انجام داد.

سید امیر سامع بیان کرد: بیش از ۲۶۰ تیم در روزهای بارندگی رسیدگی به آب‌گرفتگی معابر را در دستور کار داشتند و شهردار قم نیز در جریان کامل فعالیت‌ها بوده و نظارت بر روند کار داشته تا رفع مشکلات انجام ‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم نیز در این روزها صد درصد آماده‌باش بوده و در مواقع بروز هرگونه حادثه در کمترین زمان خدمات لازم را ارائه کرد.

سامع گفت: ۲۶۰ تیم عملیاتی و سازمان آتش‌نشانی همچنین با توجه به هشدارهای هواشناسی در روزهای آینده نیز آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

شهردار قم هم با اذعان به اینکه مشکلات جدی شهر در بارندگی اخیر مربوط به پردیسان، تونل غدیر و یکی از خیابان‌های منطقه سه بوده است، تصریح کرد: شهرداری با احداث کانال فرعی در پردیسان در سال‌های اخیر بخشی از رواناب را منتقل کرده است؛ در خصوص تونل غدیر هم مسائلی به وجود آمده که بخشی از آن مربوط به ظرفیت خط انتقال فاضلاب است.

وی اضافه کرد: در یکی از خیابان‌های منطقه سه نیز مشکل آبگرفتگی شدید به وجود آمده بود که با مدیریت در صحنه و تدبیر نیروها، به سرعت کانال آب‌های سطحی تخریب شده و تعریض شد تا از آب‌افتادگی در منازل مردم جلوگیری شود.

باران همیشه نشانگر روزی و لطف پروردگار بر آدمیان بوده است و همه مردم در سرتاسر جهان با طلب باران از خداوند روزی می‌خواهند و بارش آن ‌را نشانه مهر و بخشیده شدن می‌دانند. اما گاهی اوقات بارش بی‌رویه و طغیان رودها نه‌تنها موجب از بین رفتن روزی، بلکه باعث از،بین رفتن عده زیادی از مردم و نشانه خشم الهی و عقوبه گناهان است. این روزها حال ایرانمان چندان خوب نیست. شیوع ویروس و خانه نشین شدن مردم، رعایت نکردن نکات بهداشتی از طرف برخی مردم و بارندگی و آبگرفتی شدید نوروز امسالمان را متفاوت کرده است. روزهای بد سپری می‌شوند و بالاخره آفتاب می‌تابد. در این روزهای سخت همه شهروندان و مسئولان باید با رعایت حال خود و دیگران تمدن و فرهنگ چند هزار ساله خود را به جهانیان ثابت کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار