کد خبر: ۸۳۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ 01 April 2020

تابناک رضوی: اگر رویه غلط و ناپسندی که در سفرهای نوروزی در ایام بسیار سخت کرونایی ادامه یابد 13 فروردین فاجعه‌باری در مشهد خواهیم داشت.

برخی از افراد اطلاع‌رسانی کافی را در بحث هشدارهای کرونایی دارند، اما خودشان هشدارهایی را که به دیگران جدی نمی‌گیرند! و آن را یک چیز از پیش پا افتاده قلمداد می‌کنند و امیدواریم زمانی برایشان باورپذیر نباشد که خودشان یا اطرافیانشان به ویروس کرونا مبتلا شده باشند، زیرا در آن لحظه کار از کار گذشته و فرصتی برای جبران نیست و پشیمانی هم دیگر هیچ سودی برایشان ندارد.

افرادی که سفر نوروزی، رفتن غیرضرور به بازار و دید و بازدید ایام عید را داشتند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر هستند؛ در چنین وضعیتی وقتی به این افراد اعتراض و انتقاد می‌کنیم در پاسخ می‌گویند می‌خواهیم به خانواده سر بزنیم! سوال ما از آنان این است که مگر کادر درمانی کرونایی‌ها که بیش از 40 روز از خانه و آشیانه خود به‌دور هستند خانواده ندارند؟ چرا باید به خاطر کوتاهی دیگران کادر درمان بیماران کووید 19 مدت طولانی از خانواده خود به‌دور باشند؟ پس نباید بهانه سفرمان دیدار با خانواده باشد، زیرا همین دیدار ممکن است خود آسیبی به پدر و مادر و دیگر بستگان بزند.

آن افرادی که می‌گویند ما به سفر نمی‌رویم، شما هم به سفر نروید، چرا جزو اولین گروه‌هایی بودند که به سفر رفتند؟ شلوغی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی در لحظه سال تحویل برای چه بود؟ چرا با وجود آنکه بارها و بارها اعلام شد امسال هیچ برنامه نوروزی‌ای نداریم و مراسم‌های سال تحویل و سخنرانی مقام معظم رهبری به واسطه شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت زائران و مجاوران امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی لغو شده است، ورود 60 هزار خودرو را در روز 29 اسفند ماه سال 98 به مشهد داشتیم؟

اگر این رویه غلط و ناپسند ادامه یابد 13 فروردین فاجعه‌باری در مشهد خواهیم داشت؛ فقط می‌خواهیم که دل این افرادی که در سفرهای نوروزی به‌سر می‌برند به حال مدافعان سلامت و کادر درمانی بیمارسان‌ها که در این روزهای بسیار سخت خواب و خوراک ندارند به رحم آید.

اقدام صورت‌گرفته از سوی پلیس در بستن ورودی‌ و خروجی شهرها خیلی دیر بود و باید بسیار زودتر از اینها انجام می‌گرفت، هرچند که چنین چیزی را در مشهدکه همه‌ساله میلیون‌ها زائر دارد مشاهده نکردیم و انگار آمار سفر در نوروز بحرانی و کرونایی سال 99 تفاوت چندانی با نوروزهای سال‌های قبل نداشت و به‌شدت نگران وضعیت بحرانی این شهر مقدس هستیم.

معتقدیم که اگر خروجی شهرهای مبدأ در همان روزهای نخست ورود کرونا به کشور بسته می‌شد، موج گسترده سفرهای نوروزی را نداشتیم و یا قبل از این ایام که با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شاهد موج گسترده سفرهای مردم به شمال، مشهد و دیگر نقاط کشور، به‌خصوص نقاط پرخطر کرونایی بودیم.

این تعطیلی‌ها به معنای سفر رفتن در وضعیت قرمز و بحرانی کرونایی نبود، بلکه برای آن بود که در جهت حفظ سلامت خود و دیگر آحاد جامعه در خانه بمانیم و از رفت‌وآمدهای غیرضرور خودداری کنیم، نه آنکه دل را به جاده بزنیم و به سفر برویم و بخواهد بهانه‌مان رفتن به منزل و باغ خودمان در نقطه‌ای دیگر از کشور باشد! آیا به آسیب‌های جبران‌ناپذیری که به واسطه ارتباطی که با صدها نفر از مبدأ تا مقصد (اعم از پلیس، پمپ بنزین، خودروهای در حال تردد، رستوران‌ها، مراکز خدماتی بین راهی و غیره) دارید فکر کرده‌اید؟

از نیروی انتظامی می‌خواهیم که به‌طور جد، اما در کمال احترام و بدون خشونت ورود پیدا کند و اقدام تنبیحی لازم را با اعمال جریمه‌های سنگین برای کسای که به‌واسطه بی‌احتیاطی و بی‌توجهی‌یشان جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند صورت دهد.

دکتر الهام طاهری

مسئول کمیته مداخله در بحران کرونا گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار