نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به بحران‌های خدماتی، حمل‌ونقلی، عمرانی و اجتماعی به عنوان دیگر معضلات کرونا برای شهرها، تصریح کرد: آمارهای حاضر بیانگر افزایش اختلافات خانوادگی و خودکشی‌ها است و سرخوردگی‌ها و چالش‌های مالی ناشی از کرونا سبب افزایش گرایش به مواد مخدر می‌شود.
کد خبر: ۸۳۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 12 April 2020

تابناک فارس به نقل از ایمنا: ابراهیم صبوری در گفت‌وگوی آنلاین با موضوع "چالش‌های مدیریت شهری در دوران کرونا" اظهار کرد: ۳۰ درصد از درآمد شهرداری شیراز در اسفندماه محقق می‌شود که در اسفند ۹۸، ۸۰ درصد این درآمد جذب نشد و می‌تواند تبعات آن در ماه‌های آینده خود را نشان دهد.

وی افزود: برای آنکه بتوانیم حجم مراجعه به شهرداری را کم کنیم پرداخت عوارض را دوماه تمدید کردیم و این یعنی تحقق دو ماه درآمد سال ۹۹ که ۱۷ درصد درآمد سالانه شهرداری را تشکیل می‌دهد با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه در این شرایط باید با انقباضی شدن بودجه جبران شود، تصریح کرد: با کاهش هزینه‌های جاری باید پروژه توسعه خط دوم مترو و کلنگ‌زنی خط سوم را که از مهم‌ترین اولویت‌های شیراز است، ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در اثر شیوع کرونا اقتصادشهری نیز با مشکل جدی روبه‌رو شده زیرا ۱۱۰ شغل در ارتباط با ساخت‌وسازها وجود دارد و با توقف ساخت‌وساز، مشکل بیشتر می‌شود بنابراین باید به‌صورت ملی به این موضوع نگاه شود تا بتوانیم با شرایط مطلوبی از بحران حاضر خارج شویم.

صبوری خاطرنشان کرد: ۱۰۰ پروژه کوچک مقیاس و ۳۰ پروژه بزرگ مقیاس در بودجه سال ۹۹ مشخص شده که باید به سرانجام مطلوبی برسد و شرایط موجود باعث اخلال در روند آن نشود.

وی اضافه کرد: تهاتر پروژه‌ها، انتشار اوراق و تسهیل حضور سرمایه‌گذاران می‌تواند موجب کنترل شرایط موجود شود به حدی که بتوان با کمترین آسیب از بحران کرونا عبور کنیم.

حرکت به سمت حکمرانی محلی برای مدیریت بحران‌ها

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: شکل مطلوب مدیریت بحران‌ها این است که دولت‌شهرهای محلی با کمک پارلمان محلی بتوانند درخصوص شهر تحت مدیریت خود تصمیم‌گیری کنند چون دولت مرکزی نمی‌تواند نسخه واحدی برای همه شهرهای یک کشور صادر کند

وی با تاکید بر اینکه عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری باعث توسعه پایدار در کشور شده است، افزود: در شیراز توانستیم برای مقابله کرونا همدلی مطلوبی را شکل دهیم و در نتیجه آن از ۲۴ اسفندماه با حمایت استاندار حمل‌ونقل عمومی تعطیل شد چون ۲۵ درصد شیوع بسماری در این بخش است.

صبوری ادامه داد: مردم و اصناف نیز همکاری خوبی برای مهار کرونا در شیراز داشتند و اگر ورود مسافران در سه روز منتهی به نوروز به استان کنترل می‌شد میزان ابتلا به کرونا در استان از ۲۰ به ۱۲۰ نفر نمی‌رسید.

هوشمندسازی شهرداری به کاهش مراجعات کمک کرد

وی با بیان اینکه استعلامات آپارتمانی حدود ۶۰ درصد مراجعات مردمی در حوزه شهرسازی شهرداری شیراز را شامل می‌شود، گفت: اکنون این خدمات هوشمندسازی شده و شهروندان می‌توانند به‌صورت آنلاین تا ۴۸ ساعت بعد از درخواست جواب خود را بگیرند؛ این موضوع گام خوبی برای کاهش مراجعات به شهرداری بود به حدی که این مراجعه حضوری تا میزان نصف کاهش پیدا کرد.

صبوری گفت: باید بدانیم هرچه در زمینه هوشمندسازی کار کنیم، هم به بهبود ترافیک کمک کرده‌ایم هم شرایط در بحران‌ها قابل کنترل می‌شود بنابراین هوشمندسازی باید به یک گفتمان ملی تبدیل شده و مردم از دولت، مجلس و مدیریت شهری آن را مطالبه کنند.

بروز بحران‌های اجتماعی ناشی از کرونا آغاز شده است

وی اظهار کرد: کرونا سبب ایجاد پنج دسته بحران برای شهرهای کشور خواهد شد که بحران‌های اقتصادی در زمینه درآمدی، ساخت‌وسازها و گردشگری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آن است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به بحران‌های خدماتی، حمل‌ونقلی، عمرانی و اجتماعی به عنوان دیگر معضلات کرونا برای شهرها، تصریح کرد: آمارهای حاضر بیانگر افزایش اختلافات خانوادگی و خودکشی‌ها است و سرخوردگی‌ها و چالش‌های مالی ناشی از کرونا سبب افزایش گرایش به مواد مخدر می‌شود.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری شیراز برای کاهش فشار روانی حاصل از کرونا در شرایط حاضر و دوران پساکرونا با استفاده از روانشناسان اجتماعی در دو حوزه کودکان و بزرگسالان اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرد.

دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی کمک کند

صبوری اظهار کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی گران‌ترین بخش هزینه‌های شهرداری را تشکیل می‌دهد و تامین این هزینه‌ها از توان مدیریت شهری خارج است بنابراین وظیفه دولت است که در این زمینه به شهرداری‌ها کمک دهد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شیراز نوسازی شده اما حمل‌ونقل عمومی شهر هنوز دچار کمبود است، گفت: ۱۰۰ اتوبوس فرسوده در شیراز وجود دارد و باید ۷۰۰ اتوبوس دیگر نیز به ظرفیت حمل‌ونقل عمومی افزوده شود؛ تعداد واگن‌های مترو نیز باید دو برابر شود تا تعداد سفرهای روزانه با متروی شیراز از ۱۲۰ هزار به ۳۰۰ سفر برسد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار