یکی از کانال های هواشناسی استان در خصوص میزان تحقق پیش بینی های صورت گرفته با توجه به نقشه پیشبی شده با ارائه یادداشتی ، توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۸۳۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 12 April 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد  ، کارشناس اداره کل هواشناسی استان گفت: از ابتدای سالزراعی جاری تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز یکشنبه بیست و چهارم فروردین ۹۹ در یاسوج ۷۶۷.۹ میلیمتر باران بارید.
ولی بهره‌مند افزود: طی این مدت در سی سخت هم ۶۷۹.۲ میلیمتر باران باریده است.
وی اضافه کرد: در شهر دهدشت نیز ۵۳۷.۳ میلیمتر، امامزاده جعفر ۴۱۳، لیکک ۳۷۱.۷ و در دوگنبدان هم ۳۶۲.۴ میلیمتر باران بارید.
وی اضافه کرد: میانگین بارش‌های سالزراعی گذشته در استان در مدت مشابه ۸۷۱.۲ میلیمتر بود.
میانگین بلند مدت بارش‌های استان تا امروز ۵۱۱ میلیمتر اعلام شد.
گزارشی از وضعیت بارش ها در کهگیلویه و بویراحمد
نقشه پیش بینی بارش های ارائه شده قبل از ورود سیستم به استان

توضیحی در مورد یک نقشه
یکی از کانال های هواشناسی استان در خصوص میزان تحقق پیش بینی های صورت گرفته با توجه به نقشه پیشبی شده با ارائه توضیحاتی نوشت : ، چند نکته در مورد سیستم اخیر : آخرین پیش بینی ارسال شده در مورد نحوه فعالیت سیستم بارشی مورد نظر که برگرفته از مدل اروپا بود ، برای حوزه بویر احمد بیشترین سهم از این سیستم و حوزه گچساران نیز کمترین سهم را پیش بینی کرده بود ، که این پیش بینی نیز محقق شد .
در ادامه این گزارش آمده است : برای برخی نقاط نیز پیش بینی شده بود که می توانند بارش قابلی داشته باشند و این مدل پیش بینی احتمالی می باشد و لازم است به کلمات و جملات به کار رفته برای هر منطقه دقت بیشتری شود ، به طور مثال برای چرام در بخش سرفاریاب و سردسیر این منطقه بارش قابل ملاحظه ای رخ داد و در پیش بینی قبلی نیز ذکر شده بود در بخش هایی از شهرهای چرام و ... به صورت نقطه ای می توانند بارش قابل ملاحظه ای داشته باشند ، لذا خواهشمندیم برای اینکه برداشت دقیق تری از دقت پیش بینی ها داشته باشیم به همه جزئیات هر پیش بینی دقت گردد.
در ادامه این توضیحات آمده است : علاوه بر همه مطالب مطرح شده لازم به ذکر است که پیش بینی ها در فصل بهار اگر چه همچنان مانند پاییز و زمستان از معتبر ترین مدل های جهانی هواشناسی استخراج و اطلاع رسانی می شوند اما به دلیل تغییرات مکرر مدل ها که از خصلت های فصل بهار است دقت پیش بینی ها ممکن است در این فصل در مواردی مانند زمستان و پاییز ، بالا نباشند لذا به همین علت پیش بینی ها در این فصل معمولا به صورت کلی تر منتشر می شوند چرا که با توجه به بی ثباتی فصل بهار از نظر پدیده های جوی امکان اشتباه در جزئیات بالا می باشد .
آخرین وضعیت بارش ها در استان
آمار نهایی بارش های اخیر استان تا ساعت ۱۹:۳۰ شنبه ۲۳ فروردین ۹۹
کاکان منصور خانی 161
دشتروم 130
گنجگون 123.2
یاسوج 101.1
مارگون 93
گنجه ای 87
دمچنار 85
چیتاب 83.2
سی سخت 75.4
لوداب 71
سرفاریاب 65
پاتاوه 50
دشت بز سادات محمودی 45
باشت 39
دیشموک 37
موشمی زیلایی 36
قلعه رئیسی 31
لنده 29.5
چرام 28
جاورده 28
دهدشت 26.4
قلعه دختر 25
دوگنبدان 22.9
امامزاده جعفر 22.2
لیکک 6.6
منتظر هفته پایانی و غافل گیر کننده فروردین باشید!

همچنین خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت : معاونت سنجش از دور سازمان فضایی ایران با استفاده از داده های ماهواره TRMM و سنجش میزان بارش های جهانی (GPM)، وضعیت بارش های تجمعی در چند روز اخیر را بررسی کرده است. بر این اساس پیش بینی می شود که هفته آخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه بارش های سنگین همچنان در اغلب نقاط کشور ادامه یابد.

میزان بارش های تجمعی در اغلب نقاط کشور در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۹


با استفاده از داده های هواشناسی ماهواره‌ای، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده توده‌ هوای بسیار قوی از فراز دریای مازندران عبور کرده و سرمای هوای منطقه سیبری را وارد ایران کند و همزمان توده ‌هوای قوی مرطوب مدیترانه‌ای که رطوبت بسیار بالای دریای سرخ را همراه خود دارد، نیز وارد ایران شود که دمای هوا را به شدت کاهش داده و باعث بارش‌های برف سنگین در بخش‌هایی از ایران از جمله ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس می‌شود.

این سرما به استان ‌های جنوبی کشور نیز نفوذ کرده و دمای هوا را به شدت کاهش خواهد داد. این کاهش دما می‌تواند در این مناطق باعث سرمازدگی شکوفه‌ ها و بروز خسارات به محصولات کشاورزی شود.

در همین حال نقشه ماهواره ای بارش های روزانه فروردین نیز در پرتال سنجش از دور سازمان فضایی ایران منتشر شده است. با توجه به اطلاعات دریافتی از تصاویر ماهواره ای حداکثر نرخ بارش مربوط به استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار