رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت
دندانپزشکی از امور پر خظر شناخته شده و در نتیجه فعالیت مراکز دندانپزشکی و مطب های دندانپزشکی کماکان متوقف خواهد بود و تنها برای امور اورژانسی مراکزی در شهرهای مختلف برگزیده شده که عمدتا دولتی هستند و برای امور اورژانسی دنانپزشکی می‌توان به این مراکز مراجعه کرد.
کد خبر: ۸۳۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 15 April 2020
تابناک اجتماعیرییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: به رغم آنکه در حوزه پیوند اعضا در دنیا شاهد توقف یا کاهش فعالیت‌ها هستیم و در کشور ما هم پیوند جز برای موارد اورژانسی متوقف شده، در این مدت توانستیم پیوند مستقیمی را به انجام برسانیم که فردِ گیرنده امروز از بیمارستان مرخص شد.

به گزارش «تابناک»، دکتر مهدی شادنوش در نشست خبری با حضور آنلاین اصحاب رسانه گفت: در این مدت و در سخت ترین شرایط حدود 20 پیوند کبد داشتیم که اورژانسی بود و ضرورت داشت که انجام شد و همچنین پیوند کلیه از جسد را هم داشتیم اما یک اتفاق امیدبخش، پیوند قلب به نوجوانی 11 ساله بود که بعد از بررسی و آزمایش، در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون طی کردن مراحل آی‌سی‌یو صورت گرفت، به این صورت که مستقیما از اهدا کننده (که فرد مرگ مغزی در استانی دیگر بود) دریافت و به گیرنده پیوند شد و امروز این نوجوان ترخیص شد و به زندگی عادی خودش بازگشت.
 
وی افزود: این موارد نشان می‌دهد که همیشه روزنه‌های امید هست و می‌شود به روزهای بهتر فکر کرد. درست مثل سال ۱۹۱۸ که آنفلوانزای اسپانیایی شیوع یافت اما بشر توانست از آن مانع بزرگ عبور کند؛ امروز هم یقینا این شرایط سخت خواهد گذشت و امیدواریم بتوانیم به خوبی و با کمترین عوارض از این شرایط عبور کنیم و زندگی آرامی را داشته باشیم و به زندگی عادی برگردیم. البته نباید ویروس کرونا به عنوان یک امر عادی تلقی شود و این خطر در کمین همه خانواده‌ها وجود دارد و قرار نیست با فعالیت‌ها، از مراعات مسائل بهداشتی غافل باشیم.
 
پیوند عضو کاهش یافته اما متوقف نشده است/ از جداسازی فیزیکی مسیر بیماران هم دریغ نکردیم/ مطب‌ها دندانپزشکی‌ تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند
 
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در ادامه افزود: البته طبیعی است وقتی آمار پیوند پایین می‌آید، عده ای دچار مشکل می‌شوند اما این ویروس مرموز موجب شده همه چیز تحت الشعاع قرار گیرد، به ویژه اینکه فرایند پیوند پیچیده و وقت گیر است و به شدت باید از افراد و تیم های پیوند مراقبت کرد. این البته مشکل کشور ما نیست و همه جهان درگیر آن هستند، از جمله اسپانیا که رتبه نخست را در پیوند دارد.
 
شادنوش با تاکید بر اینکه پیوند متوقف نشده، بر رصد شرایط کشور در کمیته‌های مشورت و بهره برداری از تجربه‌های جهانی برای از سر گیری روال سابق پیوند در کشورمان تاکید کرد و در توصیه به بیماران خاص و بیماران پیوندی گفت: با توجه به گزارشاتی که از سایر نقاط جهان مورد مطالعه قرار گرفته است، بحث تضعیف سیستم ایمنی در پیوندی ها، به اندازه بیمارانی مانند دیابت، فشار خونی‌ها و... ریسک فاکتور محسوب نمی‌شود؛ البته بی‌تاثیر هم نیست. توصیه کلی ما این است که بیشتر از سایر افراد جامعه بهداشت را رعایت کنند و اگر قرار است سایر افراد در منزل به صورت اختیاری قرنطینه شوند و کمترین تماس را با دیگران داشته باشند، این بیماران باید دقت بیشتری انجام دهند. اگر بیماران خاص یا پیوندی به کرونا مبتلا شوند، ممکن است به زحمت بیفتند و درمان آن‌ها بیشتر طول بکشد.
 
چه تعداد از بیماران خاص بر اثر کرونا فوت کرده‌اند؟ شادنوش در پاسخ به این سوال گفت: آمار فوتی‌های بیماران خاص نیازمند بررسی بیشتری است، زیرا باید تفکیک انجام شود که بدانیم آیا بیمار به خاطر بیماری زمینه‌ای فوت کرده یا دلیل دیگری داشته است.
وی در خصوص تدابیر اتخاذ شده برای بیماران خاص گفت: از روز‌های ابتدایی که تمهیدات برای مقابله با کرونا اندیشیده می‌شد، بیماران خاص در اولویت بودند و تلاش شد که این بیماران خدمات لازم را دریافت کنند. بیماران خاص بایستی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مراعات و ملاحظه بیشتری داشته باشند، اما مثل سایر بیماران مبتلا به این ویروس، امکان درمان بیماران خاص هم وجود دارد و جای نگرانی نیست.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در تشریح اقدامات صورت گرفته برای تداوم خدمت رسانی به این بیماران گفت: در بخش‌های مختلف از جمله تالاسمی و هموفیلی و بیماران دیالیزی که به دریافت خدمات حضوری نیاز داشتند، تلاش کردیم محل‌های جداگانه‌ای در نظر بگیریم تا از سایر بیماران جدا شوند. البته از قدیم برخی مراکز دیالیز ما بیرون از مراکز درمانی بود اما تلاش کردیم آنهایی که این گونه نیستند را هم جداسازی کنیم و حتی مسیر ورودی برخی از مراکز را به صورت فیزیکی تغییر دادیم.

وی افزود: برای آن دسته از بیماران خاص که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند هم محل های جدایی در نظر گرفتیم تا خدمت رسانی به ایشان ادامه پیدا کند. یعنی دستگاهی مجزا در محلی جداگانه برای ایشان در نظر گرفتیم. جدای این طرح نوسازی دستگاه های دیالیزی و تعویض دستگاه های فرسوده با نو را هم سرعت دادیم، به گونه ای که در حال حاضر تقریبا دانشگاهی نیست که درخواست دستگاه دیالیز داشته باشد و نداشته باشیم. حتی به جایی رسیده ایم که ما از دانشگاه ها می‌خواهیم حواله هایشان را بیاورند و دستگاه جدید بگیرند.
 
توزیع ماده ضدعفونی کننده و ماسک میان بالغ بر ۵۰۰ هزار بیمار که شرایط ویژه و خاص دارند و تحت درمان هستند، اقدام دیگری است که شادنوش مورد تاکید قرار داد و در تشریحش گفت: این کار با همکاری سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در هفته گذشته در ۱۰ استان اجرایی شد و ادامه خواهد یافت. برای بیماران دیالیزی که مراجعه مکرر داشتند، این بسته ها در بخش های دیالیز به ایشان داده شد و برای آنهایی که در مناطق دورتر زندگی می‌کنند هم از طریق انجمن‌ها، بسته‌های مربوطه را دریافت کردند.
 
کشف افزودنی‌های مرگبار در مواد مخدر در پی کرونا/ پیوند عضو کاهش یافته اما متوقف نشده است/ از جداسازی فیزیکی مسیر بیماران هم دریغ نکردیم/ دندانپزشکی‌‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند
 
شادنوش در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص آمار مصرف کنندگان الکل های تقلبی که به صف دیالیز پیوسته‌اند، گفت: از جمله معضلاتی که با آن مواجه بودیم، اطلاع رسانی های غلط و قرار گرفتن برخی از مردم در معرض افراد سودجویی بود که هیچ ملاک انسانی ای در کارشان نیست. افرادی که الکل هایی عرضه می‌کنند که از فوت مصرف کننده تا کوری و دیالیزی شدن ایشان را در پی دارد. البته فعلا آماری نداریم اما هرکسی نیازمند دیالیز شود، خدمت می‌گیرد
 
وی افزود: جا دارد به یک اطلاع رسانی غلط دیگر هم  اشاره کنم که درباره مواد مخدر بیان می‌شود و اینکه افراد مصرف کننده مواد افیونی کمتر مبتلا می‌شوند، در حالی که هیچ مستند علمی ای در این خصوص در جهان نداریم و افزون بر آن جا دارد به یک نکته مهم در این خصوص اشاره کنم؛ اینکه کشفیات اخیر مواد مخدر توسط نیروی انتظامی نشان می‌دهد که سودجویان به این مواد افزودنی هایی اضافه می کنند تا حجم مواد افزایش پیدا کند و مصرف برخی از این مواد می‌تواند مرگبار باشد.
 
شادنوش: یکی از نگرانی‌هایمان این است که نکند بیماری به دلیل نگرانی و اضطراب از مراجعه به بیمارستان مسائل اورژانسی خود را فراموش کند. بر همین اساس به تدریج در حال ایجاد تمهیداتی هستیم تا از سلامت بیمارستان‌هایی که در آینده پاک شده و برای مراجعه سایر بیماران غیرکرونایی اعلام می‌شوند، اقدام کنیم تا امکان ارائه خدمت ایجاد شود.
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: جا دارد به آنهایی که برای فرار از ابتلا به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند تاکید کنم که کار عبث و بیهوده ای انجام می‌دهند و این کار می‌تواند به ایشان آسیب بزند و کل زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد.
 
شادنوش در پاسخ به سوالی درباره دستورالعمل‌های معتادانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: این دستورالعمل برای بیماران سرپایی در مراکز MMT صادر و ابلاغ شده است که نحوه مراجعه، دریافت دارو و... در آن‌ها اعلام شده؛ به طوری که بیماران مراجعه کمتری به این مراکز داشته باشند و مراکز MMT این دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند. هدف‌مان هم این بوده که اولا مراجعه افراد به این مراکز با دریافت سهمیه دارویی بیشتر، کاهش یابد و از طرف دیگر در زمان مراجعه هم در فواصل زمانی مراجعه کنند که ازدحام جمعیت در این کلینیک‌ها کمتر باشد.

وی افزود: از طرفی برای معتادان متجاهری که نیازمند اقدامات درمانی اورژانسی هستند، در بیمارستان‌ها تمهیداتی چیده شده که در بخش‌های مجزا این خدمات را دریافت کنند. تاکنون بیش از ۶۰ بخشنامه و ۳۰ دستورالعمل برای مدیریت سایر بیماری‌هایی که نیازمند خدمات هستند در معاونت درمان از سوی کمیته‌های کارشناسی تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. در عین حال بیمارستان‌هایی که مراجعات کمتری در حوزه کرونا در طول زمان داشتند، به تدریج بیماران آن‌ها را در بیمارستان‌هایی که به عنوان مرکز مراجعه بیماران کرونایی هستند، ادغام کنیم تا مراکزی پاک از کرونا را داشته باشیم تا بتوانیم به سایر بیماران خدمت رسانی کنیم.
 
وی در ادامه از انتخاب و معرفی کلینیک هایی ویژه در مناطق مختلف کشور برای انجام امور دندانپزشکی خبر داد و گفت: بر اساس گزارش های مراکز جهانی بهداشت، دندانپزشکی از امور پر خظر از نظر شیوع ویروس محسوب می‌شود و در نتیجه فعالیت مراکز دندانپزشکی و مطب های دندانپزشکی کماکان متوقف خواهد بود و تنها برای امور اورژانسی مراکزی در شهرهای مختلف برگزیده شده که عمدتا دولتی هستند و برای امور اورژانسی دندانپزشکی می‌توان به این مراکز مراجعه کرد.
 
کشف افزودنی‌های مرگبار در مواد مخدر در پی کرونا/ پیوند عضو کاهش یافته اما متوقف نشده است/ از جداسازی فیزیکی مسیر بیماران هم دریغ نکردیم/ دندانپزشکی‌‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند/ تقاضای اهدای عضو افزایش یافته است
 
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت درباره تامین داروی بیماران خاص و کاهش مواجهه آن‌ها با سایر بیماران در داروخانه‌ها، گفت: در داروخانه‌های سراسر کشور محل توزیع دارو‌های بیماران خاص از سایر بیماران مجزا شده و دستورالعمل خاص خود را دارد تا هیچ اختلالی در این زمینه ایجاد نشود. این تمهیدات هم به همه کشور ابلاغ شده و در حال اجرا است. البته تحریم‌های ظالمانه آمریکا آزاردهنده است و در کنار آن، ویروس کرونا هم شرایط را تحت تاثیر قرار داده است. اگر بیمار برای تهیه دارو دچار مشکل شد حتما به ما اطلاع بدهند. همکاران ما به صورت شبانه روزی در حال پیگیری امور هستند تا مشکلی در زمینه داروی بیماران خاص وجود نداشته باشد. بیماران خاص یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف است.

طول دوره درمان کرونا چقدر است؟
از زمانی که علائم در فرد بروز پیدا می‌کند، اگر خوب استراحت کند و در قرنطینه باشد، حدود دو هفته زمان می‌برد که این علائم برطرف شوند. حتی اگر علائم هم پیدا نکرده باشد و براساس آزمایش مثبت شده باشد یا علائم محدودی داشته باشد، حدود دو هفته کاهش علائم طول می‌کشد. براساس تجربه شخصی می‌گویم که ممکن است تا روز سیزدهم و چهاردهم هم فرد احساس ناراحتی در بدن کرده و تصور کند که این علائم باز می‌گردد؛ علائم به شکل تدریجی کم نمی‌شوند، اما بعد از روز چهاردهم به خوبی برطرف می‌شوند. البته به این معنا نیست که فرد نمی‌تواند ناقل باشد.
اما آیا صدور کارت اهدای عضو متوقف شده است؟ شادنوش در پاسخ به این سوال گفت: خیر. چنین اتفاقی نیفتاده است. در عین حال در این ایام با پیام رسانی خوب رسانه‌ها، مقداری هم اعلام آمادگی افراد برای اهدای عضو افزایش هم داشته است، اما صدور کارت اهدای عضو به این معنی نیست که پیوند عضو روند عادی خود را پیش می‌برد. البته افزایش متقاضیان اهدای عضو می‌تواند با توجه به شرایط جامعه و تقویت روحیه همدردی طبیعی باشد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره محل انتقال بیماران پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: از زمانی که این بیمارستان به مرکز کرونا تبدیل شد و خدمات شایسته‌ای هم طی این مدت ارائه کرد، کارش در حوزه پیوند کاملا متوقف شده است. پیوند‌های دیگری که در آنجا انجام می‌شده به بیمارستان‌ها و مراکزی که برای چنین پیوند‌هایی امکانات داشتند، منتقل شدند. در حال حاضرحدود ۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار پیوند داریم. در گذشته دغدغه ما اهدای عضو بود که با کار خوب اصحاب رسانه، شاخص PMP کشور در سال گذشته سه پله ترقی کرد و از ۱۱.۵ به ۱۴.۲ ترقی داشت. البته این ویروس منحوس اجازه نداد که این حلاوت در کام ما بنشیند و جشن بگیریم، اما این آگاهی در کشور به میزان خوبی افزایش یافته است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش، گفت: بحران کرونا امروز به‌عنوان یک آزمون برای جوامع بشری تبدیل شده و باید به این ویروس غلبه کنیم. در عین حال در این شرایط کشور، باید چرخ زندگی مردم بچرخد و فعالیت‌ها تا آنجا که امکان‌پذیر است به صورت روزمره در جریان باشد، اما با این حال نباید ویروس را یک امر عادی تلقی کنیم. این خطر در کمین ما و خانواده‌های ماست.
 
وی در ادامه از بیماران پیوندی خواست که با پزشک خود در ارتباط باشند و افزود: همیشه بحث تداخل دارویی را داریم و شرایط افراد ممکن است متفاوت باشد. به این دلیل بیماران پیوندی باید با پزشک خود در ارتباط باشند، چرا که پزشک با توجه به شرایط، ممکن است داروی دیگری تجویز کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار