دکتر ابراهیم نادی با بیان اینکه حدود، ۸۰ درصد افراد مبتلا ممکن است بدون علامت باشدتشریح کرد: افرادی که علائم خاصی از بیماری را ندارند نیازی به مراجعه به مراکز درمانی پیدا نمی‌کنند و این افراد بدون اینکه مطلع شوند حداکثر با علائم مختصر مانند سرماخوردگی خفیف و با علائم آبریزش بینی و یا سرفه‌های خشک به این بیماری مبتلا می‌شوند و بدون نیاز به درمان خاصی بهبودی می‌یابند و می‌توان گفت که این دسته از افراد در برابر کووید ۱۹ ایمن می‌شوند.
کد خبر: ۸۳۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰ 15 April 2020
یک متخصص ریه گفت: در گذشته جامعه بشری در سال‌های متمادی با ویروس‌هایی تماس داشته که به اشکال مختلف از جمله سرماخوردگی با علائم بسیار خفیف ظاهر می‌شده و از بین می‌رفته، اما از حدود ۱۷ سال پیش یعنی حدود سال ۲۰۰۲ میلادی شکل شدیدی از مشکل تنفسی حاد به نام سارس (SARS) ظاهر شد و در حدود پنج سال پیش مجدداً شکلی از همین خانواده تحت عنوان سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) شیوع پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر نادی افزود: در ادامه شکل جدیدی از بیماری ناشی از کروناویروس در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی با مشکل تنفسی حاد بعد از گذشت سال‌ها دوباره ظاهر شد که تحت عنوان COVID-۱۹ نامگذاری شد و در استان ووهان چین برای نخستین بار ظاهر شد.

وی با اشاره به اینکه کووید ۱۹ به بیماری ویروسی عفونی ناشی از کروناویروس که در سال ۲۰۱۹ پدیدار شده است، گفته می‌شود، اظهار کرد: شایع‌ترین علائمی که این بیماری در افراد ایجاد می‌کند عموماً علائمی مانند تب، خستگی، سرفه خشک، احساس گلودرد، کوفتگی و درد عضلانی و آبریزش بینی است که در هفته‌های اخیر با تظاهرات غیرمعمول و به شکل اسهال، استفراغ و درد‌های غیرمعمول در قسمت‌هایی از بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود که این علائم دارای شکل ناهمگونی در مقایسه با ماه‌های اولیه خود که در ووهان چین ظاهر شد، است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا ممکن است بدون علامت باشند، تشریح کرد: افرادی که علائم خاصی از بیماری را ندارند نیازی به مراجعه به مراکز درمانی پیدا نمی‌کنند و این افراد بدون اینکه مطلع شوند حداکثر با علائم مختصر مانند سرماخوردگی خفیف و با علائم آبریزش بینی و یا سرفه‌های خشک به این بیماری مبتلا می‌شوند و بدون نیاز به درمان خاصی بهبودی می‌یابند و می‌توان گفت که این دسته از افراد در برابر کووید ۱۹ ایمن می‌شوند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان با تأکید بر اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از افرادی که به کروناویروس نوپدید مبتلا می‌شوند، ممکن است علائم جدی‌تری پیدا کنند، اضافه کرد: این افراد با تظاهرات بیماری حاد تنفسی مانند تب، گلودرد، تنگی نفس پیشرونده، کوفتگی عضلانی و درد منتشر شده در بدن به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و عوامل مستعدکننده مثل مشکلات قلبی، دیابت، کهولت سن، فشارخون بالا و بیماری‌هایی تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند افراد تحت شیمی درمانی و یا گلوکو کورتیکو استیروئید‌ها هستند، این افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به فرم شدید بیماری بوده و این افراد شانس اینکه مشکلات آن‌ها منجر به بستری در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه شود، بیشتر از سایرین است.

نادی با اشاره به اینکه آمار سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که کروناویروس حتی در برخی از کشور‌هایی که مدعی وضعیت بهداشتی مطلوب بودند، بیشتر درحال شیوع است، گفت: در برخی از این کشور‌ها آمار فوتی‌ها به پنج تا ۱۰ درصد رسیده است و جدای از اینکه بالا بودن سن افراد در جوامع اروپایی و آمریکایی می‌تواند در افزایش آمار فوتی‌ها دخیل بوده باشد، بالا بودن سن افراد یکی از علل بروز اشکال شدید بیماری است و عوامل متعدد دیگری نیز می‌تواند در بروز بیماری در اینگونه جوامع نقش داشته باشد.

وی با بیان نحوه انتشار ویروس در محیط توضیح داد: شایع‌ترین حالتی که این ویروس در محیط پخش می‌شود و افراد را به آن مبتلا می‌کند، انتشار ذرات ترشحات در فضای اطراف فرد بیمار است که از طریق سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن باعث می‌شود افرادی که در فاصله کمتر از ۱.۵ متر با او هستند به آن مبتلا شوند.

نادی با طرح این سوال که آیا این ویروس در هوا ماندگاری دارد؟ پاسخ داد: در مقالات علمی این موضوع که امکان ماندگاری ویروس در هوا به مدت چند ساعت وجود دارد، مطرح شده، اما هنوز نیاز به بررسی‌های علمی بیشتری در این زمینه است و این موضوع هنوز به صورت قطعی به اثبات نرسیده هر چند در مجموع توصیه می‌شود که با توجه به اینکه ویروس دارای وزن بالایی است و بر روی سطوح می‌نشیند، سطوح با مواد حاوی الکل مورد ضدعفونی قرار گیرد همچنین بهتر است اگر مطمئن از حضور افراد آلوده در اطراف خود هستیم از ماسک‌های معمولی یا همان ماسک جراحی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه دوره نهفتگی این ویروس بین یک تا ۱۴ روز است، یادآور شد: فردی که به این ویروس مبتلا شود از یک تا ۱۴ روز زمان می‌برد تا علائم آن بروز کند، اما معمولاً بروز علائم حدود ۵ تا ۶ روز طول می‌کشد.

این استاد دانشگاه درباره میزان احتمال مبتلا شدن افراد به این بیماری گفت: با توجه به اینکه تمام ظرفیت سیستم بهداشتی و درمانی نه تنها در ایران بلکه در تمام کشور‌های دنیا درگیر درمان افراد مبتلا به کووید ۱۹ است، لازم است با سهل انگاری باری اضافی به دوش سیستم بهداشتی درمانی کشور تحمیل نکنیم.

وی ادامه داد: با وجود تصمیم اتخاذ شده توسط دولت برای افزایش فعالیت اقتصادی در بخش‌های بیشتری از کشور، بهتر است تا تمامی افراد جامعه حساسیت و نگرانی خود را برای مبارزه با کروناویروس حفظ کنند، اما نه بدان معنا که این نگرانی منجر به اضطراب شود بلکه باید سعی کرد با رعایت اصول بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از حضور در مکان‌های پر ازدحام و مهمتر از همه شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون که مناسب‌ترین اقدام برای جلوگیری از ابتلا و انتشار ویروس در جامعه است، خود را از مبتلا شدن به این بیماری حفظ کنند.

نادی با اشاره به اینکه اگر مردم الزام و اجباری برای بیرون آمدن از منزل ندارند همانند ایام نوروز در خانه خود بمانند، به لزوم عدم حضور در اجتماعات و خیابان‌ها برای انجام کار‌های غیرضرور برای کُند شدن چرخه انتقال و مهار بیماری تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ساختار ویروس از چربی تشکیل شده است استفاده از محلول حاوی الکل ۷۰ درصد می‌تواند اثربخش باشد، اما متأسفانه همین امر موجب شده تا شاهد مرگ و میر ناشی از مصرف الکل صنعتی (متانول) توسط برخی افراد باشیم.

وی افزود: این تصور که مصرف الکل به شکل خوراکی منجر به ضدعفونی می‌شود، کاملاً اشتباه است و هیچ پایه و اساس علمی برای آن وجود ندارد و برخی از این افراد به اشتباه از الکل متانول که به الکل صنعتی نیز معروف است، مصرف کرده اند که منجر به کوری، نارسایی کلیه و دیالیز، کاهش سطح هوشیاری، مشکلات مغزی و حتی مرگ شده است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان با اشاره به تصمیم مسئولان کشوری مبنی بر الزام حضور دو سوم افراد در محل کار و نیز بازگشایی برخی از اماکن و مراکز تجاری و اقتصادی ضرور، تأکید کرد: لازم است بدون استرس اضافی افراد کروناویروس را همانند روز‌های گذشته یک بحران تلقی کنند و از اهمیت پیشگیری از ابتلا به آن کاسته نشود.

وی با اشاره به تنگی نفس ایجاد شده در افراد در اثر کووید ۱۹، اعلام کرد: در این بیماری ریه مهمترین ارگانی است که در بدن درگیر می‌شود و ممکن است منجر به فوت فرد شود چراکه عامل بسیاری از فوتی‌ها درگیری ریه است که این بیماری با مکانسیم‌هایی موجب بروز تنگی نفس و حتی درگیری در قلب فرد می‌شود بنابراین به علت اینکه این بیماری، نوپدید است و در این مدت کوتاه مطالعه‌ای که نشان دهد عوارض تنفسی این بیماری در گذر زمان با افراد باقی می‌ماند، وجود ندارد، نیاز به یک مطالعات فراگیر و پایش طولانی مدت در این زمینه در کل دنیا وجود دارد همچنین قضاوت در مورد اینکه آیا این بیماری پس از بهبودی فرد منجر به کاهش ظرفیت عملکردی ریه‌ها می‌شود یا خیر، نیز زود است.

نادی استفاده از بعضی موادغذایی و مواد گیاهی که منجر به پیشگیری از ابتلا به کروناویروس می‌شود را از مواردی دانست که مطالعه ثابت شده‌ای درباره آن وجود ندارد و افزود: سوء مصرف آنتی بیوتیک‌ها باعث می‌شود مقاومتی در بدن در برابر بیماری‌های عفونی ایجاد شود. نوع این بیماری ویروسی است و آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری در بهبودی ویروس ندارند و فقط زمانی اثرگذارند که پس از ابتلا به ویروس عوامل عفونی باکتریایی در بدن فرد ایجاد شود که در این صورت نیاز به تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک مربوطه است.

وی با بیان اینکه اسپری کردن الکل اتیلیک موجود در بازار، خود می‌تواند باعث سرفه و خارش گلو شود، تصریح کرد: نقش کلر و گندزدا‌های دیگر از الکل مهمتر هستند بدان معنا که کلر چه به شکل وایتکس و چه محلول رقیق شده آن که برای گندزدایی از سطوح استفاده می‌شود، می‌تواند باعث بروز حساسیت‌های تنفسی در افراد شود و این نکته حائز اهمیت است که در کشور ما لزومی به استفاده از این حجم از مواد ضدعفونی کننده به صورت یکجا وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه زدن ماسک حداقل برای بیماران و قرنطینه کردن خود به مدت دو هفته در منزل به روش مناسب از آن دست اقداماتی است که می‌تواند انتقال بیماری به اعضای خانواده و سایر جامعه را به حداقل برساند، ادامه داد: بر خلاف تصور اولیه که این بیماری منجر به همه گیری وسیع و بروز بحران بهداشتی عظیم در سطح کشور خواهد شد اتفاق نیفتاد و به علت همراهی مردم و رعایت نکات بهداشتی این اتفاق با سیر آهسته و کُندتری در حال بروز است که جای بسی خوشحالی است.

این متخصص ریه و بیماری‌های تنفسی با تأکید بر اینکه این کاهش آمار و ارقام موقتی است و نباید منجر به این شود که از حجم رفتار‌های پسندیده‌ای که منجر به پیشگیری از ابتلا به کروناویروس در کشور می‌شده، کاسته شود، بیان کرد: مجدداً به همه افراد جامعه توصیه می‌شود که در خانه بمانند و از مسافرت‌های غیرضروری نیز خودداری کنند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این بیماری طی ماه‌ها و سال‌های آینده مهمان ما باشد، گفت: امیدواریم با کاهش روند ابتلای افراد، این بیماری نیز مثل بسیاری از بیماری‌های ویروسی دیگر که واگیردار هم هستند، به مسئله عادی تبدیل و از اهمیت آن کاسته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار