معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تقاضای زیاد محلول‌های ضدعفونی کننده در ابتدای بحران سبب ایجاد برندهای جعلی شد که با پیگیری‌های انجام یافته ۱۰ نام تجاری غیرمجاز از سطح بازار جمع‌آوری و به مراجع قضایی معرفی شد.
کد خبر: ۸۳۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 16 April 2020

محبوب نعمتی بعد از ظهر امروز در حاشیه ستاد مقابله با ویروس کرونا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پیشگیری و درمان وظیفه ذاتی دانشگاه علوم پزشکی است، به همین جهت تمام توان خود را جهت تهیه و تأمین اقلام مورد نیاز جهت مقابله با کرونا نموده و تا حدودی به دغدغه‌های مردم پاسخ داده‌ایم.

وی با اشاره به این که ساخت مواد ضدعفونی کننده بهداشتی در استان اشباع شده است، گفت: دیگر مجوز محلول‌های ضدعفونی‌کننده صادر نمی‌شود و به قطب صادرات الکل تبدیل شده‌ایم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: تقاضای زیاد محلول‌های ضدعفونی کننده در ابتدای بحران سبب ایجاد برندهای جعلی و تقلبی شد که حدوداً با پیگیری‌های انجام یافته 10 نام تجاری غیرمجاز از سطح بازار جمع آوری شده و به مراجع قضایی معرفی شد‌.

وی با بیان این که محلول‌های ضدعفونی کننده از دو جهت درصد الکل کم و مخلوط شدن متانول غیرمجاز شناخته می‌شدند، ادامه داد: درصد الکل کم سبب عدم گندزدایی از محل و یا پوست می‌شود که نتیجه آن شیوع ناخودآگاه ویروس به خیال ضدعفونی شدن می‌شود، همچنین متانول در این محلول‌ها سبب مسمومیت می‌شود و سمی است.

نعمتی با اشاره به این که اولویت توزیع ماسک برای دانشگاه علوم پزشکی با مراکز درمانی است، ابرازداشت: با تلاش‌هایی که انجام شد تا حدودی این کمبود برطرف شد.

وی گفت: مردم در استفاده از دستکش باید دقت داشته باشند که دستکش نایلونی برای استفاده کافی است و لازم نیست به دنبال دستکش‌های طبی ونیل و لاتکس باشند چراکه طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی استفاده از دستکش ضرورت ندارد، اما در صورت نیاز می‌توان از دستکش نخی، آشپزخانه و کاری استفاده کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز، درباره شائبه به وجود آمده درباره داروهای درمان کننده کرونا، توضیح داد: هیچ دارویی درباره درمان کرونا ارائه نشده و تنها 4 قلم دارو به جهت پیشگیری و تسریع در روند بهبودی این بیماری شناخته شده است که آن هم در داروخانه‌ها به وفور یافت می‌شود، اما داروهایی که در بازار سیاه آن را دست به دست می‌کنند تاثیری در بهبود کرونا ندارد.

وی به مصاحبه‌ای از رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره نامناسب بودن ماسک‌های دست‌دوز و کارگاهی اشاره کرد و تصریح کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز منظورشان ماسک‌هایی بود که استریل نشده‌اند، اکثر ماسک‌های کارگاهی جمع‌آوری شده و در مکانی معلوم استریل شده و عرضه می‌شوند.تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار