سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز دلیل افزایش آمار مبتلایان خوزستان را فعال شدن جامعه بویژه اصناف از ۲۳ فروردین دانست و گفت: پیش بینی می‌شود آمار بیماران استان از ابتدای اردیبهشت ماه روند افزایشی داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲ 20 April 2020

دکتر علی احسان‌پور با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا از چهار روز گذشته در خوزستان اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اجرای فاصله گذاری هوشمند و آغاز فعالیت برخی صنوف از ۲۳ فروردین، تعداد بیماران از ابتدای اردیبهشت‌ماه در استان افزایش یابد.

وی هدف از فاصله‌گذاری هوشمند را انجام همزمان فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و مراقبت‌های بهداشتی عنوان کرد و افزود: طی ۲ ماه گذشته اغلب مردم نسبت به این بیماری آگاهی‌های لازم را کسب کرده‌اند در صورتی که پیش از این برخی افراد اصول بهداشت فردی را کمتر رعایت می‌کردند.

مردم مسائل پیشگیری از ابتلای بیماری را یاد گرفته‌اند

احسان‌پور تصریح‌کرد: با وجود اینکه مردم مسائل پیشگیری از ابتلا به این بیماری را یاد گرفته‌اند؛ اما انتظار می‌رفت که جامعه به فاصله‌گذاری هوشمند روی بیاورد تا افراد به زندگی معمول خود که همان باز شدن صنوف و فعالیت‌های روزمره است؛ بپردازند.

وی افزود: متاسفانه انتظارات ما در این بخش برآورده نشد و فاصله‌گذاری هوشمند توسط برخی افراد جامعه رعایت نشد در صورتی که این موضوع در شرایط فعلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تغییری در روند اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند صورت بگیرد، گفت: هرگونه تغییر و اصلاح در نحوه اجرای این طرح به سیاست‌های بالا دستی(ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا) بستگی دارد.

وی با بیان اینکه تدوین این سیاست‌ها براساس برداشت‌ها و گزارشات ارائه شده از استان‌های مختلف ابلاغ می‌شود، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته آمادگی‌ خود را در حوزه بهداشت و درمان حفظ کرده‌ایم.

نگرانی از شیوع کرونا در روستاها

احسان پور با اشاره به اقدامات نظارتی در شهرها گفت: به دلیل بافت سنتی روستاها متاسفانه شاهد برخی رفتارهای پرخطر در زمینه‌ بهداشتی از سوی عده‌ای از ساکنان هستیم.

وی افزود: به‌دلیل محدودیت‌های صورت گرفته در شهرها، فعالیت‌های زیرزمینی در روستاها انجام می‌شود که از جمله آن می‌توان به استعمال قلیان، برگزاری مراسم جشن عروسی و ترحیم اشاره کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: کنترل‌های نقطه به نقطه برای پیشگیری از انجام رفتارهای پرخطر تا حدودی سخت است به این خاطر که شخص را نمی‌توان در داخل منزل مورد کنترل قرار داد.

برخی اصول خود مراقبتی به خواست و فرهنگ مردم بستگی دارد

احسان پور با تاکید بر اینکه رعایت برخی اصول خود مراقبتی به خواست و فرهنگ خود مردم بستگی دارد، گفت: برخی موضوعات کاملا فردی هستند و مجموعه‌های نظارتی برای پیشگیری از ویروس کرونا نمی‌توانند به این موضوعات ورود کنند.

وی ادامه‌داد: این موضوع فقط به استان و یا کشور ما ختم نمی‌شود؛ به عنوان مثال مرگ و میرهای بسیار بالا در کشورهای ایتالیا، اسپانیا و آمریکا ناشی از مشکلات فردی است.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح‌کرد: کشور چین از جمله نظام‌هایی است که به صورت جمعیتی و سوسیالیستی پیش می‌رود و به همین دلیل می‌تواند در زندگی افراد هم ورود داشته باشد اما در برخی کشورها مانند غرب، سیستم بازتر است و امکان دخالت وجود ندارد که هزینه آن را هم به واسطه مرگ و میر بالا پرداخت کرده‌اند.

تاثیر فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

احسان پور با بیان اینکه فرهنگ سازی برای آگاهی مردم در حال انجام است، گفت: رفتار هوشمندانه می‌تواند از ابتلای افراد به کرونا پیشگیری کند.

وی افزود: مغازه داران باید در مواجهه با فردی که اصول خود مراقبتی را رعایت نمی‌کند آگاه باشند و پیشگیری‌های لازم را اعمال کنند در غیر این صورت مشتری آنها می تواند ناقل بیماری به وی و در نهایت سرایت کرونا به داخل منزل و اعضای خانواده باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: بهتر است ضمن فعالیت جامعه، افراد هوشمندانه فاصله‌گذاری را رعایت و به اصول بهداشتی توجه کنند.

محلول‌های بهداشتی جایگزین الکل شوند

احسان پور همچنین نسبت به وجود برخی اقلام بهداشتی غیر استاندارد در جامعه هشدار داد و گفت: دیده شده که محلول‌هایی در بازار عرضه می‌شود که دارای الکل کمتر از ۷۰ درصد هستند.

وی گفت: توصیه ما همواره استفاده از محلول‌های بهداشتی با درصد ۷۰ درصدی است و توصیه می‌شود چنین محصولاتی جایگزین الکل شوند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآورشد: الکل به دلیل احتمال استعمال نادانسته و همچنین مشکلات پوستی، عوارض احتمالی را در پی دارد؛ بنابر این استفاده از محلول‌های بهداشتی استاندارد، گزینه مناسب‌تری در انجام اصول خودمراقبتی است.

وی یادآورشد: شستشوی مرتب دست‌ها همچنان یکی از مهمترین تاکیدات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کرونا محسوب می‌شود.

احسان پور همچنین از شهروندان خواست از حضور در تجمعات جدا خودداری کنند.

۵۶ مرکز در خوزستان آماده پذیرش افراد مشکوک به کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه تاکنون ۵۶ مرکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی برای پذیرش بیماران مشکوک به کرونا ایجاد شده است، گفت: این مراکز جامعه سلامت، به صورت ۱۶ و ۲۴ ساعته خدمات اولیه را ارائه و به انجام نمونه‌برداری برای آزمایش‌های پزشکی اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با افتتاح آزمایشگاه‌های جدید تشخیص کرونا طی هفته جاری، ظرفیت شناسایی موارد مبتلا در خوزستان به ۲ برابر افزایش یافته است.

موارد مثبت از بیماری کووید ۱۹ یا ویروس کرونا از اواخر بهمن پارسال در کشور مشاهده شد.هم اکنون تقریبا همه مجموعه‌های اجرایی، اداری و فرهنگی، عملیاتی و خدمات عمومی و درمانی خوزستان درگیر پیشگیری و درمان بیماری کرونا هستند و شیوع این ویروس بر بیشتر فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، اداری اجتماعی و فرهنگی خوزستان تاثیر گذاشته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار