کد خبر: ۸۳۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 17 April 2020
هدی عین اللهی متخصص پوست، مو و زیبایی درباره بیماری پوستی «روزاسه» گفت: روزاسه یک بیماری شایع است که عمدتا پوست صورت را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی افزود: روزاسه باعث قرمزی در بینی، چانه، گونه ها و پیشانی می شود و با گذشت زمان این قرمزی ممکن است بدتر شده و رگ های خونی قابل مشاهده باشند.
عین اللهی تصریح کرد: در برخی موارد بیماری پوستی «روزاسه» در قفسه سینه، پشت و گردن بروز پیدا کرده و در مواردی دیگر ممکن است چشم ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تحریک پذیری، قرمز و آبکی شدن آن ها شود. البته ناگفته نماند که روزاسه در برخی از افراد باعث بروز جوش ها و برآمدگی های پر از چرک می شود که این اختلال ممکن است باعث ورم کردن بینی شود.
این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره عوامل تشدید کننه بیماری «روزاسه» گفت: علت بروز روزاسه شناخته شده نیست با این حال نظریه های مختلفی در این زمینه وجود دارد. اما برخی از محققان معتقدند که روزاسه یک اختلال کلی در عروق خونی است و برخی دیگر بر این اعتقادند که این عارضه به علت مایت های میکروسکوپی پوست (دمودکس)، عوامل روانی و یا نقص در بافت همبند زیر پوست ایجاد می شود.
عین اللهی با اشاره به مهم ترین عوامل خطرساز در بروز بیماری «روزاسه» اظهار کرد: افرادی که پوستی روشن دارند و به راحتی پوستشان قرمز می شود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری پوستی هستند. روزاسه بیشتر در میان زنان شایع است، اما علائم این بیماری در مردان شدید تر است و علت این قضیه این است که اغلب مردان درمان روزاسه را به تاخیر می اندازند تا زمانی که روزاسه پیشرفت کرده و به مراحل شدید برسد.
این متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه داد: در حالی که درمان خاصی برای روزاسه وجود ندارد، اما روش های درمانی برای کنترل و یا کاهش علائم آن وجود دارند که در صورت مشاهده نشانه های علائم روزاسه حتما باید به پزشک مراجعه کرد. البته علائم روزاسه می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند و حتی در بعضی مواقع حداقل باعث بروز یکی از علائم می شوند.
نشانه های بروز بیماری پوستی «روزاسه»
گرگرفتگی
بسیاری از افرادی که به روزاسه مبتلا می شوند سابقه سرخ شدن و یا گرگرفتگی های مکرر را دارند. قرمزی صورت که ممکن است در بازه های مختلف پدید آیند اغلب از اولین نشانه های این اختلال است.
قرمزی ثابت
قرمزی پوست صورت ممکن است مشابه آفتاب سوختگی باشد، اما با این تفاوت که قرمزی ثابت برطرف نمی شوند.
برجستگی ها و جوش ها
اغلب افراد مبتلا به روزاسه با برجستگی های قرمز کوچک و جوش های پر از چرک مواجه می شوند که گاهی اوقات این جوش ها شبیه به آکنه بوده و به صورت سر سیاه بروز نمی کنند، اما ممکن است با سوزش همراه باشند.
رگ های خونی قابل مشاهده
رگ های خونی کوچک قابل مشاهده در زیر پوست، در بسیاری از مبتلایان به روزاسه بروز می کنند که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه شود.
سوزش و تحریک چشم ها
ممکن است در افراد مبتلا به روزاسه چشم ها آبکی، ورم کرده و یا قرمز (خونی) به نظر برسند که به این حالت «روزاسه چشمی» گفته می شود که اگر درمان نشود ممکن است به آسیب های قرنیه و از دست دادن بینایی منجر شود.
احساس سوزش و گزش
ممکن است احساس سوزش یا گزش، ایجاد پوست های پولکی، ضخیم شدن پوست، ورم پوست، خارش، سفتی و خشکی پوست در صورت بروز کنند. البته ناگفته نماند که علائم روزاسه ممکن است علاوه بر صورت در سایر بخش های بدن از جمله گردن، قفسه سینه و یا گوش ها بروز کنند.
عین اللهی با اشاره به تشخیص روزاسه اظهار کرد: متخصصان پوست در ابتدا علائم و نشانه های بیمار را به صورت کامل معاینه کرده و سوالاتی در مورد سوابق پزشکی آن ها خواهند پرسید که در اینصورت بیمار باید حتما در مورد هر گونه مشکل و یا علائمی مانند قرمزی، جوش، سوزش و یا خارش پوست خود آن را حتما با پزشک متخصص مطرح کند چرا که هیچ آزمایش اختصاصی ای برای تشخیص بیماری پوستی «روزاسه» وجود ندارد.
این متخصص پوست، مو و زیبایی تصریح کرد: بعضی اوقات پزشکان برای درمان عوارض و علائم بیماری «روزاسه» دارو های خوراکی و یا موضعی تجویز می کنند که این دارو ها می توانند علائم را کنترل کرده و یا حتی از میزان آن ها کم کند و در بعضی مواقع دیگر با استفاده از برخی لیزر های تخصصی به درمان این بیماری اقدام می کنند.
عین اللهی درباره علائم آغازگر بروز بیماری «روزاسه» گفت: قرار گرفتن در معرض باد و یا آفتاب، فشار های عاطفی، آب و هوای داغ و یا سرد، ورزش های سنگین، مصرف الکل و نوشیدن مایعات داغ آغاز گر بروز بیماری «روزاسه» هستند. / باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار