شورای ملی پژوهش آمریکا فاش کرده که ایالات متحده برای آزمایش سلاح‌های زیستی خود در سواحل کالیفرنیا از یک باکتری استفاده کرده است.
کد خبر: ۸۴۰۱۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵ 18 April 2020

ساحلی که جانِ اِدوارد را گرفت

به گزارش تابناک سمنان: سپتامبر سال ۱۹۵۰ میلادی، ایالت کالیفرنیا، سواحل شمالی سانفرانسیسکو؛ اِدوارد اینجا را برای اوقات فراغتش انتخاب کرده. او به تازگی جراحی پروستات داشته و در حال گذراندن دوران نقاهت است.

دو روزی گذشته و ادوارد تغییراتی را در سیستم گوارشش متوجه شده است. عفونت و دیدن خون در ادرار، او را راهی بیمارستان دانشگاه استنفورد می‌کند، اما پزشکان در معاینه‌های اولیه متوجه بیماری عفونی او نمی‌شوند و احتمال می‌دهند وجود خون در ادرار احتمالا به علت عوارض جراحی پروستات او است.

پنج روز بعد حدود ۱۱ نفر دیگر از ساکنان محلی با علائم مشابه با ادوارد، به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود این علامت یک بیماری باکتریایی است که احتمالا در بین جامعه در حال شیوع است.

در ۲۶ اکتبر ۱۹۵۰ (یعنی سه هفته بعد) اعلام می‌شود که یک نفر به علت ابتلا به این باکتری جان خود را از دست داده، نام این فرد "ادوارد نِوین" است. (مجله اسمیت سونیان آمریکا منتشر شده در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۵)

همه ۱۱ بیمار و حتی اِدوارد به باکتری "سراتا مارسِسِنس" مبتلا شده بودند. باکتری مذکور در آب و شن زندگی و رنگدانه‌های قرمز تولید می‌کند.

اسناد فاش شده کلید معمای باکتری قرمز

در سال ۱۹۹۷ شورای ملی پژوهش آمریکا فاش می‌کند که ایالات متحده در ۱۹۵۰ برای آزمایش سلاح‌های زیستی خود (Biological Weapons) از مواد شیمیایی آزمایشی استفاده کرده است.

در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۰ نیروی دریایی ارتش آمریکا در عملیاتی تحت عنوان (اسپری دریا – sea spray) در دو مایلی سواحل شمالی سانفرانسیسکو دو نوع باکتری اسپری کردند: باسیلوس گلوبیگی و سِراشیا مارسِسِنس. (وال استریت ژورنال منتشر شده در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۰۱)

اولین آزمایش موفق سلاح زیستی در پنتاگون

در سال ۱۹۴۹ پیش از آنکه باکتری قرمز در ساحل سانفرانسیسکو اسپری شود، سلاحش در پنتاگون آزمایش شد.

برنامۀ تسلیحات زیستی آمریکا از دوران جنگ جهانی دوم آغاز شد. اما این، اولین آزمایش واقعیِ و موفق ایالات متحده بود، زمانی که دانشمندان باکتریِ بی‌ضرر را در سیستم تهویۀ هوای پنتاگون قرار دادند تا ببینند یک سلاحی بیولوژیک چگونه کار خواهد کرد (مجله اِمِریکن اکسپِریِنس، گزارش آزمایش سری در ایالات متحده – secret testing in United states)

به گفته برخی کارشناسان آزمایش باکتری قرمز (سراتا مارسِسِنس) در سانفرانسیسکو و به علت شباهتش با مناطقی در شوروی انجام شده بوده و آمریکا قصد داشته در آینده از آن در جریان تنش‌های احتمالی استفاده کند.

آیا می‌توان حشره را به بمب تبدیل کرد؟

آمریکا علاوه بر آزمایش انتشار باکتری‌ها، سابقۀ تبدیل حشرات آلوده به سلاح را نیز دارد. برای نمونه، در سال ۱۹۵۴ دانشمندان عملیات بیگ ایچ (خارش بزرگ) را اجرا کردند. این آزمایش به منظور پاسخ به این سوال طراحی شد که آیا از کک‌ها می‌توان به عنوان یک بمب استفاده کرد یا خیر.

دیلی تلگراف در گزارشی به تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۰ نوشته: این آزمایش‌ها فقط چند سال پس از آن انجام شد که شوروی، ایالات متحده را به یک حمله زیستی متهم کرده بود. در زمان جنگ کره، آمریکا بر سر کره و چین قوطی‌های کوچک پُر از حشرات آلوده به طاعون رها کرده بود. البته این موضوع را ارتش آمریکا تحت عنوانِ "کمپین گمراه‌سازی" انکار کرده است.

این اولین بار نیست که مقامات رسمی یک کشور، آمریکا را به عملیات زیستی متهم می‌کنند.

در ماه‌های اخیر و در تاریخ ۱۸ مارچ ۲۰۲۰ میلادی (۲۸ اسفند ۱۳۹۸) سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، دلایلی وجود دارند که ثابت می‌کنند ویروس کووید ۱۹ (کرونا) از سوی دانشمندان آمریکایی، در سال ۲۰۱۵ تولید و شیوع پیدا کرده است.

دانشمندان چینی می‌گویند مقاله‌ای علمی در مجله "Nature Medicine "پیدا کرده اند که نشان می‌دهد دانشمندان آمریکایی توانسته اند نوع جدید ویروس کرونا را شناسایی کنند که تاثیری مستقیم در انسان دارد.

گزارش از پوریا سلیمان زاده

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار