مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در شهر مشهد 9الی 10 هزارمعتاد متجاهر داریم که آمار بسیار بالایی است و اغلب انگیزه ای برای درمان ندارند چرا که از سوی خانواده و آشنایان ترد شده اند.
کد خبر: ۸۴۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳ 19 April 2020

به گزارش تابناک رضوی به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، حمیدرضا پوریوسف، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در بازدید از پاتوق معتادین متجاهر و کارتن خواب اسماعیل آباد مشهد اظهارداشت: واقعا تاسف بار است که در حاشیه شهر مشهد شاهد وضعیت نابهنجار افراد کارتن خوابی باشیم که سرپناه ندارند و در معرض آسیب هستند.این افراد هم خود در معرض آسیب هستند و هم شهروندان را دچار آسیب می کنند این افراد اکثرا از سوی خانواده و جامعه ترد شده اند و این بسیار دردناک است.

وی افزود: هرساله ایام اسفند و فروردین ماه طرح جمع اوری نوروزی معتادین متجاهر را اجرا می کردیم اما امسال به دلیل بیماری کرونا و به دلیل پیشگیری از شیوع این ویروس طرح اجرا نشد البته این امر طبق مصوبه وزارت درمان کشور انجام شد.

پوریوسف تصریح کرد: سال گذشته در فروردین ماه 3 هزار معتاد کارتن خواب و متجاهر را از حاشیه شهر و سطح شهر مشهد جمع اوری کردیم و تا تیرماه سال 97 در مراکز بهزیستی نگهداری شدند اما امسال به دلیل بحق کرونا و جلوگیری از تجمع در کمپ های بهزیستی 700 نفر بیشتر پذیرش نشده اند که این افراد مربوط به قبل از شیوع ویروس کرونا بوده اند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: طبق امار ما امسال 2 هزار و 500 نفر از کارتن خواب های سال گذشته را جمع آوری نکرده ایم و در سطح شهر رها هستند. فعالان اجتماعی به ما اعتراض دارند که چرا این افراد را که در معرض کرونا هستند جمع آوری نمی کنید ما هم امکان جمع آوری داشتیم و هم بودجه این کار را اما از نظر پروتکل های بهداشتی ایجاد تجمع باعث افزایش نشر ویروس می شود ویکی از تجربه های کشور ایتالیا نیز همین موضوع بود که از یکی از مراکز تجمعی خود غفلت کردند و سبب شد کل منطقه آلوده شود.

وی افزود: بنابراین اگر بحث جمع اوری را انجام می دادیم نه تنها باعث آلودگی خود این افراد می شدیم بلکه فضای شهری نیز تحت تاثیر قرار می گرفت.البته واقف هستیم که عدم جمع آوری این افراد برای حاشیه شهر مشهد چه آسیب هایی به همراه دارد.

پوریوسف اظهارداشت: در حال حاضر طبق ابلاغی که هفته گذشته انجام شد و در جلسه هماهنگی استان مطرح می شود قرار است بحث جمع آوری مجدد کلید بخورد البته با شرایط خاص که دستگاه های دیگر مانند شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی هم پای کار بیایند و بحث غربالگری و کنترل ها انجام شود و 2 هفته در مرکز ویژه ای قرنطینه می شوند و پس از کنترل و عدم بیماری آنها مطمعن شدیم وارد مراکز ماده 16 بهزیستی می شوند و در اردیبهشت ماه این طرح کلید خواهد خورد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان این مطلب که در شهر مشهد 9الی 10 هزار نفر معتاد متجاهر داریم گفت: آمار بسیار بالایی است و درمان این افراد بسیار سخت است چرا که اغلب انگیزه ای برای درمان ندارند و باید بیشتر با روش های حمایتی و درمانی این کار انجام شود .در شهر مشهد 10 مرکز DIC داریم که هزار نفر را پوشش می دهند و مراکز شبانه نیز 200 نفر را پوشش می دهند.یکی از روش ها و ظرفیت ها NGO ها هستند و موسساتی که در این حوزه کار می کنند و ظرفیت های خوبی ایجاد می کنند و افراد کارتن خواب بیشتر جذب این افراد می شوند و با حمایت، پیشتیبانی وهم افزایی می‌توان به نتیجه بهتری رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار