صنعت دوچرخه با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است تا جایی که برخی کارخانه‌های تولید این وسیله در سراشیبی مشکلات افتاده‌اند.
کد خبر: ۸۴۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 20 April 2020

///

به گزارش تابناک سمنان: دوچرخه یکی از وسیله های حمل و نقل است که از زمان های دور از آن استفاده می شد و به مرور زمان، موتورسیکلت و ماشین جای این وسیله را گرفتند. با این حال، ساخت این وسیله که آلودگی ندارد و حتی باعث افزایش تحرک بدن و تناسب اندام می شود مورد حمایت قرار نمی گیرد و تولید کنندگان دیگر به سراغ تولید آن نمی روند و وارد می شود.

تولید دوچرخه در کشور از سال‌های دور آغاز شد که در این زمینه نیز چند کارخانه مطرح شکل گرفت که خیلی زود نام برند آن‌ها بر سر زبان ایرانی‌ها افتاد.

صنعت  دوچرخه در حال حاضر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است تا جاییکه برخی کارخانه‌های تولید این وسیله در سراشیبی مشکلات افتاده و حتی به تعطیلی رسیده اند. کارشناسان این حوزه عوامل متعددی را در افول صنعت دوچرخه سازی دخیل می‌دانند که شاید بتوان گفت کمبود سرمایه در گردش به دلیل کوچک بودن بازار و رکود مداوم یکی از اصلی‌ترین علل اُفت صنعت دوچرخه سازی در ایران است.

به گفته تولیدکنندگان این وسیله، مشکلات متعددی برای وارد کردن مواد اولیه از جمله قیمت بالای این مواد در اثر افزایش نرخ ارز نیز در این میان از تاثیر بسزایی برخوردار است. واردات خودرو به صورت مونتاژ شده ممنوع است و تولید کنندگان برای ساخت آن، قطعات را از چین وارد و اقدام به سرهم بندی آن در داخل می‌کنند و شاید بتوان گفت اغلب دوچرخه‌های موجود در بازار ایران به این شکل تولید می‌شوند.

 

دوچرخه سازان نیاز به حمایت دولت دراند

مصطفی صفرخانی رییس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت گفت: در تهران کارخانه ای برای ساخت دوچرخه وجود ندارد و تنها یک کارخانه در قوچاق موجود است که بعید می دانم هم اکنون در حال فعالیت باشد. زمانی در کشور دوچرخه‌هایی با کیفیت بالا و با ظاهری شیک تولید می‌شد که شاید در صورت ادامه تولید دیگر نیازی به واردات این حجم از دوچرخه به ایران وجود نداشت.

او بیان کرد: با وجود اینکه دوچرخه وسیله ای برای حمل و نقل بوده و جزو حمل و نقل پاک به شمار می آید، اما از آن حمایت نمی شود. این صنعت به شدت نیاز به حمایت دولت دارد. در حال حاضر دوچرخه هایی که در بازار موجود است وارداتی بوده و هم اکنون به اندازه کافی وارد شده است.

///

رییس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت با بیان اینکه تولیدکنندگان در کشور دچار تحریم داخلی هستند، گفت: این تحریم‌ها شامل سنگ اندازی‌های دارایی، بیمه، مالیات، بانک می‌شود.

صفرخوانی گفت: هنگامی که رشد میزان فروش تولیدکنندگان، مالیات نرخ مطالبات را افزایش می‌دهد، بیمه با بالا رفتن تعداد کارگران مشابه عملکرد دستگاه قبلی را دارد تولیدکننده دیگر توانی برای تولید ندارد و خود به خود از چرخه حذف می‌شود.

او با بیان اینکه با حمایت می توان به داخلی سازی دوچرخه رسید، گفت: با توجه به اینکه دوچرخه وسیله ای ساده است و تمام قطعات آن از جمله فولاد در داخل کشور موجود است، اگر سرمایه گذار پیدا شود می توان آن را در داخل کشور به بهترین شکل تولید کرد. با وجود اینکه واردات دوچرخه به صورت مونتاژ شده به کشور ممنوع است، اما واردات قطعات آن ممنوع نبوده و دارای تعرفه اندکی است در نتیجه بسیاری از افراد اقدام به واردات قطعات دوچرخه از چین و سرهم بندی آن در داخل می‌کنند و شاید بتوان گفت ۹۵ درصد دوچرخه‌های موجود در بازار ایران به این شکل تولید می‌شوند.

جلوگیری از خروج ارز با داخلی سازی صنعت دوچرخه و موتوروسیکلت

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با اشاره به توان داخلی سازی کشور در تولید دوچرخه و وجود مواد اولیه آن در کشور، گفت:  فولاد نقش زیادی در تولید یک دوچرخه دارد و خوشبختانه در داخل کشور این کالا به خوبی یافت می شود.

این مقام مسئول تشریح کرد: با توجه به اینکه فولاد جزء کالای استراتژیک در دنیا محسوب می شود و میزان مصرف آن در کشور‌ها نشان از توسعه یافتگی است و مصارف آن در تمام صنایع کشور اعم از صنعتی، نظامی، کشاورزی و ساختمانی کاربرد دارد، بنابراین از اهمیت زیادی در کشور برخوردار هستند و در سرمایه گذاری به این صنعت نباید بصورت مقطعی نگاه کرد، باید به توسعه آن بصورت راهبردی نگریست.

او بیان کرد: با نگاه ملی به این صنعت و با توجه به میزان تولید، خوشبختانه با همه تحریم‌ها کشورمان خودکفا بوده و بدلیل تجدید ناپذیر بودن معادن باید از خام فروشی آن بصورت جدی جلوگیری شده و از کمیت تولید عبور کرد و  به کیفیت توجه کنیم. بطور کلی آهن و فولاد در صنایعی چون خودرو سازی، موتورسیکلت و دوچرخه  بیشترین مصرف را داشته و با اتکاء به صنعت داخلی می‌توان از خروج میلیار‌ها ارز جلوگیری کرد.

///

۸۰ درصد تولیدات داخل تحت تاثیر ارز است

حسن صادق زاده عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه با بیان اینکه در داخل کشور توان داخلی سازی قطعات دوچرخه وجود دارد ،گفت: خوشبختانه بیشتر شرکت‌های تولید کننده قطعات دوچرخه در ایران، قطعات و لوازم مورد نیاز دوچرخه را تولید کرده و آن را به عنوان قطعات یدکی به بازار ارائه می‌دهند اما با این حال این صنعت نیاز به حمایت دارد چرا که سرمایه گذاران، سرمایه گذاری در آن را یک ریسک می دانند.

صادق زاده یکی از دلایل عدم توفیق در حوزه دوچرخه سازی را تنوع بالای دوچرخه‌های امروزی دانست و گفت: تولید دوچرخه‌های روز دنیا نیاز به دستگاه‌های جدید دارد، به عنوان مثال اگر بخواهیم بدنه دوچرخه را تولید کنیم باید چند دستگاه جدید و خط رنگ به کارگاه خود اضافه کنیم و این امر نیاز به سرمایه هنگفتی دارد و در شرایط کنونی تامین آن برای تولید کننده داخلی امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: تنها کارخانه تولید دوچرخه در ایران، کارخانه آسا‌ک دوچرخ در شهر قوچان بود، کارخانه‌ای بسیار بزرگ و مجهز که قابلیت تولید ۳۰ تا ۴۰ مدل دوچرخه را داراست. متاسفانه این کارخانه در جریان خصوصی سازی به فرد نا لایقی سپرده شد که با سوء مدیریت کارخانه را به تعطیلی کشاند. حتی این روز‌ها حرف‌های بسیاری بر سر فروش ماشین‌آلات کارخانه و پرداخت حقوق‌های معوقه کارگران مطرح است.

عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه بیان کرد:کارخانه‌های دیگری که در داخل کشور فعالیت دارند قطعات خود را از چین وارد کرده و فقط در داخل مونتاژ می‌کنند. امروز برای تهیه مواد اولیه کارخانه مشکلات بسیاری داریم به عنوان مثال برای تهیه قطعاتی همچون پیچ و مهره با افزایش نرخ ارز به مشکلات جدی بر‌خورده‌ایم.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه ۸۰ درصد تولیدات داخل تحت تاثیر ارز است، گفت: با اشاره به حجم بالای واردات، کارخانه‌هایی همچون کارخانه ما به سختی به حیات خود ادامه می‌دهند و مشکل اصلی این است که تولید کننده‌های داخلی به برنامه‌های دولت در جهت ثبات بازار و نرخ ارز اعتماد ندارند.

عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه تصریح کرد: برخی از تولید کننده‌ها اجزا و قطعات را از چین وارد کرده و بدنه را می‌سازند و مغازه‌داران این بدنه‌ها را خریداری کرده و خودشان آن‌ها را مونتاژ و تبدیل به یک دوچرخه می‌کنند. تولید داخل در بهترین حالت ۵ درصد نیاز بازار را جواب می‌دهد و ۹۵ درصد مابقی به دلیل ممنوع بودن واردات دوچرخه از طریق واردات قطعات با تعرفه از چین و سر هم بندی در داخل صورت می‌گیرد.

حال انتظار می رود با توجه به نیاز کشور به این وسیله حمل و نقل پاک و وجود مواد اولیه در داخل کشور، دولت از این صنعت حمایت کند تا شاهد داخلی سازی این کالا در کشور باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار