رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: کدام تراکنش‌های بانکی معاف از رسیدگی مالیاتی هستند؟ / رادیو کره شمالی بالاخره خبری از اون منتشر کرد / مسئولان حفظ ظاهر می‌کنند، اختلافات زیادی پشت صحنه است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۴۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲ 26 April 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
نعمت احمدی: تتلو یک پدیده است نه یک فرد

احمدی با تاکید بر اینکه ریشه یابی ظهور پدیده تتلو مهم‌تر از برخورد قضایی با وی است به «آزادی» گفت: «آقای تتلو در اینجا چهارمیلیون فالوور دارد و می‌بینیم که کاندیدای ریاست جمهوری او را کنار خود می‌نشاند. نیروی دریای او را روی ناو می‌برد و .... تتلو نه خواننده است، نه شاعر است و نه چیز دیگری. وقتی ما سوار موج می‌شویم معلوم است که او هم سوار موج می‌شود. موج او دو سویه بود. یک موجی که راه انداخت و نتیجه‌اش این بود که با جسارت بگوید می‌تواند استادیوم صدهزار نفری را پر کند. شاید راست می‌گویدو ما صد هزار امیر تتلو پرورش داده‌ایم! ما باید ببینیم چه کارکردیم که یک نسلی رابه ضد خود تبدیل کرده‌ایم.»وی با تاکید بر اینکه «از نظر حقوقی دسترسی به او نداریم و تنها جایی که می‌تواند با اعمال او برخورد کند همین اینستاگرام است» گفت: «تن‌ها راه ما ریشه‌یابی ظهور تتلو است. ما قطعا بدتر از او هم در آینده خواهیم دید، اما این وقیح است و خیلی حرف‌ها را می‌زند. من یکی از کنسرت‌های او را دیدم و آدم واقعا شرم می‌کند. وسط کنسرت سیگاری میزند و آن حرف‌ها را می‌زند و یک جمعیتی او را تشویق می‌کند! ما جامعه را به کجا رسانده‌ایم که یک نفر ویزا و بلیط بگیرد، دلار ۱۵، ۱۶ هزار تومانی خرج کند و در ترکیه و ارمنستان حرف‌های فرد وقیحی مثل تتلو را گوش دهد؟! سوال مهم‌تر این است».تتلو با اشاره به اینکه «کاش این پدیده به تتلو ختم می‌شد» گفت: «وقتی مدعی پر کردن استادیوم آزادی است یعنی باید به صورت جدی به این مساله پرداخت. این هم یک ویروس است. به نظر من امیر تتلو‌ها هم مثل ویروس هستند. باید آسیب شناسی کرده و ببینیم که کجا اشتباه کردیم؟ به خدا این‌ها بچه‌های من و شما هستند. بچه‌های همین مسئولان هستند. مگر ساشا سبحانی نیست؟! ما با جامعه‌ای مواجه هستیم که در نتیجه افراط‌های ما با پدیده‌هایی مثل تتلو مواجه شده است. فراموش نکنیم که جلوی ضرر را از هرجا بگیریم منفعت است».
 
بازار داغ خرید و فروش وام ازدواج در اینترنت

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: متاسفانه شاهد وجود آگهی‌های فروش وام ازدواج در فضای مجازی هستیم به همین منظور از پلیس فتا و نهاد‌های قضایی درخواست برخورد قانونی با این موارد را داریم. در پیام رسان‌ها و برنامه‌های متعدد نیز آگهی‌های مشاوره برای دریافت وام ازدواج یا انتقال غیر قانونی وام در حال فعالیت هستند که با دریافت مبالغی، اقدام به کلاهبرداری در این زمینه می‌کنند. / مهر

در بازگشایی مساجد عجله نکنید؛ نماز را در خانه هم می‌شود خواند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: رئیس‌جمهور و سایر مسئولین مرتبط با ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار شدیدی از ناحیه کسانی قرار دارند که مایل هستند مساجد، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه هرچه زودتر بازگشائی شوند. اگر مشکلات حاد اقتصادی پیش نمی‌آمد و یا دولت دارای توانائی مالی زیادی بود که می‌توانست مشکلات صاحبان مشاغل را تأمین کند، بازگشائی محل کسب و کار‌ها هم جایز نبود. با توجه به غیرقابل کنترل بودن رفت و آمد‌ها دراماکن مذهبی و اینکه نماز را می‌توان درخانه هم خواند و زیارت را هم می‌توان از دور انجام داد، رعایت الزامات بهداشتی با هدف حفاظت از جان‌ها ایجاب می‌کند برای مدتی از آن مستحبات به نفع این واجب صرفنظر شود. معنویت نیز چیزی نیست که نتوان آن را با عبادت در خانه و زیارت از راه دور به دست آورد.

اصلاح‌طلبان در تدارک جلساتی برای بازسازی اصلاحات در آینده نزدیک هستند

اعتماد نوشت: اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس یازدهم را از دست دادند. شکستِ اصلاح‌طلبان دراین انتخابات، اما به‌واقع پای صندوق رای رقم نخورد. آن‌ها اگر شکست خوردند، بخشی به عملکرد بدخودشان در سال‌های گذشته باختند. آن‌ها در حال تدارک جلساتی با حضور موسوی‌لاری و دیگر بزرگان اصلاحات برای یافتن راهکاری برای اصلاح‌ِ اصلاحاتند. همین دیروز حزب اتحاد ملت جلسه‌ای مهم برگزار کرده تا ابعاد موضوع را دقیق‌تر بررسی کند. با این حساب، اصلاح‌طلبان دست‌کم تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، بیش از یک سال فرصت دارند تا فکری به حال اصلاحات کنند و طرحی نو برای اصلاح امور اصلاحات و مملکت دراندازند. شنیده‌ها از دفتر رییس بنیاد ایرانیان، از دلخوری نسبی عارف از فضای سیاسی حاکم بر کشور حکایت دارد.

وزیر احمدی‌نژاد: حتما نامزد ریاست مجلس می‌شوم

شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد و نماینده تنکابن در مجلس یازدهم به خبرآنلاین گفت:ما جلسات زیادی داشتیم، اما در جلسات مجازی به آن صورت حضور نداشتیم. حتما من یا یکی از دوستان قرار است کاندید ریاست مجلس باشیم. آقای فریدون عباسی هم اعلام کاندیداتوری کرده، ولی ما یک جلساتی داریم که درواقع فراتر از دولت نهم و دهم است. با قالیباف، میرسلیم و آقاتهرانی رقیب نیستم. رئیس مجلس و دیگر نمایندگان از یک سطح مساوی برخوردار هستند یعنی هیچکس رئیس نمایندگان نیست. راه برای رایزنی و رقابت باز است و مجلس یازدهم، رئیس از پیش تعیین شده ندارد. تعیین اعضای هیئت رئیسه و هیات رئیسه کمیسیون‌ها تقسیم غنایم نیست. چیزی که ما در مجلس نیاز داریم تکثر قدرت، هدایت قدرت و کنترل قدرت است. مسئولیت‌های مجلس را نباید وجه المصالحه قرار داد و براین اساس به تفاهم رسید. نمی‌شود که هر گروه سیاسی بیاید بگوید من ۲ کرسی مجلس را می‌گیرم.

مسئولان حفظ ظاهر می‌کنند، اختلافات زیادی پشت صحنه است

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در گفتگو با روزنامه ایران: مردم چه می‌بینند؟ مردم ناکارآمدی می‌بینند. وقتی ناکارآمدی مشاهده شد، اگر تحلیلگران، رسانه‌ها و حتی خود مسئولان حکومتی، مسائل را آنگونه که هست به مردم بگویند، مردم می‌توانند تصمیم بگیرند. مشکلی که اینجا وجود دارد، آلودگی اطلاعاتی است. آلودگی اطلاعاتی یکی از بحران‌های جدی در کشور ما است. یک نوع تعارف و رودربایستی در میان مسئولان و نهاد‌های حاکمیتی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد مسائل کاملاً مشخص و دقیق بیان شود. در ظاهر همه حفظ ظاهر می‌کنند، اما در پشت صحنه، می‌بینید که اختلافات زیادی هست. قدرت مجلس در جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا است. هرچیزی که مجلس نخواهد، در کشور نمی‌شود، هرچیزی هم که مجلس بخواهد، از نظر حقوقی باید بشود. مشکل این است که آیا مجلس می‌تواند طرحی را تصویب کند که قدرت حل مسأله را داشته باشد؟

رادیو کره شمالی بالاخره خبری از اون منتشر کرد

خبرگزاری یونهاپ به نقل از رادیو دولتی کره شمالی اعلام کرد: فرمانده کیم جونگ اون مراتب قدردانی خود را از کارگرانی که صادقانه و با قدرت در ساخت سامجیون شرکت داشتند، اعلام کرده است. کارگرانی که با قدرت و از صمیم قلب در ساخت مرکز برق مشارکت داشتند و هرگز اعتماد به حزب و اعتماد خود را در هیچ لحظه‌ای از دست ندادند. /ایسنا

هجوم مردم به طلافروشی‌ها برای فروش طلا

«کشتی‌آرای» فعال بازار طلا و جواهر گفت: در این ایام دهک پایین برای تأمین امرار معاش و دهک بالا برای پاس کردن چک و پرداخت بدهی‌های خود نسبت به فروش طلا‌های خود اقدام می‌کنند. نقدینگی در واحد‌های طلا و جواهر فروشی بشدت کاهش پیدا کرده و به دلیل عدم نقدینگی از خرید طلا امتناع می‌کنند. /تسنیم

کدام تراکنش‌های بانکی معاف از رسیدگی مالیاتی هستند؟

برخی از تراکنش‌های بانکی به دلیل اینکه ماهیت درآمدی ندارند، از حسابرسی‌ها و دادرسی‌های مالیاتی معاف هستند که شامل دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ، تسهیلات بانکی دریافتی، انتقالی بین حساب‌های شخص، وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت و... است. البته در صورتی که اسناد و مدارک مثبتی دال بر فعالیت‌های اقتصادی مؤدی که بر خلاف اظهارات وی باشد، بدست آید؛ جرایم مالیاتی آن غیرقابل بخشش است. /ایسنا

میرِ اصولگرایان عصبانی شد

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس نوشت: راه صحیح زندگی سیاسی برای اقلیت، تخریب شخصیت‌های اکثریت و ادعای اختلاف و رقابت بین آن‌ها نیست.سیدمصطفی میرسلیم در توییت‌هایی نوشت:راه صحیح زندگی سیاسی برای اقلیت، پس از شکست فاحش در انتخابات مجلس یازدهم، در تحلیل‌های غلط انداز و تخریب شخصیت‌های اکثریت و ادعای اختلاف و رقابت بین آن‌ها و تحقیر انتخاباتی که خود به دلیل ناکارآمدی سرمنشأ نتایج آن بوده‌اند، نیست.توصیه می‌کنم با استفاده از فرصت ماه رمضان، وقت خود را صرف تفکر درباره ریشه ضعف‌های جبهه سیاسی خود کنند.
 
کنایه‌های سنگین نماینده اصولگرا به هیات رئیسه مجلس
 
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با انتقاد از هیات رئیسه گفت: متاسفانه نواب رئیس در نبود علی لاریجانی، مجلس را قفل کرده و اجازه اظهار نظر به نمایندگان نمی‌دهند.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی اظهار داشت: بعد از آنکه علی لاریجانی به دلیل ابتلا به کرونا مجبور به قرنطینه خانگی است فرمان اداره مجلس در دست آقایان پزشکیان و مصری افتاده است. در صورتی که آن‌ها تسلط لازم را بر آئین‌نامه مجلس و قانون اساسی ندارند.وی گفت: وقتی آقای پزشکیان و یا مصری اداره مجلس را بر عهده می‌گیرند اجازه اخطار و تذکر را به نمایندگان مجلس نمی‌دهند در حالی که آنها، چون مسلط به مباحث حقوقی نیستند با مدیریت غلط مجلس را قفل می‌کنند.عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بعد از آنکه هفته گذشته در دو روز متفاوت مباحث مختلف و بسیار مهمی در مجلس مطرح شد که می‌توانم به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ اشاره کنم تعداد زیادی از نمایندگان خواهان تذکر و اخطار بودند، اما اداره‌کنندگان مجلس اجازه چنین کاری را ندادند.وی خاطرنشان کرد: اداره‌کنندگان مجلس باید اطلاعات خود را از آئین‌نامه داخلی مجلس و همچنین مباحث حقوقی و قانون اساسی افزایش داده و مانع بیان تذکرات و اخطار‌ها و اظهارنظرات مجلس نشوند.

توئیت بانوی اصلاح‌طلب درباره راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

منصوری گفت: فعالیت شورای عالی در سه انتخابات گذشته کاملا اقتضائی، موسمی و انتخاباتی بود.پس از پخش شایعاتی مبنی بر اختلاف میان چند تن از اعضای شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آذر منصوری در توییتر نوشت:برای اظهار نظر در مورد راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ و نوع سیاست ورزی اصلاح طلبانه در آینده، باید دید تحولات داخلی و خارجی کشور در ⁧ دوران‌کرونا⁩ و ⁧پساکرونا⁩ به چه سمت و سویی می‌رود.
 
توصیه تاجرنیا به مسئولان

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگرچه در حال حاضر فضای آرام سیاسی را مشاهده می کنیم اما بی توجهی در مواردی می تواند به شدت و سرعت بر این فضا اثر منفی بگذارد. این مسئله باید سیاسیون و مدیران را به این فکر بیاندازد که پیش بینی های لازم را برای سیاست کشور انجام دهند.علی تاجرنیا در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با تاثیرات بیمای کرونا بر فضای سیاسی، اظهار کرد: یکی از پیام های همه گیری کرونا در کشور نوعی ایجاد رخوت در بسیاری از فعالیت‌ها به جز فعالیت های درمانی بوده؛ حوزه سیاست هم مصون از این حالت نبوده است.

وی ادامه داد: همیشه در آستانه بازگشایی دوره جدید مجلس، کشور به شدت درگیر فضای سیاسی و چگونگی عملکرد مجلس قبلی و پیش‌بینی مجلس بعدی بود، که الان چنین نیست. فکر می کنم هم به دلیل شرایط خاص انتخابات مجلس یازدهم و هم در اثر کرونا، فضای سیاسی دچار رخوت شده است.این فعال سیاسی تصریح کرد: از طرفی نوعی دل‌مردگی متاثر از فضای سیاسی بر بخشی از مدیریت کشور حاکم است و مجموعه اتفاقاتی که ذکر کردم دست به دست هم داده تا این احساس به مردم و افکار عمومی دست دهد که کنش های سیاسی آنچنان که باید اثرگذار نیستند.

شورای نگهبان پیگیر ماجرای جنجالی یک مدرک شد

سخنگوی شورای نگهبان از ارسال گزارش‌هایی درباره وضعیت مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش در مجس یاردهم به این شورا خبر داد و گفت: صحت این گزارش‌ها را از وزارت علوم استعلام کرده‌ایم. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، از ارسال گزارش‌هایی درباره وضعیت مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس یازدهم به این شورا خبر داد و گفت: گزارش‌هایی در این زمینه به دست ما رسیده و ما در حال بررسی این گزارش‌ها هستیم.

وی افزود: درباره صحت این گزارش‌ها درباره مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم، از وزارت علوم استعلام کردیم و به محض اینکه نظر کارشناسی وزارت علوم را داشته باشیم، نسبت به ایشان (کمالخانی) در جلسات شورای نگهبان موضوع را مطرح می‌کنیم و نظر خودمان را اعلام خواهیم کرد. سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم درخواست جلسه حضوری با اعضای شورای نگهبان درباره اخباری پیرامون مدرک تحصیلی‌اش مطرح نکرده است. براساس گزارش‌هایی که آمده، موضوع مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش را بررسی می‌کنیم و به محض اینکه به نتیجه روشنی برسیم، اعلام می‌کنیم.روز گذشته (شنبه، ۶ اردیبهشت ۹۹) در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس یازدهم شورای اسلامی منتشر شد.
 
پیش‌بینی جدید زیباکلام از نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰
 
صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی درباره شرایط فعلی اصلاح‌طلبان به «نامه‌نیوز» گفت: «بار‌ها گفته‌ام که اصلاح‌طلبان باید یک روز دور هم جمع شوند و از زمان تولد جریان خود یعنی دوم خرداد ۷۶ تا کنون را بررسی کنند و ببینند که این جریان ۲۳ ساله چیست؟ و پیش یکدیگر پاسخ دهند که بعد از گذشت این سال‌ها تفاوتی با رقیب خود یعنی اصولگرایان دارند یا خیر؟ تصور می‌کنم ۲۳ سال کافی است که یک جریان به ثبات نظری و عملی برسد. اگر در خرداد ۷۶ یک انسان متولد شده بود، در صورت دانشگاه‌رفتن، اکنون فارغ‌التحصیل می‌شد و می‌توانست در رشته خود صاحب‌نظر باشد؛ عجیب است که اصلاح‌طلبان هنوز نمی‌توانند از پس پاسخ‌دادن به ابتدایی‌ترین پرسش که چه تفاوتی با اصولگرایان دارید، برآیند. اگر در دی‌ماه ۹۶ جوانا اشعار اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا را سر می‌دهند، برای آن است که هیچ فرقی میان این دو جریان نمی‌بینند و مقصر اصلی چنین شرایطی اصلاح‌طلبان‌اند. صرف‌نظر از درست یا غلط بودن این شعار اصلاح‌طلبان یک‌بار از خود نپرسیدند که چرا مدت اندکی بعد از تَکرار آقای خاتمی و یک‌میلیون و نیم رأی‌آوردن آقای عارف که باعث شد حتی یک اصولگرا هم از تهران به مجلس نرود، ناگهان مردم در خیابان‌ها از اصلاح‌طلبان عبور می‌کنند؟ رهبران اصلاحات یک‌بار نگفتند که چرا جریان اصلاحات تا این‌حد سقوط کرده است؟ آن‌ها هیچگاه پاسخ چنین پرسش‌هایی را ندادند و مدام به کلی‌گویی می‌پردازند. تا زمانی که آن‌ها پاسخ این پرسش‌ها را ندهند و نگویند که در این ۲۳ سال در پی چه آرمانی بوده‌اند، مردم به آن‌ها بازنمی‌گردند و سقوط آن‌ها بیش از پیش خواهد بود».او در پاسخ به این پرسش که اگر اصلاح‌طلبان نتوانند جایگاه خود را احیاء کنند، سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ چه خواهد شد، اظهار کرد: «مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان تندرو است؛ تردید نکنید که رئیس‌جمهور بعدی هم از همین جنس خواهد بود. پیش‌بینی من است که اصولگرایان می‌خواهند بازهم احمدی‌نژاد را به میدان بیاورند و او را برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌کنند؛ هرچند باید دید که شورای نگهبان او را تأیید می‌کند یا خیر».این استاد دانشگاه درباره احتمال حضور مجدد سید ابراهیم رئیسی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: «آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نمی‌کند».

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو بر نامزدی محمدجواد ظریف حساب بازکرده‌اند یا خیر و آیا اصلا او می‌تواند مردم را پای صندوق رأی بیارود یا نه، توضیح داد: «مطلقا ظریف به میدان نمی‌آید و اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند بگویند ظریف نامزد ماست، زیرا او هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده است. به فرض که او در میدان انتخابات هم حاضر شود و همه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو هم از او حمایت کنند و به صورت علنی در یک کنگره بزرگ و عمومی بگویند که اولین و آخرین انتخاب ما ظریف است، بازهم او رأی نمی‌آورد، زیرا مردم از نیرو‌های سیاسی دلزده شده‌اند و ظریف هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌هیچ‌وجه جریان اجتماعی از او حمایت نمی‌کند و حتی پای صندوق رأی هم نمی‌آید. در نهایت همان‌طور که گفتم در انتخابات سال آینده اصولگرایان مانند انتخابات مجلس در یک انتخابات حداقلی پیروز می‌شوند و فردی از جنس نمایندگان مجلس یازدهم بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه خواهد زد».
 

کیهان: چرا بازارها و بوستان‌ها باز است اما مساجد و حرم‌های مطهر تعطیلند؟
کیهان نوشت: از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته که خبر شیوع کرونا در کشورمان منتشر شد، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و در ادامه اماکن عمومی همچون بوستان‌ها، سینماها، بازارها و صنوف غیرضروری نیز دچار تعطیلی شدند. بقاع متبرکه و حرم‌ها در کشورمان که همواره مأمن و محل حضور مردم مومن کشورمان هستند و همچنین مساجد که بر اساس گزارش مطرح شده در ستاد مقابله با کرونا سهم کمی به نسبت برخی دیگر از اماکن عمومی یا حمل‌ونقل عمومی در شیوع کرونا داشته‌اند نیز از این موضوع مستثنی نشدند و تاکنون بسته مانده‌اند. این در حالی است که با وجود این تعطیلی، مساجد کشورمان در ایام سخت کرونایی تبدیل به قرارگاه‌های جهادی مبارزه با کرونا و محل تولید و تدارک مایحتاج مراکز درمانی یا اقلام مورد نیاز نیازمندان خسارت‌دیده از کرونا شده‌اند. در روزهای گذشته به مرور مجوز فعالیت واحدهای صنفی و مراکز خدماتی به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر شده و حتی اماکنی همچون پاساژها و بازارها و بوستان‌ها نیز به روی مردم باز شده‌اند و کم کم دامنه این بازگشایی‌ها بیشتر خواهد شد. در این بین با رسیدن ماه مبارک رمضان بازگشایی مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه کشور البته با رعایت کامل اصول بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌های موجود به یک خواسته مهم و مورد انتظار مردم کشورمان تبدیل شده است. تا کنون زمزمه‌هایی از بسته ماندن مساجد و حرم‌های مطهر تا حداقل ۱۵ اردیبهشت به گوش می‌رسد اما این سؤال در بین مردم مطرح می‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها یا بوستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر که این روزها شاهد آن هستیم بلا مانع است اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند باید همچنان بسته بمانند!؟

مسیح مهاجری: رئیس‌جمهور برای بازگشایی هرچه زودتر اماکن مذهبی تحت فشار شدیدی قرار دارد
حجت الاسلام و المسلمین مسيح مهاجرى در روزنامه جمهورى اسلامى نوشت: رئیس‌جمهور روحانی به وزیر بهداشت دستور داده باتوجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بررسی‌هائی درباره وضعیت مساجد، بقاع متبرکه و اماکن زیارتی انجام دهد و گزارش آن را در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح نماید تا درباره زمان بازگشائی این اماکن تصمیم‌گیری شود. از خبر جلسه دیروز ستاد برمی‌آید که تصمیم گرفته شده و درصدد تمهید مقدمات عملی ساختن آن هستند. از نفس این دستور هم می‌توان فهمید که رئیس‌جمهور و سایر مسئولین مرتبط با ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار شدیدی از ناحیه کسانی قرار دارند که مایل هستند مساجد، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه هرچه زودتر بازگشائی شوند و برگزاری نمازهای جماعت و مراسم مذهبی ماه مبارک رمضان و همینطور زیارت‌ها برقرار شوند. استدلال این افراد اینست که باتوجه به بازگشائی فروشگاه‌ها، پاساژها و سایر اماکن کسب و کار که محل رفت و آمد مردم هستند، بطور طبیعی زمینه برای بازگشائی اماکن مذهبی به‌ویژه مساجد آنهم در ماه مبارک رمضان فراهم است و می‌توان از این اماکن برای برگزاری عبادات استفاده کرد.

پرداخت ۱۰ میلیارد تومان از طریق شرکت گل‌گهر به ویلموتس
پرداخت ۱۰ میلیارد تومانی به مارک ویلموتس، از طریق شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از معماهای حل نشده مالی فدراسیون فوتبال است. این مبلغ از چه طریقی تأمین شد و به چه شکل به دست مارک ویلموتس بلژیکی رسید؟ این ابهام بزرگ درست در جایی به وجود آمده که روابط غیر فوتبالی و فوتبالی با هم درآمیخته شده‌اند و مبلغ قابل توجهی از حسابی غیر فوتبالی به نام قرض یا وام یا هر عنوان دیگری به فدراسیون فوتبال رسیده تا به سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پرداخت شود؛ پولی که یک شخص یا گروه مجاز به تصمیم‌گیری درباره آن نیستند و متعلق به یک ملت است. همه چیز درباره پرداخت حقوق ویلموتس از طریق نماینده شرکت گل‌گهر به ویلموتس در صورتجلسه‌ای خلاصه می‌شود که مراحل و روند این پرداخت را مشخص کرده است. حسین طبیب به عنوان مدیرعامل شرکت معدن و فنی CPG GmbH (شرکتی که مسئولیت بازرسی تجهیزات پروژه مورد نیاز از خارج از کشور را بر عهده دارد) نماینده شرکت گل گهر در پرداخت پول به ویلموتس بود. این توافقی است که بین مهدی تاج، حسین طبیب، محمدرضا ساکت، محمود اسلامیان و مارک ویلموتس انجام شد. بر اساس آن مبلغ مورد نظر از طریق طبیب به عنوان طرف ایرانی و شخصی به نام پدرو به عنوان ایجنتی که در این رابطه با ویلموتس همکاری می‌کرد، در بانکی در لیختن‌اشتاین پرداخت شد. این خلاصه‌ای از پرداختی است که ماه‌هاست ابهام‌های زیادی درباره‌اش وجود داشته. نام‌هایی چون مهدی تاج، حسین طبیب، شرکت چادرملو، شرکت گل گهر و لیختن اشتاین را به خاطر بسپارید تا در ادامه گزارش درباره هر کدام از آنها و ارتباط‌شان با هم توضیحات کامل‌تری بخوانید.

جلسه علنی یکشنبه هفته آینده به ریاست لاریجانی برگزار می‌شود
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: جلسه علنی مجلس یکشنبه هفته آینده به ریاست علی لاریجانی تشکیل می‌شود. اسدالله عباسی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به بهبودی لاریجانی پس از ابتلا به ویروس کرونا و گذراندن دوره نقاهت گفت: حال عمومی رئیس مجلس شورای اسلامی به یاری خدا بهتر شده است و ان شاءالله نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی در هفته آینده با ریاست وی تشکیل خواهد شد. عباسی همچنین از افزایش جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته آینده خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی روز‌های یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هفته آینده جلسات علنی خواهد داشت. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز در روز‌های یکشنبه و دوشنبه با حضور تعدادی از وزرا و مسئولان اجرایی کشور جلسه خواهند داشت.

حرم حضرت معصومه تا پایان اردیبهشت تعطیل است
سرمست استاندار قم امروز پس از پایان جلسه ویدئو کنفرانسی با رئیس‌جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به تقسیم بندی وضعیت استان‌ها به سه دسته سفید ، زرد و قرمز گفت: از آنجایی که هنوز بیماران بستری و افراد فوتی ناشی از کرونا در قم وجود دارند، وضعیت قم سفید نیست و به همین جهت حرم مطهر، مسجد جمکران و سایر مساجد همچنان بسته خواهد بود. سرمست افزود : نماز جمعه و جماعات نیز همچنان تا پایان اردیبهشت برگزار نخواهد شد. وی گفت : شهرهایی که به وضعیت سفید برسند از طرف وزارت بهداشت اعلام خواهد شد. استاندار قم از تفویض اختیار دولت به استانداران برای تغییر ساعت کاری پاساژها و مراکز تجاری هم خبر داد و افزود: بر اساس این مصوبه در مناطق گرمسیری استانداران باید در خصوص افزایش ساعت کار مراکز تجاری تصمیم بگیرند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار