کد خبر: ۸۴۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲ 28 April 2020

به گزارش تابناک اردبیل، دیگر همه چیز برای باغداران عادی شده است، بهار فرا می‌رسد، برف و تگرگ نابه‌هنگام و از بین رفتن محصولات باغی و خسارت پشت خسارت؛ این قصه تکراری باغداران استان اردبیل در چندین سال گذشته است.

نابودی محصولات باغداران در استان اردبیل بویژه شهرستان‌های مشگین‌شهر، خلخال، اردبیل و سرعین هر سال در فصل بهار تکرار می‌شود و با وجود ارائه راهکارهای مختلف از سوی کارشناسان، اقدامات حمایتی و پیشگیرانه بسیار کند پیش رفته و هر سال تعداد زیادی از گردونه باغداری و کشاورزی استان خارج می‌شوند.

تقریبا  از یک دهه پیش هر سال باغداران استان به خاطر بارش برف و تگرگ در فصل بهار دچار خسارت می‌شوند، پارسال حدود نیمی از ۴۱ هزار هکتار باغات استان اردبیل بر اثر سردی هوا ، سرمازدگی و بارش برف خسارت دیده  و از بین رفت و امسال نیز  نیز بارش نابهنگام برف و خسارت باغداران بویژه در شهرستان‌های مشگین‌شهر ، خلخال و اردبیل تکرار شد.

به گفته اکبر صمدی، فرماندار مشگین‌شهر،  برف و سرمای نابهنگام بهاری چند روز پیش به ۳۰ درصد از باغات این شهرستان خسارت وارد کرد.

وی بیان کرد: در اثر بارش برف و سرمای اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت حدود پنج هزار هکتار از باغات این شهرستان دچار سرمازدگی شد و بیشترین میزان خسارت مربوط به میوه‌های هسته‌دار از جمله زردآلو ،هلو، شلیل و انگور و درختان گردو ، گیلاس ، آلبالو و گوجه سبز می‌باشد.

وی گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد خسارت سرمای بهاری در باغات منطقه بیش از ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال است.

شهرستان مشگین‌شهر دارای ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه می‌باشد و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی از این باغات استحصال می‌شود، از مجموع تولیدات باغی استان اردبیل حدود  ۶۰ درصد مربوط به باغات این شهرستان می‌باشد. 

مدیر جهاد کشاورزی خلخال هم گفت: تدوام بارندگی‌ برف  احتمال سرمازدگی سردرختی درختان میوه به بارنشسته باغ‌های میوه این شهرستان را تشدید کرده است.

بهبود علیزاده افزود: بارش برف سنگین در این موقع از فصل بهار در حالی که بسیاری از درختان باغ‌های میوه در مناطق نیمه‌گرمسیری و سردسیری خلخال ببار و گل نشسته، احتمال سرمازدگی شکوفه‌ها و سردرختی درختان میوه را افزایش داده است.

به گفته وی،  پارسال  در اثر برف و سرمای یهاری  ۷۰ درصد از محصول باغات گردو ، ۸۰ درصد سردرختی درختان میوه هسته دار از جمله زدآلو ، شلیل ، هلو ، گیلاس و آلبالو و ۳۰ درصد سردرختی درختان دانه دار همچون سیب و گلابی از بین رفت. ضمن اینکه اوایل اردیبهشت سال ۹۷ نیز  نیز بارش برف  موجب از بین رفتن ۱۰۰ درصدی 

محصول باغی و ببار آمدن بیش از ۲ هزار میلیارد خسارت برای باغداران این منطقه شد.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل دارای ۴۹ هزار هکتار اراضی مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی است که از این میزان هفت هزار و ۴۰۰ هکتار را باغ های میوه مناطق نیمه گرمسیری و سردسیری تشکیل می دهند.

کارشناسان هشدار می‌دهند با تغییرات اقلیمی در یک دهه گذشته،  بروز سرما در فصل بهار در این استان به امری رایج و عادی تبدیل شده و می‌بایست اقدامات پیشگیرانه جدی‌تر دنبال شده و  طرح های برنامه ریزی شده عملیاتی گردد.

به گفته آنها ، پوشش بیمه ای ، تغییر شیوه های کشت و جایگزینی درختان دیررس به جای درختان میوه آسیب پذیر و استفاده از سامانه های ضد تگرگ و سرما در باغ ها از جمله اقداماتی است که می بایست برای مقابله با این مشکل بکار گرفته شود.

این کارشناسان می گویند: تجهیز باغ‌ها به سامانه گرمایش پولار و دراگون، هیترهای برقی و سامانه ضد تگرک ضروری است ضمن اینکه استفاده از پوشش برای مقابله با نفوذ سرما نیز اقدامی است که می‌تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن کند تجربه‌ای که امسال یک کشاورز مشگین‌شهری از ان استفاده و باغ خود را از گزند سرما حفظ کرد.

امین روشنی، همان باغدار مشگین‌شهری است که  توانست با پوشش دادن فضای باغ خود به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع درختان شکوفه زده هلو و شلیل را از گزند برف و سرما نجات دهد.

معاون باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی مشگین‌شهر در خصوص اقدام این باغدار مشگین شهری گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که درختان این باغ هیچ گونه خسارتی از بابت سرمازدگی متحمل نشده ، این در حالی است که باغ‌های مجاور خسارتی در حدود ۸۰ درصد متحمل شده‌ است.

وی  با بیان اینکه پوشش فضای باغ یک روش پذیرفته شده علمی در دنیا است که در دیگر مناطق جهان بصورت مکانیزه انجام می‌شود،  از آمادگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره جهت مکانیزه کردن پوشش باغ‌های این شهرستان خبر داد.

اصغری اظهارداشت: با پوشش سقف باغات شهرستان می‌توان آنها را از دیگر حوادث و بلایای طبیعی همچون تگرگ و طوفان نیز محافظت کرد.

به گفته اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل،  سرمازدگی هر سال در بهار خسارت های زیادی متوجه باغداران استان کرده و این امر از چند سال پیش تکرار می شود و ضروری است در زمینه تولید و رواج کشت محصولات باغی مقاوم به سرما در استان اقدام گردد.

وی گفت: باید بتدریج باغداران استان از نهال و درختان میوه دیررس استفاده کنند تا هر سال اسیر سرمای بهاره نشوند.

در شهرستان خلخال نیز رواج کشت نهال دیررس و مقاوم به سرمای گردو توانسته تا حدودی باغ‌ها را از گزند سرما در سال‌های اخیر مصون دارد.

به گزارش ایرنا، بهبود علیزاده ،مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو در باغ های این شهرستان گفت: نتیجه تلاش دست‌اندرکاران اجرای این طرح در سه سال گذشته به بار نشستن شاخه‌های سرشاخه‌کاری شده درختان با استفاده از پیوندک‌های مقاوم در مقابل سرمای این منطقه است.

وی بیان کرد: در حالی که سرما در سال گذشته سردرختی درختان بومی گردوی این شهرستان را کاملا از بین برده و خسارات سنگینی به باغداران زد ولی شاهد ببار نشستن همین درختان در بخشی از درخت بودیم که با استفاده از پیوندک‌های اصلاح شده و مقاوم در برابر سرما سرشاخه کاری شده‌اند.

وی اظهارداشت: با هدف توسعه باغ‌های میوه و حمایت از تولیدکنندگان محصولات سردرختی خلخال بیش از ۲۰ هزار اصله نهال شناسنامه‌دار درخت میوه و سازگار با شرایط جوی منطقه در بین باغداران این شهرستان توزیع شد.

وی گفت: توزیع نهال میوه اصلاح شده یارانه‌دار در بین باغداران این شهرستان از ۲۷ اسفنده ماه سال قبل از سوی مدیریت جهاد کشاورزی خلخال آغاز شده و تا ۲۰ فروردین ماه سال جاری ادامه داشته و در این مدت علاوه بر توزیع نهال سیب ،زردآلو ،آلبالو ،گیلاس ،گلابی ،به ،هلو و شلیل تعداد قابل‌توجهی نهال اصلاح شده گردوی مقاوم در برابر سرمازدگی و خشکسالی در بین گردوکاران منطقه توزیع شد.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۱ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می کند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار