دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان همدان با تأکید بر اینکه تمام بانک‌ها موظف هستند با رعایت پروتکل‌های ابلاغی پول نقد دریافت و پرداخت کنند، گفت: براساس سقف‌های اعلامی و پروتکل‌های ابلاغ شده تمامی شعب بانک‌های استان موظف هستند پرداخت و دریافت وجه نقد داشته باشند.
کد خبر: ۸۴۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲ 28 April 2020
در روز‌های پایانی اسفند سال ۹۸ بود که با اوج گرفتن شیوع کروناویروس در کشور بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای تحت عنوان ممنوعیت پرداخت و دریافت پول نقد در شعب بانکی کشور به کمک کنترل شیوع این ویروس از طریق نقل و انتقال اسکناس آمد.

همانطور که می‌دانید اسکناس یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس است که بانک‌ها به منظور کنترل شیوع کروناویروس و در راستای حفظ سلامت مردم و کارکنان بانک‌ها از پرداخت و دریافت پول نقد خودداری کردند حتی پرداخت اسکناس نو که در ایام پایانی هر سال توزیع می‌شد به علت شرایط کرونایی ممنوع شد و بانک‌ها در راستای جلوگیری از شیوع این ویروس منحوس اقدامات مختلفی از قبیل: ضدعفونی کردن محیط بانک ها، نصب دستگاه‌های خودگردان و گذاشتن دستکش در کنار دستگاه‌های خودپرداز انجام دادند.

خواسته تمامی بانک‌ها در این روز‌های کرونایی از مردم این بود که به سمت بانکداری الکترونیک بروند و با اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌های مختلف امورات بانکی خود را انجام داده و از مراجعه به شعب بانک‌ها خودداری کنند.

شاید یکی از جنبه‌های مثبت کروناویروس در کشور ما عملیاتی شدن دولت الکترونیک و به ویژه بانکداری الکترونیک باشد به طوریکه با شیوع این ویروس اغلب ادارات و سازمان‌ها خدمات الکترونیک خود را گسترده‌تر کرده و از مردم خواستند به اجبار هم که شده به سمت استفاده از خدمات الکترونیک بروند و کمتر در مراکز خدماتی حضور یابند.

حال با پشت سر گذاشتن آن دوران بحرانی، امروز که اکثر ادارات و سازمان‌ها فعالیت عادی خود را از سرگرفته‌اند برخی از مردم بنا بر نیاز و ضرورت حضور فیزیکی، در ادارات و بانک‌ها رفت و آمد می‌کنند و به دنبال نقد کردن چک‌ها، سروسامان دادن به حساب‌های بانکی و واریز وجه نقد به حساب‌های خود هستند، اما وقتی وارد شعب برخی از بانک‌ها می‌شوند می‌بینند که متصدی بانک از دریافت و پرداخت وجه نقد به آن‌ها خودداری می‌کنند این درحالیست که براساس دستورالعمل بانک مرکزی تمامی شعب بانکی موظف به پرداخت و دریافت پول نقد از مردم و مشتریان خود هستند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان همدان با تأکید بر اینکه تمام بانک‌ها موظف هستند با رعایت پروتکل‌های ابلاغی پول نقد دریافت و پرداخت کنند، گفت: براساس سقف‌های اعلامی و پروتکل‌های ابلاغ شده تمامی شعب بانک‌های استان موظف هستند پرداخت و دریافت وجه نقد داشته باشند.

محمد طوماسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نقد نشدن چک‌های بانکی توسط برخی از بانک‌های استان، اظهار کرد: شعب بانکی موطف هستند پرداخت وجه نقد داشته باشند و باید چک مشتری را پاس کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر بانکی از مشتریان وجه نقد دریافت نکند، خلاف مقررات عمل کرده است، تصریح کرد: هیچ منعی برای دریافت و پرداخت وجه نقد وجود ندارد، اما همواره توصیه می‌کنیم مردم از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه هر بانکی براساس سیاست‌ها و بودجه‌های خود دستگاه خودگردان و نرم افزار‌هایی را خریداری می‌کند، ادامه داد: دستگاه خودگردان دریافت وجه نقد را آسان کرده به طوریکه نیازی به وجود اپراتور نبوده و در واقع خودپرداز و خوددریافت است که در حال حاضر ۱۵ دستگاه خودگردان در شعب بانک ملی نصب شده و در آینده نزدیک روبه افزایش است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان همدان با تأکید بر استفاده از خدمات غیرحضوری بانک ها، افزود: طرح فاصله گذاری در شعب بانک‌های استان اجرا شده و تمامی پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شده است.

وی درباره وضعیت چک‌های برگشتی در همدان نیز خاطرنشان کرد: براساس مصوبه ستاد مبارزه با کروناویروس استان همدان به تمام بانک‌ها ابلاغ شده که از برگشت زدن چک‌های مشتریان تا پایان اردیبهشت خودداری کنند که این موضوع درحال اجراست و موردی برخلاف آن تاکنون گزارش نشده است.

بانکی که خود را تمام الکترونیک معرفی می‌کند

بنا به گزارشات واصله از سوی همشهریان در حالیکه تمام بانک‌ها اقدام به دریافت و پرداخت وجه نقد می‌کنند، اما بانک رسالت با نصب اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه «اولین بانکداری تمام الکترونیک هستیم، نه پول نقد می‌گیریم نه می‌دهیم» از راه انداختن کار بانکی مشتریان سرباز می‌زند و حتی چک‌ها را وصول نمی‌کند؛ بنابراین به سراغ مدیر امور شعب این بانک رفتیم تا از چند و، چون کار مطلع شویم.

مدیر امور شعب بانک قرض الحسنه رسالت همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وقتی ابزار‌های پرداخت جوابگوی نیاز مشتریان است، پول نقد معنا ندارد، اعلام کرد: بانک رسالت براساس دستورالعملی که از تهران داده شده است، حق پرداخت و دریافت وجه نقد مشتریان را ندارد.

حمید فرهمند با اشاره به اینکه بانکداری الکترونیک اعلام می‌کند که پول نقد رد و بدل نشود، اظهار کرد: این سختگیری‌ها به علت حفظ سلامت و جان مردم و کارکنان بانک هاست چراکه پول نقد باعث افزایش انتشار کروناویروس می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم این ویروس شیوع پیدا کند، تصریح کرد: با دریافت و پرداخت پول نقد از مشتری هر روزه این ویروس بیشتر می‌شود و ما نمی‌خواهیم جان همکارانمان و مشتری‌ها به خطر بیفتد و این تصمیمی است که مدیریت ارشد بانک اعلام کرده است.

فرهمند در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که دستورالعمل جدید نظام بانکی این است که پول نقد پرداخت شود، گفت: برای اینکه به مشتری پول نقد بدهیم باید نقدینگی داشته باشیم، اما خزانه به ما پول نقد نمی‌دهد ضمن اینکه اکثر بانک‌های خصوصی همدان همین روال را دارند.

وی با تأکید بر اینکه بانکی که ابزار پرداخت و دریافت الکترونیک دارد، وجه نقد دریافت و پرداخت نمی‌کند، افزود: افق ۱۴۰۰ بانک رسالت بانکداری بدون شعبه است بدین ترتیب که مشتری بدون مراجعه به بانک حساب باز کرده، تسهیلات دریافت کرده و وجه نقد جابه جا کند.

مدیر امور شعب بانک قرض الحسنه رسالت همدان در پاسخ به اینکه آیا بانک رسالت تمام زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک را داراست که از دریافت و پرداخت وجه نقد امتناع می‌ورزد؟ گفت: ابزار‌های بانکداری الکترونیک را نداریم، اما از مشتری پول نقد نمی‌گیریم.

بنا به گفته فرهمند، اکثر بانک‌های خصوصی استان همدان از دریافت و پرداخت وجه نقد خودداری می‌کنند و این موضوع فقط منحصر به بانک قرض الحسنه رسالت نیست.

برخی مشاغل و کسب و کار همچون مغازه داران، تاکسیداران، پزشکان بدون دستگاه کارتخوان، کارگران و ... با پول نقد سروکار دارند و مجبور هستند برای واریز پول به بانک مراجعه کنند، اما برخی از شعب بانک‌ها با اشاره به ممنوعیت رد و بدل پول از سوی ستاد کرونا و ارجاع مردم به بانکداری الکترونیک، از دریافت پول امتناع می‌ورزند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار