یک فعال کارگری از وضعیت نامناسب کارگران در بحران اقتصادی ناشی از کرونا یاد کرد و گفت: شیوع این بیماری روی تعیین حداقل دستمزد کارگران تاثیر منفی گذاشت.
کد خبر: ۸۴۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 29 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،جواد اکبری ، کارگران را یکی از مهمترین گروه‌های آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا دانست و افزود: این آسیب از چند جنبه زندگی کارگران را تحت تاثیر قرار داده که مهمترین آن تاثیر بر دستمزد سال 1399 بود.

وی ادامه داد: شرایط نامناسب کارفرمایان به دلیل رکود اقتصادی ناشی از کرونا، دستاویزی شد تا دستمزد کارگران به طور منطقی و عادلانه بالا نرود.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه با بیان اینکه توقع می‌رفت امسال حداقل پایه حقوق به 2.8 میلیون تومان بردسد، اظهار کرد: علی رغم انتظاراتی که داشتیم پایه حقوق روی یک میلیون و 835 هزار تومان بسته شد تا با اضافه کردن مزایایی مانند بن خرید کالا، حق مسکن و ... به نزدیک 2.7 میلیون تومان برسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا باعث شد بسیاری از واحدهای تولیدی خصوصا بنگاه‌های کوچک، هتل‌ها، رستوران‌ها و ... نتوانند قرارداد خود را با کارگران تمدید کنند و شاهد بیکار شدن عده زیادی باشیم.

این فعال کارگری ثبت‌نام بیش از 12 هزار نفر برای بیمه بیکاری فقط در استان کرمانشاه را رقم قابل توجهی دانست و تاکید کرد: معتقدم تعداد افرادی که بیکار شده اند بسیار بیشتر و شاید تا سه برابر این آمار است، چون بسیاری از این افراد مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند که از جمله آنها می‌توان به برخی کارگران ساختمانی اشاره کرد.

وی از در خطر بودن جان بسیاری از کارگران هم یاد کرد و گفت: بسیاری از کارگران مجبور به ادامه فعالیت در این شرایط بیماری هستند، چون اگر سر کار نروند تعدیل می‌شوند.

دبیر اجرایی پیشین خانه کارگر کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از کارگران نه بیمه بیکاری و نه حقوق و مزایایی دارند، افزود: این افراد که عمدتا روزمزرد هستند مجبورند برای لقمه‌ای نان از خانه خارج شوند، زیرا اگر کرونا آنها را از بین نبرد، فقر اقتصادی از بین خواهد برد.

اکبری از شرایط اقتصادی بسیار دشوار کارگران و بازنشستگان کارگری در شرایط کنونی یاد کرد و با اشاره به نامه‌نگاری‌های متعددی که برای کمک به وضعیت کارگران با بخش‌های مختلف انجام شده افزود: اعتراضات خودر ا به صورت مکتوب به مجلس، قوه قضاییه و ... داده ایم و امیدواریم به این مشکلات رسیدگی شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار