کد خبر: ۸۴۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱ 29 April 2020

پس از مدتها زحمت و بزرگ کردن نهال‌های درختان انار در روستای «بانویزه» استان ایلام، باغداران متوجه شده‌اند طرحی که با هماهنگی جهاد کشاورزی انجام شده غیرکارشناسی است و هیچ ثمری در پی ندارد.

طرحی غیر کارشناسی روی دست باغداران رنجور/ زحمتی که ثمر نداشت+ عکس

تابناک/به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، روستای بانویزه از توابع بخش چوار در حدود سال ۸۱ به پیشنهاد جهاد کشاورزی برای تبدیل زمین‌های کشاورزی دیمی به آبی (درخت کاری) ۲۰۰ هکتار از اراضی را به کاشت درخت انار، زیتون، انگور اختصاص دادند که پس از سالها هنوز میوه‌ای از درختان انار که ۴۰ هکتار را تصرف کرده است برداشت نکرده‌اند.

حمید قبادی یکی از باغداران روستای بانویزه در خصوص ثمر ندادن باغات انار گفت: جهاد کشاورزی به منظور آبادانی در روستای بانویزه ۴۰ هکتار را به کاشت درخت انار اختصاص دادند که متاسفانه نه قابل استفاده و مصرف و نه قابل خرید و فروش هستند.

قبادی ادامه داد:وجود این درختان انار هرساله هزینه‌های بسیاری از قبیل خرید کود، سم، ویتامین و بنزین را برای کشاورزان به وجود می‌آورد.

شکایت‌های ما به جهاد کشاورزی بی پاسخ مانده است

بهزاد محمدی رئیس شورای روستای بانویزه نیز در این خصوص گفت: پیشنهاد درخت انار برای روستای بانویزه مهندسی شده نبود و بدون مطالعات و بررسی این اقدام از جانب جهاد کشاورزی صورت گرفت.

وی افزود: شکایت‌های زیادی در این خصوص انجام گرفت که هیچ گونه پاسخی تا کنون دریافت نشده است.

محمدی ادامه داد: علاوه بر ثمر ندادن درختان انار مابقی درختان از منبع آب ضعیف تغذیه می‌شوند و حوضچه جوابگوی آبیاری درختان نیست.

بهزاد محمدی گفت: این منبع آب در جای مناسبی ساخته نشده و هر آن ممکن است این منبع تغذیه به دلیل ریزش کوه از بین برود.

طرحی کارشناسی نشده در دامان باغداران بانویزه

طبق اعلام کارشناسان و پزشکان گیاه پزشکی، بهترین شرایط برای کاشت درخت انار، خاکی با بافت سبک، زهکشی مناسب، دمای حداکثر ۴۰ درجه و حداقل ۲۰ درجه در تابستان است که متاسفانه در روستای بانویزه در تابستان دمای آن بالای ۴۰ درجه هم می‌رسد.

نیاز آبی درختان انار به سن درخت و دمای هوا بستگی دارد که در آبیاری قطره‌ای بین ۷ تا ۱۰ هزار متر مکعب است اما این نیاز در روستای بانویزه برای آبیاری برآورده نمی‌شود.

خود باغداران مسوول بی ثمری باغشان هستند...

در ادامه محمد علی اقدسی معاون بهبود تولیدات گیاهی استان ایلام گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: سایت باغبانی در سال ۸۱ توسط مهندسین مشاور و با نظر مشاور برای کاشت انگور، زیتون و انار تشکیل شد که دارای مطالعات فنی از نظر باغبانی بوده و طرح مطالعاتی سایت مذکور هم اکنون موجود است.

وی افزود: این سایت به درخواست خود کشاورزان ساکن روستا احداث شده و بیشتر هزینه‌ها از قبیل خط انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و چاله کشی به طور رایگان انجام شده است‌.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان ایلام، تصریح کرد: در خصوص کشت باروری درختان انار قبلا با باغدارن منطقه مذاکراتی انجام شده که مبنی بر بالا بودن درجه حرارت و دمای منطقه می‌بایست تغذیه و کود دهی باغات نسبت به سایر درختان توجه بیشتر و نسبت به کاهش تراکم کاشت نهال در باغ انار اقدام کنند که در این راستا باغداران هیچ گونه همکاری نکرده‌اند.

اقدسی گفت: هم اکنون در سایت بانویزه باغات اناری وجود دارد که برخی از باغداران با رعایت توصیه‌های فنی تولید میوه انار را از سایت مذکور انجام داده‌اند.

زمین و امکانات رایگان واگذار می‌کنیم، کارشناسان بیایند انار تولید کنند !

در ادامه رئیس شورای روستا بانویزه در پاسخ به اظهارات معاون بهبود تولیدات گیاهی استان ایلام، گفت: در این منطقه هیچ گونه باغی وجود ندارد که درختان انار آن ثمر بدهد؛ مهندسین جهاد که ادعا دارند بی ثمر بودن درختان از بی توجهی باغداران است ما چند هکتار زمین را در اختیارشان قرار میدهیم با هزینه خودمان که بیایند پای کار و در عمل ادعایشان را ثابت کنند.

وی افزود: باغدار نمونه‌ای که جهاد کشاورزی از وی یاد می‌کند انار خود را در منطقه عرب رودبار استان ایلام به بار می‌آورد و به این منطقه ربطی نداد.

محمدی خاطر نشان کرد: پمپاژ آب در این منطقه جوابگوی آبیاری درختان انار نیست و ما تمامی حرف هایمان را با سند و مدرک حاضریم ارائه ‌دهیم.

حال با این اوصاف به نظر می‌رسد مرجعی باید مسوول رسیدگی به نابودی این میزان از زمین‌ها در این منطقه باشد چرا که تمامی انرژی باغداران، مساحت زمین، آب و... بر روی طرحی بی ثمر نهاده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار