کد خبر: ۸۴۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶ 29 April 2020

 

در استفاده از گندزداها افراط و تفریط نداشته باشید

تابناک/ کارشناس ارشد بهداشت محیط، با بیان اینکه ویروس کرونا با شوینده های معمولی پاک می شود، گفت: مواد ضد عفونی کننده و گندزدا خودشان شیمیایی و آلوده کننده محیط هستند و نباید افراط و تفریط داشته باشیم.

علی گورانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به راهکارهای محیطی کنترل کرونا، اظهار کرد: آلودگی هوا، آلودگی سطوح و آلودگی دست موجب انتقال ویروس کرونا می شود.

وی یکی از روش های کنترل کرونا را قرار گرفتن در هوای تمیز دانست و افزود: نباید اجازه دهیم ذرات آلوده در هوای محیط ما تراکم و غلظت پیدا کند، زیرا با نفس کشیدن هوای آلوده حجم زیادی از ویروس وارد بدن ما می شود و ما را مبتلا می کند.

این کارشناس ارشد بهداشت محیط، با تاکید بر لزوم پرهیز از قرار گرفتن تعداد زیادی از افراد در یک محیط بسته و مسقف، گفت: افرادی که فکر می کنند سرماخوردگی دارند و یا عطسه و سرفه می کنند دور هم جمع نشوند و اجازه ندهند ذرات تنفسی آنان وارد محیط شود.

گورانی، با بیان اینکه ذرات تنفسی و ترشحات دیگر حتی با تنفس یک تا ۱.۵ متر پرتاب می شود، تصریح کرد: ویروس کرونا وزن سنگینی دارد و اگر در این فاصله باشیم به بدن ما برخورد می کند و یا بر هر سطحی از جمله فرش و میز و صندلی و کتاب و... می نشیند و سپس زمین گیر می شود.

وی با اشاره به نقش شوینده ها در گندزدایی و ضد عفونی، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد عفونت های بیمارستانی را می توان با شوینده های معمولی پاک کرد لذا افراط و تفریط در استفاده از شوینده ها نداشته باشید. مواد ضد عفونی کننده و گندزدا خودشان شیمیایی و آلوده کننده محیط هستند و نباید خیلی در زندگی ما حضور داشته باشند.

این کارشناس ارشد بهداشت محیط، رعایت بهداشت فردی را مهمترین روش برای از بین بردن کرونا دانست و یادآور شد: با رعایت اخلاقیات از کسانی که احتمال آلودگی به کرونا دارند فاصله بگیرید و یا اگر خودتان مبتلا به بیماری هستید کمتر در جمع حضور پیدا کنید و هنگام عطسه و سرفه ذرات تنفسی را پراکنده نکنید. استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه بسیار مناسب است.

گورانی، اصلی ترین راه انتقال کرونا را دست دانست و بیان کرد: در شرایطی که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، بنا بر این است که کلیه سطوح آلوده به ویروس هستند و دستان ما آلوده است لذا باید در صورت امکان از دست زدن به سطوح پرهیز کنیم.

وی با تاکید بر لزوم شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون، خاطرنشان کرد: شوینده های معمولی برای پاکسازی دست کفایت می کند و نیاز به استفاده از الکل بعد از شست و شو با آب و صابون نیست، زیرا اجرام با لیزی شوینده رفع می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار