استاندار از خط تولید محلول‌های ضدعفونی کننده بدون پایه الکل در آزمایشگاه دانشگاه پیام نور قزوین بازدید کرد.
کد خبر: ۸۴۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷ 30 April 2020

 ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه برای رفع نیاز‌های کشور

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، جمالی پور، استاندار قزوین در بازدید از دانشگاه پیام نور واحد قزوین و در دیدار با رئیس و معاونان این مرکز آموزشی گفت: دانشگاه‌ها با استفاده از ظرفیت علمی خود به شرطی که در مسیر درست قدم برداشته و به شکل برنامه ریزی شده و هدفمند حرکت کنند می‌توانند از اتکای خود به دولت کاسته و حتی بی نیاز شوند و خود به خلق ثروت بپردازند.
استاندار قزوین با اشاره به راه اندازی خط تولید محلول‌های ضدعفونی کننده بدون پایه الکل در آزمایشگاه دانشگاه پیام نور قزوین، اظهار داشت: این دانشگاه با این قبیل کار‌ها نشان داده که می‌تواند در راستای خلق ثروت و کمک به رفع نیاز‌های جامعه که یکی از خواسته‌های مردم از دانشگاه هاست، حرکت کند.
وی، دانشگاه پیام نور را دارای جایگاه ویژه‌ای در نظام آموزش عالی کشور دانست و گفت: این دانشگاه در ابتدای فعالیت خود توانست رویای حضور در دانشگاه را برای بسیاری از افراد که به دلایل مختلف از جمله مسایل مالی و رقابت تنگاتنگ برای حضور در دانشگاه‌های مادر دولتی نمی‌توانستند دانشجو شوند را برآورده سازد.
جمالی پور افزود: مدل آموزشی که دانشگاه پیام نور آنرا برگزیده موجب شده تا کیفیت آموزش در آن نسبت به سایر مراکز دانشگاهی قابل توجه باشد چرا که در این مدل دانشجو ناگزیر می‌شود که دقت بیشتری به دروس داشته باشد و آن‌ها را با دقت مطالعه کرده و یاد بگیرد.
استاندار قزوین در ادامه با اشاره به توسعه کمی دانشگاه‌ها از جمله پیام نور در دهه ۸۰ به دلیل شرایط موجود در آن مقطع زمانی و تقاضا برای تحصیل جوانان، افزود: امروز با توجه به تغییر شرایط و کاهش جمعیت و دانشجو باید رویکرد‌های خود را تغییر داده و فضا‌های دانشگاهی خود را ساماندهی کنیم و به سمت تجمیع مراکز برویم که البته این کار باید با رعایت همه ملاحظات، اقناع مردم و با سعه صدر انجام شود.
جمالی پور با اشاره به توضیحات رئیس دانشگاه پیام نور قزوین در خصوص ضرورت تجمیع بعضی از واحد‌های دانشگاهی دارای دانشجوی بسیار کم که ادامه فعالیت آن‌ها توجیه علمی و اقتصادی ندارند و الزام‌های قانونی در این خصوص، گفت: وقتی انجام یک هزینه ثمره و خروجی لازم را ندارد باید آنرا متوقف کرده و در بخش دیگری پیگیری کرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه مدل آموزشی موجود در کشور مطلوب نیست و در این مدل بیشتر تمرکز‌ها بر روی مسایل جاری و پذیرش دانشجو است، افزود: با وجود همه تلاش‌ها برای کاربردی کردن آموزش دانشجویان و پیوند ارتباط بین دانشگاه و صنعت و اقتصاد، هنوز به این مهم دست نیافته ایم.
استاندار قزوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه دانشگاه و صنایع ما خود را از یکدیگر بی نیاز می‌دانند و این خود یکی از موانع توسعه در کشور ماست و باید این دیدگاه تغییر یابد و این موضوع در حالی است که تجربه نشان داده بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و یا کشور‌هایی که به رشد سریع دست یافته اند، این ارتباط را به شکل مناسب ایجاد کرده اند.
جمالی پور با بیان اینکه باید فرصت مطالعاتی در مراکز اقتصادی کشور به اساتید و دانشجویان ارایه شده و به عنوان یک مدل آموزشی در میهن اسلامی ما جا بیافتد، افزود: باید دانشجویان و اساتید و نخبگان دانشگاهی بتوانند گره از کار بنگاه‌های اقتصادی باز کنند و بنگاه‌ها نیز در این شرایط با توجه به سودی که از محل دانشگاه به آن‌ها می‌رسد، در خدمت رشد و توسعه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی باشند و به دانشگاه‌ها سود بدهند.
استاندار قزوین با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها نباید خود را متکی به کمک‌های ناچیز دولت کنند و برای خلق ثروت از منابع خود که همانا فکر و دانش اساتید و دانشجویان است استفاده لازم را ببرند، افزود: در این صورت می‌توان سرمایه گذاران و صاحبان منابع مالی را قانع کرد تا بخشی از سرمایه خود را در دانشگاه هزینه کنند چرا که از این محل چندین برابر سود حاصل می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید در همه بخش‌ها به سمت اعتمادسازی عمومی برویم و از داشته‌های خود بهتر استفاده کنیم، افزود: شرایط فعلی اقتصادی اگر چه دشواری‌های زیادی را پیش روی دولت قرار داده است، اما فرصت خوبی بوده تا دولت، شرکت‌ها و سرمایه‌های خود را به مردم واگذار کند و بدون شک چابک شدن دولت و سپردن امور به مردم برکات زیادی به همراه خواهد داشت و به بهبود ساختار‌های اقتصادی کشور کمک می‌کند.
استاندار قزوین در ادامه از بخش‌های مختلف دانشگاه پیام نور مرکز قزوین از جمله آرمایشگاه آن که به مرکز تولید محلول‌های ضدعفونی بدون الکل برای مقابله با کرونا تبدیل شده، دیدن کرد.
منبع:صدا و سیما
برچسب ها: دانشگاه ، استاندار ، صنایع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار