کد خبر: ۸۴۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ 30 April 2020

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اصلاح قانون کار برای ترغیب کارگران به کار تولیدی، گفت: دلیل عدم پیشرفت تولید و چرخه اقتصادی در استان، عدم شفافیت سند توسعه بر اساس آمایش سرزمینی است.

سند توسعه بر اساس آمایش سرزمینی شفاف نیست

تابناک/اسدالله عباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، با تبریک روز کارگر و گرامیداشت شهدای کارگر اظهار کرد: واژه کارگر صرفاً مختص به بخش صنعت نیست و در گیلان نام کارگر یعنی با نظام حقوقی کارگری، در بخش‌های مختلف صنعتی، گردشگری، هتلداری، رستوران داری،کشاورزی و بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی مواجه است. 

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط زیست بومی فعالیت‌های صنعتی در گیلان رونق چشمگیری ندارد، گفت: البته برخی صنایع در گیلان آمد اما پانگرفت، مانند فولاد که با توجه به واردات مواد  اولیه در انزلی و ایجاد کارخانه در شهرک‌های صنعتی، امروز تعداد زیادی از این کارگرها بیکار شده و این کارخانه‌ها به حالت نیمه تعطیل و تعطیل درآمده‌اند.

عضوهیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کارگران روزمزد در هتل‌ها و رستوران‌ها که در این ایام آسیب‌های جدی دیده‌اند، افزود: این کارگران منتظر حمایت دولت بوده اما دولت تا امروز کاری برای آنها انجام نداده است.

نماینده مردم رودسر واملش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم تکمیل زنجیره تولید در استان گیلان به ویژه در تولیدی کشاورزی گفت: با توجه به تولیدات مرکبات در استان و ایجاد کارخانه گرفتن عصاره مرکبات، اما این زنجیره در همین‌جا قطع شده و ادامه پیدا نمی‌کند. 

عباسی با اشاره به وضعیت کارگران فصلی بومی و غیر بومی که  در کارخانه‌های چای سازی گیلان مشغول به کار می شوند، بیان کرد: با توجه به دغدغه رهبری معظم نظام مبنی بر نامگذاری سال "جهش تولید" در سال جاری باید افزایش تولید و تولید چند برابری در گیلان محقق شود تا در بخش‌های مختلف به خودکفایی برسیم.

 وی با انتقاد از اینکه محصولات گیلان به دلیل عدم تکمیل زنجیره به تولیدات نهایی تبدیل نمی‌شوند، افزود: مثلاً به دلیل عدم تکمیل زنجیره تولید در برخی از فروشگاه‌های زیتون رودبار، زیتون تولید شده رودبار فروخته نمی‌شود.

 سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، بادام زمینی، برنج، چای، مرکبات، فندق،گیاهان دارویی، توتون و تنباکو، تولید آبزیان در آب‌بندها، ماهیان خاویاری، تولید مرغ و تخم مرغ و دامداری را از ظرفیت‌های تولیدی استان برشمرد و گفت: به‌عنوان مثال، کارخانه پگاه گیلان بخشی از شیر خود را از قزوین تهیه می‌کند در صورتی که ظرفیت تولید شیر در گیلان وجود دارد، لذا باید این مسائل به طور جدی از مرحله شعار به مرحله عمل تبدیل شود.

 وی با تأکید بر لزوم  تمرکز مسؤولان اجرایی استان در پیدا کردن ظرفیت‌ها و ارائه برنامه ها برای تولید چند برابری، بیان کرد: بهتر است مسؤولان تنها به برگزاری جلسه بسنده نکرده و از امروز تا حداکثر تا پایان خرداد راهبرد رسیدن به هدف را مشخص کنند تا بتوانند در ۶ ماهه آخر سال کارنامه عملی خود را ارائه دهند.

نماینده مردم  رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی یکی از راهکارهای افزایش تولید را کشاورزی صنعتی دانست و افزود: تولید چند برابری با کشاورزی صنعتی اتفاق نمی‌افتد، اگرچه بعضی از مزارع برنج، مکانیزه شده اما با توجه به سنتی بودن کشاورزی در استان، جای خالی کشاورزی صنعتی احساس می‌شود. 

عباسی توجه به فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی و جذب آنها در شرکت های دانش‌بنیان را یکی دیگر از راهکارهای استفاده درست از ظرفیت های استان برای تولید چند برابری عنوان کرد و گفت: اگرچه به دلیل محدودیت زمین، ساخت سازه‌های افقی در گیلان با محدودیت‌هایی مواجه است اما می‌توان به صورت عمودی سازه‌ها را ایجاد تا تولیدات به صورت دانش بنیان فعالیت چشمگیری داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تحقق حرکت جهشی در بخش‌های مختلف تولیدی در استان برای بیرون آمدن از یکنواختی، بیان کرد: دلیل عدم پیشرفت تولید و چرخه اقتصادی در استان، عدم شفافیت سند توسعه بر اساس آمایش سرزمینی است، بنابراین مدیران بر اساس سلیقه خود طرحی را ارائه و بعد از پایان مدیریت رها می‌شوند.

 نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیران اجرایی بر اساس استراتژی متمرکز عمل نکرده و بر اساس سلیقه ارائه طرح دادند، گفت: باید از جلسات کلیشه ای و تکراری عبور کرد و راهکاری مناسب برای پیشرفت و توسعه گیلان ارائه داد.

عباسی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس وظیفه تقنینی و نظارتی داشته و در حوزه اجرایی اختیاری ندارند، افزود: مدیران اجرایی استان باید به ارائه سند توسعه بر اساس آمایش سرزمینی در جهت ارائه راهکاری متمرکز اقدام کنند تا مدیران بر اساس آن برنامه، فعالیت اقتصادی و تولیدی را در استان پیش ببرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه  در سال تنها  دوبار نام کارگر شنیده می‌شود که یکی از آنها در اسفند برای تعیین حقوق کارگر و دیگری روز کارگر است، تصریح کرد: ما در طول سال کارگران را فراموش میکنیم در صورتی که کارگران موتور محرک و  عنصر موثر در اقتصاد کشور هستند لذا باید در خصوص قراردادهای کارگری اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اصلاح قانون کار برای ترغیب کارگران به کار تولیدی، گفت: در زمانی که در وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی بودیم، لایحه‌ای ارائه و به کمیسیون اجتماعی وقت رفت، به دلیل اختلاف نظر بین  نماینده کارفرمایان، نماینده کارگران و نماینده دولت، لایحه به دولت برگشت و دولت هنوز اقدامی برای این مسئله صورت نداده، معتقدم قانون کار باید اصلاح شود.

عباسی اصلاح قانون کار، اهمیت دادن به قوانین کارگری و همچنین طرح‌های حمایتی و تشویقی کارفرمایان را از  عوامل رونق  تولید در کشور عنوان کرد و افزود: یکی از دلایلی که جوانان برای کار در بنگاه‌های تولیدی رقبتی نداشته و دنبال کار دولتی هستند،  وضعیت قانون کار و عدم رسیدگی به آنهاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار