تعطیل شدن باشگاه‌های ورزشی از یک طرف باعث خسارت‌های سنگین مالی به باشگاه‌های ورزشی شد و از طرف دیگر ورزشکاران حرفه‌ای را نیز به دلیل عدم دسترسی به امکانات حرفه‌ای با مشکلات فراوانی روبرو کرد.
کد خبر: ۸۴۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲ 01 May 2020
در ایامی که فعالیت‌های ورزشی به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده عده‌ای سودجو با نام مربی نسبت به فروش برنامه‌های ورزشی به قیمت‌های گزاف اقدام می‌کنند که بایدجلوی این حرکت را هرچه زودتر گرفت.

به گزارش مهر، تصور اینکه روزی تمامی فعالیت‌های ورزشی آن هم در تمامی باشگاه‌های دولتی و خصوصی تعطیل شود و هیچ فردی اجازه حضور در اماکن ورزشی را نداشته باشد بسیار سخت به نظر می‌رسید، اما در روز‌های پایانی سال ۹۸ به یکباره با شیوع کرونا در کشورمان شاهد تعطیلی تمامی اماکن ورزشی در بخش دولتی و خصوصی شدیم.

البته نه تنها در ایران که به یکباره در اکثر نقاط مختلف جهان سوت پایان ورزش به صدا درآمد و تمامی فعالیت‌های ورزشی معتبر نیمه تمام باقی ماند.

تعطیل شدن باشگاه‌های ورزشی از یک طرف باعث خسارت‌های سنگین مالی به باشگاه‌های ورزشی شد و از طرف دیگر ورزشکاران حرفه‌ای را نیز به دلیل عدم دسترسی به امکانات حرفه‌ای با مشکلات فراوانی روبرو کرد.

جولان سودجو‌ها در دوران سکون ورزش.

اما در سکون و سکوت ورزش در این ایام باز هم عده‌ای سودجو بیکار ننشستند و از فرصت به دست آمده برای کلاهبرداری و کسب درآمد استفاده کردند به طوری که اگر گشت و گذار کوتاهی در فضای مجازی داشته باشیم با انبوهی از تبلیغات و آگهی‌های ارائه برنامه‌های تمرینی ورزشی در منزل رو به رو خواهیم شد.

افرادی که بدون هیچ مدرک و سندی خود را مربی بدنسازی معرفی می‌کنند و با دریافت هزینه‌های هنگفت برنامه‌های غیراصولی تمرینات ورزشی در منزل را برای افراد ارسال می‌کنند و در این میان بسیاری از مردم نیز برای جلوگیری از اضافه وزن در منزل به خرید این برنامه‌های تمرینی روی می‌آورند و دست آخر با آسیب‌های جدی به جسم خود مواجه می‌شوند.

آش این افراد تا جایی شور شده است که عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان کشور نیز هشدار داده مردم مراقب سودجویانی که در این ایام برای ارائه برنامه‌های ورزش در منزل از آن‌ها درخواست وجه می‌کنند باشند.

تبلیغات این چنینی این روز‌ها در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همدان نیز در بستر فضای مجازی به شدت دیده می‌شود و افراد با وعده‌های اغوا کننده که در ظرف یک هفته در منزل به وزن ایده‌آل برسید و اینکه بدن خود را در دوران کرونایی با تمرینات ساده در منزل آماده نگه دارید مخاطب خود را جذب می‌کنند که برای بررسی چگونگی برخورد با این موارد به سراغ مدیرکل ورزش و جوانان رفتیم تا در این باره جویای اقدامات شویم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سودجویی بعضی افراد در دوران کرونایی اظهار داشت: در دورانی که تمامی ۴۰۰ باشگاه ورزشی ما در سطح استان همدان تعطیل است خسارتی بالغ بر ۳ میلیارد تومان را برای تمامی باشگاه‌های دولتی و خصوصی شاهد هستیم عده‌ای به دنبال آن هستند تا از این فرصت استفاده کنند.

محسن جهانشیر افزود: عده‌ای افراد سودجو که حتی حداقل تحصیلات آکادمیک را در زمینه مربیگری ندارند نسبت به نوشتن برنامه تمرینی ورزشی در منزل برای مردم اقدام می‌کنند و جالب‌تر اینکه هزینه‌های بسیاری را نیز از افراد بابت این برنامه‌ها طلب می‌کنند.

برنامه‌های ورزشی غیر اصولی آسیب‌های جبران ناپذیری را بر بدن وارد می‌کند
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با هشدار به مردم گفت: برنامه‌های ورزشی غیر اصولی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را بر بدن وارد کند و توصیه اکید به مردم استان همدان آن است که به هیچ وجه فریب این افراد را نخورند.

جهانشیر خاطرنشان کرد: این افراد سودجو به هیچ وجه دلسوز سلامت مردم جامعه نیستند و تنها می‌خواهند از این نمد کلاهی برای خود بدوزند و از این شیوه جدید کلاه‌برداری کنند.

وی با بیان اینکه سایر مربیان هم نباید به غیر از حوزه تخصص خود ورود پیدا کنند، بیان کرد: ما از مربیانی که یک تخصص بیشتر ندارند انتظار داریم تنها در حوزه تخصص خود ورود کنند و در سایر حوزه‌ها ورود نکنند تا اعتماد جامعه را سلب نکنند.

ارائه برنامه تمرینی رایگان به مردم

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان عنوان کرد: طوری برنامه ریزی شده که در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان برنامه‌های تمرینی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم تا دست این سودجویان را قطع کنیم.

کارشناس پزشکی ورزش استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آسیب‌های جدی ورزش غیر اصولی به بدن اظهار داشت: همانطور که می‌گوئیم ورزش برای سلامت بدن بسیار مفید است به همان اندازه اگر ورزش غیر اصولی انجام دهید آسیب‌های جدی بر بدن وارد خواهد شد.

محمد امین زارعی افزود: درست است که ورزش نکردن خیانتی برای سلامتی جسم و روان است، اما آسیب ورزش غیر اصولی بسیار بیشتر از ورزش نکردن بوده و حتی می‌تواند عوارض منفی غیرقابل جبرانی بر بدن شما داشته باشد.

این کارشناس پزشکی ورزشی با اشاره به انواع آسیب‌های ورزشی گفت: کوفتگی و ضرب دیدگی بافت نرم، کبودی، رگ به رگ شدن، ضرب دیدگی یا پیچ خوردگی، آسیب‌های استخوانی شکستن استخوان، آرتروز و بروز مشکلات مفاصلی و بسیاری از مشکلات دیگر می‌تواند با برنامه تمرینی ورزشی غیراصولی برای انسان به وجود بیاید.

اصول درست ورزش کردن را فرا بگیرید

زارعی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانید از آسیب‌های برخی از ورزش‌ها در امان باشید، باید اصول درست ورزش کردن را فرا بگیرید.

وی با بیان اینکه امروزه ورزش کردن به یک علم تبدیل شده است، بیان کرد: در این روز‌های کرونایی شاهد جولان مربی نما‌ها در فضای اینستاگرام و شبکه‌های مجازی هستیم که خود را مربی بدنسازی، مربی تغذیه ورزشی و با هزاران عناوین دهان پر کن معرفی می‌کنند که مردم باید مراقب این افراد باشند.

اگر مردم به دنبال برنامه تمرینی ورزشی هستند می‌توانند با استعلام گرفتن از ادارات ورزش و جوانان شهر خود افراد صاحب نام را پیدا کنند و از این طریق اسیر سودجویانی که تنها به دنبال پول هستند نشوند
این کارشناس پزشکی ورزشی عنوان کرد: اگر مردم به دنبال برنامه تمرینی ورزشی هستند می‌توانند با استعلام گرفتن از ادارات ورزش و جوانان شهر خود افراد صاحب نام را پیدا کنند و از این طریق اسیر سودجویانی که تنها به دنبال پول هستند نشوند.

در پایان گفتنی است، در شرایط کنونی که در حال حاضر مشخص نیست باشگاه‌ها و اماکن ورزشی چه زمانی بازگشایی خواهند شد مردمی که مدت طولانی در منزل بوده‌اند و نمی‌خواهند دچار چاقی و مشکلات جسمانی ناشی از عدم ورزش شوند می‌توانند با انجام کار‌های ساده‌ای همچون پیاده‌روی بدن خود را سلامت نگاه دارند.

همچنین توصیه اکید مبنی بر این است که به هیچ وجه از بستر فضای مجازی نسبت به خرید برنامه‌های تمرینی ورزشی اقدام نکنند و حتماً با یک کارشناس ورزشی در این رابطه به خوبی مشورت کنند کمااینکه با مراجعه به اداره کل ورزش و جوانان استان همدان کارشناسان این اداره همکاری‌های لازم را با آن‌ها انجام خواهند داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار