ورود کرونا به کشور تبعات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشت که دولت تلاش کرد برای مواجهه با هر کدام از آن ها برنامه ای داشته باشد، یکی از این تبعات نحوه ادامه آموزش دانش آموزان علی رغم تعطیلی مدارس بود . دانش آموزانی که تا پیش از این با متد تدریس در کلاس با حضور معلم پیش می رفتند و به یک باره با شیوه آموزش مجازی آن هم بدون آمادگی قبلی مواجه شدند. استفاده از سامانه شاد یکی از این روش هاست که خانواده ها را دچار سردگمی کرده است.
کد خبر: ۸۴۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 03 May 2020

ورود کرونا به کشور تبعات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشت که دولت تلاش کرد برای مواجهه با هر کدام از آن ها برنامه ای داشته باشد، یکی از این تبعات نحوه ادامه آموزش دانش آموزان علی رغم تعطیلی مدارس بود . دانش آموزانی که تا پیش از این با متد تدریس در کلاس با حضور معلم پیش می رفتند و به یک باره با شیوه آموزش مجازی آن هم بدون آمادگی قبلی مواجه شدند. استفاده از سامانه شاد یکی از این روش هاست که خانواده ها را دچار سردگمی کرده است.

به گزارش "تابناک"؛ وزرات آموزش و پروش بعد از مواجهه با تعطیلی طولانی مدت مدارس برای پیشگیری از شیوع کرونا به دنبال روش های جایگزین برای ادامه آموزش دانش آموزان رفت؛گام اول استفاده از ظرفیت تلویزیون برای پخش برنامه های آموزشی در پایه های مختلف و در ساعات مشخص بود که این کار از دهم اسفند سال گذشته به طور رسمی آغاز شد؛ اقدامی که عملا نمی توانست 12 پایه تحصیلی با بیش از 250 درس را تحت پوشش قرار دهد لذا در همان ایام از معلمان خواسته شد به میدان آمده و آموزش از راه دور داشته باشند.

وزارت آموزش و پروش این بار در گام دوم برای انجام اقدامی هماهنگ و سراسری در کل کشور با استفاده از بستر اینترنت از سامانه شبکه آموزش دانش آموزان( شاد) در 21 فرودین رونمایی کرد تا تمامی مدارس عضو این سامانه شده و آموزش به طور هماهنگ ادامه پیدا کند. بنا بر گفته وزیر آموزش و پروش این سامانه حدود 90 درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده و برای کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند برنامه دیگری در نظر گرفته شده است.البته حاجی میرزایی این وعده را هم داده که مدیران و معلمان به ‌صورت حضوری و با ارائه بسته‌های آموزشی حتی با تماس‌های تلفنی آموزش را پیگیری می کنند و اجازه نمی دهد دانش‌آموزی از آموزش جا بماند.

علی رغم وعده وزیر آموزش و پرورش خانواده ها گلایه های بسیاری در استفاده از سامانه شاد دارند، بخشی از آن به کندی اینترنت و بخشی دیگر به نبود تمکن مالی برای تهیه تلفن همراه بر میگردد که با وضعیت اقتصادی فعلی مشکلات خانواده ها را دوچندان کرده است.گلایه هایی که پای مجلس شورای اسلامی را هم به این موضوع وارد کرد.

نمایندگان در جلسات علنی هفته گذشته در تذکرات متعددی به وزیر آموزش و پرورش اجبار معلمان و دانش آموزان را دراستفاده از سامانه شاد نادرست خواندند و از فشار مضاعف به قشر ضعیف جامعه و خانواده های مستضعف گفتند که تفلن همراه نداشته و برای تهیه آن و ادامه آموزش فرزندان خود با مشکل مواجه شده اند؛ محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از این نمایندگان است که خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: «چرا این وزارتخانه دانش‌آموزان را مجبور به استفاده از نرم‌افزار شاد می‌کند، مگر نمی‌دانید که مردم چقدر محروم هستند و همه مردم توان و امکان خرید تلفن همراه هوشمند ندارد. به فرض هم که داشته باشند، بهای اینترنت چه می‌شود؟ چه کسی اعلام کرده که باید دانش‌آموزان مجبور به استفاده از شبکه نرم‌افزار شاد باشند، در حالی که بسیاری از معلمان در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند».

تذکری که با تائید عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس مواجه شد که کمیسون آموزش را مامور بررسی مشکلات استفاده از سامانه شاد با حضور وزیر آموزش و پرورش کرد. او گفت که دولت باید راهکار دیگری هم داشته باشد که در صورت نبود چنین راهکاری کمیسیون آموزش طرح دو فوریتی ارائه کرده تا تکلیف مردم مشخص شود.

بعد ازآن زاهدی در گفت و گویی از برگزاری جلسه هفته آینده کمیسیون آموزش با حضور وزرای آموزش و پرورش برای رسیدن به جمع بندی سخن گفت. او این توضیح را داد که پیشنهاد کمیسیون آموزش این است که ملاک عمل برای سنجش نهایی دانش آموزان ۸۰ درصد محتوای کتب درسی باشد که قاعدتا در تمام کشور تا پایان سال گذشته تدریس شده است، معلمان می‌توانند ۲ یا ۳ سوال اختیاری از مابقی سرفصل های باقی مانده از هر درس را در سوالات امتحان طرح کنند که در نتیجه دیگر حق هیچ یک از دانش‌آموزان در مناطق محروم و غیرمحروم ضایع نخواهد شد.؛ موضوعی که جبار کوچکی نژاد عضو دیگر این کمیسیون هم آن را مطرح کرد. او سامانه «شاد» را تنها برای رفع اشکال مفید دانست و گفت که وزارت آموزش و پرورش باید امتحانات را بر اساس 80 درصد محتوای کتب درسی برگزار کند و در ابتدای سال تحصیلی جدید مروری بر درس های قبلی داشته باشد.

برخی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش نظر دیگری دارند؛ از جمله آن ها قاسم احمدی لاشکی نایب رییس کمیسیون آموزش است که با اشاره به جلسه اش با وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد خرید موبایل برای خانواده های کم بضاعت را داده تا فرزندان آن ها هم بتوانند از امکانات سامانه «شاد» استفاده کنند. راهکار او برای تامین اعتبار خرید گوشی تلفن همراه استفاده از بودجه سهم آموزش و پرورش از درآمدهای حاصل از عوارض دریافتی از مصرف کنندگان گاز است که از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ طبق توضیحات احمدی لاشکی ، در احکام دائمی بودجه مقرر شده که مابه‌التفاوت این عوارض به وزارت نفت برای تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس داده شود که این رقمی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود. ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای هوشمندسازی مدارس داده می‌شود که مجموع آن ۲۲۰۰ میلیارد تومان است می‌توان این رقم را صرف خرید گوشی موبایل برای خانواده‌هایی کرد که امکان خرید آن را ندارند تا فرزندانشان از سامانه «شاد» برای آموزش استفاده کنند.

با توجه به ورود مجلس شورای اسلامی به مشکلات استفاده از سامانه «شاد» و تاکید برخی ازآن ها بر تجدیدنظر در استفاده از این سامانه باید منتظر نتیجه جلسه کمیسیون آموزش و ارائه گزارش آن به صحن علنی پارلمان بود تا تکلیف دانش آموزان و معلمان تعیین شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار