مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از خسارت نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریالی کرونا به حوزه صنایع دستی و گردشگری استان خبر داد.
کد خبر: ۸۴۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 03 May 2020
به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،امید قادری در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را یکی از دو بخش مهم آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا در کنار حوزه حمل و نقل دانست و گفت: در حوزه صنعت گردشگری پیک سفر‌ها که در ایام اسفند و فروردین بود را از دست دادیم، زیرا معمولا در این دو ماه به اندازه هفت ماه عادی سال در حوزه گردشگری درآمد داریم.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، با وجود این مشکلات مجموع حضور گردشگران در کرمانشاه در سال ۱۳۹۸ در بعد گردشگران خارجی ۲۰ درصد و در بعد گردشگران داخلی ۱.۵ درصد نسبت به سال قبل از آن بیشتر بود.

قادری درباره برآورد خسارت وارده به حوزه گردشگری نیز افزود: اگرچه به دلیل اینکه صنوف متعددی به حوزه گردشگری وابسته است و بسیاری هم بدون شناسنامه رسمی فعالیت می‌کنند نمی‌توان میزان دقیق خسارت وارد شده به بخش گردشگری را برآورد کرد، اما بررسی ما نشان می‌دهد در این بخش بیش از ۱۷۸ میلیارد ریال خسارت دیدیم که ۹۹ میلیارد ریال آن مربوط به فروردین و ۷۹ میلیارد ریال آن مربوط به اسفندماه سال گذشته بوده است.

وی همچنین از خطر بیکاری ۱۱۳۰ نفر در حوزه گردشگری استان خبر داد که البته هنوز تعدیل و بیکاری آن‌ها رخ نداده و یادآور شد: از این تعداد ۳۰۰ نفر مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی، ۴۳۴ نفر مربوط به مراکز اقامتی، ۲۹۶ مربوط به مراکز تفریحی و پذیرایی، ۱۵ نفر مربوط به آموزشگاه‌های گردشگری و ۸۵ نفر نیز مربوط به راهنمایان گردشگری است.

قادری جلوگیری از بیکار شدن این عده را نیازمند برنامه‌های حمایتی دانست و افزود: در کنار برنامه‌هایی که دولت در نظر گرفته پیشنهاد داریم تعطیلات چند روزه‌ای برای دوران پساکرونا در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند سفر کنند و بخشی از خسارت‌های حوزه گردشکری جبران شود.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد باید از سوی مسئولین استان به دولت ارائه شود، گفت: امیدواریم این دوران پساکرونا در پایان خرداد تا اواسط تیرماه باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه درباره تاثیر کرونا بر صنایع دستی استان نیز گفت: در این بخش نیز نزدیک به ۱۲۶ میلیارد ریال خسارت دیدیم که از این میزان ۱۱۴ میلیارد ریال مربوط به واحد‌های تولیدی صنایع ستی با تعداد ۴۴۵ مورد و ۱۲ میلیارد ریال مربوط به مشاغل خرد و کارگاه‌های خانگی بوده است.

به گفته این مسئول، نزدیک به ۷۵۰۰ نفر از فعالین صنایع دستی در این ایام تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفتند.

وی در نظر گرفتن برنامه‌های حمایتی برای این گروه را نیز ضروری دانست و افزود: اجاره بها مراکز دولتی که در اختیار فعالین صنایع دستی است را بخشیدیم.

قادری درباره تاثیر کرونا در حوزه میراث فرهنگی نیز یادآور شد: این موضوع بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی را به شدت کاهش داد.

وی گفت: البته مرمت بنا‌های تاریخی متوقف نشده و هم اکنون نزدیک به ۳۰۰ نفر نیرو در پروژه‌های مرمتی مشغول به کار هستند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار