رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اعلام کرد: برنامه‌های گرامی‌داشت روز شیراز، طی یک هفته از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه و در فضای مجازی با در هم آمیختگی معنویت ماه مبارک رمضان و شادمانگی پرشکوه طبیعت اردیبهشت برگزار می شود.
کد خبر: ۸۴۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 03 May 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:مرتضی جعفری با بیان اینکه شیراز نخستین شهر ایران است که یک روز را در تقویم ملی به نام خود ثبت کرده، صدای کهن‌دیار شیراز را ترانه مهر و عاشقی دانست و گفت: نمی‌توانیم سمفونی دوستی را در روز موسوم به این شهر، در باغ و بوستان‌های رنگارنگ بنوازیم، اما به گونه‌ای دیگر راوی بهار شیرازیم و بار دیگر، خاطرات دوستداران پرشمار این دیار را ورقی تازه خواهیم زد؛ خاطراتی به یادگار که عطر خوشبوی بهار نارنج را با خود دارد.

جعفری اظهارداشت: شاید محدودیت‌های ناخواسته ناشی از بیماری ویروس کرونا توفیق اجباری برای معرفی دوباره شیراز باشد تا به جهانیان یادآوری کنیم که؛ باد صبح و خاک شیراز آتشی است /هر که را در وی گرفت آرام نیست.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز بر آن است چالش پیش‌آمده در عرصه اجرایی را با بهره‌گیری از تجربه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به فرصتی برای معرفی هر چه بیشتر شیراز به جهانیان بدل کند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز، این شهر را خال رخ هفت کشور و نامی به بلندای تاریخ خواند و گفت: امسال این نام را در فضای مجازی در وسیع ترین شکل ممکن تکرار می‌کنیم؛ شیرازی که شاعر شهیر شهرش، سعدی، آن را برترین زیستگاه می خواند و از سرآمدی آن مقابل «مصر و شام و بر و بحر» خبر می دهد، نیاز به حضوری موثر در چرخه ارتباطی جهان دارد و روز شیراز فرصتی مغتنم برای این حضورِ ضروری و ناگزیر است.

جعفری یادآورد شد: شهر، بن‌مایه و ریشه همدلی‌های ماست؛ آنچه که در فرازها و فرودها، ما را کنار هم نگاه داشته و سیل مهربانی ها را سبب شده و نیز در کوران بیماری، راهی به آفتاب برایمان نمایانده است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به ضرورت روایت‌سازی و روایت‌گری از شیراز در شبکه‌های اجتماعی گفت: تلاش می‌کنیم نما به نمای دیدنی‌های شیراز را در قابی ماندگار به جهانیان عرضه کنیم تا این زیبای دلربا، بیش از پیش در منظر جهانیان دیده شود.

جعفری با بیان اینکه مجموعه سازمان فرهنگی شهرداری شیراز برای گرامی‌داشت این روز بزرگ از مدت‌ها پیش در حال تدارک‌ است، در ادامه به تشریح این برنامه‌ها پرداخت و اظهار کرد: ۱۵ اردیبهشت‌ماه، مصادف با وفات حضرت خدیجه کبری (س) است؛ از همین رو، از ساعت ۲۱ طی آیینی معنوی در مسجد تاریخی وکیل، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس به ایراد سخن می‌پردازند.

وی افزود: آیین آغاز به کار رسمی جشنواره هفته شیراز ۱۶ اردیبهشت‌ماه با سخنرانی توسط شهردار محترم شیراز از یکی از اماکن تاریخی شهر، به صورت زنده از فضای مجازی پخش می‌شود؛ همچنین اختتامیه این رویداد نیز ۲۱اردیبهشت‌ماه با ایراد پیام رییس شورای شهر شیراز در باغ ارم برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز ابراز داشت: آیین های این هفته، هر شب در یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگرپذیر، با هدف شناساندن ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شیراز و نیز ضرورت برخورداری از نگاه چندجانبه تقدیم مخاطبان خواهد شد.

موسیقی به یاد شیراز و برای شیرازیان

جعفری همچنین به برگزاری کنسرت‌های مجازی موسیقی اشاره کرد و گفت: این کنسرت‌ها از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه با اجرای هنرمندان شیرازی و هنرمندان پرمخاطب ملی همچون علی زند وکیلی، به‌صورت زنده و رایگان از شبکه‌های مختلف مجازی اجرا خواهد شد.

وی همچنین به ساخت برنامه‌ها و تدارک مسابقات گوناگون با مشارکت شهروندان اشاره کرد و افزود: از جمله برنامه‌های هفته شیراز در فضای مجازی، ارائه مجموعه کلیپ‌هایی ۱ تا ۲ دقیقه‌ای به‌منظور معرفی شیراز و نمایش نقاط کمتردیده شده این شهر از منظر جغرافیای طبیعی و فرهنگی این شهر است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ادامه از ساخت دو فیلم کوتاه با موضوع شیراز خبر داد و گفت: فیلم‌های "شعر شهر" و "رنگ شیراز" مستندهای کوتاهی هستند که به دست هنرمندان شیراز ساخته شده است و از طریق رسانه ملی و شبکه های مجازی منتشر می‌شود.

به گفته جعفری از دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری هفته شیراز، عروسک‌گردانی عروسک‌های تاریخی شیراز در خانه‌های تاریخی، اجرای مسابقه راز سنگ سیاه، استمرار برنامه‌های "دورهمی شیرازشناخت" و اجرای جشنواره تئاتر خانگی برای همه شهروندان و هموطنان در رده‌های سنی مختلف است که همگی با محوریت معرفی شیراز تدارک دیده شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار