مقامات ارشد ورزش، بازی جدیدی را بعد از تحرکات اخیر تاج و طیف همراهش آغاز کرده‌اند
تابناک گیلان/ مهدی تاج از فرنگ برگشته و نشست او با مدیران فدراسیون به بهانه عیادت، مخالفان او از جمله وزارت ورزش را به فکر چاره انداخته است. به نظر می‌رسد، راهی جز بازگرداندن موقت کفاشیان به جایگاه نایب رییس اول و کنار زدن بهاروند از سرپرستی فدراسیون نباشد تا از پیروزی طیف تاج در انتخابات آتی جلوگیری شود. استیناف هم آماده رد حکم محکومیت کفاشیان است، اما بازگشت رییس خندان سابق، عواقب خطرناکی دارد حتی اگر به اسم موقت باشد...
کد خبر: ۸۴۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴ 03 May 2020
 
 
تابناک گیلان/ مهدی تاج از فرنگ برگشته و نشست او با مدیران فدراسیون به بهانه عیادت، مخالفان او از جمله وزارت ورزش را به فکر چاره انداخته است. به نظر می‌رسد، راهی جز بازگرداندن موقت کفاشیان به جایگاه نایب رییس اول و کنار زدن بهاروند از سرپرستی فدراسیون نباشد تا از پیروزی طیف تاج در انتخابات آتی جلوگیری شود. استیناف هم آماده رد حکم محکومیت کفاشیان است، اما بازگشت رییس خندان سابق، عواقب خطرناکی دارد حتی اگر به اسم موقت باشد...
 
 
تازه‌ترین فعل و انفعالات در سطوح بالای فوتبال ایران حاکی از چرخش شرایط به سمت تیم مدیریتی سابق فدراسیون است و به نظر می‌رسد با وجود کتمان و تکذیب‌های علی کفاشیان، برخی مقامات در پی فراهم ساختن مقدمات بازگشت موقت این بازنشسته حرف گوش‌کن به راس فوتبال ایران هستند!

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ چهار سال بعد از انتخاباتی که گفته می‌شد، قرار است درآن با تغییر صوری جای رییس و نایب رییس، مدل پوتین - مدودف در انتقال قدرت فوتبال ایران پیاده شود، شاهد تحولات بنیادی در صف‌بندی‌ها و جبهه گیری‌های داخل تشکیلات فوتبال ایران هستیم و به نظر می‌رسد بازی شطرنج در دو سو پس از حذف پیاده‌ها به مهره‌های درشت رسیده است و نفر اول و دوم یک دهه اخیر فوتبال کشور، این بار علنی سرشاخ شوند.

بعد از فشاری که وزارت ورزش برای استعفای مدیران عمدتا بازنشسته فدراسیون فوتبال در پاییز ۹۷ به این نهاد وارد کرد و کشیده شدن جنگ دو طرف به کمیسیون‌های مجلس و همچنین نهاد‌های نظارتی کشور، مهدی تاج موفق شد به هر زحمتی بود، مجوز ادامه حضور خود را بگیرد، اما چندین مدیر بازنشسته متبوع او ناچار به کناره گیری شدند، اما این استعفا‌ها به معنی جدایی از مسئولیت فوتبال نبود؛ بطور مثال محمدرضا ساکت رفیق و همشهری مهدی تاج با وجود انتشار نامه استعفای رسمی خود از دبیرکلی فدراسیون فوتبال، به ظاهر قانون رسمی کشور را پذیرفت، اما کیست که نداند دایره اختیارات و مسئولیت‌های ساکت پس از آن استعفا، نه تنها کاهش نیافت بلکه بیشتر شد. وی تحت عنوان صوری مشاور، اکثر پست‌های اجرایی و کلیدی فدراسیون را قبضه کرد و ماشین و آپارتمان فدراسیون را در اختیار خود نگه داشت!

گزارش اختصاصی تابناک ازبازگشت قریب‌الوقوع کفاشیان به فدراسیون‌فوتبال پس‌از رای استیناف / پیام برگشت تاج به تهران و آغاز جنگ قدرت

وقتی تاج با یک حرکت اشتباه، آچمز شد

با این حال اشتباه یا ضعف بزرگ تاج در عقد قرارداد سه ساله و هشت میلیون دلاری با مارک ویلموتس که حالا زمزمه‌های دیگری هم حول مذاکرات مخفیانه و توافق مشکوک آن به گوش می‌رسد، باعث شد تا پایه‌های صندلی ریاست فدراسیون پنج ستاره لرزان شود و با نتایج دور از انتظار تیم پرستاره ایران در مقدماتی جام جهانی و اختلاف بین سرمربی بلژیکی با تاج در پی انتقاد شدید رسانه‌ها، همه چیز در فاصله کمتر از شش ماه تا انتخابات، مطابق میل گروه حاکم بر فوتبال پیش نرفت و افتضاحات مدیریتی یک به یک از پشت پرده بیرون زد.

خبر شکایت هفت میلیون یورویی ویلموتس که قرارداد چربی را تاج امضا کرده بود، با بیماری قلبی رییس فدراسیون همزمان شد تا ناگهان استعفای تاج از فدراسیون توسط سخنگو و مدیر دفترش به رسانه‌ها اعلام شود. فوتبال ایران که طی یک سال و نیم گذشته با خروج کفاشیان از هیات رییسه، بدون نایب رییس اول که باید عهده دار مسئولیت اداره فدراسیون تا نزدیک‌ترین مجمع و انتخابات بعدی می‌شد، سکان را به حیدر بهاروند یک بازنشسته دیگر سپرد! فردی که با سماجت و مقاومت عجیب، به صندلی ریاست سازمان لیگ چسبید و مقابل اغلب نهاد‌های نظارتی ایستاد و کنار نرفت، حالا جایزه هم دریافت کرده و نفر اول فدراسیون فوتبال ایران شده است؛ چیزی که در جایگاه رییس هیات فوتبال لرستان یا مدیر تیم خیبر خرم آباد خوابش را هم نمی‌دید.

نبی، در تعطیلات تاج به کار برگشت

نخستین اقدام مهم بهاروند در فدراسیون بی پول و بدهکار ایران، انتخاب یک مربی درجه سه کروات به نام اسکوچیچ برای سرمربیگری تیم ملی بحران زده ایران بود، اما وظیفه اصلی او یعنی برگزاری انتخابات با یک نامه تند از سوی فیفا درباره تناقضات بزرگ اساسنامه فدراسیون فوتبال عقیم ماند تا جریان بازی عوض شده و در حالی که ترس از بازگشت تاج با کودتای مدیران وفادار به او، در دل اردوگاه مقابل زنده شده بود، مهدی نبی، دبیرکل سابق فدراسیون از کاندیداتوری ریاست فدراسیون منصرف شد و با ترک پرسپولیس، با کمک بالادستی جای شکوری را گرفت تا اوضاع بیش از این از کنترل خارج نشود و سرنوشت انتخابات بعدی هم به دست رفقای تاج نیفتد.

بازگشت تاج به تهران و آغاز زمزمه کامبک به اتاق ریاست

تاج که در اسفندماه بدون انتشار خبر و در سکوت همراه خانواده برای استراحت به اروپا سفر کرده بود، طی چند روز گذشته بعد از حدود دوماه به تهران بازگشت و بلافاصله با چند مدیر فدراسیون فوتبال جلسه‌ای در دفتر شخصی مجللش برگزار کرد و عکس‌هایی هم از این نشست به بیرون مخابره شد که پیش از این سابقه نداشت و تاج معمولا تمایلی به نمایش ثروت و قدرت مالی‌اش نداشت. در این جلسه که عنوان عیادت کرونایی از تاج را یدک می‌کشید، بهاروند نیز در کنار طالقانی و نایب رییس بانوان حضور داشت تا گروه مقابل تاج، زنگ خطر را بشنوند.

پیش از این مصاحبه محمود اسلامیان مبنی بر اینکه مشکل قلبی تاج برطرف شده و او حالش خوب است! نشانه‌هایی از برخی زمینه‌سازی‌های احتمالی در راه بازگشت تاج برای کارشناسان و رسانه‌ها فرستاده بود. همچنین عبدالکاظم طالقانی هم با اعلام اینکه هیات رییسه در این مدت چندین بار از نظرات و راهنمایی ای تاج تلفنی بهره برده، به طور واضح نشان داد که گروه نزدیک به رییس بیمار حتی در قرنطینه کرونا هم از او دست برنداشتند و در واقع راه بازگشت او را باز گذاشته اند.

رفع موانع بازگشت کفاشیان برای حذف کامل تاجی‌ها

حالا قواعد بازی می‌گوید تنها مهره‌ای که در دست جریان مقابل تاج برای جلوگیری از احتمال بازگشت وی قرار دارد، علی کفاشیان است؛ مدیری بازنشسته که طی دو هفته اخیر، چندین بار مدعی شده که هیچ وقت استعفای کتبی ننوشته و هنوز هم می‌تواند عنوان نایب رییس اول فدراسیون یعنی جانشین قانونی تاج مستعفی را پس بگیرد.

کفاشیان برای بازگشت نه تنها مشکل بازنشستگی ندارد که نیازمند مذاکره مقامات دولتی با سازمان بازرسی و نهاد‌های ذیربط است. او در پرونده جنجالی ۳۳۰هزاردلاری حق پخش چند بازی تیم ملی فوتبال، از سوی کمیته اخلاق محروم و محکوم شده و اکنون رای برای تجدیدنظر در استیناف است. همان مرجع قضایی داخل فدراسیون که تا امروز یک فهرست بلند از مهمترین آرای کمیته اخلاق را بریده و رد کرده است؛ از رای افشین پیروانی و کسرایی گرفته تا آرای محرومیت بهاروند، فتاحی و طالقانی و ...!

حالا این کمیته احتمالا با شکستن حکم سنگین کفاشیان و رد اتهام فساد او، راه را به زودی برای بازگشت فوری رییس خندان سابق فراهم خواهد کرد. اتفاقی که تابناک پیش بینی می‌کند طی روز‌های آتی رقم بخورد.

گزارش اختصاصی تابناک ازبازگشت قریب‌الوقوع کفاشیان به فدراسیون‌فوتبال پس‌از رای استیناف / پیام برگشت تاج به تهران و آغاز جنگ قدرت

کسی استعفای کتبی کفاشیان را ندیده، درست مثل استعفای کتبی تاج!

با این استدلال که نایب رییس بازنشسته، در یکسال و نیم غیبتش در فوتبال و جلسات هیات رییسه، از سمتش استعفای کتبی نداده بود و حالا می‌تواند به کرسی و اختیاراتش بازگردد؛ تاج نیز مشابه همین اهرم را در دست دارد و صبح فردا با وجود پایان مهلت چهار ساله ریاستش می‌تواند با ارسال یک نامه رسمی به فیفا مبنی بر بهبود وضع جسمانی‌اش، پشت میزش بنشیند و اداره فوتبال را تا برگزاری انتخابات آتی و همچنین تصویب اساسنامه حساس بعدی به دست بگیرد. هرچند احتمالا با دیدن چک بی محل حدود ۳۰میلیارد تومانی ـ که در وجه شرکت شستا بابت قرض (پرداخت معوقات دستمزد ویلموتس) کشیده بود و موعدش نیز گذشته ـ دوباره در قفسه سینه اش احساس سنگینی خواهد کرد؛ بدهی که با نوک قلم او خلق شد و حالا مثل سرطان جثه نحیف فوتبال ایران را می‌آزارد.

بازگشت کفاشیان که طبق اطلاعات تابناک احتمالش به بالای ۸۰درصد رسیده، می‌تواند یک امتیاز منفی و عقبگردی بزرگ برای وزارت ورزش و شخص سلطانی‌فر باشد و اگر او تصور می‌کند، کفاشیان را به آسانی بعد از انتخابات آتی فوتبال کنار خواهد گذاشت، همان اشتباهی را مرتکب می‌شود که پیش از او چندین وزیر و رییس سازمان هم مرتکبش شده بودند.

در این میان باید از نهاد‌های نظارتی و مراجع رسمی کشور پرسید که چگونه اجازه چنین قانون گریزی علنی را به یک وزارتخانه خواهند داد؟ تحمل بازگشت مقطعی تاج هم برای اکثر اهالی فوتبال ناممکن است، اما در صورت بازگشت کفاشیان از هم اکنون می‌توان منتظر جلسه استیضاح سلطانی‌فر در بهارستان بود.

نویسنده: مجید کوهستانی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار