کد خبر: ۸۴۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶ 04 May 2020

تابناک/مدیرکل بازرسی،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با بیان اینکه:« با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت درباره رایگان شدن درمان بیماران کرونایی ، براساس گزارشات مردمی و بازرسی های انجام شده، برخی بیمارستان ها دریافت هایی از مردم داشتند که مقرر شد از ظرفیت های خاص بیمه و مددکاری اجتماعی استفاده شود تا مردم پرداختی نداشته باشند. » گفت:«در حوزه بیمارستانی شکایاتی از بیش دریافتی برخی بیمارستان ها بخصوص بیمارستان های خصوصی داشتیم که در حال کنترل آن هستیم.»

 

مدیرکل بازرسی،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با بیان اینکه:« با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت درباره رایگان شدن درمان بیماران کرونایی ، براساس گزارشات مردمی و بازرسی های انجام شده، برخی بیمارستان ها دریافت هایی از مردم داشتند که مقرر شد از ظرفیت های خاص بیمه و مددکاری اجتماعی استفاده شود تا مردم پرداختی نداشته باشند. » گفت:«در حوزه بیمارستانی شکایاتی از بیش دریافتی برخی بیمارستان ها بخصوص بیمارستان های خصوصی داشتیم که در حال کنترل آن هستیم.»

دکتر محمد حسین حیدری در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس، گفت:« بحث ارزیابی بیمارستان ها یک روال کلی است که مرکز نظارت و ارزیابی حوزه معاونت درمان پیگیری ها را انجام می دهد و ارزیایی ها را براساس شاخص های مربوطه در مورد کرونا انجام می دهند. وظیفه دفتر بازرسی وزارت بهداشت رسیدگی شکایت مردمی است که با پس خوراندی که از سامانه ۱۹۰ داریم به صورت موردی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.»

 

وی در پاسخ به اینکه بیشترین شکایت مردمی به سامانه ۱۹۰ ، گفت:« مواردی که برای شکایاتی که در این زمینه مطرح می شود اگر با ۱۹۰ در ارتباط با حوزه درمان یا بهداشت یا مسایل مربوط به اورژانس تماس بگیرند ثبت و پیگیری می شود.در مورد رعایت موارد بهداشتی از سوی نانوایی ها ممکن است تجهیزات حفاظت فردی به دست افراد نرسیده باشد یا برخی شکایات مربوط به عدم ضدعفونی و گندزدایی در نانوایی ها است که از طریق سامانه این را به حوزه های مربوطه منتقل می کنیم و ظرف۲۴ تا ۴۸ ساعت جواب آن را می گیریم. مردم حتما با سامانه ۱۹۰ ارتباط برقرار کنند و مشکلاتشان را مطرح کنند.»

 

وی گفت:«با توجه به محدودیت هایی که ابتدا درباره تامین اقلام حفاظتی و بهداشتی وجود داشت، شرایطی فراهم کردیم که تجهیزات حفاظتی در اختیار مجموعه بهداشت و درمان قرار گیرد درحال حاضر هم این وسایل از جمله ماسک و ضدعفونی کننده به صورت کامل در اختیار مردم هم قرار می گیرد و با شهرداری ها هماهنگ شده که در مترو مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.»

 

وی درباره تخلفات مالی برخی بیمارستان ها از برخی بیماران مبتلا به کرونا گفت:« بحث تخلفات مالی به بخشنامه ها و مقررات ویژه من جمله تعرفه منوط می شود. با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت درباره رایگان شدن درمان بیماران کرونایی ، براساس گزارشات مردمی و بازرسی های انجام شده، برخی بیمارستان ها دریافت هایی از مردم داشتند که مقرر شد از ظرفیت های خاص بیمه و مددکاری اجتماعی استفاده شود تا مردم پرداختی نداشته باشند. در حال حاضر به صورت ویژه همکاران را در حوزه تعرفه در بیمارستان ها فعال کردیم و شرایطی فراهم می شود که بیمارستان ها ملزم شوند دستورالعمل های مربوط به مسایل مالی مربوط به بیماران را رعایت کنند.»

 

وی افزود:« روال کلی این است که ستاد تعرفه استان تهران و ستاد تعرفه دیگر استان ها موظف هستند طبق تعرفه در بیمارستان ها رفتار شود الان که شرایط ویژه است و باید شرایطی فراهم شود که به صورت اضطراری به این موارد رسیدگی شود و به همین دلیل برای پرونده های مربوط به شکایات در این زمینه همان روز باید جلسه تشکیل دهند و تکلیف را مشخص کنند.»

 

وی افزود:« تماس هایی که با سامانه ۱۹۰ گرفته می شود در مقولات مختلف است و خط هات لاین کرونا به صورت ۲۴ ساعته در سامانه ۱۹۰ پاسخگوی مردم هستند. در فواصل مختلف از زمان کرونا نوع مواردی که مطرح می کردند متفاوت بود. در اسفند مردم بیشترین نگرانی شان از ابتلا به کرونا بود. در حوزه بیمارستانی شکایاتی از بیش دریافتی برخی بیمارستان ها بخصوص بیمارستان های خصوصی داشتیم که در حال کنترل آن هستیم.همچنین در حوزه بهداشت سوالات مردم در ارتباط با دفن متوفیان کرونایی و مسایلی که در ارامستان ها اتفاق می افتاد بود که آن را به معاونت بهداشتی منتقل می کردیم.»

وی در واکنش به فروش ماسک و الکل در برخی سوپرمارکت ها گفت:« تنها مرجع تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده داروخانه ها است البته با توجه به محدودیت هایی که در اوایل شیوع کرونا در توزیع این اقلام در داروخانه ها صورت گرفت مردم ماسک و ضدعفونی کننده را از هر جایی خریداری می کردند اما الان تمامی داروخانه ها از طریق شرکت های پخش محصولات حفاظت فردی در اختیارشان قرار می گیرد و مردم باید مبادی تهیه این اقلام را بیشتر مد نظر قرار دهند.»

 

وی درباره کاسبان کرونا گفت:« بحث کاسبان کرونا حقیقت دارد و این طبیعیت یکسری افراد سودجو است که شرایطی فراهم می کنند که حداکثر سود خود را از نیازهای مردم بدست بیاورند. از همان ابتدای امر شرایطی فراهم شد که موارد احتکار را کشف کنند و بلافاصله در اختیار هیات امنای ارزی قرار گیرد. عمده مواردی که احتکار شده و کشف شد ماسک بود که توسط پلیس و همکاران در تعزیرات پیگیری شد و طبق پروتکلی که از قبل دادستانی کل کشور و ناجا و تعزیزات داشتند موارد کشف شده در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی هر شهر و استانی قرار داده شده تا در اختیار مدافعان سلامت قرار گیرد. کاسبان کرونا الکل متانول را به جای اتانول به فروش می رساندند که به محض اطلاع از این مورد پیگیری و جمع آوری شد و افرادی هم که این خطا را انجام دادند مورد پیگیرد قرار گرفتند.»

 

وی درباره نحوه برخورد با کسانی که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند گفت:« در بحث فاصله گذاری اجتماعی یا هر دستورالعملی در هر زمینه ای مطرح می شود لازمه اش دانش قبلی افراد و یادگیری های افراد است. ما در مدارس در اینباره آموزش ندیدیم و وقتی در یک برهه زمانی یک ماهه می خواهیم مردم رعایت کنند این کار سخت است. مردم فهیم ما آنهایی که به سلامت خود و جامعه خود اهمیت می دهند بحث فاصله گذاری را رعایت کردند اینها همان هایی بودند که شعار در خانه بمانیم را عملیاتی کردند و در کاهش کرونا دخیل هستند.»

 

وی درباره نحوه برخورد با پرستاران وپزشکانی که در دوره اوج کرونا ترک کار کردند، گفت:« در مورد پرستاران و پزشکانی که ترک کار کرده اند باید علت سنجی کنیم که این ترک به چه دلیلی بوده است تا بحال گزارشی به دست ما در این زمینه نرسیده است.»

 

وی درباره کیت های آزمایشگاهی گفت:« کیت های تشخیصی یک آمار خاص دارند که شامل کیت های تشخیصی مولکولی و سرولوژیک هستند.در حال حاضر کیت های سرولوژیک ما به خارج از کشور هم صادر می شود. باید وضعیت ناشی از بیماری کرونا را به یک فال نیک بگیریم که همه ارگان ها در این موضوع درگیر شدند وهمه با هم کار کردند و شرکت های دانش بنیان ظرفیت های خود را نشان دادند.»

 

وی درباره تخلفات در واردات داروهایی که مشابه داخلی دارند،‌گفت:« طبق دستورالعمل وزیر بهداشت هرگونه تجهیزاتی که در داخل کشور قابلیت دسترسی به آن وجود دارد خرید خارجی آن ممنوع است با توجه به همین اصل هرگونه خریدی که هیات امنای ارزی درخواست می دهد که برای این دوره از کرونا تهیه شود استعلام می شود و اگر نمونه داخلی آن وجود داشته باشد ممنوعیت دارد و ما تخلفات را پیگیری می کنیم.»

 

وی درباره نحوه نظارت و بازرسی شرکت های دانش بنیان گفت:« ما گزارشاتی درباره یک شرکت دانش بنیانی که هنوز کد IRC را دریافت نکرده و در حال تولید یک دارو بود را دریافت کردیم و پیگیری کردیم داروی تولیدی این شرکت زمانی به بازار می آید که کد IRC را دریات کرده باشد. اگر نیاز باشد در حوزه بازرسی وزارت بهداشت بررسی های لازم انجام می شود.»

 

وی افزود:« پروپوزالی که یک شرکت دانش بنیان به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری می دهد به معنی تایید از سوی سازمان غذا و دارو نیست خیلی از شرکت های دانش بنیان پروپوزال دادند و هزینه کردند ولی به تولید محصول نرسیدند ولی اگر شرکتی در تولید محصول تخلف کرده و محصول دیگری را با بسته بندی به نام خود عرضه کند باید تحت تعقیب قرار گیرد و اگر این موارد باشد مجوزی برای تولید دارو به آنها داده نخواهد شد.»

 

وی درباره بیشترین شکایات مردمی در سال ۹۸ گفت:« بیشترین شکایات در سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا در رابطه با بیمارستان ها بود و نحوه برخورد نیروهای پزشک و پرستار اعتراض داشتند که درست رفتار نمی شود که البته به دلایل ازدیام بیماران و کمبود نیرو بود. در حوزه بهداشت نیز بیشترین شکایات در سال ۹۸ در مورد مراکز عرضه غذا بود.»

 

وی در پاسخ به اینکه بیشترین شکایات مردمی مربوط به کدام استان ها بوده، گفت در ابتدای شیوع کرونا بیشترین تماس ها مربوط به ۶ یا ۷ استانی بود که درگیر کرونا بودند که این تعداد بعدا به ۲۰ استان رسید. ما دراستان های قم ، گیلان، مازندران ، استان مرکزی و استان تهران شرایطی فراهم کردیم که کلیه ارتباطات را به مرکز ۱۹۰ وصل کنیم و به محض ثبت شکایات در سامانه ارتباطاتمان را با معاونین برقرار کنیم و بتوانیم مشکلات را حل کنیم.»

 

وی درباره عدم رعایت فاصله گذاری در حمل و نقل عمومی گفت:« با همکاران بازرسی در حوزه وزارت راه و بازرسی سازمان هواپیمایی ارتباط برقرار و این دغدغه ها را مطرح کردم. دیروز یک کلیپی دیدم که در یک پروازی فاصله گذاری رعایت نشده بود. من یک ماه پیش به سازمان هواپیمایی این مساله را منتقل کردیم و تذکر دادم. این موضوع را در برنامه دارم که به صورت سرزده وارد مجموعه فرودگاهی شویم و این موضوع را داخل کابین پرواز مورد بررسی قرار می دهیم.»

 

وی درباره موج دوم کرونا در پاییز، گفت:« در این مورد تمهیدات لازم را بخش بهداشت و درمان انجام می دهند و در حوزه بازرسی وزارت بهداشت نیست. در آبان ماه ممکن است یک پیک کرونا داشته باشیم در آن موج با توجه به امادگی های قبلی ، مردم بهتر می توانند رعایت کنند .امیدواریم وزارت بهداشت با کمک مردم آن موج را به خوبی بگذراند.»

 

وی درباره فعالیت زیرزمینی برخی مشاغل که اجازه بازگشایی ندارند، گفت:« اماکن باید براساس کدگذاری مجوز داشته باشند و QR آنها در درب ورودی نصب شده باشد. در هر جای دنیا وقتی اماکن کد QR نداشته باشند مردم به آن اعتراض می کنند. اینکه کدام اماکن باز باشند یا بسته پروتکل در مورد آنها وجود دارد. »

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار