کد خبر: ۸۴۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹ 04 May 2020

درمان رایگان کرونا / تذکر به سازمان هواپیمایی / اعلام تخلفات به ۱۹۰

تابناک/مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به دستور وزیر بهداشت برای درمان رایگان بیماران کرونا در بیمارستان‌ها گفت: اگر مواردی هست که مردم دچار مشکل شده‌اند و هنوز دریافت‌هایی در بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی انجام می‌شود، حتما با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتما پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین حیدری در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، درباره سرانجام ارزیابی بیمارستان‌ها، گفت: ارزیابی بیمارستان‌ها یک روال کلی است که مرکز نظارت و ارزیابی حوزه معاونت درمان پیگیری کرده و بر اساس شاخص ‌های مربوطه فعالیت ارزیابی را در حوزه های مربوطه مانند کرونا انجام می‌دهند. در عین حال وظیفه حوزه دفتر بازرسی، بررسی شکایات مردمی درباره مراکز درمانی است که بالطبع این موضوع را با پس‌خوراندی که از سامانه ۱۹۰ داریم و مردم با این سامانه ارتباط برقرار می‌کنند، به صورت موردی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی درباره نحوه نظارت بر نانوایی‌ها به ویژه در بحران کرونا، افزود: مواردی که برای شکایاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، اگر با ۱۹۰ تماس گرفته شود، چه در حوزه درمان، چه بهداشت و چه اورژانس و... و. ، این شکایات ثبت شده و به صورت ویژه پیگیری می شود. مواردی چون بحث نانوایی‌ها، بخشی که مربوط به تجهیزات حفاظت فردی است که ممکن است به دست برخی افراد نرسیده باشد و یا شکایت‌های ناشی از بحث گندزدایی و ضدعفونی‌هایی که باید اتفاق افتد، باشد که بلافاصله از طریق سامانه موضوع را به حوزه‌های مربوطه منتقل کرده و ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت هم باید جواب بگیریم. اما باید توجه کرد که مردم باید بدانند که حتما با سامانه ۱۹۰ ارتباط برقرار کرده، مشکل‌شان را مطرح و پیگیری کنند.

وی افزود: در عین حال یک بحث کلی این بود که با توجه به اینکه در ابتدا در زمینه وسایل حفاظت شخصی محدودیت‌هایی وجود داشت، شرایطی را فراهم کردیم که بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت از مجموعه درمان، بهداشت و... و. این وسایل را در اختیارشان قرار دهیم. در حال حاضر هم وسایل حفاظت فردی اعم از ماسک، محلول‌های ضدعفونی و... می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد. در عین حال با شهرداری‌ها هم هماهنگ شده تا در متروها و بخش‌های مختلف مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

درمان کرونا رایگان است

حیدری در پاسخ به سوال ایسنا، درباره تخلفات مالی احتمالی بیمارستان‌ها و دریافت وجوهی از مردم در حوزه درمان کرونا، گفت: بحث تخلفات مالی به بخشنامه‌ها و مقررات ویژه‌ای که در حوزه‌های مختلف از جمله تعرفه، وجود دارد، منوط می‌شود. با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران کرونایی، بر اساس بازرسی‌های انجام شده و گزارشات مردمی، از برخی بیمارستان‌ها گزارش‌هایی را داشتیم که دریافت‌هایی از مردم انجام شده است. این مساله را با وزیر بهداشت و معاونین وزارت بهداشت مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیت‌های خاص بیمه، مددکاری بیمارستان‌ها و... استفاده کنیم تا مردم این پرداخت‌ها را نداشته باشند. باز هم اگر مواردی است که مردم دچار مشکل شدند و هنوز دریافت‌هایی در بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی انجام شده، حتما با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتما پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر به صورت ویژه چند تن از همکاران را از حوزه تعرفه در برخی بیمارستان‌ها مامور کردیم تا این موارد را بررسی کنند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود، بیمارستان‌ها ملزم شوند که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را درباره مسائل مالی بیماران انجام دهند.

حیدری تاکید کرد: روال کلی برخوردها در این زمینه این است که ستاد تعرفه استان‌ها، موظف هستند که طبق قوانین تعزیراتی با آن بیمارستان‌ها برخورد کنند، اما از آنجایی که در حال حاضر موقعیت ویژه است و دستورالعمل‌های خاصی هم مطرح است، باید شرایطی ایجاد کنیم که به صورت اضطراری به این موارد رسیدگی شود. به همین دلیل تمام پرونده‌های مربوط به این موضوع را با همکاران‌مان در حوزه تعرفه در کل کشور هماهنگ کردیم که به محض دریافت این شکایات همان روز تشکیل جلسه دهند و تکلیف بیمارستان را مشخص کنند.

بررسی علت دریافت وجه از بیماران کرونا در برخی بیمارستان‌ها

حیدری در پاسخ به سوالی درباره تخلفات بیمارستان‌ها، گفت: البته اینطور نیست که تمام بیمارستان‌های خصوصی تخلف کرده باشند، بلکه تعدادی از آن‌ها بر وفق گزارشاتی که به ما می‌رسد، مورد بررسی قرار گرفتند. در عین حال حوزه نظارت معاونت درمان هم بیمارستان‌ها را رصد می‌کند. گزارشاتی هم در این زمینه به دست ما رسیده و مورد ارزیابی قرار گرفته و موارد آن را مورد بررسی قرار دادیم، امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا ببینیم مشکلات این بیمارستان‌ها چه بوده که در حوزه مبالغ دریافتی تغییراتی را انجام داده‌اند. اگر بتوانیم مشکلات‌شان را حل کنیم، مسائل بعد از آن هم منتفی می‌شود. در حال بررسی این موضوع هستیم و امیدواریم پاسخ بگیریم.

بیشترین شکایات ارسال شده به سامانه ۱۹۰

وی در پاسخ به سوالی درباره بیشترین شکایاتی که در سامانه ۱۹۰ مطرح شده، گفت: تماس‌هایی که با سامانه ۱۹۰ گرفته می‌شود، در حوزه‌های مختلفی اعم از بهداشت، درمان، تعرفه و اخیرا هم کرونا و... قرار دارد. منتها در فواصل مختلف کرونا، نحوه تماس‌ها و نوع موارد مطرح شده، متفاوت بود. در اسفند ماه همه درگیر خط اختصاصی که در سامانه ۱۹۰ برای کرونا ایجاد شده بود، بودیم و مردم راهنمایی‌های مربوط به کرونا را دریافت می‌کردند و بیشتر نگرانی‌هایشان درباره مباحث مربوط به نحوه درگیری با کرونا بود. منتها بعد از اینکه برخی بیماران بستری شدند، شکایاتی را از حوزه درمان داشتیم که درباره بیش دریافتی‌های حوزه‌های درمان و بیمارستان‌ها بود. به ویژه برای بیمارستان‌های خصوصی که به تناوت مشکلات مالی که برایشان ایجاد شده ممکن است، دریافتی‌هایی داشته باشند که داریم کنترل می‌کنیم.

حیدری ادامه داد: در حوزه بهداشت هم مردم سوالاتی را درباره دفن متوفیان ناشی از کرونا، مسائل آرامستان‌ها و... و حِرَفی که باید بسته باشند و... بود که این‌ها را پیگیری می‌کردیم. همچنین شکایاتی از دیر آمدن اورژانس و بستری در بیمارستان‌ها مطرح می‌شد.

وی تاکید کرد: هر یک از این مراحل در وضعیت خاصی ایجاد شده است، اما بعد از سپری کردن زمانی بعد از بحران و پایدار شدن شرایط، شکایات هم در حد خاص خود قرار می‌گیرد. در عین حال قبل از بحران کرونا نیز بیشترین شکایات در بیمارستان‌ها مربوط به ارتباط پزشک و پرستار با مردم بود که مردم اعلام می‌کردند در بیمارستان‌ها با ما درست برخورد نمی‌شود. بعد از کرونا دیدیم که همه مردم حامی مدافعان سلامت هستند، بنابراین این ظرفیت برای ارتباط بهتر با مردم وجود دارد. در حوزه بهداشت هم عمده شکایانت در زمینه بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای مراکز عرضه غذا بود.

حیدری درباره استان‌هایی که بیشترین شکایات در آن ثبت شده است، گفت: تقریبا می توان گفت که تماس های استانی مان در ابتدای امر از همان شش تا هفت استانی بود که در ابتدا بیشترین درگیری را با کرونا داشتند که بعد به ۲۰ تا ۲۱ استان رسید. در سایر موارد هم از استان های دیگر هم تماس هایی را داشتیم. ما برای اینکه بتوانیم به سرعت به این نیاز پاسخ دهیم شرایطی را ایجاد کردیم که تماس‌ها با سامانه ۱۹۰ را در استان های قم، گیلان، مازندران، مرکزی و تهران به ۱۹۰ مرکز وصل کردیم تا حداکثر استفاده را از زمان انجام دهیم.

کمیته‌ای برای خریدهای ضروری کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت خریدها و واردات وزارت بهداشت، گفت: کمیته‌ای برای خریدهای ضروری کرونا وجود دارد که به این معنا است که معاونت درمان، اضطراری را برای ایجاد یکسری تخت های آی سی یو مطرح می کند که این تخت ها و تجهیزات متعلق به آن، باید در زمان کوتاهی تهیه شوند. بنابراین بسیاری از قوانین و مقررات تحت الشعاع زمان کوتاه قرار می‌گیرد. ما نیز در تلاشیم که بر اساس یک پروتکل خاص شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت با حداقل مشکلات مالی، اداری و بروکراسی این اقدامات را انجام دهیم که در حال انجام است و خوشبختانه هم پیش می‌رود.

داروخانه؛ تنها مرجع فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر فروش اقلام حفاظتی بهداشتی، گفت: تنها مرجع برای فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده، داروخانه‌ها هستند. البته با توجه به اعمال برخی محدودیت‌ها در توزیع این اقلام شرایطی ایجاد شد که مردم برای تهیه این اقلام به مراکز دیگر هم مراجعه می‌کردند؛ به طوری که در مواردی شاهد بودیم که داروخانه این اقلام را نداشت، اما دست فروش داشت. طبیعی است که در اینجا نمی‌توان نظارت کرد که دستفروش در چه زمانی، با چه قیمت و شرایطی این اقلام را تهیه کرده است، اما در حال حاضر تمامی داروخانه‌ها از طریق شرکت‌های پخش محصولات حفاظت فردی را در اختیار دارند و مردم باید از همین داروخانه‌ها این اقلام را دریافت کنند. مردم باید مبادی تهیه این اقلام را بیشتر مورد توجه قرار دهند. اقلام موجود در داروخانه‌ها معتبر و تایید شده هستند.

حیدری همچنین گفت: یکسری از اقلام بهداشتی از سوی شهرداری‌ها و استانداری‌ها درخواست شده و از طریق وزارت بهداشت در اختیارشان قرار گرفته است. حتی برخی اقلام اهدایی از خارج از کشور هم بوده که به نام ارگان خاصی بوده است که مستقیما در اختیار آن ارگان قرار گرفته و نحوه توزیعش هم برعهده خود ارگان است.

پدیده‌ای به نام کاسبان کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد پدیده‌ای با عنوان کاسبان کرونا در کشور، گفت: متاسفانه بحثی با عنوان کاسبان کرونا حقیقت دارد و این طبیعت برخی افراد سودجو است که به محض ایجاد برخی محدودیت‌ها، شرایطی را فراهم می کنند تا بتوانند حداکثر سودشان را از نیازهای مردم کسب کنند. از همان ابتدای امر شرایطی فراهم شد تا بتوانیم با همکاری پلیس، انبارهای احتکار را کشف کرده و انبارهایشان بلافاصله در اختیار هیات امنای ارزی قرار گیرد و در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شود.

حیدری ادامه داد: عمده مواردی که در این زمینه مطرح شد، ماسک‌های احتکار شده بود که از سوی پلیس و تعزیرات پیگیری شد و انبارهایی را کشف کردند که همه آن‌ها طبق پروتکلی که تعزیرات و دادستانی کل کشور و ناجا داشتند، به دانشگاه علوم پزشکی همان شهر یا استان داده می‌شد تا بتواند در اختیار حوزه درمان و مدافعان سلامت قرار گیرد؛ چراکه در آن زمان محدودیت زیادی در حیطه اقلام حفاظتی فردی داشتیم. در عین حال کاسبان کرونا در مواردی هم در حوزه محلول‌های ضدعفونی، الکل متانول را به جای اتانول عرضه کرده بودند. به محض اطلاع پیگیری و جمع آوری شد و افرادی که مرتکب این تخلف شده بودند، مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: مجموعه بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت می‌تواند در این برهه حساس سلامت در زمینه مسائل و مشکلاتی که ممکن است در این حوزه داشته باشید، پاسخگو باشد. همه مردم می‌توانند در زمینه بیماری کرونا و یا سایر مواردی که در حوزه بهداشت درمان و اورژانس کشور است، از طریق سامانه ۱۹۰ با ما در تماس باشند و انتقادات، پیشنهادات و شکایات‌شان را با این سامانه مطرح کرده و مطمئن باشند که این شکایات را ثبت و بلافاصله در کل کشور پیگیری کرده و به مردم پاسخ می‌دهیم. مردم باید در آرامش پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کنند و اگر به آنها توصیه شده که در خانه بمانند، حتما این کار را انجام دهند و در جامعه هم بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا روند را روزبروز به سمت کاهش ببریم و در نهایت میزان مرگ و میر را به صفر برسانیم.

تذکر درباره اجرای پروتکل‌های فاصله‌گذاری در هواپیماها

بازدید سرزده از مجموعه‌های فرودگاهی و کابین پرواز

حیدری درباره مباحث مربوط به فاصله گذاری اجتماعی، ادامه داد: با همکاران بازرسی در حوزه وزارت راه و هواپیمایی کشوری ارتباط برقرار کردم و این دغدغه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی را مطرح کردم و پیگیر مسائل مربوط به آن هستیم. دیروز کلیپی را دیدیم که در پروازی موارد مربوط به فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده بودند. مساله پروتکل‌های بهداشتی که باید در هواپیما رعایت شود و چگونگی امکان انتقال کرونا در هواپیما را یک ماه پیش برای همکارانم در سازمان هواپیمایی ارسال کردم و نسبت به کنترل آن تذکر دادم. در عین حال طی روزهای آینده به صورت سرزده وارد مجموعه های فرودگاهی خواهیم شد و این موضوع را در داخل کابین پرواز مورد بررسی قرار خواهیم داد.  

احتمال بروز پیک کرونا و آنفلوآنزا در پاییز

وی درباره اقدامات نظارتی برای احتمال موج دوم کرونا نیز گفت: تمهیدات لازم در این حوزه در بخش‌های بهداشت و درمان دیده می شود. این امکان وجود دارد که مثلا در آبان ماه کرونا بر روی آنفلوآنزای H۱N۱ یا B سوار شود و شاهد پیک مجددی باشیم. فکر می‌کنم در آن موج باتوجه به آلودگی‌هایی که از قبل داشتیم و آموزش هایی که ارائه شده، مردم بهتر می توانند عمل کنند. امیدواریم آن موج هم به حداقل برسد که البته مشروط به فعالیت هایی است که مردم انجام می دهند و امیدواریم وزارت بهداشت با کمک مردم بتواند موج دوم را به خوبی کنترل کند.

حیدری در پاسخ به سوالی درباره شرکت‌هایی که پروپوزال تولید دارو و تجهیزات ارائه داده‌اند، تسهیلاتی هم برای تولید آن دریافت کرده‌اند، اما یا آن را تولید نمی‌کنند یا اقلامی را بسته بندی کرده و به نام تولید خودشان وارد بازار می کنند، گفت: وقتی پروپوزالی از سوی یک شرکت دانش بنیان داده می شود، آنر ا به مجموعه‌ای مانند معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه می دهد که مورد تایید هم قرار می گیرد، اما تایید پروپوزال به معنای تایید ماده ساخته شده توسط دستگاهی مانند غذا و دارو و امکان وجود آن در سیستم کشور نیست، بلکه فقط یک پروپوزال است. شرکت‌های بسیاری بودند که پروپوزالی ارائه دادند و هزینه‌هایی را هم انجام داده‌اند، اما به محصول نرسیدند. در عین حال اگر به محصول رسیدن شرکت به این صورت باشد که محصولی را بسته بندی کرده و به نام خود عرضه کنند، باید تحت تعقیب قرار گیرند و حتما مجوزی برای تولید دارو و عرضه آن به آنها تعلق نمی گیرد.

تجمع روز گذشته در پاساژ علاءالدین

مردم رعایت کنند

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت برخی رستوران ها در سطح شهر و شلوغی آن ها، گفت: اگر بر اساس کدگذاری که انجام شده بارکد داشته باشند و QR کد آن‌ها بر روی درب ورودی‌شان  نصب شده باشد تا مردم بتوانند آن را شناسایی کنند، مشکلی ندارد، اما اگر این اتفاق نیفتاده و مردم خودشان بدون توجه به این موضوع به رستوران‌ها می‌روند، بنابراین مردم باید رعایت کنند. مردم باید این اقدامات را انجام دهند. روز گذشته شاهد بودیم که تعداد زیادی از مردم در مجتمع علاء الدین تجمع کرده بودند و فکر می کردند که فاصله گذاری اجتماعی این است که یک درب کوچه باز کنیم که مردم رفت و آمد کنند. بنابراین فعالیت و یا تعطیلی واحدهای صنفی بر اساس پروتکل هایی که از سوی معاونت بهداشت تدوین شده، مشخص شده است و اطلاع رسانی شده است. مردم هم باید این موارد را مورد توجه قرار دهند.

وی درباره نظارت بر قیمت ماسک و مواد ضدعفونی کنند، گفت: این اقلام قیمت مصوب دارند. البته در برخی موارد شاهدیم که داروخانه‌ها به دلیل قیمت بالایی که قبلا برای تهیه این اقلام پرداخته، مقداری قیمت را بالاتر ارائه دهد. البته در این زمینه شکایت زیادی به ما راجاع نشده و عمدتا شکایت ها از نبود این اقلام بوده است. در عین حال مردم باید توجه کنند که نیازی نیست همه مردم ماسک N۹۵ داشته باشند. بلکه با یک ماسک ساده سه لایه هم می‌توانند جلوگیری کنند. در عین حال نحوه استفاده از ماسک و مدیریت ارتباطات می تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد. باید توجه کرد که یک ماسک N۹۵ می تواند یک پرستار را از ابتلا نجات دهد.

حیدری درباره  این موضوع که با وجود تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی همچنان شاهد افتتاح‌هایی با حضور مسئولان هستیم که رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت نمی‌گیرد، گفت: دستورالعمل‌هایی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی لازمه دانش و یادگیری‌های قبلی افراد است. امتاسفانه ما این مباحث را آموزش ندیده‌ایم. بنابراین آموزش آن‌ها در یک برهه یک ماهه به مردم دشوار است.

تماس برای حذف صف خرید سیم‌کارت

وی ادامه داد: من هفته گذشته در مسیر بازرسی دیدم که بسیاری از افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله صف ایستاده بودند تا سیم کارت برای دریافت وام یک میلیونی تهیه کنند. با معاونت بهداشت تماس گرفتم که با ورود نیروهای بهداشتی دیگر شاهد ایجاد این صف‌ها برای خرید سیم کارت نیستیم. حال باید پرسید که وقتی فلان وزارت برنامه افتتاحی را می‌گذارند ۲۰۰ نفر پشت سر یک وزیر در یک معبر کوچک جمع می‌شوند، ‌ چه کسی باید تذکر دهد؟ در این موارد خود مسئولان باید رعایت کنند و نگاه ویژه داشته باشند، اما تا جایی که ما مشاهده کردیم، مردم فهیم ایران که نگران سلامت خود و دیگران هستند، ‌ نکات بهداشتی را رعایت کردند، در خانه ماندند که نتیجه آن کاهش روند ابتلا به کرونا در کشور است.

علت‌یابی ترک‌ِ کار از سوی برخی کادر درمانی در بحران کرونا

حیدری درباره نحوه برخورد با پرستارانی که در دوران بحران کرونا ترک کار کرده‌اند، ‌گفت: ما برای کسانی که ترک کار کرده‌اند از لفظ برخورد استفاده نمی‌کنیم و باید علت سنجی صورت گیرد تا مشخص شود که این ترک کار به چه علت اتفاق افتاده است. در این زمینه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئول رسیدگی به این موارد هستند. تاکنون گزارشی درباره عدم توانایی در کنترل و مدیریت بحث ترک کار پزشکان یا پرستاران در دانشگاه های علوم پزشکی، به دست ما نرسیده است. این علت یابی انجام خواهد شد.

حیدری درباره کیت‌های تشخیصی کرونا، اظهار کرد: کیت‌های تشخیصی کرونا در چند نوع هستند شامل مولکولی و سرولوژیک هستند. در عین حال کیت‌های سرولوژیک ما به خارج از کشور صادر می‌شوند. وضعیت بیماری کرونا را به فال نیک باید گرفتیم که همه با هم کار کردند و نهایتا شرکت های دانش بنیان توانستند ظرفیت های خود را نشان دهند. به طوری که در حال حاضر محدودیتی از نظر تامین کیت‌های تشخیصی نداریم.

حیدری همچنین گفت: در عین حال اگر یک شرکت دانش بنیان هنوز کد IRC را دریافت نکرده و شروع به تولید کرده باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرد و قطعا تا زمانی که کد و تاییدیه رسمی نگرفته باشد، محصولات آن اجازه ورود به بازار را نخواهد داشت. به عنوان مثال مستنداتی دریافت کردیم مبنی بر اینکه یک شرکت دانش بنیان در حال تولید یک داروی خاص بود، اما با اقداماتی که انجام شد قرار شد که محصول این شرکت زمانی به بازار بیاید که تاییدیه‌ها را گرفته باشد. هر دارو و کالای خاصی هم اگر بخواهد وارد کشور شود یا تولید شود حتما باید تاییدیه‌های سازمان غذا و دارو را اخذ کند.

حیدری درباره واردات دستگاه تست قندخون با وجود مشابه ایرانی آن، اظهار کرد: بیماران مبتلا به بیماری زمینه‌ای دیابت بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند. ‌باید توجه کرد که بنابر اعلام وزیر بهداشت به طور کلی هر نوع تجهیزاتی که در کشور قابلیت دسترسی به آن وجود دارد و تهیه و ساخته می‌شود، خرید خارجی‌اش ممنوع است. بنابراین هرگونه خریدی را که درخواست می‌شود که برای این دوره از کرونا تهیه شود، بلافاصله مورد بررسی قرار گرفته و با حوزه تجهیزات پزشکی ارتباط برقرار شده و اگر نمونه داخلی آن وجود داشته باشد، واردات نمونه خارجی آن ممنوع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار