در حالی استان مازندران همانند سایر استان‌های کشور سومین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت سر می‌گذارد که همچنان آغاز فعالیت دوباره برخی مشاغل پرخطر از جمله طرح دریا به دلیل بالا بودن مبتلایان به این ویروس در استان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۸۴۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵ 04 May 2020

در حالی در سال جاری اجرای طرح دریا در مازندران به دلیل همه گیری ویروس کرونا و قرارگیری این استان در زمره ۶ استان دارای بالاترین آمار مبتلایان در پرده ای از ابهام قرار دارد که طبق بررسی میراث گردشگری مازندران علت اول حدود ۸۰ درصد از سفرهای تابستانی به استان مازندران وجود سواحل دریاست.
وجود سواحل خزر در مازندران باعث شده تا چند دهها هزار دستگاه ویلا و مجتمع های فرهنگی و رفاهی در حاشیه ساحل از سوی بخش خصوصی و دستگاههای دولتی و عمومی راه اندازی شود و همه ساله این اماکن چند صد هزار مسافر را از اقصی نقاط کشور پذیرایی می کنند که بیشترین مسافران سواحل در سال های اخیر نیز پایتخت نشینان بودند.
با این حال در تعطیلات نوروزی سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا در مازندران از ۳۰ بهمن ماه سال گذشته تمامی این ویلاها و مجتمع های فرهنگی و رفاهی با محدودیت های سفرهای استانی فعالیتشان متوقف شد و همچنان در تعطیلی به سر می برند و یا به صورت غیر رسمی فعالیت دارند.
اگر چه تداوم روند نزولی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان مازندران همانند اکثر استان های کشور بازگشایی مشاغل کم خطر و خطر متوسط را از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری به دنبال داشت ، ولی همچنان فعالیت مشاغل پر خطر شامل رستوران ها، هتل ها، مهمانپذیرها و سایر امکان اقامتی و تالار های پذیرایی و حتی باشگاههای ورزشی در بلاتکلیفی به سر می برند و بازگشایی این مشاغل مشروط به تصویب ستاد ملی مقابله با کروناست.
طرح دریا در چند سال اخیر اول خرداد ماه شروع می شد و ۳۱ شهریور ماه همزمان با پایان تعطیلات تابستانی ادامه می یافت.
تردید بخش خصوصی
نبود چشم انداز قطعی برای از سرگیری مشاغل پر خطر از جمله سواحل دریا موجب شده تا فراخوان دریافت مجوز برای اجرای طرح دریا با استقبال بخش خصوصی مواجه نشود.

سال های پیش به محض انتشار فراخوان ، چندین برابرظرفیت متقاضی برای اجرای طرح های دریا به صف می شدند تا جایی که کار به قرعه کشی یا مزایده می انجامید ، اما امسال به گفته شهرداران شهرهای ساحلی با وجود برقراری مشوق و مشروط شدن دریافت اجاره بهاء به آزاد شدن پذیرش مسافر از سوی ستاد مقابله با کرونا ، باز هم بیش از نیمی از حدود ۹۰ طرح ساماندهی دریا فاقد مشتری است.
ابهام در برگزاری طرح ساماندهی دریا در مازندران برای تابستان سال جاری موجب شده تا اکثر شهرداری ها به ناچار خودشان مدیریت این طرح را در غیاب سرمایه گذاران بخش خصوصی در اختیار بگیرند.

ابهام همگانی
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار مازندران که به نیابت از استاندار مسئولیت نشست ساماندهی طرح دریا را بر عهده دارد در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت : اجرای طرح ساماندهی دریا در استان در تابستان سال جاری به دلیل همه گیری ویروس کرونا در سطح کشور و استان در پرده ابهام قرار دارد.
حسین حسن نژاد افزود : طرح ساماندهی دریا در زمره اشتغال پرخطر همانند باشگاه های ورزشی، استخر و سایر اشتغال قرار دارد که تاکنون هیچ تصمیمی برای بازگشایی این مشاغل از سوی ستاد مقابله با ویروس کرونا اتخاد نشده است و زمان دقیقی نیز برای اجرای این طرح نمی توان پیش بینی کرد.
وی گفت : سواحل خزر در زمان اجرای طرح ها با ازدحام شدید گردشگران و مسافران مواجهند که کنترل این تعداد جمعیت به خصوص در همه گیری ویروس کرونا دشوار است و پیش بینی اجرای طرح با فاصله گذاری هوشمند نیز دشوار است .
حسن نژاد افزود : در شرایط فعلی نمی توان نسبت به تعطیلی کامل و یا بازگشایی احتمالی آن در تابستان اظهار نظر کرد ، چرا که تمام این برنامه ریزی بسته به کنترل ویروس کرونا در سطح استان و کشور دارد و تازه پس از آن نیز تصمیم اصلی بر عهده ستاد ملی و اظهار نظر وزارت بهداشت و درمان است.
معاون استاندار مازندران در عین حال گفت : با وجود این که زمان دقیقی برای اجرای طرح ساماندهی دریا در استان وجود ندارد ، ولی نشست هایی با مسئولان ساماندهی این طرح پیش از سال نو برگزار شد و در فرمانداری ها نیز تجهیزات و امکانات برای اجرای طرح فراهم شده است.
حسن نژاد افزود : حتی واگذاری طرح دریا به متقاضیان بخش خصوصی و صدور مجوز برای فعالیتشان در ساحل نیز در راستای آمادگی برای اجرای احتمالی است ، تا در صورت مصوبه ستاد ملی مقابله برای اجرای مشاغل پرخطر از جمله ساماندهی دریا ما بتوانیم پذیرای مسافران و شناگران باشیم.
وی ادامه داد : ما در استان نجات غریق را نیز همانند سنوات گذشته با تامین تجهیزات مورد نیاز در حالت آماده باش قرار دادیم و تمام این برنامه ریزی ها در حد آمادگی است و همچنان نمی توان زمانی برای اجرای طرح متصور شد.
شیوع ویروس کرونا در مازندران با شناسایی ۲ بیمار در بابل در سی ام بهمن سال گذشته شروع شد. بر اساس آخرین آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل این بیماری از حدود ۴۰ روز پیش روند کاهشی گرفت ولی همچنان هر روز بیماران جدید شناسایی و در بیمارستان ها بستری می شوند.

طرح دریا همه ساله از ماه خرداد در حدود ۴۰۰ کیلومتر از سواحل خزری مازندران به اجرا گذاشته می شود. برنامه ریزی و نظارت بر این طرح ها با دستگاههای مختلف دولتی و عمومی شامل هلال احمر ، دانشگاه علوم پزشکی ، نیروی انتظامی ، فرمانداری ها و دیگر دستگاههای مرتبط است.

طرح ساماندهی دریا از سال ۹۲ با هدف کاهش مرگ و میر هنگام شنا در دریای خزر در مازندران به اجرا گذاشته شد و توانست در همان سال نخست آمار حدود ۲۰۰ نفر غرق شده هنگام شنا در تابستان سال ۹۱ را تا ۵۰ درصد کم کند. آمار قربانیان دریا تابستان سال ۹۸ هم به ۳۱ نفر رسید.

شناسایی نقاط کور و حادثه خیز ، نصب تابلوهای شنا ممنوع ، افزایش تعداد ناجیان غریق ، استقرار ماموران انتظامی در مناطق خطرساز ، افزایش ساعات فعال ماندن طرح در شب و ساماندهی شناگاههای خصوصی در کنار فعال نگه داشتن طرح در ماه مبارک رمضان در سال های گذشته مهم ترین عواملی بود که به کاهش آمار قربانیان کمک کرد.

مازندران ۳۳۸ کیلومتر از ساحل دریای خزر را در اختیار دارد و بر اساس اعلام استانداری پارسال هنگام اجرای طرح دریا ۳۷۰ نقطه حادثه خیر در این محدوده شناسایی و برای جلوگیری از شنا با تابلوی ' شنا ممنوع ' و گماشتن ماموران انتظامی و ناجیان غریق نشانه گذاری شد .
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار