بیشتر از دو ماه از آغاز شیوع کرونا در ایران گذشته و دیگر وضعیت کمبود ماسک، دستکش، محلول‌های ضدعفونی کننده و الکل مثل روزهای اول نیست.
کد خبر: ۸۴۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ 10 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،در روزهای اول همه استان‌ها با کمبود انواع تجهیزات پزشکی مواجه بودند، زیرا میزان تقاضا به یک باره چندین برابر شد و اکنون با گذشت دو ماه تعداد زیادی از واحدهای تولیدی در سراسر کشور مشغول تولید انواع ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کنند و... هستند.

این محصولات هم اکنون به راحتی و البته با قیمت بالا در بازار پیدا می‌شود و مردم هم برای حفظ جان مجبور به تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات حفاظتی هستند.

اکنون که شاهد عرضه قابل توجه این محصولات در بازار هستیم، معضلی در کرمانشاه ایجاد شده که شاید مشابه آن در استان‌های دیگر هم وجود داشته باشد و آن هم ورود دستفروشان به چرخه عرضه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده است.

در محدوده منطقه پارکینگ شهرداری کرمانشاه که مرکز اصلی خدمات پزشکی و فعالیت‌های پیراپزشکی کرمانشاه است، فعالیت این دستفروشان به وضوح دیده می‌شود و هر روز چندین نفر از آنها بساط پهن کرده و انواع ماسک، شیلد، دستکش، ژل ضدعفونی کننده و... را با قیمت‌های متفاوت می‌فروشند و مردم هم استقبال تقریبا خوبی دارند.

تجهیزاتی که تا این اندازه مرتبط با سلامت مردم است، آن هم در این شرایط حساس حتما باید در چارچوب مشخصی و در شبکه توزیع مناسب شامل دورخانه‌ها و مراکز تجهیزات پزشکی عرضه شود، نه اینکه در اختیار دستفروشان باشد.

از آنجایی که تولیدکنندگان این تجهیزات مشخص هستند، مدیریت چرخه عرضه آن نباید کار دشواری باشد، اما با این روند معیوب، امکان عرضه انواع محصولات تقلبی و غیراستاندارد وجود دارد و هیچ راه نظارتی هم نیست، مگر اینکه مسیر عرضه این اقلام وارد کانال‌های مشخص و تحت نظارت شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت دستفروشان برای عرضه انواع ماسک، دستکش و...، گفت: این روند باید ساماندهی شود و امکان فروش این تجهیزات در اختیار واحدهای صنفی عرضه تجهیزات پزشکی قرار گیرد.

علی امیری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در روزهای ابتدایی شیوع کرونا که کمبود ماسک، دستکش و تجهیزات پزشکی وجود داشت، اولویت دریافت و عرضه با مراکز درمانی و در مرحله بعد داروخانه‌ها بود، یادآور شد: ما این روند را پذیرفتیم، اما اکنون که شاهد افزایش تولید ماسک و دستکش هستیم باید امکان عرضه برای واحدهای تجهیزات پزشکی هم فراهم شود، نه اینکه در خارج از شبکه توزیع مناسب، شاهد فروش این تجهیزات باشیم.

وی با اشاره به حساسیت تجهیزات پزشکی و ارتباط آن با سلامت مردم، افزود: مشخص نیست ماسک و دستکشی که توسط دستفروشان عرضه می‌شود، استاندارد و کیفیت لازم را دارد، یا نه. همچنین امکان نظارتی هم بر فعالیت آنها و محصولاتی که به مردم می‌فروشند، نیست.

امیری خواستار ساماندهی این وضعیت و عرضه این تجهیزات از کانال واحدهای صنفی معتبر شد و عنوان کرد: واحدهای عرضه تجهیزات پزشکی شرایط لازم را برای این کار دارند و همه آنها قبل از ورود به این صنف در معاونت غذا و دارو آزمون سپری می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات پزشکی کرمانشاه از فعالیت 150 واحد صنفی تجهیزات پزشکی در کرمانشاه خبر داد و عنوان کرد: می‌توانیم توزیع ماسک و دستکش را به واحدهای معتبر بسپاریم که البته این کار تا حدودی هم آغاز شده، اما هنوز چندان فراگیر نیست.

امیری در پایان از مردم هم خواست حتما تجهیزاتی مانند ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و ... را از مراکز معتبر خریداری کنند و با خرید از دستفروشان سلامت خود را به خطر نیندازند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار