بین استان‌های کشور، این استان با نرخ فلاکت ۵۳٫۸ درصدی مفلوک‌ترین استان شناخته شده، به طوری که نرخ بیکاری معادل ۱۶٫۸ درصد و نرخ تورمی معادل ۳۷ درصد داشته است.
کد خبر: ۸۴۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵ 10 May 2020

 به گزارش سرویس اقتصادی تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شاخص فلاکت یکی از شاخص های مهم در بررسی و تجزیه و تحلیل داده های آماری اقتصادی است . این شاخص ، بسیار کم کاربرد در گزارش های معمول اقتصادی ارائه شده به افکار عمومی و رسانه ها بوده است. هر چند شاخص فلاکت یک واژه با تعریف خاص و بسیار مهم برای محققین حوزه اقتصادی است اما معمولا عامه مردم اطلاع چندانی از آن نداشتند تا اینکه در مناظره معروف دکتر محسن رضایی و دکتر محمود احمدی نژاد ، رضایی به صورت علنی این واژه را مطرح کرد و به بررسی نرخ آن در ایران پرداخت .

تارخچه و نحوه محاسبه شاخص فلاکت
در تعریف ، توضیح و تاریخچه شاخص فلاکت آمده است ، شاخص فلاکت یک نشانگر اقتصادی است که وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه را نشان می‌دهد. اما چطور به دست می‌آید؟
به طور معمول برای به دست آوردن شاخص فلاکت، نرخ بیکاری و نرخ تورم را با هم جمع می‌زنند. به عنوان مثال نرخ بیکاری در سال ۹۲ عدد ۱۰.۴ درصد و نرخ تورم ۳۴.۷ درصد بود. شاخص فلاکت هم بر همین اساس به ۴۵.۱ درصد رسیده بود.
اهمیت این شاخص از آنجایی است که وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه را نشان می‌دهد. آرتور اکان که برای اولین بار این شاخص را تبیین کرد، معتقد بود که بالا رفتن نرخ تورم در کنار نرخ بیکاری می‌تواند هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی برای کشورها داشته باشد. «اکان» اقتصاددان مشهوری بود که روزگاری ریاست شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور را در دولت لیندون جانسون- سی و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا- به عهده داشت و برای اولین بار شاخص فلاکت را پایه‌گذاری کرد. از نظر او این شاخص اهمیت بسیاری دارد. علتش هم محاسبه همزمان نرخ بیکاری به عنوان یک شاخص اجتماعی اقتصادی و نرخ تورم به عنوان یک شاخص اصلی در اقتصاد است. یعنی یک نگاه جامع از وضعیت کشور به دست می‌دهد.
مفلوک ترین استان های ایران در آمار رسمی کشور !
 
مفلوک ترین استان های ایران!
بر اساس آخرین آمارهای موجود از نرخ تورم و بیکاری در بین استان‌های کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ فلاکت در دو استان لرستان و کردستان در وخیم‌ترین وضعیت قرار دارد.
 
رفاه و معیشت مردم تحت تاثیر دو شاخص اقتصادی مهم یعنی تورم و بیکاری است. تورم قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و بیکاری به فقر منجر می‌شود، بر همین اساس شاخص فلاکت که از حاصل جمع تورم و بیکاری به دست می‌آید وضعیت رفاهی مردم را نشان می‌دهد.
 بر اساس آخرین آمارهای موجود از نرخ تورم و بیکاری در بین استان‌های کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ فلاکت در دو استان لرستان و کردستان در وخیم‌ترین وضعیت قرار دارد.
در این بررسی که شاخص نرخ فلاکت بر اساس آخرین نرخ بیکاری (زمستان سال۹۸) و نرخ تورم (فروردین ماه سال۹۹) موجود به دست آمده، نرخ فلاکت کشور به ۴۲٫۸ درصد رسیده است.
در بین استان‌های کشور، استان لرستان با نرخ فلاکت ۵۳٫۸ درصدی مفلوک‌ترین استان شناخته شده، به طوری که نرخ بیکاری معادل ۱۶٫۸ درصد و نرخ تورمی معادل ۳۷ درصد داشته است.
استان‌های کردستان و چهارمحال و بختیاری نیز هر کدام به ترتیب با نرخ فلاکت ۵۱٫۶ و ۴۸٫۷ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد استان فارس دارای کمترین نرخ فلاکت در بین استان‌های کشور بوده که معادل ۳۶٫۲ درصد است.
استان‌های سمنان و خراسان رضوی نیز هرکدام به ترتیب با نرخ فلاکت ۳۸٫۸ و ۳۹٫۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
جایگاه کهگیلویه و بویراحمد 
در نمودار آماری ارائه شده کهگیلویه و بویراحمد در رده ۱۶ و در میانه جدول جای گرفته است.
شاخص فلاکت در کهگیلویه و بویراحمد حدودا عدد ۴۴ را نشان می دهد این در حالی است که پایین ترین عدد در این شاخص مربوط به فارس با عدد ۳۶/۲ و بالاترین هم مربوط به لرستان با نمایش عدد ۸ / ۵۳ است.
برچسب ها: شاخص فلاکت ، تورم ، بیکاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار