رزماری گیاهی معطر و خوش طعم است که به تنهایی با رعایت نکاتی در داخل گلدان یا باغ‌ها رشد می‌کند.
کد خبر: ۸۴۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 11 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: رزماری از جمله گیاهان مفیدی است که در فصل بهار می‌توانید با رعایت نکاتی آن را در گلدان یا باغ بکارید؛ این گیاه به دلیل ساختاری که دارد با محیط خشک و گرم نیز سازگار است.
گیاه رزماری به شدت خوش بو و معطر است و پیچیدن عطر آن در منزل زندگی تازه‌ای را به شما خواهد بخشید.

کاشت گیاه رزماری در گلدان

ابتدا از گیاه رزماری یک قلمه تهیه کنید. پرورش و کاشت گیاه رزماری از طریق قلمه ساده‌تر از بذر است. بهترین زمان انجام قلمه گیری از گیاه رزماری، اواخر بهار است، اما اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، می‌توانید در اوایل پاییز نیز این کار را انجام دهید. گیاهانی که از طریق قلمه‌ها رشد می‌کنند، دارای همان ویژگی‌ها و کیفیت بوته‌های اصلی گیاه رزماری هستند که از طریق بذر رشد می‌کنند. اگر نمی‌خواهید گیاه رزماری را از طریق قلمه زنی تکثیر کنید، می‌توانید نشاء‌های رزماری را از یک گلخانه خریداری کنید.

پس از تهیه قلمه رزماری قبل از کاشت گیاه رزماری، برگ‌های قسمت پایینی قلمه (حدود یک اینچ۲ الی ۳ سانتیمتر از انتهای ساقه) را حذف کنید و این بخش از گیاه را به داخل خاک فرو کنید، سپس آن را داخل گلدان مناسبی بکارید.

نکته‌ی مهم این است که برگ‌های انتهایی گیاه حذف شوند، زیرا این برگ‌ها باعث فاسد شدن ساقه و از بین رفتن آن می‌شود.

صفر تا صد کاشت گیاه رزماری در منزل

گلدان: در مرحله اول همچون کاشت سایر گیاهان به فکر یک گلدان مناسب باشید؛ عمق گلدان شما باید به میزان ارتفاع رزماری باشد و باید نسبتا بزرگ باشد تا فاصله بین لبه و ریشه را تامین کند؛ و توجه داشته باشید که گلدان سوراخ‌هایی برای زه کشی داشته باشد و در صورتی که گیاه شما رشد کردید می‌توانید گلدان آن را تعویض کنید.

خاک: چون رزماری ریشه‌های خشکی را ترجیح می‌دهد و رطوبت را از طریق هوا جذب می‌کند، مهم است که زه کشی کافی برای آب اضافی وجود داشته باشد و یک لایه از سنگریزه یا سنگ‌های کوچک را در زیر برای زه کشی اضافه کنید.

آبیاری: رزماری گیاهی است که بیشتر خشکی را دوست دارد و مهم است بدانید که به درستی آن را آبیاری کنید، هفته‌ای یکبار آبیاری برای گلدان رزماری کافی است و اگر رزماری بیرون از خانه است، دو بار در هفته آب بدهید.

نور: رزماری در حدود شش تا هشت ساعت در روز باید در معرض آفتاب قرار بگیرد. جالب است بدانید که گیاه رزماری در نور روشن بسیار بهتر رشد می‌کنند.

کوددهی: بهترین زمان برای کود دهی گیاه رزماری در فصل بهار است و برای کود‌ها از یک فرمول شیمیایی با نیتروژن بالا استفاده کنید.

رزماری خواص گوناگونی چون تقویت حافظه، مبارزه با سرطان و غیره دارد و شما با رعایت این نکات ساده می توانید این گیاه را کاشته و  یک گلدان معطر رزماری در آپارتمان خود داشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار