کد خبر: ۸۴۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 11 May 2020

دکترای بهداشت محیط و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نحوه گندزدایی ویروس و باکتری از میوه ها و سبزیجات را تشریح کرد.

دکتر مهدی قربانیان با بیان اینکه سبزیجات و میوه ها این پتانسیل را دارند که مانند سایر دیگر سطوح، ویروس به روی آن ها بنشیند، اظهار کرد: با توجه به اینکه کووید 19 ویروس سنگینی است با عطسه بر روی نخستین سطحی که قابلیت ته نشینی دارد، نشست می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه سبزی و میوه را بشوییم؟ افزود: هر وسیله ای که از بیرون خرید کرده ایم در منزل باید محیطی را در نظر بگیریم که پلاستیک ها را جدا کرده و در ظرفی درب دار نگه داشته و با زباله ها از منزل خارج کنیم.

قربانیان ادامه داد: سپس میوه ها را در ظرفی ریخته شده به روی سینک ظرفشویی بگذاریم و با مواد شوینده شست و شو دهیم تا آلودگی سطحی از بین برود و در نهایت سینک را با مواد گندزدای دارای پایه الکل یا کلر شست و شو دهیم .

وی با بیان اینکه سبزیجات شست و شوی سخت تری دارند که باید با دقت بیشتری انجام شود، توضیح داد: ابتدا شست و شوی سطحی برای جداسازی گل و لای و سپس بسته به حجم سبزی ظرفی مرتفع را در نظر بگیریم.

قربانیان اضافه کرد: اگر ظرفمان حجم پنج لیتر را گنجایش دارد، پنج لیتر آب و سه الی پنج قطره مایع ظرفشویی به ازای هر پنج لیتر اضافه کرده و هم می زنیم تا کف آلود شود، سپس سبزی درون ظرف قرار گرفته و پنج دقیقه زمان می دهیم تا اگر تخم انگلی به سبزی چسبیده جدا شود.

وی ادامه داد: ظرف شست و شوی سبزی باید مرتفع باشد تا تخم انگل ها ته نشین شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پس از اتمام پنج دقیقه، سبزی را با دست برداریم و به ظرفی دیگر انتقال دهیم، گفت: اگر با همان آب سبزی را در ظرف دیگر بریزیم، همه تخم انگل های ته نشین شده دوباره به ظرف دیگر اضافه می شود.

دکترای بهداشت محیط با اشاره به اینکه ویروس کووید19 نیز تا حد زیادی در این مرحله جدا شده و تراکم ویروس کاهش می یابد، تصریح کرد: اما در مرحله بعد جهت اطمینان خاطر بیشتر حتی اگر ویروس کرونایی هم نباشد، به دلیل باکتری هایی که همراه سبزی وجود دارند به ازای پنج لیتر آب، یک گرم پودر پر کلرین 70 درصد را اضافه می کنیم.

قربانیان ادامه داد: در این مرحله پنج دقیقه زمان می دهیم و سپس سبزی را با آب معمولی آبکشی می کنیم تا این غلظت، باکتری و ویروس ها را از بین ببرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار