محمدرضا سرواحمدی گفت: در این بیمارستان‌ها روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم پسماند عفونی بی‌خطرسازی شده و برای دفن بهداشتی همراه پسماند‌های عادی تحویل مراکز ذیصلاح می‌شود.
کد خبر: ۸۴۸۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ 11 May 2020
مطابق اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‎های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی شده و از این رو تمامی فعالیت‌هایی که موجب آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن شود، ممنوع بوده است.

به گزارش ایسنا، برای تحقق این اصل و به منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیان بار پسماند‌ها و مدیریت بهینه آنها، تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و نهاد‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی موظف به رعایت قانون مدیریت پسماند‌ها و آئین‌نامه‌های مربوطه هستند.

یکی از مهمترین آلایند‌های محیط زیست پسماند‌ها هستند که در این قانون، پسماند‌ها به چند دسته از جمله پسماند‌های عادی، صنعتی، کشاورزی، پزشکی یا بیمارستانی و ... تقسیم می‌شود.

کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ ۱۹ اسفند سال ۸۶، ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماند‌های پزشکی و پسماند‌های وابسته را تصویب کرد که مطابق این ضوابط پسماند‌های پزشکی ویژه به تمامی پسماند‌های عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه که به علت بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل: سمیت، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتغال، خورندگی و مشابه آن که به مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند، گفته می‌شود.

مهمترین و بیشترین حجم این نوع پسماند‌ها مربوط به پسماند‌های عفونی و تیز و برنده است و تولیدکنندگان این نوع پسماند‌ها مکلف هستند پسماند‌های تولیدی خود را به درستی در مبدأ تفکیک، جمع‌آوری و بی‌خطرسازی کنند.

با توجه به اهمیت موضوع نشستی با کارشناس متخصص بهداشت ستاد مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان همدان داشتیم تا از نحوه بی‌خطرسازی پسماند‌های عفونی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تأمین اجتماعی استان همدان مطلع شویم.

کارشناس متخصص بهداشت تأمین اجتماعی استان همدان در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه بی خطرسازی پسماند در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان انجام می‌شود، مطرح کرد: روزانه ۴۰۰ کیلوگرم پسماند عفونی در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی همدان بی خطرسازی می‌شوند.

سرواحمدی گفت: مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان همدان به لحاظ احترام به حقوق محیط زیست و رعایت مفاد قانونی در این زمینه، تمام اقدامات لازم در فرآیند جمع‌آوری تا دفن بهداشتی پسماند‌ها را به دقت مورد توجه قرار داده است به طوریکه در حال حاضر کلیه پسماند‌های عفونی، تیز و برنده و شیمیایی-دارویی در مراکز درمانی تابعه مدیریت درمان استان همدان مطابق آئین نامه مربوطه به تفکیک در کیسه‌ها و سطل‌های با رنگ مشخص و ظروف مقاوم سفتی باکس جمع آوری و بی خطرسازی می‌شود.

وی تصریح کرد: در بیمارستان آتیه همدان و بیمارستان دکتر غرضی ملایر واحد بی‌خطر سازی و امحا پسماند دایر است و هر یک از این واحد‌ها مجهز به دستگاه‌های اتوکلاو با حجم بالا بوده که پرسنل آموزش دیده این واحدها، پسماند‌های عفونی و تیز و برنده را با استفاده از این تجهیزات بی‎خطر کرده و در واقع به پسماند عادی تبدیل می‌کنند.

سرواحمدی تأکید کرد: در این بیمارستان‌ها روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم پسماند عفونی بی‌خطرسازی شده و برای دفن بهداشتی همراه پسماند‌های عادی تحویل مراکز ذیصلاح می‌شود.

کارشناس متخصص بهداشت تأمین اجتماعی استان همدان با اشاره به نحوه بی‌خطرسازی پسماند، اظهار کرد: دستگاه‌های بی‌خطرسازی پسماند نصب شده در بیمارستان‌های تابعه با حجم بیش از ۲۰۰۰ لیتر و از نوع اتوکلاو بوده که با ایجاد بخار در دما و فشار بالا باعث غیرفعال شدن عوامل بیماری زا در پسماند شده و پسماند خارج شده از دستگاه فاقد خطر بیماری‌زایی و محیط زیستی بوده و می‌توان آن را به عنوان پسماند عادی تلقی کرد.

وی ادامه داد: این روش از روش‌های نوین و با قابلیت اطمینان بالا برای بی‌خطر سازی پسماند محسوب شده و صحت عملکرد این دستگاه‌ها توسط آزمون‌های فیزیکی از نظر دما و فشار بخار، آزمون شیمیایی و آزمون میکروبی توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست به طور مداوم پایش می‌شود به‌طوریکه با نمونه‌گیری مداوم از پسماند بی‌خطرسازی شده توسط آزمایشگاه بیمارستان‌ها و آزمایشگاه معتمد محیط زیست صحت فرآیند مورد تأیید قرار می‌گیرد.

سرواحمدی درباره پسماند واحد‌های سرپایی نیز خاطرنشان کرد: در واحد‌های درمانی سرپایی حجم پسماند تولیدی بسیار کم است بنابراین مدیریت درمان استان اقدام به عقد قرارداد با شرکت صاحب صلاحیت و دارای مجوز بی‌خطرسازی پسماند‌های عفونی به منظور بی خطرسازی و امحا پسماند‌ها در این واحد‌ها کرده که با تحویل پسماند‌ها به این شرکت و پرداخت هزینه بی‌خطرسازی، این کار توسط شرکت انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: در این واحد‌ها نیز همانند بیمارستان‌ها پسماند‌های عفونی و تیز و برنده به تفکیک در کیسه‌ها و سطل‌های با رنگ مشخص و ظروف مقاوم سفتی باکس جمع‌آوری شده و در مخازن مربوطه در اتاقک‌های نگهداری موقت پسماند قرار گرفته و روزانه تحویل شرکت طرف قرارداد برای بی‌خطرسازی و دفع بهداشتی می‌شود.

کارشناس متخصص بهداشت تأمین اجتماعی استان همدان درباره بی‌خطرسازی پسماند‌های شیمیایی نیز گفت: این پسماند‌ها که شامل دارو‌های تاریخ گذشته، دارو‌ها و سرم‌های کامل مصرف نشده، دماسنج‌های جیوه‌ای و باقیمانده مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها، باطری‌ها و ... هستند، به منظور بی‌خطرسازی تحویل شرکت‌های دارای مجوز در این زمینه می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار