دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: بر اساس قانون حمایت از معلولین، وظایفی برای تمامی دستگاه ها و نهادها در قبال معلولین مشخص و برنامه ریزی شده که موظفند به وظایفی که قانونگذار برای آنها در نظر گرفته، به درستی عمل کنند و باید متناسب با وظایف تعیین شده، شرایط را برای شکوفایی استعدادها و توانمندی معلولین ایجاد کنند.
کد خبر: ۸۴۹۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵ 12 May 2020

 

 دادستان قزوین: دستگاه‌ها و نهادها باید به وظایف قانونی خود در قبال معلولین عمل کنند
 
 به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، محمد قاسمی در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کانون معلولین توانا قزوین که در دادسرای مرکز استان انجام شد، گفت: بدون شک معلولین دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که باید زمینه تحقق توانمندی‌های این عزیزان جهت اشتغال و رفع سایر نیازهای اجتماعی آنان در جامعه فراهم شود و کانون بستر مناسبی در تحقق این فرصت است.

وی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که موجب شده معلولین کمتر در جامعه حضور داشته و دیده شوند، نگاه جامعه به آنها است و متاسفانه جامعه ما هنوز به این باور نرسیده که معلولین نیز همانند سایر افراد عادی جامعه حق دیده شدن دارند و اگر شرایط اجتماعی برای آنها ایجاد و فراهم شود می تواند در پیشبرد اهداف جامعه بسیار تاثیرگذار باشد و ضروری است نهادهای متولی امر فرهنگ با برنامه ریزی دقیق و فرهنگ سازی درست، نگاه جامعه نسبت به معلولین را اصلاح کنند.

قاسمی یادآور شد: در بین معلولین کشور افراد تأثیرگذاری بوده‌اند که علیرغم معلولیت‌، در حوزه های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و... خوش درخشیده‌اند و حتی برخی از آنها با کارآفرینی، زمینه فعالیت و اشتغال برای سایر معلولین و حتی افراد سالم را ایجاد کرده‌اند که می طلبد دستگاه های متولی، توانمندی هر یک از معلولین را شناسایی و بستر های فعالیت آنها را فراهم کنند و از این حیث تمامی دستگاه ها و نهادها وظیفه دارند ظرفیت ها و توانمندی معلولین را شناسایی و زمینه شکوفایی استعدادهای درونی آنها را فراهم آورند.

دادستان مرکز استان قزوین با بیان این که معلولین باید از حیث توانمندسازی حمایت شوند، اظهار داشت: نگاه خیریه‌ای نسبت به معلولین، نگاه مناسبی نیست و قطعا این نگاه مورد پسند معلولین عزیز نیز نخواهد بود و لازم است کانون معلولین توانا و سایر دستگاه های مربوطه به گونه‌ای فعالیت کنند که این نگاه در جامعه نسبت به آنان ایجاد نشود، بلکه باید نگاه جامعه به معلولین به عنوان اقشاری باشد که با توانمندی در جهت اعتلای زندگی فردی و اجتماعی تلاش و فعالیت دارند.

محمد قاسمی همچنین بیان داشت: معلولین از حیث وقوع جرائم، آسیب های اجتماعی و تشکیل پرونده، کمترین آمار پرونده‌ای را در دستگاه قضایی دارند و اگر جرمی واقع شده‌اند معمولا از جرائمی بوده که ناخواسته گرفتار شده‌‌اند، به همین خاطر معلولین به دلیل شرایط اجتماعی و ذات پاکی که خداوند به آنها عطا فرموده، می توانند در آگاهی‌سازی جامعه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم کمک‌کار دستگاه قضایی باشند.

این مقام قضایی استان با بیان این که قوانین حمایت از معلولین باید روزآمد شود، اذعان داشت: چالش ها و مشکلاتی در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، معیشتی، بهداشتی و پزشکی در زندگی معلولین وجود دارد که دستگاه های متولی باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند و خواسته یا ناخواسته موجب تضییع حقوق معلولین نشوند و دادستانی به عنوان مدعی العموم و در راستای احیای حقوق عامه موارد را بررسی و رفع مشکلات را در چارچوب مقررات و قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از دستگاه های مربوطه مطالبه خواهد کرد تا جامعه معلولین نیز از خدمات مطلوب تری برخوردار شوند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تاکید کرد: امکانات شهری و شرایط محیطی در اکثر شهرها برای معلولین به گونه ای است که برای استفاده از اماکن عمومی و از جمله ادارات، بانک ها، رستوران ها، معابر و خیابان ها، وسایل نقلیه عمومی و... به یک همراه نیاز دارند و به تنهایی نمی توانند در این مکان ها حضور پیدا کنند و باید مناسب سازی شوند.

قاسمی در ادامه اعلام داشت: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی برای استفاده معلولین از خدمات و امکانات اجتماعی توسط مجموعه مدیریت شهری برنامه ریزی و اجرایی شده، اما این اقدامات کافی نیست و باید به گونه ای باشد که معلولین بر اساس عدالت اجتماعی از این خدمات برخوردار شوند و نباید تنها در برخی نقاط شهری اجرایی شود، زیرا معلولین در تمام مناطق و محله ها حضور دارند و باید از این امکانات به تناسب برخوردار شوند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون حمایت از معلولین، وظایفی برای تمامی دستگاه ها و نهادها در قبال معلولین مشخص و برنامه ریزی شده که موظفند به وظایفی که قانونگذار برای آنها در نظر گرفته، به درستی عمل کنند و باید متناسب با وظایف تعیین شده، شرایط را برای شکوفایی استعدادها و توانمندی معلولین ایجاد کنند و یکی از برنامه های دادستانی در سال جدید مطالبه این وظایف از دستگاه های متولی بوده و قطعا آنها باید پاسخگو باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار