مدیر برنامه‌های تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره تغذیه کودکان و نوجوانان در روزهایی کرونایی توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۸۴۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 13 May 2020

تابناک فارس به نقل زا باشگاه خبرنگاران:مریم زارعی مدیر برنامه‌های تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: اگر چه گزارش‌های اولیه کشور چین حاکی از احتمال کم ابتلای کودکان و نوجوانان به بیماری کووید- ۱۹ بوده است، اما آخرین تحقیقات علمی منتشر شده نشان می‌دهد که کمتر از ۳ درصد بیماران مبتلا به کرونا، افراد زیر ۱۵ سال هستند.

او افزود: با توجه به ناشناخته بودن ویروس کرونا، احتمال ابتلای کودکان و نوجوانان به بیماری کووید- ۱۹ را نباید از نظر دور داشت. آموزش کامل اصول بهداشتی و نکاتی که در تغذیه نوجوانان باید رعایت شود، در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و تسریع روند بهبودی حائز اهمیت است.

زارعی بیان کرد: گروه سنی نوجوانان در دوران رشد هستند و به دلیل کم اشتهایی و تغذیه نامناسب در زمان ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ در معرض خطر سوءتغذیه و اختلال رشد نیز قرار خواهند گرفت؛ لذا باید کودکان ونوجوانان وعده‌های اصلی غذایی و میان وعده در طی روز را به طور منظم مصرف کنند.

برنامه غذایی مناسب برای کودکان و نوجوانان در روزهای کرونایی
مدیر برنامه‌های تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: توصیه می‌شود برای وعده صبحانه تخم مرغ، شیرکم چرب و پنیرکم چرب و کم نمک، نان و غلات سبوس دار و میوه و سبزی در نظر گرفته شود. همچنین روزانه از منابع غذایی حاوی ویتامین C مانند: انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله انواع مرکبات، کیوی، فلفل‌های دلمه ای، سبزی‌های برگ سبز، انواع کلم ها، انواع جوانه‌ها و پیاز استفاده شود.

او تاکید کرد: توصیه می‌کنیم کودکان و نوجوانان روزانه از منابع غذایی سرشار از ویتامین D مانند: زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات پاستوریزه و انواع ماهی‌های چرب استفاده کنند. مکمل ویتامین D با دوز ۵۰ هزار واحدی به طور ماهانه می‌تواند میزان مورد نیاز روزانه ویتامین D را برای کودکان و نوجوانان تامین کند. ویتامین D باعث کاهش التهاب شده و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد.

زارعی گفت: بهتر است نوجوانان روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند: گردو، بادام، پسته، فندق، بادام زمینی، تخم مرغ، حبوبات، انواع گوشت‌های کم چرب و غلات سبوس دار، جگر، ماهی و حبوبات استفاده کنند.

او ادامه داد: به دلیل اینکه دختران در سنین بلوغ نیاز بیشتری به آهن دارند، استفاده از هفته‌ای یک عدد قرص فروس سولفات در ایام تعطیلی مدارس برای آن‌ها مفید خواهد بود. در روزهایی که مدارس دایر هستند مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت این قرص در دبیرستان‌های دخترانه توزیع می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در روزهای قرنطینه
زارعی اضافه کرد: خانواده‌ها می‌توانند مکمل آهن را از داروخانه تهیه کرده و به مدت ۱۶ هفته در سال آن را به نوجوانان دختر و پسر بدهند. دقت شود که قرص آهن را نباید با معده خالی مصرف کرد. مصرف همزمان قرص آهن با چای و یا شیر هم از جذب آن جلوگیری می‌کند. در دوران قرنطینه خانگی بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از نهار و یا شام است.

مدیر برنامه‌های تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: استفاده روزانه از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مثل انواع میوه‌ها و سبزی ها، غلات سبوس دار، حبوبات، شیر و لبنیات پاستوریزه، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ باعث افزایش سوخت و ساز بدن در تمام سلول‌ها و افزایش سطح ایمنی بدن می‌شود. همچنین باید روزانه مقدار کافی آب و مایعات به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی استفاده شود.

زارعی ادامه داد: کمبود خواب شبانه نیز تاثیر منفی بر تقویت سیستم ایمنی و تنظیم فشارخون دارد. خواب کافی باعث محافظت از سلول‌های ایمنی می‌شود.

او یاد آوری کرد: ورزش منظم و با شدت متوسط، خطر ابتلا به عفونت را در مقایسه با سبک زندگی بی تحرک کاهش می‌دهد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار