ازآنجاکه کرفس منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان های مهم، آنزیم‌های مفید، فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص است، مصرف این عضو از خانواده سبزیجات بسیار توصیه می‌شود.
کد خبر: ۸۵۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶ 20 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:سال‌ها پیش، بخش‌هایی از کرفس به‌عنوان دارویی برای فشارخون بالا استفاده می‌شد. اخیراً نیز، مطالعات دارویی به خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در کرفس دست‌یافته‌اند، این ۲ خواص مهم می‌تواند به بهبود نشانگرهای سلامت قلب کمک کند.

اگر بخواهیم به برخی دیگر از مزایای سلامتی کرفس اشاره‌کنیم، می‌توانیم بگوییم که کرفس به‌عنوان تأمین کننده فلاونوئیدها و پلی فنول های مهم، می‌تواند از سلامت کبد، پوست، چشم و گوارش پشتیبانی کند.

در این مطلب به برخی از مهم‌ترین فواید سلامتی کرفس، نکات مرتبط با تهیه و مصرف و عوارض جانبی آن می‌پردازیم، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

کرفس چیست و چه خواصی دارد؟
کرفس که نام علمی آن Apium graveolens است، عضوی از خانواده گیاهان به نام Apiaceae است. کرفس ۱ گیاه بسیار قدیمی است و سوابق آن حاکی از آن است که قسمت‌هایی از آن در مقبره فرعون یافت شده است.

درگذشته، کرفس گیاهی بود که بیشتر در زمستان و اوایل بهار رشد می‌کرد. بیشتر افراد برای کمک به «پاک‌سازی و سم‌زدایی بدن» دوست داشتند آن را بخورند و معتقد بودند که این ماده به‌عنوان ۱ تونیک سم‌زدای طبیعی عمل می‌کند که می‌تواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند. به نظر می‌رسد که خاصیت سم‌زدایی کرفس مدیون محتوای مغذی فوق‌العاده آن باشد.

بیشتر مردم ساقه کرفس را می‌خورند، اما برگ‌های سبز و تخم این گیاه نیز خوردنی و مفید هستند. به‌عنوان مثال، علاوه بر این‌که می‌توانید از برگ‌های کرفس در سوپ استفاده کنید، برگ‌ها و تخم این گیاه فواید سلامتی تأثیر گذاری همچون کمک به کاهش التهاب و مبارزه با عفونت‌های باکتریایی رادار است.

مشخصات تغذیه‌ای کرفس:
ازجمله ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کرفس می‌توان به ویتامین K، ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین B۶ اشاره کرد. جالب است بدانید که ازآنجایی که کرفس حاوی ۹۵ درصد آب است، به همین دلیل ۱ گیاه کم‌کالری است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، ۱ فنجان کرفس خردشده و خام (حدود ۱۰۰ گرم) تقریباً شامل موارد زیر است:

۲ کالری
۵ گرم کربوهیدرات
۷ گرم پروتئین
۲ گرم چربی
۶ گرم فیبر
۶ میکروگرم ویتامین K (۳۷ درصد DV)
۴۵۳ واحد ویتامین A (۹ درصد DV)
۵ میکروگرم فولات (۹ درصد DV)
۲۶۳ میلی گرم پتاسیم (۸ درصد DV)
۱ میلی گرم ویتامین C (۵ درصد DV)
میلی گرم منگنز (۵ درصد DV)
میلی گرم ویتامین B۶ (۴ درصد DV)
۴ میلی گرم کلسیم (۴ درصد DV)
میلی گرم ریبوفلاوین (۳ درصد DV)
۱ میلی گرم منیزیم (۳ درصد DV)

فواید سلامتی کرفس
در قسمت زیر به ۱۰ مورد از مهم‌ترین فواید خوردن کرفس که شمارا مجاب می‌کند آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید اشاره می‌کنیم:

به پایین آوردن سطح کلسترول بالا و قند خون کمک کند
کرفس به دلیل داشتن ۱ ترکیب منحصربه‌فرد به نام ۳-ان-بوتیل فتالید (BuPh) که گزارش‌شده باعث کاهش لیپیدها می‌شود، می‌تواند دارای اثرات کاهش‌دهنده سطوح کلسترول باشد. محققان بر این باورند که این گیاه ممکن است ترکیبات حفاظتی دیگری که در حال ظهور در تحقیقات هستند، نیز داشته باشد.

در ۱ مطالعه، هنگامی‌که موش‌ها به مدت ۸ هفته با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، به گروهی از موش‌ها که آب کرفس داده شد، در این گروه در مقایسه با گروه کنترل که آب کرفس را دریافت نکرده بودند، میزان لیپیدهای خون به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر نشان داده شد.

محققان در این گروه شاهد کاهش غلظت کلسترول کل، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C) و‌تری گلیسیرید (TG) بودند. علاوه بر این، عصاره‌های حاصل از این سبزی به کاهش چشمگیر قند خون در بزرگ‌سالان مبتلابه دیابت نیز کمک می‌کند.

التهاب را کاهش می‌دهد
کرفس حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی ساکاریدهایی است که به‌عنوان ضدالتهاب، به‌ویژه آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید و پلی فنول شناخته می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که این حمایت از سلامت کلی، به‌ویژه در افراد مسن‌تر، به مبارزه با آسیب رادیکال آزاد (یا استرس اکسیداتیو) که می‌تواند منجر به آسیب سلولی و التهاب شود، کمک می‌کند.

محققان بیش از ده‌ها نوع مختلف از ترکیبات غذایی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که به لطف مصرف کرفس تولید می‌شوند، را شناسایی کرده‌اند. این‌ها شامل اسیدهای فنولیک مانند کافئیک اسید و فرولیک‌‌اید، به‌علاوه فلاونول‌هایی مانند کوئرستین هستند.

به دلیل پتانسیل کاهش التهاب، کرفس ممکن است برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌هایی که در اثر التهاب شدیدتر می‌شود مفید باشد، ازجمله:

درد مفاصل (مانند آرتریت)
نقرس
عفونت کلیه و کبد
اختلالات پوستی
سندرم روده تحریک پذیر
جالب است بدانید که دریافت فلاونوئیدها از غذاهای گیاهی، حتی با کاهش التهاب مؤثر بر مغز نیز همراه بوده است.

به جلوگیری یا درمان فشار خون بالا کمک می‌کند
اعتقاد بر این است که برخی مواد مغذی موجود در کرفس می‌توانند باکار کردن به‌عنوان شل کننده عضله صاف و بهبود جریان کلسیم و پتاسیم در داخل و خارج از سلول، به کاهش فشار خون کمک کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عصاره کرفس می‌تواند به گشاد کردن و منقبض کردن عروق خونی، بهبود جریان خون و کمک به‌سلامت کلی قلب کمک کند.

می‌تواند دارای مزایای کاهش وزن باشد
همان‌طور که در قسمت مشخصات تغذیه‌ای نیز مشاهده کردید، کرفس ۱ گیاه کم‌کالری است و به دلیل توانایی‌اش در تأمین مواد مغذی حیاتی و کمک به تنظیم متابولیسم لیپید (چربی) می‌تواند به‌عنوان ۱ مواد غذایی ارزشمند به شما دررسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر دارا بودن مواد مغذی، به‌ویژه آنتی‌اکسیدان‌ها، الکترولیت‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی، کرفس حاوی آب و فیبر بالایی است که می‌تواند شمارا مدت‌زمان طولانی‌تری سیر نگه‌داشته و به شما کمک می‌کند احساس خوبی داشته باشید. خوردن ۱ کرفس کامل فیبر بیشتری نسبت به آب تأمین می‌کند، بنابراین این گیاه ممکن است بهترین گزینه برای کاهش وزن باشد.

حاوی خواص ضد میکروبی است که با عفونت‌ها مبارزه می‌کند
قرن‌هاست که از تخم کرفس به‌عنوان ۱ داروی گیاهی با اثرات ضد باکتریایی استفاده می‌شود. گزارشی که در سال ۲۰۰۹ در مجله داروسازی و فارماکولوژی منتشر شد، نشان داد که محصولات کرفس حاوی ترکیبات ضد میکروبی خاصی هستند.

علاوه بر این، شواهدی مبنی بر اینکه این گیاه می‌تواند رشد باکتری‌ها را به‌طور قابل‌توجهی پاک‌سازی و کاهش دهد نیز وجود دارد. با خوردن کرفس می‌توانید به طور طبیعی در برابر عفونت‌های باکتریایی ایمن بمانید.

خطرات و عوارض جانبی کرفس
حتماً این سؤال برایتان پیش‌آمده که چرا ممکن است مصرف کرفس باعث بروز عوارض جانبی شود؟ اگرچه آلرژی مربوط به کرفس خیلی شایع نیست، اما کرفس در میان ۱ گروه کوچک از غذاهایی است که با ایجاد واکنش‌های آلرژیک شدید در برخی از موارد مشابه آلرژی به بادام‌زمینی، همراه است.

زمانی که کسی که به کرفس حساسیت دارد، در معرض روغن‌های آن قرار می‌گیرد، قرار گرفتن در معرض این روغن‌ها، می‌تواند عوارض جانبی بالقوه کشنده‌ای ایجاد کند.

تخم کرفس حاوی بالاترین میزان آلرژی است که در طول پخت‌وپز هم از بین نمی‌رود، بنابراین فردی که به آن حساسیت دارد باید از خوردن تخم کرفس حتی به‌صورت پخته نیز بپرهیزد.

برخی افراد نیز ممکن است در صورت حساسیت به اگزالات (oxalates) به‌عنوان مثال، در صورت داشتن سابقه سنگ کلیه، نیاز به محدود کردن مقدار مصرف این سبزی داشته باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار