کد خبر: ۸۵۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ 04 June 2020
 
قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در سیر تحولات ایران پدید آورد

تابناک/رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان گفت: قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در سیر تحولات سیاسی اجتماعی ایران پدید آورد.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی اشجری روز پنجشنبه به مناسبت سالروز قیام ۱۵ خرداد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: قیام ۱۵ خرداد تاثیرات مثبت بر روند سیاسی اجتماعی ایران گذاشت و به تعبیر امام راحل "قیام ۱۵ خرداد، اسطوره قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه ها و افسون ها را باطل کرد." 

وی با بیان اینکه ۱۵ خرداد سال ۴۱ در تاریخ ایران اسلامی به عنوان سند آزادگی ملت ایران و خواری شاه خودفروخته پهلوی ثبت شده ، اظهار داشت: اتفاقات خونین ۱۵ خرداد ۴۲ نیز ماهیت جنایتکاری رژیم شاهشاهی پهلوی را بیش از پیش برای همه آشکار کرد. 

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان اضافه کرد:  یوم الله  ۱۵ خرداد تجلی روح استقلال طلبی ، اسلام گرایی و آزادی خواهی ملتی مومن و مجاهد ایران اسلامی است که با پیروی از امام امت سعادت را در دین مبین اسلام جست و هرگز از مبارزه با استکبار جهانی دست برنداشت. 
 
وی با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد نقطه عطف تاریخ معاصر ایران است، خاطر نشان کرد: در این روز پیوند امام و ملت آشکار شد و به مبارزات ضد استبدادی مردم ایران انسجام داد و در نهایت با سقوط حکومت شاهنشاهی ابهت استکبار جهانی را خدشه دار کرد.

در سحرگاه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، عوامل رژیم شاه به خانه  حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی (ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، ‌دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند.

 

قیام پانزدهم خرداد قم
پس از انتشار خبر دستگیری امام (ره ) در پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، بسیاری از مردم قم، به منزل ایشان رفتند و به اتفاق فرزندشان، حاج آقا مصطفی ، در حدود ساعت شش بامداد، به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) حرکت کردند. پس از مدتی، صحن مطهر و خیابان های اطراف، لبریز از جمعیتی شد که شعار "یامرگ یا خمینی" را  تکرار می کردند. در همان زمان، علما و مراجع وقت هم با صدور بیانیه هایی، خواستار آزادی فوری حضرت امام (ره )شدند.

در حدود ساعت ۱۰ صبح، با ورود نیروهای مسلّح برای تقویت نیروهای شهربانی قم، تیراندازی و رگبار مسلسل ها شروع شد و تعداد زیادی از مردم زخمی شده یا به شهادت رسیدند. شدّت تیراندازی به حدّی بود که امکان انتقال زخمی ها و اجساد شهیدان  نبود و این کشتار، تا ساعت پنج عصر ادامه یافت.

در روز پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، در بیشتر شهرها، درگیری، راه پیمایی، برگزاری جلسات و نیز سخنرانی بر ضد رژیم و اعتراض به دستگیری امام صورت گرفت. در بعضی از شهرها مانند شیراز، تبریز و مشهد، اعتراض از شدٌت و گشتردگی بیشتری برخوردار بود که در اثر این حوادث، تعداد زیادی کشته، مجروج یا زندانی شدند.

قیام ۱۵ خرداد را ریشه انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ می دانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار