کد خبر: ۸۵۸۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹ 05 June 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مرز «گوربولاغ» بین ایران و ترکیه این هفته بازگشایی می‌شود، جهش سهام آسیا اقیانوسیه با امید به بازگشت اقتصاد جهان، افت دلار در معاملات خارجی، توقف روند صعودی قیمت جهانی طلا، قیمت فعلی مسکن بیشتر متاثر از بازار‌های موازی است و پایان سبز بورس در هفته دوم خرداد را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مرز «گوربولاغ» میان ایران و ترکیه این هفته بازگشایی می‌شود، جهش سهام آسیا اقیانوسیه با امید به بازگشت اقتصاد جهان، افت دلار در معاملات خارجی، توقف روند صعودی قیمت جهانی طلا، قیمت فعلی مسکن بیشتر متاثر از بازار‌های موازی است و پایان سبز بورس در هفته دوم خرداد را در بر دارد.

خودروساز فرانسوی برای فعالیت در عصر کرونا ۵ میلیارد یورو وام گرفت

رویترز: شرکت خودروسازی رنو دریافت وام ۵ میلیارد یورویی (۵.۶۰ میلیارد دلاری) از دولت فرانسه را نهایی کرد و توانست دارایی خود را که تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته بود، افزایش دهد. این شرکت فرانسوی اعلام کرد: بر اساس تسهیلات اعتباری که به این شرکت اعطا شده است، دولت فرانسه که ۱۵ درصد سهام رنو را در اختیار دارد، به میزان بیش از ۹۰ درصد کل وام اعطایی به این شرکت وثیقه تامین می‌کند. رنو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وام به تأمین اعتبار نقدینگی در گردش این شرکت کمک خواهد کرد. بانک‌های بی ان پی پاریباس، کردیت اگریکول، اچ اس بی سی فرنس، ناتیکزیس، سوگن، در این توافق اعتباری مشارکت دارند. رنو در بیانیه ای اعلام کرد: این وام نیاز‌های نقدینگی این شرکت را تامین خواهد کرد. این خودروساز فرانسوی هفته پیش اعلام کرد در نظر دارد حدود ۱۵ هزار فرصت شغلی خود را در جهان از جمله ۴۶۰۰ فرصت شغلی در فرانسه را کاهش دهد. این شرکت در فرانسه به دنبال تعدیل نیروی داوطلبانه و طرح‌های بازنشستگی زودهنگام است.

مرز «گوربولاغ» میان ایران و ترکیه این هفته بازگشایی می‌شود

رویترز: روحسار پکان، وزیر تجارت ترکیه گفت: ترکیه این هفته مرز «گوربولاغ» با ایران و مرز «هابور» با عراق را به منظور تقویت تجارت و همزمان با کم شدن محدودیت‌های مربوط به شیوع کرونا باز خواهد کرد. وی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی خبر ترکیه TRT Haber گفت: به منظور بهبود روابط تجاری، توافق اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا باید به زودی به روز رسانی شود. /فارس

جهش سهام آسیا اقیانوسیه با امید به بازگشت اقتصاد جهان

روز چهارشنبه، در حالی که مقامات کشور‌های آسیایی در حال تسهیل محدودیت‌های قرنطینه‌ای هستند، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به باز شدن مجدد اقتصاد باعث شد سهام این منطقه جهش کنند. نیکی ژاپن ۱.۲۹ درصد جهش کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۷۵ درصد بالا رفت. در بازار چین کامپوزیت شانگ‌های تقریباً بدون تغییر ماند و تنها ۰.۰۷ درصد بالا آمد. اما هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱.۳۷ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۸۳ درصد جهش کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۲.۸۷ درصد بالا آمد. دولت کره‌جنوبی امروز یک بودجه تکمیلی ۳۵.۳ تریلیون وونی (۲۹ میلیارد دلاری) به تصویب رساند تا کل بسته‌های تشویقی خود را به ۲۷۰ تریلیون وون برساند.

افت دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات روز چهارشنبه با ۰.۳۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۷۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۴۰ دلار اعلام شد.

توقف روند صعودی قیمت جهانی طلا

قیمت طلا پس از کاهش در روز سه شنبه، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر صعود بازار‌های سهام، تغییر چندانی نداشت و ثابت ماند. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۷۲۷ دلار و ۶۵ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار پس از سه روز متوالی افزایش، روز سه شنبه ۰.۷ درصد کاهش داشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۳۲ دلار و ۲۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با بیش از ۱۶ دلار معادل حدود یک درصد کاهش، در ۱۷۳۴ دلار بسته شد. به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی کورپ، سرمایه گذاران زیادی طلا را به عنوان پوششی برای ریسک در بازار‌های سهام خریداری کرده بودند، اما بازار‌های سهام صعود کرده‌اند و این سرمایه‌گذاران اکنون دلیلی ارزشی برای نگهداری طلا نمی‌بینند.

برنامه اصلاح ساختار بودجه روز شنبه به مجلس ارسال می‌شود

محمد باقر نوبخت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: برنامه اصلاح ساختار بودجه با رویکرد قطع وابستگی به نفت که با همکاری صاحب نظران در سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و پارسال به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارسال شد. برنامه مزبور به منزله جراحی بزرگ نظام اقتصادی و اداری است که نیاز به اجماع دارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان ساخت: پیرو اعلام در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، شنبه (۱۷ خرداد) این برنامه را برای بررسی به مجلس ارسال خواهم کرد. /مهر

قیمت فعلی مسکن بیشتر متاثر از بازار‌های موازی است

محمد اسلامی درباره افزایش چشمگیر قیمت مسکن و جهش تولید مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی در شرایط کنونی، پرفشار در راستای تولید مسکن اقدام می‌کند و در این مسیر هیچ مانعی وجود ندارد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قیمت فعلی مسکن بیشتر متاثر از بازار‌های موازی است تا بحث عرضه و تقاضا. وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش نوسازی بافت فرسوده در افزایش آمار تولید مسکن و تأثیر آن در کاهش قیمت مسکن، گفت: این مساله خیلی اثرگذار نیست، بلکه وضعیت بازار‌های اقتصادی دیگر از جمله بازار ارز و سکه و همچنین بحث کاهش ارزش پول ملی بر افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است. /خانه ملت

پایان سبز بورس در هفته دوم خرداد

شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۸۹ هزار و ۴۴۳ واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (هفتم خرداد ماه) با عدد ۹۳۸ هزار و ۵۵۷ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز سه‌شنبه (۱۳ خرداد ماه) به عدد یک میلیون و ۲۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۱۲ هزار و ۳۹ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۳۰ هزار و ۴۹۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۰۶ هزار و ۵۱۸ واحد به عدد ۲۱۸ هزار و ۶۱۰ واحد رسیدند. در چهار روز معاملاتی این هفته بورس نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری خوارزمی و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

عبور نفت برنت از مرز ۴۰ دلار

قیمت نفت روز چهارشنبه با امیدواری به تمدید کاهش تولید اوپک پلاس در حجم فعلی و احیای تقاضا، صعود کرد و نفت برنت برای نخستین بار از ماه مارس به این طرف به مرز ۴۰ دلار صعود کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۳ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، به ۴۰ دلار در هر بشکه رسید. این شاخص روز سه شنبه ۳.۳ درصد افزایش داشت. بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۶۸ سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش، به ۳۷ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز سه شنبه ۳.۹ درصد صعود کرده بود.

آخرین مهلت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت

سازمان خصوصی سازی، در ابتدا مهلت آزادسازی سهام عدالت را هشتم خرداد اعلام کرده بود، اما به دنبال درخواست‌های عمومی این تاریخ تا پانزدهم خرداد تمدید شد. تا لحظه تنظیم این خبر، اطلاعیه‌ای مبنی بر تمدید این مهلت اعلام نشده و به گفته حسین فهیمی، سخنگوی آزادسازی سهام عدالت، هنوز تصمیمی برای تمدید مجدد این مهلت گرفته نشده است. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گفتنی است، تمامی دارندگان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت و انتخاب روش مستقیم اقدام به فروش سهام خود کنند. انتخاب نکردن روش مستقیم توسط سهامداران، به منزله تعیین روش غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت است. سازمان خصوصی سازی با اعلام رسمی سامانه سهام عدالت به آدرس SAMANESE.IR زمینه را برای انجام عملیات آزادسازی به روش مستقیم و غیرمستقیم آماده کرده است.

چرا رشد اقتصادی کره جنوبی منفی شد؟

کاهش شتاب رشد بخش خدمات و افت محسوس رشد بخش ساخت وساز باعث شد تا اقتصاد کره جنوبی در سه ماهه نخست سال ۱.۳ درصد کوچک ‌شود. این رشد در مقایسه با رشد سه ماهه پایانی سال قبل این کشور ۲.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. طی این مدت، رشد بخش تولید از ۱.۸ درصد سه ماهه چهارم به منفی یک درصد در سه ماهه نخست رسیده و رشد بخش خدمات از ۱.۳ درصد قبلی به منفی ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر رشد مخارج مصرفی نیز از ۱.۱ درصد در سه ماهه قبل به منفی ۱.۲ درصد در سه ماهه نخست سال کاهش پیدا کرده است. یکی دیگر از عوامل کاهش محسوس رشد اقتصادی کره جنوبی در این مدت، کاهش رشد بخش ساخت و ساز بوده است. دولت کره به منظور تقویت رشد این کشور تصمیم گرفته بود، یک بسته محرک ۱۶ میلیارد دلاری را در نظر بگیرد. با این حال، رشد مخارج دولت از ۰.۷ درصد دوره قبل به ۱.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین با کند شدن رشد اقتصادی، انگیزه سرمایه گذاران خارجی برای انجام پروژه‌های جدید نیز کاهش یافته و رشد بخش سرمایه گذاری خارجی به رقم ناامیدکننده منفی ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار