رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش معنادار چمران به مسئله مذاکره ایران و آمریکا / رجوی صاحبان انقلاب را چه کسانی می‌دانست؟ / پاسخ قاضی‌زاده به توئیت تاجزاده / روزنامه شرق:مجلس یازدهم، پایان طیف سنتی است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲ 06 June 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
نظر دری نجف آبادی در مورد داماد جنجالیش

عضور مجلس خبرگان که پدر زن "آشنا" مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور است نظر جالبی در مورد دامادش دارد. دری نجف آبادی عضو مجلس خبرگان در برنامه تلویزیونی دست خط در مورد شخصیت آشنا مشاور رسانه‌ای روحانی که دامادش محسوب می‌شود گفت: آقای آشنا شخصیت باارزشی است و حالا ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشیم که بحث جدایی است. اینکه خدایی ناکرده آقای آشنا را متهم کنیم، این دور از انصاف است. هم آقا، آقای آشنا را خوب می‌شناسد. عقد آقای آشنا و دختر بنده را آقا خوانده اند. من نمی‌خواهم از حضرت آقا مایه بگذاریم. هم آقای آشنا عضو وزارت اطلاعات هم نبودند. من اضطراراً وزارت اطلاعات رفتم. آقای آشنا را هم اضطراراً بردم.
 
پیش بینی مهرعلیزاده در مورد تایید صلاحیت‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری

معاون رئیس دولت اصلاحات در مورد تایید صلاحیت‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ پیش بینی جالبی کرد.محسن مهرعلیزاده، معاون رئیس دولت اصلاحات، در پاسخ به اینکه بافت اصولگرای مجلس یازدهم تا چه اندازه می‌تواند بر تأیید صلاحیت‌ها در سال ۱۴۰۰ تأثیر بگذارد، گفت: «قطعا حضور اصولگرایان در مجلس بر نظرات شورای نگهبان در نحوه احراز صلاحیت‌ها بی‌تأثیر نیست. فضای عمومی مجلس اصولگراست و این فضا می‌تواند بر همکاری این مجلس با دولت آینده مؤثر باشد. در همین راستا برای همسویی با شورای نگهبان تلاش خود را خواهد کرد». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انشقاق به‌وجود‌آمده در جریان اصولگرا و افزایش اختلافات درون‌جناحی این جریان تصریح کرد: «در‌حال‌حاضر روال به این صورت شده که عبارت اصولگرایان لزوما یک کلمه تمام و کمال برای در‌بر‌گرفتن همه جریانات فکری غیر اصلاح‌طلب نیست. برای نمونه در همین اختلاف نظر‌هایی که برای ریاست مجلس صورت گرفت، مشاهده کردیم با میرسلیم که از اصولگرایان سنتی و شناخته‌شده‌ای است و سابقه کار‌کردن در نظام را در کارنامه دارد، چه رفتاری شد». مهرعلیزاده با تأکید بر احراز صلاحیت قشر خاصی از اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: «در حقیقت میرسلیم اصولگراست؛ همان‌طور که باهنر اصولگرا محسوب می‌شود. البته احمدی‌نژاد هم خودش را اصولگرا می‌داند؛ چراکه از اردوگاه اصولگرایان بیرون آمد و رئیس‌جمهور شد که امروز هم به این وضعیت رسیده است. به‌این‌ترتیب در انتخابات آینده طیف خاصی از اصولگرایان شانس موفقیت بیشتری خواهند داشت که طبیعتا آن گروه که تأیید صلاحیت خواهند شد، هرگز از جناح اصلاح‌طلب نیستند».
 
چرا احتمال کاهش قیمت دلار در بازار بالاست؟

هر چند بهای هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی حالا کف کانال ۱۷ هزار تومان قرار دارد و طی روز‌های اخیر کاهشی در محدوده دویست تا سیصد تومان در قیمت این ارز شاخص رخ داده، اما همچنان انتظارات تورمی در بازار ایران حکفرماست. رییس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در تازه‌ترین اظهار نظرش درباره بازار ارز تاکید کرده است که قیمت‌ها واقعی نیست و روند بازگشت نرخ ارز به زودی آغاز می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از شیوع ویروس کرونا، قطع صادرات به کشور‌های همسایه ورود ارز به کشور را به شدت کاهش داد. در عین حال پابرجا ماندن تحریم‌های امریکا و کاهش قیمت نفت سه عامل مهم در ایجاد فشار بر بازار ارز ایران بوده است. / خبرآنلاین

مطهری؛ کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰؟

یک عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، به ایلنا گفت: شورایعالی اصلاح طلبان باید تشکیل جلسه داده و درخصوص روند وقایع انتخابات، گزارش کار خود را به جریان اصلاحات ارائه دهد. سید محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: پس از انتخابات ۹۸ با توجه به شرایط کرونایی که پدید آمد، شورای عالی جلسه‌ای نداشته است، یکی از لوازم پاسخ به این مسائل این است که مانند دو دوره گذشته جلساتی برگزار شده و درخصوص فعالیت‌های انجام شده، جمع‌بندی صورت گرفته و گزارشی تهیه شود که به نظر می‌آید در اینجا اشکالی وجود دارد از این جهت که هم آقای موسوی‌لاری که استعفا دادند و هم آقای دکتر عارف نمی‌دانم چرا انگیزه تشکیل جلسه، جمع‌بندی و... را ندارند. حداقل مانند ۲ دوره قبل تعیین هیأتی که گزارش ارزیابی را تهیه و ارائه کند، لازم است تا مسیر آینده جریان اصلاحات خصوصاً برای انتخابات ۱۴۰۰ روشن شود. انتخابات سال ۹۸ نشان داد که جریان اصلاحات می‌گوید من باید نیروی اصلاح‌طلب خودم را بیاورم، البته آقای مطهری با عملکردی که داشت انسان خیلی موفقی است و نشان داد که یک اصولگرای اصلاح‌طلب و یا یک اصلاح‌طلب با ریشه‌های اصولگرایی است. اما جریان اصلاح‌طلب در سال ۹۸ نشان داد که مساله و پیام‌اش این بوده که حاضر نشد به معدود افرادی که شورای نگهبان تایید کرده بود، تن بدهد و اعلام کرد که من باید کاندیدای اصلاح‌طلب و نیروی خودم را داشته باشم، به نظرم این یک پیام روشن است و جای ابهام وجود ندارد.

اجرای قانون ۵ بازیکن تعویضی در تمام رقابت‌های AFC
 
کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) آماده اجرای اصلاحات قانونی می‌شود که مدتی قبل توسط فیفا به خاطر شیوع ویروس کرونا اعمال شده بود. این قانون به تیم‌ها اجازه می‌دهد در طول هر بازی تا سال ۲۰۲۱ میلادی ۵ بازیکن تعویضی داشته باشند. الشرق در این مورد نوشت: قانون موقت تعویض ۵ بازیکن در هر بازی فقط به لیگ قهرمانان آسیا اختصاص ندارد. AFC می‌خواهد آن را در تمامی رقابت‌های رسمی تحت کنترلش از جمله کاپ آسیا، انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا اجرا کند. اصرار کنفدراسیون فوتبال آسیا به اجرای این قانون جدید فیفا در تمامی رقابت‌های رسمی خود با هدف محافظت از سلامتی بازیکنان برابر شیوع ویروس کرونا و محرومیت و مصدومیت صورت می‌پذیرد؛ به ویژه اینکه رقابت‌ها برای مدت طولانی نیز متوقف شدند.

کرونا ۴ درصد بیمه‌شدگان تهران را بیکار کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران:در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ حدود ۱۶۰ هزار متقاضی دریافت بیمه بیکاری وجود دارد که از این تعداد ۱۴۷ هزار نفر مشمول دریافت شناخته شدند. طی ۲ هفته اخیر رقمی در حدود یکهزار میلیارد تومان در میان استان‌های مختلف کشور توزیع شد و از این میان سهم استان تهران به یک چهارم آن معادل ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسید که طی روز‌های جاری به متقاضیان پرداخت خواهد شد. / ایرنا

روزنامه شرق:مجلس یازدهم، پایان طیف سنتی است

شرق نوشت:اگرچه دوران جریان‌های سنتی در اصولگرایی سال‌هاست به‌سر آمده، اما به نظر می‌رسد مجلس یازدهم نقطه عطفی بر پایان قدرت آن‌ها بود. میرسلیم از مؤتلفه و تقوی از جامعه روحانیت را اگر تنها چهره‌های شاخص جریان سنتی در مجلس یازدهم بدانیم، در این صورت ۱۲ رأی میرسلیم برای ریاست مجلس هم می‌تواند نماد وزن و جایگاه این جریان نه‌تن‌ها در مجلس، بلکه در کل در جریان اصولگرایی قلمداد شود.
 
توضیحات وزارت اطلاعات درباره آزادی نظامی آمریکایی

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات:مایکل وایت یکی از نظامیان آمریکایی بود که دوسال قبل با پوشش توریست وارد کشور گردید. وی قصد داشت برای تأمین فرصت جاسوسی؛ با روش‌های فریبنده و ارتباط با اتباع ایرانی، پوشش حضور خود در کشور را بدست آورد که توسط ضد جاسوسی وزارت اطلاعات شناسائی و دستگیر گردید؛ این درحالی است که هم زمان با شکایت شاکی خصوصی نیز مواجه شد.نهایتاً پس از گذشت حدود دو سال ازمحکومیتش به دلیل تشدید بیماری و دلایل انسانی و طی فرآیند قضایی از کشور اخراج گردید.برخی سیاسیون آمریکایی در نظر داشتند از فوت مایکل وایت به دلیل بیماری مزمن حداکثر بهره برداری سیاسی را علیه جمهوری اسلامی ایران و در قالب یک بمب خبری بعمل آوردند که با آزادی وی؛ این فرصت رفتار غیر انسانی نیز از آنان سلب گردید. /فارس
 
از بعد ماجرای ابی صداوسیما نرفتم

محمدرضا حیاتی، گوینده اخبار صداوسیما:به نظر شما به زبان آوردن اسم یک خواننده چه اشکالی دارد؟ حتی خواننده‌ای که مورد تایید نظام نیست، بالاخره اسمی‌دارد و چرا نباید آن را به‌کار برد؟خواننده‌هایی هستند که نسل ما از آن‌ها خاطره دارند. ایشان ترانه‌های خوبی خوانده‌اند و من فارغ از جایگاه، عقیده و مرام سیاسی و اجتماعی شان قضاوت‌شان کردم.بعضی خواننده‌ها بعد از انقلاب در ایران ماندند و هیچ وقت نرفتند. آن‌ها به کشور و جامعه‌شان علاقه‌مند بودند و دوست داشتند همین جا کار کنند.مثلا آقای جواد یساری یک خواننده مردمی از جنوب شهر است که حاضر نشد از ایران برود. ترانه‌هایش هم مشکل سیاسی ندارد. چرا نباید چنین خواننده‌ای در کشور بخواند؟بالاخره ممکن است شخص آقای علی عسگری، مدیر خبر، معاون سیاسی و دیگر دوستان از حرف من نارحت شده باشند، ولی هر حرفی زدم فقط از روی صداقت و حرف دلم و مردم بوده است.از آن روز به بعد تلویزیون نرفته‌ام. تماس گرفتند گفتند فعلا نیایید. من هم گفتم چشم. /هفت صبح
 
قدرت‌نمایی شهردار رنگین‌پوست واشنگتن

شهردار رنگین‌پوست واشنگتن دی‌سی در یک رویارویی آشکار با دانلد ترامپ میدان و خیابان روبه‌روی کاخ سفید را «جان سیاهان مهم است» نامگذاری و روز جمعه از نشان آن رونمایی کرد.خانم موریل باوزر که بر سر کنترل خیابان‌های پایتخت با رئیس جمهوری آمریکا سر جنگ دارد، دستور داد علاوه بر گذاشتن تابلوی Black Lives Matter Plaza در خیابان روبه‌روی کاخ سفید، شعار اصلی معترضان به قتل جورج فلوید را هم با حروف بزرگ زردرنگ کف خیابان بنویسند تا اگر ترامپ این بار خواست برای عکس گرفتن با کتاب مقدس از کاخ سفید خارج شود، از روی این حرف و واژه‌ها بگذرد.
 
پاسخ قاضی‌زاده به توئیت تاجزاده

نائب رئیس مجلس گفت: آقای تاجزاده اگر دلسوز کشور هستید عینک بدبینی را بردارید و مانع بر سر راه ایران نباشید.‌سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت‌: تنها راه نجات جامعه تلاش مخلصانه و باور به «ان معی ربی» است.نائب رئیس مجلس خطاب به تاجزاده اظهار داشت:هم راهکار شما را آزموده‌ایم و هم در مواردی راهکار انقلاب را. نتیجه هر دو مشخص است. چه خیری در دلسرد کردن مردم است؟وی افزود: اگر دلسوزید به جای وارد کردن کشور در چالش جدید، عینک بدبینی را بردارید و مانع ایران نباشید.این نوشته قاضی زاده در پاسخ به توئیتی از تاجزاده است که نوشته بود: «نوبخت: درآمد نفتی و گازی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار در سال به ۹/۸ میلیارد دلار رسیده است. اینکه در سال جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی مجلس عرض می‌کنم.»
 
راهکار‌های شمخانی برای اصلاح اقتصاد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: حرکت در مسیر اصلاح اقتصاد کشور نیازمند باور به اثربخشی اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی است.علی شمخانی در صفحه توییترش نوشت: اصلاح اقتصاد کشور در مسیری مبتنی بر «مقابله هوشمند، مستمر و قاطع با فساد»، «رهاسازی اقتصاد از رانت نفت» و «روان‌سازی قوانین، فرآیند‌ها و فضای کسب و کار» هم ممکن است و هم ضروری. حرکت در این مسیر نیازمند باور به اثربخشی اقتصاد_مقاومتی و مدیریت جهادی است.
 
رجوی صاحبان انقلاب را چه کسانی می‌دانست؟

علی ربیعی در یادداشتی در رورنامه ایران نوشت: مسعود رجوی و فرقه‌اش می‌گفتند آن‌ها صاحب انقلابند. سخنگوی دولت در ادامه نوشت: ۳۰ خرداد نقطه عطف پدیدار شدن خشونت و ترور پس از انقلاب است و زاییده افراطی‌گری، انحراف فکری فرقه‌ای و قدرت‌طلبی و ترویج ترور است که با نگاه جامعه شناسی سیاسی، هنوز هم می‌توان اثر خشونت و ترور را بر ساحت سیاسی و اجتماعی جامعه ایران مشاهده کرد. فرقه رجوی در آن دوران می‌گفتند انقلاب از درون گلوله و آتش و خون گذشته و آن‌ها صاحبان انقلابند - در صورتی که انقلاب ما انقلاب گل و گفتگو و اقناع افکار عمومی بود - چنانچه از مسیر «همه با هم» و «مردم در صحنه» دور شویم خشونت می‌تواند بازتولید شود. در صورتی که با ایجاد مشارکت اجتماعی و صنفی و اتحادیه‌ای می‌توانیم راه را بر مسیر خشونت ببندیم. از قضا امام خمینی در اوج آشوب آفرینی‌های تروریستی و نفاق آلود در خیابان‌ها با به کمک گرفتن قواعد دموکراتیک به نفی خشونت پرداخته و گزاره درخشان «میزان رأی ملت است» را به کار بردند: «قانون معین شده است. نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط می‌کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد.» (امام خمینی، ۶ خرداد ۶۰) امام خمینی در فراخوان خود خطاب به سازمان‌های مسلح می‌گفت: «شما الآن می‌بینید که بعضی احزابی که انحرافی هستند و ما آن‌ها را جزو مسلمین هم حساب نمی‌کنیم معذالک، چون بنای قیام مسلحانه ندارند و فقط صحبت‌های سیاسی دارند، هم آزادند و هم نشریه دارند به طور آزاد.»
 
موافقت روحانی با استعفای رئیس بنیاد شهید

رئیس جمهور با قبول درخواست استعفای حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل نیاز به استراحت بیشتر و اجرای توصیه پزشکان، از تلاش‌های ارزشمند ایشان در طول ۷ سال گذشته در بنیاد شهید و خدمت خالصانه برای عزیزترین قشر جامعه قدردانی کرد.
متن نامه حسن روحانی بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمدعلی شهیدی دامت تاییداته
پیرو درخواست جنابعالی و به دلیل نیاز به استراحت بیشتر و اجرای توصیه پزشکان، با استعفای شما موافقت می‌شود. تلاش‌های ارزشمند شما در طول ۷ سال گذشته در بنیاد شهید و خدمت خالصانه برای عزیزترین قشر جامعه که بر گردن همه ما حق بزرگی دارند، ستودنی است.
از جنابعالی به عنوان نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید که تجربه گرانسنگی هم کسب کرده‌اید، می‌خواهم نسبت به مسئول جدید بنیاد از هرگونه مشورت، مساعدت و همکاری دریغ نفرمایید.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
دورخیز عراق برای بی‌نیازی از گاز ایران

به گزارش خبرگزاری مالزی، احمد موسی العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت: ادامه واردات گاز از ایران در تضاد با معافیت‌های تحریمی آمریکا نیست و معافیت ۱۲۰ روزه‌ای که اخیرا به عراق داده شد، همچنان درحال اجرا است. وی تاکید کرد: طرف آمریکایی شرایط عراق را می‌داند، زیرا بی‌نیاز شدن از گاز ایران نیاز به یک برنامه‌ریزی برای تامین سوخت دارد و اجرای این برنامه نیز به تصمیمات دولتی و هزینه‌های مالی وابسته است. اما ما فعلا با بحران بهداشتی و اقتصادی مواجه هستیم بنابراین نمی‌توانیم این برنامه را اجرایی کنیم.
 
واکنش معنادار چمران به مسئله مذاکره ایران و آمریکا

مهدی چمران امید به مذاکره در صورت بازگشت ترامپ به برجام را یک امید واهی خواند.در یادداشت این چهر اصول‌گرا آمده است: امید به مذاکره در صورت بازگشت ترامپ به برجام، یک امید واهی بیش نیست. نه ترامپ می‌تواند به برجام بازگردد و نه ایران از این شرایط کنونی عقب نشینی می‌نماید.بخصوص که ترامپ شخصا به ترور شهید حاج قاسم دستور می‌دهد و صفحه سیاه و ننگینی بر جنایات خود می‌افزاید، همان ترامپی که امروز در باتلاق خود ساخته غوطه ور شده و سرنوشت شومی در انتظار اوست.
 
"اکبر طبری" فردا محاکمه می‌شود

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه، صبح فردا به‌ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار می‌شود. در این جلسه، کیفرخواست اکبر طبری و ۱۷ متهم دیگر این پرونده قرائت خواهد شد. "اعمال نفوذ در پرونده‌ها" و برخی روابط ناصواب، از جمله اتهامات طبری است که سخنگوی قوه قضائیه پیش از این به آن اشاره کرده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار