نشست هم‌اندیشی دفتر تسهیل‌گری محله‌ی «بان‌بزر» با 12 نفر از معتمدان این منطقه برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 14 June 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ در این نشست، توضیحاتی در خصوص اقدامات ، ظرفیت‌سنجی مراجعات دفتر تسهیلگری به نهادها و ارگان‌ها برای مرتفع کردن مشکلات ارائه شد و معتمدان نیز مسائل و مشکلات محله ارائه و 5 مسئله اصلی محله شناساسی و برنامه‌ریزی های لازم جهت رفع موانع مشکلات انجام شد.

دکتر  عهدیه طهماسبی مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری ایلام، اظهار کرد: هدف از تاسیس این دفاتر محقق کردن عدالت اجتماعی، ارتقای سطح زندگی، دانش شهروندی و رفع معضلات مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار است که احتمال بروز آسیب‌ها ی اجتماعی در این مناطق بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: این طرح ازموفق‌ترین طرح های اجتماعی وزارت کشور است ، طرح دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به همه ابعاد اجتماعی و نیازهای مناطق حاشیه نشین پرداخته و به همین دلیل موفق است، دفتر تسهیلگری و توسعه محلی علاوه بر مسائل روانشناسی و مددکاری به موضوعات اقتصادی، شهرسازی و حقوقی با رویکرد جمع‌آوری اطلاعات مهم می‌پردازد و نتیجه این اطلاعات به عنوان مدل برنامه‌ریزی برای اقدامات مهم شهری و مدیریت اجتماعی در این مناطق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

طهماسبی در خصوص چالش‌های حاشیه نشینی گفت: رویکردهای مختلف و متفاوتی در دنیا برای مواجهه با مشکلات مناطق کم‌برخوردار شهری، تجربه شده است که موثرین رویکرد و شیوه مواجهه با مسائل این مناطق، رویکرد تسهیلگری و توسعه محلی مبتنی بر مشارکت ساکنین است.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری ایلام تاکید کرد: دفاتر تسهیلگری باید مبتنی بر مشارکت ساکنان محل باشد، فلسفه و روح راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در واقع جلب مشارکت ساکنان محله است و اولین دستاورد ایجاد چنین رویکردی، ایجاد حس تعلق در ساکنان آن محل است. قبل از اینکه دغدغه این را داشته باشیم که در محله باید آب‌های سطحی و زباله جمع‌آوری شود و کالبد بهبود پیدا کند، باید ساکنان محله حس تعلق پیدا کنند،یکی از مهمترین وظایف تسهیلگری، ایجاد حس مطالبه‌گری ساکنان محل از مسئولان و کارگزاران است.

طهماسبی گفت: ایجاد این دفاتر اقدام بسیار شایسته‌ای است که می‌تواند به بخش آسیب دیده جامعه کمک کند، امیدواریم بتوانیم زمینه ایجاد این امکان را برای مناطق دیگر نیز فراهم کنیم .

وی ادامه داد: ایجاد دفتر تسهیلگری و توسعه محلی سیاستی برای جلب مشارکت مردم و رفع مشکلات و مسایلی است که منجر به آسیب اجتماعی می‌شود و نیاز به هم افزایی وهمکاری کلیه دستگاههای اجرایی دراین زمینه داریم.

طهماسبی خاطرنشان کرد: با راه اندازی دفاتر تسهیلگری، مشارکت همگانی را که در اصل نظام و قانون مندرج شده،میتوانیم محقق کنیم تا این احساس در همگان غلبه کند که می‌توانند نقشی مداخله گرانه و تصمیم ساز داشته باشند و با بحث و گفت وگو آنچه برای شهر و محله خود نیاز دارند بیان کنند تا از کالبدهای آسیب زننده، پیشگیری شودوفضایی امن توام با آسایش و آرامش برای شهروندان فراهم کنیم./ح

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار