کد خبر: ۸۶۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 14 June 2020
 
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش نایب رئیس اول مجلس به صحبت‌های آقای وزیر / توضیحات نیکزاد درباره شغل‌های پیش از نمایندگی مجلس / جدیدترین وضعیت بررسی اعتبارنامه تاجگردون و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
حق نداریم، چون با رئیس جمهور زاویه داریم، کاسه و کوزه دولت را بشکنیم

احمد خورشیدی آزاد، دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی: به نظر من احمدی‌نژاد یا هر کسی دیگر که اطمینان از تأیید صلاحیت خود نداشته باشد به میدان آمدنش چه سودی به حال خود یا کشور دارد؟ اما احتمال توافق میان احمدی‌نژاد و شورای نگهبان وجود دارد. چوب لای چرخ دولت یعنی چوب لای چرخ مردم .حق نداریم، چون با رئیس جمهور زاویه داریم، کاسه و کوزه دولت را بشکنیم. تا کی می‌خواهیم مردم را له کنیم. با احمدی نژاد درباره حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ صحبت کردم اصولگرایان و انقلابی‌ها به توافق نمی‌رسند؛ حتی اگر احمدی‌نژاد برنامه نداشته باشد برای ریاست جمهوری به چه درد ما می‌خورد؛ امکان ندارد، بدون برنامه با کسی همراهی کنیم. /برنا
 
ارتباط سلطان فولاد با اکبر طبری چیست؟

رسول دانیال زاده ابربدهکار بانکی یا همان سلطان سکه نقش پر رنگی در پرونده فساد‌های اکبر طبری داشته است.دانیال زاده در فساد صورت گرفته در موضوع فولاد نقش پررنگی داشت و پس از آن که نام او به عنوان یکی از متهمان پرونده فولاد مطرح شد، از کشور فرار کرد، اما پس از مدتی داوطلبانه به ایران بازگشت. همان طور که گفته شد دانیال‌زاده یکی از بزرگترین بدهکاران شبکه بانکی کشور و دارای برج‌های لوکس در مناطق خوب تهران بوده و مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به اکبر طبری متهم ردیف اول پرونده رشوه داده است.رسول دانیال زاده با دریافت وام‌های کم بهره توانسته برج‌های لوکس را در مناطق تهران تأسیس کند، اما اینکه چگونه ارتباط او با اکبر طبری پررنگ شده مشخص نیست. / باشگاه خبرنگاران
 
مچ‌گیری از دولت آغاز شده است؟

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: دولت کاری نمی‌کند که مجلس را علیه خود تحریک کند، البته برخی نمایندگان از همین‌حالا مچ‌گیری از دولت را آغاز کرده‌اند؛ هر چند کلیت مجلس شاید قصد ایجاد مزاحمت برای دولت را ندارد.کمتر پیش می‌آید که در ایران دولت و مجلس همسو باشند و همین مساله مانعی برای هماهنگی این دو نهاد می‌شود، اما اگر انتخابات حزبی و بدون نظارت استصوابی برگزار می‌شد، دولت و مجلس همسو می‌شدند و مشکلی بابت ناهماهنگی میان دولت و مجلس پیش نمی‌آمد.هر چه هماهنگی و همدلی میان قوای کشور بیشتر باشد، نتیجه آن پیشرفت و توسعه کشور است و هرچه اختلاف‌ها و ناهماهنگی‌ها میان نهاد‌ها بیشتر باشد، به ضرر کشور تمام می‌شود. /ایسنا
 
نامه موسوی خوئینی به مهدی کروبی

آیت الله موسوی خویینی در پی بروز عارضه جسمانی برای حجت الاسلام کروبی، در نامه‌ای خطاب به وی نوشت:خبر عارضه اخیر و حادثه پس از آن به ویژه در شرایط ناگوار حصر موجب تاسف و نگرانی گردید هر چند بهبود نسبی پس از آن از نگرانی علاقه مندان کاسته است. اطمینان دارند که این عوارض و حوادث و دیگر مشکلات که در این سال‌ها به ویژه در دوران حصر فراوان بوده است خللی در اراده جنابعالی در ادامه راهی که انتخاب کرده اید ایجاد نمی‌کند. با این همه از خداوند مسئلت داریم که دوران حصر همزمان با حل مشکلات فرساینده کشور و ملت به پایان برسد وبا تدبیر و پایبندی به اصول و ارزش‌های تغییر ناپذیر انقلاب اسلامی، ایران و ملت ایران راه عزت و اقتدار و سربلندی را ادامه دهد وفشار‌های وارد بر مردم به ویژه فشار اقتصادی که معیشت اقشار بسیاری را سخت به چالش کشیده است برداشته شود. از خداوند عافیت کامل و عاجل و طول عمر برای جنابعالی و رفع حصر شما و دو عزیز دیگر جناب آقای مهندس میر حسین موسوی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد مسئلت دارم. /جماران

قاچاق دام از سر گرفته شد

ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۲ تا ۹۳ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۰۲ تا ۱۰۳ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود. با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و فصل عرضه دام بازار گوشت تعریفی ندارد. بنا بر آخرین اطلاعات، مقداری دام از کشور قاچاق می‌شود که استمرار این روند نگران کننده است./باشگاه خبرنگاران

واکنش توئیتری واعظی به اقدام ترامپ در تحریم کارکنان دیوان بین المللی لاهه

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، در واکنش به اقدام اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا درباره اعمال برخی تحریم ها در خصوص کارکنان دیوان کیفری بین المللی لاهه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏آقای ترامپ! ارعاب قضات و کارکنان دیوان بین‌المللی لاهه با توسل به شیوه غیراخلاقی تحریم، نشانگر روحیه ضد عدالت و ضد حقوق بشری تیم کاخ سفید است. ناکارآمدی این تحریم‌ها سال هاست با پایمردی ملت ایران به اثبات رسیده است.

پشت پرده تلاش‌های عربستان و آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری با اشاره به توطئه اخیر آمریکایی ها در سازمان ملل گفت: براساس برجام تا چند ماه آینده محدودیت های تسلیحاتی ایران لغو می شود و می توانیم نیازهای تسلیحاتی خود را خرید کنیم و تولیدات داخلی را بفروشیم. امریکایی ها می خواهند مانع لغو تحریم تسلیحاتی بشوند، مقدمات این کار را آغاز کرده‌اند حتی با فشار سعودی ها دبیرخانه سازمان ملل گزارش تهیه می کنند که زمینه را برای توطئه ضد ایران مساعد کنند.

نفوذ باندهای مافیایی با درآمد سالانه ۱۰ هزار میلیارد در آموزش‌وپرورش

محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه حذف قانون کنکور در سال ۸۷ مطرح شد، گفت: باند‌های مافیایی با درآمد بالای ۱۰ هزار میلیارد در سال در درون آموزش و پرورش نفوذ می‌کنند. مشکلی با مجلس ندارند و در مجلس قانون حذف کنکور تصویب شده و مجلس محکم است. مشکل ما این است که مثلا گفته‌ایم آزمون استاندارد در سه سال آخر دبیرستان برگزار شود، اما آموزش و پرورش در دوازده سال گذشته فقط آزمون‌های یک مقطع تحصیلی را استاندارد کرده که همان پایه دوازدهم است. آیا آموزش و پرورش نمی‌توانست در ۱۲ سال گذشته آزمون استاندارد برگزار کند؟ /تسنیم

از کشته شدن جورج فلوید درس بگیریم

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: اگر گمان کنیم که کشته شدن جورج فلوید در ایالات متحده علت تامه اتفاقات و اعتراضات بعدی است، حتما اشتباه می‌کنیم. می‌توان گفت که این قتل ضربه نهایی را برای زبانه کشیدن شعله اعتراضات وارد کرد هر چند علت اصلی نیست. این روزها اتفاقاتی در کرمانشاه و به ویژه خوزستان رخ داده است که نشان می‌دهد درک درستی از کیفیت این ظرفیت خطرناک وجود ندارد و مدیران استانی به جای آنکه نگران اصل و ریشه این خطر باشند، نگران رخدادهای تشدیدکننده آن هستند.

دو هزار بیمار مبتلا به ایدز در زندان‌ها داریم

رئیس سابق سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: ٢١١ هزار زندانی موجود در زندان‌ها هستند که در ٢۶٨ مرکز نگهداری می شوند. اصغر جهانگیر در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی که با حضور محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد، گفت: ٢٠١٠ روز طول کشید و ده اولویت برای مدیریت زندانها درنظر گرفتیم و اقداماتی انجام شد. ایران در میان کشورهای اسلامی چهارمین در آسیا، هفتمین و در جهان چهل و هفتمین کشور به لحاظ تعداد زندانی است. جهانگیر گفت: ٢١١ هزار زندانی موجود در زندان‌ها هستند که در ٢۶٨ مرکز نگهداری می شوند. همچنین ۲ هزار بیمار مبتلا به ایدز در زندان‌ها داریم و ۳۰۰ هزار کیت سریع اچ ای وی خرید کردیم. درمان هپاتیت سی را شروع کردیم که ۷ هزار زندانی شناسایی شدند.

نظر آیت‌الله هاشمی و سیدمحمد خاتمی درباره انتخابات سال ۸۸ چه بود؟

محمد عطریانفر در گفت‌وگو با تسنیم گفت: در رابطه با مسائل انتخابات در گذشته جلسات زیادی با آقای هاشمی داشتیم. در سال ۷۸ به ایشان گفتم از انتخابات مجلس ششم منصرف شوید چراکه رأی نمی‌آورید. اگر هم رأی بیاورید در آخر جدول رأی می‌آورید. گفتم حاج آقا اگر هم رأی بیاورید نمی‌گذارند شما در آن مجلس رییس شوید. شما نهایتا یک میلیون بیشتر رأی نمی‌آورید. که همین اتفاق هم افتاد. بعد که ایشان رأی آورد از ایشان خواهش کردم انصراف دهند و ایشان هم قبول کردند. آقای خاتمی موضع‌شان مانند آقای هاشمی نبود و معتقد بودند که در انتخابات تقلب مؤثر نشده است. آقای هاشمی از ابتدا نسبت به احمدی‌نژاد موضع داشت و احساس می‌کردند احمدی‌نژاد دستاوردهای نظام را از بین می‌برد. از طرف دیگر هم آقای احمدی‌نژاد در مخالفت با آقای هاشمی کم نمی‌گذاشت.
 
انتقاد فعال اصولگرا از طرح تغییر نام فرودگاه مهرآباد

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در توئیتی از ارائه طرح دو فوریتی برای تغییر نام فرودگاه مهرآباد به نام شهید سلیمانی انتقاد کرد و در این باره نوشت: واقعا برای تغییر نام یک فرودگاه طرح دوفوریتی لازم است؟ مجلس باید ورود کنند؟ اولویتی دارد؟ توقع ‎سردار شهید از مجلس این است؟ خیلی نگران کننده است. ان شاالله نماینده خبر دهند ایده شخصی خود را گفته و ربطی به 289 نفر دیگر ندارد.
 
نظر مهاجرانی در مورد وضعیت عجیب مجسمه چرچیل!

مهاجرانی وضعیت مجسمه چرچیل در لندن را با با مجسمه یادبود نلسون ماندلا مقایسه کرد.سید عطاالله مهاجرانی در حساب توییتری خود نوشت: «حال و روز مجسمه چرچیل در لندن! فعلا توى قفس آهنین است تا مبادا، دچار روز مبادا شود. در گوشه همین میدان، مجسمه نلسون ماندلاست. بدون پایه بلند. راحت و صمیمى در کنار مردم. چرچیل طراح کودتاى مرداد ٣٢ در ایران است. در کتاب چرچیل نوشته بوریس جانسون، داستان کودتا از اساس سانسور شده است!»

توضیحات امیرآبادی درباره طرح‌های جنجالی مجلس

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت که طرح‌هایی مثل ازدواج اجباری⁩ یا تغییر نام ⁧فرودگاه مهرآباد⁩ تحویل هیات رییسه مجلس نشده است.احمد امیرآبادی فراهانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:‌ «این روزها برخی طرح‌هایی را منتشر می‌کنند که هدف آن تخریب مجلسی است که مردم به آن امیدوارند.‏ مسئول طرح‌ها در هیات رئیسه بنده هستم. ‏طرح‌هایی مثل ⁧ ازدواج اجباری⁩ یا تغییر نام ⁧ فرودگاه مهرآباد⁩ تحویل نشده. ‏ضمن این که مسئول نام‌گذاری فرودگاه‌ها وزارت راه است.»
 
موضوعی که جلیلی آن را شوخی می داند

عضو مجمع تشخیص مصلحت با انتقاد از این سخن که هر کس یک ساعت در هفته مشغول به کار باشد، شاغل محسوب می‌شود، گفت: هرچند ممکن است در جایی اشتغال، این‌گونه تعریف شده باشد اما واقعیت این است که این را نمی‌توان اشتغال نامید. جلیلی با اشاره به نکات مطرح از سوی کارگروه اشتغال، اظهار داشت: مساله اشتغال از جنبه‌های گوناگون قانونی، عقلی و شرعی یک مسئولیت مهم برای تمام ارکان نظام اسلامی و حتی عموم جامعه است. اینکه رهبری فرمودند این مسائل موجب شرمندگی است(۱)، بحث تعارف نبوده است بلکه طبق قانونی اساسی ایجاد امکان اشتغال برای همه، وظیفه دولت است.وی در ادامه با انتقاد از برخی اظهارات درباره آمارهای ایجاد اشتغال، افزود: حل موضوع اشتغال نباید نمایشی و تبلیغاتی باشد. اینکه گفته ‌شود، کسی که یک ساعت در هفته به کاری مشغول باشد نیز جز آمار شاغلین است؛ این حرف بیشتر شوخی است تا واقعیت! هرچند ممکن است در جایی اشتغال این گونه تعریف شده باشد، واقعیت این است که این را نمی‌توان اشتغال نامید.

میرزایی نیکو: مجلس به سمت طرح‌های پوپولیستی نرود!

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم تهران در مجلس دهم به طرح های برخی نمایندگان مجلس جدید واکنش نشان داد.میرزایی نکو نوشت: این روزها گاهی اظهارنظر عجیبی از برخی نماینده ها می شنویم. از ختم قرآن در مجلس گرفته تا شنود تلفن همراه در راستای شفافیت. مجلس باید از طرح های پوپولیستی و دهان پُرکن دوری کند. طرح مجلس باید جامعیت داشته باشد.در مجلس یازدهم حدود ۸۰ یا ۹۰ نفر از نمایندگان دوره های پیشین پارلمان حضور دارند، که مشاوران و منبع تجربه خوبی برای وکیل‌المله هایی که دوره اول حضورشان در بهارستان است، می توانند باشند و حداقل پیش از مطرح کردن چنین طرح هایی نظرات آنها نیز به عنوان مشورت گرفته شود.مجلس ده دوره کار کرده است، طرح های خوبی در این ادوار پیشنهاد داده شده و قوانین خوبی را تصویب کرده است، بنابراین نمایندگان نباید کار خود را از صفر شروع کنند و چرخ دوچرخه را از نو بسازند.معتقدم باید مهم ترین اولویت مجلس یازدهم بازگرداندن پارلمان به راس امور باشد، نباید برخی نهادهایی که موازی با پارلمان تشکیل شده اند وارد حیطه قانون گذاری شوند.

آخرین وضعیت کروبی از زبان پسرش

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، طی پستی اینستاگرامی در خصوص آخرین وضعیت جسمانی پدرش توضیحاتی ارائه کرد.محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «به دنبال انتشار خبرى مرتبط با وضعیت جسمى پدر امروز دوستان متعدّدی براى تأیید و یا تکذیب خبر با من تماس گرفتند. از این روی در چند خط دو حادثه اخیر که براى پدر در حصرم اتّفاق افتاده را به اطلاع عموم مى رسانم. جمعه پنجم اردیبهشت سال جاری اقاى کروبى پس از استحمام و در هنگام بیرون آمدن ناگاه بیهوش نقش بر زمین مى شود. مادرم سراسیمه با اورژانس و پزشک محترم وزرات اطلاعات تماس می‌گیرد که با حضور آنان اقدامات اولیه از جمله اکسیژن رسانى و وصل سرم انجام می‌شود. آنان انتقال فوری به بیمارستان را توصیه می‌کنند، امّا مأموران حاضر در حصر به بهانه امور حفاظتی اعزام به بیمارستان را با بیش از یک ساعت تأخیر انجام می‌دهند که در شرایط اورژانسى تامل برانگیز است. به هرحال با انجام اقدامات اولیه فشار خونشان از مرز پنج ونیم به هفت که بسیار پایین است می‌رسد. لطف خدا شامل حالمان شد و پدر از مرز بی هوشی به هشیارى رسیدند.آن روز مادرم به شدّت برآشفته شده بود چراکه خروج از حصر پس از ده سال آن هم در چنین شرایطی منوط به حضور تیم حفاظت گردیده بود! به هر حال پدر بستری شد و بخاطر شرایط کرونایی یکروز بعد به حصر بازگردانده شد، امّا به گفته برادرانم از آن روز به بعد شرایط جسمی شان تغییر فاحشی کرده است. او که تا پیش از این حادثه روزی یک ساعت در محیطی کوچک پیاده روی می‌کرد حالا به سختی چند قدم راه می‌رود. اخیراً هم دوبار از پله‌ها افتاده اند که متأسّفانه بار دوّم دست چپشان مو برداشته است و چند هفته‌ای باید در گچ باشد.
روحیه پدر علیرغم وضعیت جسمی اش عالی ست، چند روز پیش توفیق صحبت با او را داشتم، نگران حالش بودم، امّا او فراتر از خود، نگرانی بزرگ تری مرتبط با مردم و مسایل کلان کشور داشت. از غفلت برخی از یاران و دوستان گفتم که البته پاسخی درخور شنیدم. از مسیر سخت و پر هزینه این راه گفت و در نهایت تأکید کرد که من از یادشان غافل نیستم و همواره دعایشان می‌کنم.
گرچه یاران فارغند از یاد من
از من ایشان را هزاران یاد باد»
 
جدیدترین وضعیت بررسی اعتبارنامه تاجگردون

رئیس کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرصت دو هفته‌ای این کمیسیون برای بررسی اعتبارنامه منتخب گچساران گفت که اولین جلسه کمیسیون تحقیق در این رابطه فردا برگزار می‌شود.علی اصغر خانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی ارجاع پرونده آقای تاجگردون منتخب گچساران به کمیسیون تحقیق در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۱ خرداد، اولین جلسه این کمیسیون فردا بعدازظهر با حضور همه اعضا که از نمایندگان مجلس هستند برگزار خواهد شد تا جمع بندی و زمان بندی لازم برای بررسی این اعتبارنامه ارجاعی صورت گیرد. وی افزود: کمیسیون تحقیق در جلسات آتی خود هم به معترضان به اعتبارنامه آقای تاجگردون و هم به خود ایشان فرصت خواهد داد ضمن حضور در جلسه، مدارک و مستندات را به ما ارائه کنند. ما هم در کمیسیون تحقیق فارغ از حاشیه و بحث سیاسی به صورت کارشناسی و دقیق اسناد و مدارک را بررسی خواهیم کرد. ما به دو طرف وقت کافی خواهیم داد تا دفاعیات خود را مطرح و مستندات خود را ارائه کنند و با توجه به این که کارشناسان حقوقی خبره و قوی و مسلط به قوانین در کمیسیون داریم شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد.نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون تحقیق در جریان بررسی اعتبارنامه ارجاعی کار کارشناسی خود را انجام خواهد داد تا گزارش نهایی یک گزارش واقعی و مستند باشد. به هر حال، نمایندگان نسبت به گزارش کمیسیون تحقیق حساس هستند و کار کارشناسی صورت گرفته در این کمیسیون می‌تواند در رای نهایی مجلس تاثیرگذار باشد.
 
پیشنهاد جنجالی فعال اصلاح طلب به عارف

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: پیشنهاد من به آقای عارف این است که پیش از آن که دیگران به او بگویند شما نباید باشی، خودش از شورایعالی استعفا دهد.محمدصادق جوادی حصار تحلیل‌گر سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در خصوص شرایط کنون اصلاح‌طلبان و تصمیمی که بهتر است عارف بگیرد، گفت: درخصوص مطرح شدن موضوعاتی مبنی بر استعفای عارف پس از اعلام استعفای موسوی لاری از این شورا، با تاکید ویژگی‌های مثبت عارف، بیان داشت: پیشنهاد من به آقای عارف به عنوان یک شخصیت متین، منطقی، علمی و کارآمد سیاسی این است که پیش از آن که دیگران به او بگویند شما نباید باشی، خودش از شورایعالی استعفا دهد و اجازه دهد که احزاب فارغ از تعارفات و یا طعنه و کنایه‌های سیاسی فرصت بازنگری بدون هیچ مانع سیاسی، اخلاقی و فرهنگی را پیدا کنند.وی افزود: به عنوان دوست ایشان و مشاور ایشان در مقطع انتخابات از ایشان خواهش می‌کنم که اجازه ندهند بیشتر از این به حضور ایشان در عرصه سیاسی بی‌اعتنایی شود و خودشان از ریاست شورای عالی سیاستگذاری استعفا دهند و به شورا بگویند که باید خود شورا مکانیزم جدیدی را انتخاب کند و همانطور که آقای موسوی لاری گفت ایشان هم بگوید که کنار شما (شورا) هستم، اما دیگر مسئولیت قبول نمی‌کنم و اینگونه به احزاب اجازه دهند بدون هیچ مانعی با دست باز و فراغت بیشتر به بازنگری رفتار گذشته بپردازند و از ظرفیت‌های مجموعه اصلاح‌طلبان مثل آقای خاتمی یا خود آقای عارف و بسیاری از شخصیت‌های دیگری که در حوزه اصلاح‌طلبی ایفای نقش کرده و می‌کنند، به صورت بهینه استفاده شود و خدای نکرده احساس نشود که این افراد مانعی در جریان اصلاحات هستند بلکه در کنار و هماهنگ با جریان خواهند بود. من تصور می‌کنم که آقای عارف اگر این کار را بکنند خدمتی به خودشان و به بقای سیاسی‌شان در جامعه سیاسی ایران کرده‌اند.
 
اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ از لاریجانی حمایت می‌کنند؟

فعال اصلاح طلب و عضو حزب اعتماد ملی به این که اصلاح طلبان بر سر لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ اجماع می‌کنند یا نه پاسخ داد. جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی درخصوص مطرح شدن احتمال حمایت از افرادی مانند علی لاریجانی و یا علی مطهری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از سوی اصلاح‌طلبان، گفت: من قبلا هم اعلام کردم که آقای لاریجانی اصلا چه زمانی اصلاح‌طلب بود که ما بخواهیم بگوییم از ایشان حمایت می‌کنیم، اگر مساله حمایت از یک چهره معتدلِ میانه‌رو مثل آقای روحانی باشد که خب این نگاه هم کارنامه موفقی را به‌جا نگذاشته است. وی ادامه داد: متاسفم که بگویم گاهی دوستان ما در عالم سیاست دچار یک‌سری خوش‌بینی‌ها و وادادگی‌هایی می‌شوند که به هیچ روی معنا ندارد، درخصوص آقای لاریجانی من فکر نمی‌کنم که در شرایط کنونی بتوانیم اردوگاه اصلاح‌طلبان را متقاعد کنیم که پشت سر فردی مانند ایشان بایستد.
 
ادعای عضو حزب کارگزاران در مورد صفت اخلاقی روحانی

عضو حزب کارگزاران می‌گوید روحانی مشورت پذیر نیست و رفتار او مغرورانه بوده است. علیزاده طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت، بله، روحانی تیم محدودی داشت و خارج از آن تیم نیز هیچ کسی را راه نمی‌داد، به عبارتی حلقه بسته‌ای دارد و کسی را خارج از این حلقه اصلاً تحویل نمی‌گیرد. برخورد او همواره مغرورانه بود و اکنون هم همین خصوصیات را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دارد.
 
اژه‌ای حضور رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ را تکذیب کرد

معاون اول قوه قضاییه زمزمه حضور رییسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را زمزمه‌‍‌ای بیخود دانست و این احتمال را تکذیب کرد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه زمزمه‌هایی درباره احتمال حضور حجت‌الاسلام رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح است، شما این موضوع را تأیید می‌کنید، گفت: چنین چیزی مطرح نیست و این زمزمه، زمزمه بیخودی است. پیشتر برخی اصولگرایان ضمن خبر از این احتمال، اعلام کرده بودند که در صورت پیروزی وی همه مشکلات کشور حل خواهد شد.
 
واکنش اطلاعات سپاه به شایعه درباره اعترافات طبری

یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه انتشار اخباری تحت عنوان اعترافات اکبر طبری را تکذیب کرد.این مقام آگاه در گفتگو با فارس، تصریح کرد: همزمان با برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی سابق قوه قضائیه، اخباری تحت عنوان اعترافات علیه مسئولین سابق یا فعلی دستگاه قضا در حال انتشار است، که ضمن تکذیب مواردی ازین دست تاکید می‌شود پخش اینگونه شایعات قطعا با هدف انحراف و اخلال در رسیدگی به اصل اتهامات اکبر طبری صورت گرفته و قصد عاملین به حاشیه راندن دادگاه است.وی در پایان گفت: به منتشر کنندگان این شایعات و افرادی که موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم می‌آورند هشدار داده می‌شود و در صورت ادامه قطعا برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
 
واکنش فرمانده نیروی زمینی سپاه به ادعای حضور «پ‌ک‌ک» در ایران

فرمانده نیروی زمینی سپاه با رد ادعای یک مقام ترکیه‌ای مبنی بر حضور عناصر «پ ک ک» در خاک جمهوری اسلامی ایران، گفت: سپاه با اقتدار، عزت و اشراف دقیق و همه جانبه، امنیت و تسلط لازم را در مرز‌ها ایجاد کرده است. سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه بازدید از پایگاه‌های عملیاتی شمال غرب کشور، در واکنش به ادعای یک مقام ترکیه مبنی بر حضور عناصر «پ ک ک» در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: این ادعا را غیرمسئولانه و بی اساس دانسته و آن را تکذیب می‌کنیم.وی با اشاره به وضعیت مرز‌های دو کشور، افزود: در مرز‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تعاملات بسیار خوب و مفیدی بین نیرو‌های مسلح دو کشور وجود دارد؛ لذا انتظار می‌رود مقامات کشور دوست و همسایه ترکیه، قبل از هرگونه اظهار نظر رسانه‌ای پیرامون رخداد‌های مرزی، پس از حصول اطمینان از صحت واقعه، از کانال‌های رسمی با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کرده و برابر ساز و کار‌های پیش بینی شده این گونه مسائل را دنبال نمایند.سردار پاکپور اظهار داشت: نیروی زمینی سپاه بر اساس ماموریت خود بعنوان مسئول امنیت شمال غرب کشور، با نیرو‌های تحت کنترل اعم از مرزبانی و واحد‌های عملیات نیروی زمینی سپاه، با اقتدار و آمادگی کامل در مرز حضور فعال داشته و با اشراف دقیق و مستمر بر منطقه، تسلط لازم مرزی را ایجاد کرده است. وی با تاکید بر اینکه حضور عناصر تروریستی در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران از خطوط قرمز ما است، تصریح کرد: در عین حال این موضوع برای ما قابل درک است که عملیات‌های اخیر گروهک‌ها در داخل خاک ترکیه موجب ایجاد فشار بر روی مسئولین ترکیه شده و آن‌ها را مجبور به طرح چنین ادعایی کرده است.
 
توضیحات نیکزاد درباره شغل‌های پیش از نمایندگی مجلس

علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل در مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره انتقادات به وی درباره چند شغله بودنش خاطرنشان کرد: آقای رحمانی وزیر سابق صمت در این سمت‌ها مشغول شده‌اند و علی‌الاصول بنده هم‌اکنون مسئولیت قبلی را ندارم. متن کامل به شرح ذیل است:نوشته بودند در دو شرکت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره هستم و باید به دلیل حضور در مجلس از این مسئولیت‌ها استعفا دهم. از مراقبتشان سپاسگزارم، اما نیاز به استعفا نیست؛ آقای رحمانی وزیر سابق صمت در این سمت‌ها مشغول شده‌اند و علی‌الاصول بنده هم‌اکنون مسئولیت قبلی را ندارم. مدیرعامل شرکت توسعه عمران ستاد (نماینده سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی فرمان امام در این شرکت)، رییس هیات مدیره شرکت توسعه ساختمان تدبیر به نمایندگی از شرکت گروه اقتصادی تدبیر و عضو هیات مدیره انجمن مدیریت جهادی کشور از عناوینی است که برخی شبکه‌های اجتماعی از مسئولیت‌های پیشین نیکزاد قبل از نمایندگی مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی عنوان کرده‌اند.
 
واکنش نایب رئیس اول مجلس به صحبت‌های آقای وزیر

قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نسبت به صحبت‌های اخیر شریعتمداری وزیر کار واکنش نشان داد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مصاحبه اخیر وزیر کار در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «آقای وزیر این عدد در گزارش ilo در دسترس همه است. قاضی‌زاده هاشمی افزود: جنابعالی به معاونت رفاه خود دستور دهید گزارش آماری سیاستی از وضعیت کودکان کار در ایران ارائه دهد. رصد اولیه از شرایط کنونی کشور گام اول برای هر کاری است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طرح شناسنامه دار کردن این کودکان نیز باید در اولویت قرار گیرد.» محمد شریعتمداری، وزیر کار چند روز پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: «تخمین زده می‌شود ۶۰ میلیون کودک به ۳۸۶ میلیون کودکی که امروز در جهان در فقر شدید هستند، افزوده شود. بیم آن می‌رود اثرات گسترده اقتصادی اجتماعی کرونا و گسترش فقر پدیده شوم کار کودک را تشدید کند. همه ما باید تلاش‌ها و اقدامات همه جانبه برای مقابله با کار کودک را موثرتر و گسترده‌تر کنیم.»
 
اتفاقی نادر در ادوار مجلس

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای نخستین در تاریخ مجلس در صحن علنی سخنرانی می‌کند.حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فردا ۲۵ خردادماه برای ارائه گزارشی از وضعیت فرهنگی اجتماعی کشور در صحن علنی مجلس حضور می‌یابد؛ بنابراین، گزارش رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره چالش‌های فرهنگی کشور در حوزه عملکرد آن سازمان (اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی) در جلسه روز یکشنبه مجلس بررسی می‌شود.پیش از این ۱۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی، از اقدامات رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص بازگشایی اماکن مذهبی و مساجد قدردانی کرده بودند. گفتنی است، در تاریخ مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای ارائه گزارش به صحن علنی مجلس دعوت می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار