مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی:
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی گفت: صنعت گل و گیاه آسیب‌های زیادی در دوره بحران کرونا متحمل شده که رقم آن ۱۶۰ میلیارد تومان بوده و طبق برآوردها چهارمین صنعت آسیب‌پذیر است.
کد خبر: ۸۶۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ 14 June 2020

به گزارش تابناک رضوی، علیرضا شریفیان با بیان این مطلب اظهار کرد: در سطح مشهد ۴۰۰ تولیدکننده در ۱۲ کارگروه داریم و در هر کجا که بیشتر از کل و گیاه استفاده شده عوارض و آسیب جسمی و روحی کمتری بر مردم وارد آمده و مشکلات کمتری در زندگی‌شان به‌وجود آمده است.

وی افزود: بخش اقتصادی در سبد خرید مردم مهم بوده و نباید کاری کنیم که گل از این سبد خارج شود، به‌طور مثال در مناسبت‌های مختلف میلیون‌ها شاخه گل به گروه‌های مختلف جامعه اهدا کردیم و آخرین مورد آن اهدای ۱۰ هزار شاخه گل به مدافعان سلامت بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون خراسان رضوی با بیان اینکه روز ۲۵ خرداد به عنوان روز ملی گل و گیاه نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در اقدامی غیرتخصصی این نام از تقویم ملی حذف شد و پیگیری زیادی تاکنون از سوی مسئولان مختلف و متولیان امر داشتیم که تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

شریفیان تصریح کرد: متاسفانه عدم آگاهی و اطلاع علمی برخی افراد آسیب‌زا بوده، کسانی که معتقدند گل و گیاه در پارک‌ها، خیابان‌ها و معابر عمومی هزینه اضافی است! بلعکس معتقدیم نه تنها هزینه اضافی نیست، بلکه بسیار نشاط‌آور و امیدآفرین است و علاقه‌مندی مردم به گل و گیاه نمی‌بود روزانه بیش از ۲۰ هزار مراجعه‌کننده به نمایشگاه گل و گیاه مشهد نمی‌داشتیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه رویکرد وزیر جهاد کشاورزی و معاونان این وزارتخانه و همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مدیران مربوطه با اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی خوب بوده و موج افزایش امیدواری را شاهد هستیم.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی با ذکر این نکته که در بحث صادرات گل به دیگر کشورها دچار چالش و معضل هستیم، بیان کرد: متاسفانه با وجود ظرفیت بسیار بالای درآمدزایی گل در استان و کشور، فضای ویژه و اختصاصی‌ای در پایانه‌های مرزی جهت صادرات گل و گیاه داشته باشیم و با همت و تدبیر مسئولان مربوطه می‌توانیم از ارزآوری، سودآوری و درآمدزایی بالا با ایجاد پایانه مرزی اختصاصی گل و گیاه برخوردار شویم و خوشبختانه وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی را در سفر اخیر به مشهد در این خصوص داشتیم و امیدواریم که این مهم هرچه سریع‌تر محقق شود؛ همچنین آسیب‌های زیادی در دوره بحران کرونا متحمل شدیم که طبق برآوردها چهارمین صنعت آسیب‌پذیر بودیم و رقم آن ۱۶۰ میلیارد تومان بوده و امیدواریم که با تدبیر جدی و اقدام اساسی در عمل شاهد جبران این آسیب‌ها باشیم.

شریفیان گفت: نسبت به کشور هلند که از برترین کشورهای جهان در صنعت گل و گیاه است ۱۰۰ سال عقب هستیم و کاهش این فاصله نیازمند همت جدی مسئولان است، هرچند که نسبت به کشورهای منطقه و برخی دیگر از کشورهای جهان ۵۰ سال جلوتر هستیم؛ همچنین تولیدکنندگان گل و گیاه هم در جهت فراهم شدن ایجاد رقابت با دیگر کشورها باید از تسهیلات حمایتی بانک‌ها با سود کم و اقساط طولانی برخوردار شوند، نه آنکه برای گرفتن یک وام بیش از سال انتظار بکشد و ارزش رقم آن با توجه‌به رشد قیمت‌ها ناچیز شود.

وی با ذکر این نکته که مهمترین خواسته‌مان برقراری ارتباطات موثر در صنعت گل و گیاه است، افزود: متاسفانه حمایت‌ کمیسیون کشاورزی را در ۱۰ دوره مجلس شاهد نبودیم و افزایش فشارها بر فعالان صنعت گل و گیاه افزوده شد و یک نمونه آن حذف نرخ کود با دلار ۴۲۰۰ تومانی و خرید آن با دلار ۱۸ هزار تومانی بود و امیدواریم که در مجلس یازدهم تفاوت‌هایی به نسبت دیگر مجلس‌ها شاهد باشیم و نتیجه آن رفع مشکلات زحمتکشان این صنعت باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: در جهت قطع دست دلالان و افراد سودجو کارگروه نرخ‌گذاری را با لحاظ استاندارد‌های لازم فعال شده تا بی‌واسطه شاهد ارتباط مستقیم تولیدکننده و مصرف‌کننده باشیم و محصول طبق قیمت‌های مصوب در نرخ‌نامه در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار