کد خبر: ۸۶۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳ 18 June 2020
 
این گزاره، اشاره‌ای کاملا درست است؛ یعنی اینکه هم اکنون قوه قضائیه پرونده‌های بزرگی را دنبال می‌کند و برخورد با دانه درشت‌ها را آغاز کرده است. اینکه یکباره زمزمه‌ها در مورد احتمال کاندیداتوری حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزایش می‌یابد و اخبار مختلفی در این خصوص منتشر می‌شود، می‌تواند تلاشی برای به حاشیه بردن اقدامات دستگاه قضایی در مقابله، مبارزه و محاکمه مفسدان باشد...
 
 

چرا نام «رئیسی» برای انتخابات 1400 مطرح شد؟!/ شاید بخواهند مبارزه با فساد را به حاشیه ببرند!

با بسته شدن پرونده مجلس یازدهم و شکل گیری آن با اکثریت قریب به اتفاق چهره‌های اصولگرا، تئوری هشت سال ریاست جمهوری اصلاح طلبان و هشت سال ریاست جمهوری اصولگرایان، باز به واقعیت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، چون کار دولت ائتلافی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان رو به پایان است و با اتفاقاتی که در فضای سیاسی کشور رقم خورده است، پیش بینی‌ها حکایت از پیروزی احتمالی یک چهره اصولگرا در سال ۱۴۰۰ دارد.

به گزارش «تابناک»؛ عملکرد نامناسب دولت، مجلس و شورای شهری که اکنون تنها پارلمان آن از ید قدرت اصلاح طلبان خلع شده، شرایط را به جایی کشاند که بسیاری از هواداران این طیف و حتی برخی رای دهندگان متمایل به جناح مقابل از حضور در انتخابات به واسطه مشکلات عدیده کشور و جامعه دلسرد شدند؛ این موضوع عاملی هم برای پیروزی اصولگرایان در انتخابات دوم اسفند ۹۸ شد.

البته اصلاح طلبان و نمایندگانی که به دلایل مختلف موفق به اخذ صلاحیت شرکت مجدد در انتخابات و یا کسب رأی نشدند، تلاش کردند این موضوع را به نحو دیگری نشان بدهند؛ به شکلی که بسیاری از کنشگران حاضر در این جریان، علت عدم مشارکت جدی در انتخابات را عملکرد شورای نگهبان خواندند، در حالی که باید دلیل این موضوع را در عملکرد نامناسب آن‌ها در مجلس، دولت و همچنین شورا‌های اسلامی شهر و روستا به ویژه در تهران جست و جو کنند.

با همه این تفاسیر، اصلاح طلبان انتخابات مجلس یازدهم را به شکل قابل تاملی به حریف یعنی اصولگرایان واگذار کردند، به نحوی که اکنون بیش از ۷۵ درصد نمایندگان حاضر در پارلمان را چهره‌هایی متفاوت از ترکیب مجلس گذشته تشکیل داده اند و بیش از ۲۳۰ نفر از حاضران در پارلمان از بین اصولگرایان انتخاب شده اند؛ اتفاقی که می‌تواند بعد از یک دولت هشت ساله ائتلافی بین اصلاح طلبان و اعتدالیون، به شکل گیری یک دولت اصولگرا منجر بشود.

بیش از ۲۳۰ نفر از حاضران در پارلمان از بین اصولگرایان انتخاب شده اند؛ اتفاقی که می تواند بعد از یک دولت هشت ساله ائتلافی بین اصلاح طلبان و اعتدالیون؛ منجر به شکل گیری یک دولت اصولگرا بشود

این موضوع در سیر تاریخی جابجایی قدرت در کشور بین اصولگرایان و اصلاح طلبان مرسوم بوده که هر هشت سال یک کدام از این دو جناح قدرت را در دست بگیرد؛ برای ۱۴۰۰ هم بسیاری از اصلاح طلبان از هم اکنون اذعان به روی کار آمدن اصولگرایان دارند و در جناح راست هم بحث بر سر این است که چه کسی می‌تواند رئیس جمهور دوره سیزدهم ریاست جمهوری باشد.

چهره‌های زیادی از جوانان گرفته تا با تجربه‌ها برای کاندیداتوری به نمایندگی از اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح هستند که احتمالا از اواخر پاییز و اوایل زمستان سال جاری بحث‌ها در خصوص آن‌ها خیلی جدی‌تر دنبال خواهد شد؛ اما آن فردی که در روز‌های اخیر خیلی جدی بر سر زبان‌ها افتاده، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و کاندیدای انتخابات سال ۹۶ است که هم اکنون با شدت و قوت برنامه مبارزه با مفاسد را در کشور پیش می‌برد.

صحبت‌های «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم و عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در خصوص احتمال کاندیداتوری رئیس قوه قضائیه این مباحث را در خصوص او خیلی جدی‌تر مطرح و در یک گفتگو عنوان کرد: «من فکر می‌کنم برای ۱۴۰۰ اگر یک شخصیتی که بالاخره در تراز رئیس دولت جمهوری اسلامی و تراز انقلاب اسلامی باشد بیاید، نیرو‌های انقلاب دور او جمع می‌شوند. من فکر می‌کنم اگر آقای رئیسی بیاید همه مشکلات حل می‌شود.

امیرآبادی البته طرح این موضوع را نظر شخصی خود می‌داند و می‌گوید: «من فکر می‌کنم آقای رئیسی می‌تواند افرادی را در قوه معرفی کند. الان خیلی از پرونده‌هایی که در قوه قضائیه می‌رود، مستقیم و غیرمستقیم، با رفتار قوه مجریه مرتبط شده است. مثلاً سرقت از چیست؟ بیکاری، اشتغال، بزه‌های اجتماعی، طلاق و ... گیر طلاق در کجاست؟» بحثی که امیرآبادی مطرح کرد اکنون نقل محافل رسانه ای، سیاسی و به ویژه انقلابی هاست.

البته معاون اول قوه قضائیه خیلی زود پاسخ این موضوع را داد. حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» روز گذشته حضور رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ را تکذیب کرد.

البته معاون اول قوه قضائیه خیلی زود پاسخ این موضوع را داد. حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» روز گذشته حضور رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ را تکذیب کرد

معاون اول قوه قضاییه زمزمه حضور رییسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را زمزمه‌‍‌ای بی خود دانست و این احتمال را تکذیب کرد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه زمزمه‌هایی درباره احتمال حضور حجت‌الاسلام رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح است، شما این موضوع را تأیید می‌کنید، گفت: چنین چیزی مطرح نیست و این زمزمه، زمزمه بیخودی است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، مساله مطرح از سوی همکار خود یعنی احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم را تکمیل کرد و کاندیداتوری رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ را جمع بندی بسیاری از چهره‌های انقلابی دانست که البته با مخالفت رئیس قوه قضائیه مواجه شده است.

سید «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ جدید نیست. جمع‌بندی بسیاری از انقلابی‌ها همین بود که مطرح هم شد، اما ایشان به شدت مخالفت کردند و ضمن تاکید بر برنامه ۵ ساله خود در قوه قضائیه، طرح بحث‌های این چنینی را انحراف در مسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند.»

چند نکته در این خصوص وجود دارد که می‌توان به آن اشاره کرد. اول اینکه اصولگرایان نباید در باد پیروزی انتخابات دوم اسفند ۹۸ بخوابند و پیش خود فکر کنند، حالا که برنده انتخابات مجلس شده اند، دولت و اصلاح طلبان عملکرد نامناسبی بجای گذاشته اند و به لحاظ تاریخی هم نوبت، نوبت قدرت گرفتن اصولگرایان است؛ از هم اکنون خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بدانند و فکر کنند کار تمام شده و باید فقط درباره مصادیق به نتیجه برسند. چنین تفکری می‌تواند مقدمه‌ای برای شکست هم باشد.

 

اصولگرایان نباید از هم اکنون خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بدانند و فکر کنند کار تمام شده و باید فقط درباره مصادیق به نتیجه برسند. چنین تفکری می تواند مقدمه ای برای شکست هم باشد

دوم آنکه جریانات سیاسی به نمایندگی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به ویژه در بین اصولگرایان از هم اکنون وعده و وعید غیرقابل تحقق ندهند و مطابق با واقعیت ها در مردم انتظار ایجاد کنند. حتما مردم در صورتی که صادقانه با آنها صحبت بشود و مطالبی به آنها گفته بشود که قدرت انجامش وجود دارد و می تواند محقق شود، رضایت بیشتری خواهند داشت تا اینکه وعده های بزرگ و نشدنی بشنوند.

سوم اینکه قوه قضائیه هم اکنون در حال مبارزه جدی با مفاسد و پرونده های بزرگ است. نایب رئیس مجلس، نظر رئیس قوه قضائیه پیرامون کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را این گونه انعکاس داده است: «ایشان به شدت مخالفت کردند و ضمن تاکید بر برنامه ۵ ساله خود در قوه قضائیه، طرح بحث‌های این چنینی را انحراف در مسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند.»

این گزاره، اشاره‌ای کاملا درست است؛ یعنی اینکه هم اکنون قوه قضائیه پرونده‌های بزرگی را دنبال می‌کند و برخورد با دانه درشت‌ها را آغاز کرده است. اینکه یکباره زمزمه‌ها در مورد احتمال کاندیداتوری حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزایش می‌یابد و اخبار مختلفی در این خصوص منتشر می‌شود، می‌تواند تلاشی برای به حاشیه بردن اقدامات دستگاه قضایی در مقابله، مبارزه و محاکمه مفسدان باشد؛ لذا باید مراقبت کرد که این موضوع بازی در زمین چهره های فاسد و حامیان بیرونی آنها نباشد.

اینکه یکباره زمزمه ها در مورد احتمال کاندیداتوری حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزایش می یابد و اخبار مختلفی در این خصوص منتشر می شود، می تواند تلاشی برای به حاشیه بردن اقدامات دستگاه قضایی در مقابله، مبارزه و محاکمه مفسدان باشد
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار