کد خبر: ۸۶۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ 21 June 2020

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم تیر ماه

تابناک/بررسی مسائل حوزه کشاورزی و ارتباطات با حضور وزرای این دو وزارت خانه از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) یکم تیرماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس انرژی اتمی مذاکره با آمریکا را «مضر و ممنوع» مذاکره با کشورهای اروپایی را «با حداکثر بی‌اعتمادی و مذاکره با آژانس انرژی اتمی را با «اطمینان از استقلال آنها از قدرت‌های سلطه‌گر» عنوان کرد و گفت: اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.

رییس مجلس همچنین گفت که امروز در بین جلسه علنی به دنبال وقوع خورشید گرفتگی، تنفسی خواهیم داشت و نمایندگان ان‌شاءالله نماز آیات می خوانند.

علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات رئیسه مجلس هم بیانیه نمایندگان مجلس در محکومیت قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را قرائت کرد.

بررسی مسائل حوزه کشاورزی در مجلس

بخش کشاورزی حوزه‌ای تاثیرگذار در تحقق جهش تولید است

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی ضمن ارائه گزارش به نمایندگان تاکید کرد که بخش کشاورزی یکی از بخش هایی است که هم در حوزه تولید هم در حوزه اشتغال و هم در حوزه پایداری محیط زیست تاثیر گذار بوده و همه کشورها به این حوزه توجه ویژه دارند. در کشور ما نیز بر اساس اصل ۳ و ۴۳ قانون اساسی و بیانیه گام دوم انقلاب و سایر اسناد بالادستی به این حوزه توجه ویژه ای شده است.

پایداری تولید منوط به صادرات محصولات مازاد بر نیاز کشور است

پس از توضیحات اولیه وزیر کشاورزی، نماینده بوئین زهرا منابع طبیعی را از موانع جدی پیش‌روی تولید کنندگان دانست و تاکید کرد که وزارت جهاد کشاورزی باید اقداماتی نسبت به صادرات محصولات مازاد بر نیاز کشور انجام دهد.

روح‌الله عباسپور بر لزوم خرید تضمینی کشمش هم تاکید کرد و گفت که پایداری تولید به صادرات محصولات مازاد بر نیاز کشور مبتنی است که باید به آن توجه شود.

وضعیت خرید و فروش گندم نابسامان است

حجت الاسلام سید محمد رضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز هم از وزیر جهاد کشاورزی برای اقدامات انجام شده در بخش زراعی، باغی و گلخانه‌ای قدردانی کرد و گفت: وضعیت خرید و فروش گندم نابسامان است و این حوزه به نظارت و برنامه‌ریزی و اقدام بیشتری نیاز دارد. دسترنج کشاورزان سخت‌کوش در مسیر واسطه‌گری قرار گرفته و برنامه وزارت جهاد کشاورزی در این باره معلوم نیست. کشاورزان حامی جز وزارت جهاد کشاورزی ندارند و باید به آنها کمک شود.

انتقاد یک نماینده از واردات بی‌رویه برنج

درادامه بررسی مسائل حوزه کشاورزی سید کاظم دلخوش اظهار کرد: متاسفانه کوتاهی‌هایی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد. البته این وزارتخانه زیرمجموعه‌های زیادی دارد و در برخی کشورها هر کدام از آنها یک وزارتخانه هستند.

نماینده مردم صومعه‌سرا همچنین از واردات بی‌رویه برنج انتقاد کرد.

از نحوه مدیریت و توزیع نهاده‌های دامی ناراضی هستیم

بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مردم سبزوار هم خاطرنشان کرد: سه ماه است به دلیل کاهش شدید و رکود در فروش مرغ، زیان زیادی به مرغداران وارد شده است و در هر کیلوگرم، ۳۰۰۰ تومان ضرر متوجه آنها شده است لذا نارضایتی خود از نحوه‌ی مدیریت و توزیع نهاده‌های دامی، گوشت و گوشت مرغ را اعلام می‌کنند.

اجازه ندهید سفره کشاورزان خالی شود

در ادامه این جلسه مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم آباد تاکید کرد که باید هر چه سریعتر مشکل کشاورزن در خصوص مراتع حل شده و موانع قانونی موجود بر سر راه آنها کنار رود.

سلاطین گوشت صدها میلیارد تومان به جیب زده‌اند

همچنین عبدالرضا مصری اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی واردات دام را ممنوع اعلام کرده ولی معاون وزیر مجوزهایی را به صورت زیرمیزی برای برخی شرکت‌ها صادر کرده است. آنها پولی از دامدار می‌گرفتند و اقدام به صادر می‌کردند. من لاشه‌ چک‌های رد و بدل شده را دارم.

نماینده مردم کرمانشاه گفت که با تغییر قیمت واردات گوشت، سلاطین گوشت صدها میلیارد تومان به جیب زده‌اند و وزارت جهاد کشاورزی نقش تماشاچی داشته است.

وزارت جهاد کشاورزی از دامداران کوچک حمایت کند

نماینده مردم شاهرود هم خواستار حمایت وزارت جهاد کشاورزی از دامداران کوچک شد.

علی‌ اصغر خانی افزود: ما بعضی دامداران بزرگ را تقویت کردیم در صورتی که دامداران کوچک مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. نه ما به آنها وام می‌دهیم نه آنها را تقویت می‌کنیم، در حالی که اکثرشان ضعیف هستند اشکالش هم این است که مهاجرت از روستا بیشتر می‌شود؛ لذا از وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم از دامداران کوچک حمایت کند تا جلوی مهاجرت هم گرفته شود.

افزایش ۳۰۰ درصدی نهاده‌های کشاورزی چه توجیهی دارد؟

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز نیز خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت که نهاده‌های کشاورزی نسبت به اسفند گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و دیگر کشاورزی برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

مکانیزم توزیع ذرت و سویا برای مرغداران مشکل دارد

در ادامه بررسی های مربوط به مسائل حوزه کشاورزی، بهمن محمدیاری نماینده مردم تالش و رضوان‌شهر در مورد وضعیت کشاورزی کشور با بیان این‌که بخش زیادی از ذرت و سویا که با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری می‌شود به بازار آزاد می‌رود، گفت: مرغداران مجبور هستند ذرت و سویا را به دو برابر قیمت بخرند و این منجر به نوسان قیمت مرغ می‌شود.

میلیون‌ها نفر نخل در حال از بین رفتن است

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان نیز با انتقاد از سیاست‌های اعمال شده در خصوص انتقال آب کشاورزی در جنوب کشور تاکید کرد: میلیون‌ها نفر نخل در حال از بین رفتن است چرا وزارت جهاد کشاورزی به فکر این صنعت مهم نیست.

قالیباف خواستار اصلاح الگوی کشت از طرف وزارت جهاد کشاورزی شد

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت مساله‌ای است که بعد از چند دهه باید تدبیری شود مثلا فروش گوجه فرنگی از طرف کشاورز به قیمت ۱۸۰ تومان چه معنایی دارد.

محمدباقر قالیباف اظهار کرد: به خسارت کشاورزان عنایت بیشتری داشته باشید. الگوهای کشت بحث مهمی است که خود شما از آن مطلع هستید، اما به نظرم بعد از چند دهه باید تدبیری در این خصوص صورت بگیرد. مثلا فروش گوجه فرنگی توسط کشاورز کیلویی ۱۸۰ تومان چه معنایی دارد.

تا مهرماه برنامه الگوی کشت را ابلاغ می‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سخنان نمایندگان و رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اراده کنیم می‌توانیم بگوییم که کشاورز در کجا چه چیزی باید بکارد تا ضرر نکند و حداکثر عملکرد را داشته باشد. برای سیاست‌گذاری در این زمینه نیازمند کمک دولت و مجلس هستیم. از مهرماه برنامه الگوی کشت تولیدی را به مجلس ابلاغ می‌کنیم.

***

در ادامه جلسه علنی امروز، محمد باقر قالیباف با اشاره به این که وقت نماز آیات است، به مدت ۲۰ دقیقه جلسه را قطع  و اعلام تنفس کرد. 

جلسه علنی مجلس بعد از تنفس کوتاهی جهت برگزاری نماز آیات مجددا آغاز شد و وزیر ارتباطات به ارائه گزارش خود به نمایندگان پرداخت.

ناطقین امروز مجلس

انتقاد نماینده علی آباد از عدم توجه به ظرفیت‌های استانی

نوروزی: مجلس حزب‌الله خروج از ان پی تی را تصویب کند

حاجی: از تبدیل شدن هیات رئیسه به هیات سلیقه جلوگیری می‌کنم

بهروزی‌فر: مگر قرار نبود چرخ سانتریفیوژها و زندگی مردم با هم بچرخد

نماینده چابهار: حدادعادل برای مردم مناطق جنوبی اصطلاح جدیدی به جای «محروم» وضع کند

***

بررسی مسائل حوزه ارتباطات در مجلس

تا پایان سال ۱۸ ماهواره تولید داخل خواهیم داشت

محمد جواد آذری جهرمی در گزارش به نمایندگان از فعالیت‌های این وزارت خانه گفت که وزارت ارتباطات در دو حوزه و دو محور تولیدی فعالیت دارد که شامل شبکه ملی اطلاعات و برنامه صلح آمیز فضایی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که تا پایان سال ۹۹، ۱۸ ماهواره تولید داخل داریم، گفت که برنامه صلح آمیز فضایی با تکیه بر توان پرتابگران وزارت دفاع در حال پیگیری است و اخیرا ظرفیت‌های نیروی هوا و فضا سپاه نیز به ظرفیت‌های عملی کشور اضافه شده است.

انتقاد «محمدبیگی» از اختصاص نیمی از ترافیک اینترنت کشور به اینستاگرام

پس از صحبتهای اولیه وزیر ارتباطات، نماینده مردم قزوین، از اختصاص نیمی از ترافیک اینترنت کشور به اینستاگرام انتقاد کرد.

فاطمه محمد بیگی اظهار کرد: من نگران وضعیت فرهنگی موجود در فضای مجازی هستم. چندی پیش اینستاگرام انتشار تصاویر عرضه‌نگاری را آزاد کرد و در ایام شهادت سردار قاسم سلیمانی نیز اقدام به حذف پست‌های تسلیت کاربران ایرانی کرد اما نه تنها چاره‌جویی نشد بلکه بیش از ۵۰ درصد ترافیک اینترنت کشور به این شبکه اختصاص یافته است.

چرا قماربازی آنلاین مجاز است؟

مجتبی رضاخواه هم در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات، اظهار کرد: چرا حریم خصوصی شهروندان به صورت گسترده نقض می‌شود مگر نه این‌که ما نیازمند زیرساخت‌های قوی و مطمئن هستیم. موارد متعددی از نفوذ و دسترسی به داده‌ها وجود دارد.

این نماینده مردم تهران  خواستار جلوگیری از قماربازی آنلاین و تراکنش‌های مالی مرتبط با آن شد.

اینستاگرام قتلگاه اعتقادات بسیاری از جوانان شده است

همچنین حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم  با انتقاد از مدیریت فضای مجازی و پیام‌رسان‌های خارجی تاکید کرد: چرا پیام‌رسان‌های داخلی حمایت نشدند؟ و چرا پیام‌رسان‌های خارجی اینقدر حمایت می‌شوند؟ اینستاگرام قتلگاه اعتقادات بسیاری از جوانان ما شده است. چقدر از خانواده‌ها که به دلیل این فضا متلاشی شدند. بدون فراهم نمودن امنیت پیام‌رسان‌های خارجی چه مشکلاتی برای جوانان به وجود آمد و چقدر فضای خانمان‌سوز بی‌دینی، بی‌غیرتی، غرب‌گرایی را فراهم کرد. چه کسی باید اینگونه مسائل فضای مجازی را رفع کند؟ آیا شما مسئولیتی ندارید؟

مومنان و علما چه اندازه از مدیریت فضای مجازی رضایت دارند؟

مصطفی طاهری ضمن تشکر از گزارش وزیر در این حوزه گفت: سوال من این است که اگر امروز یک نظرسنجی از مومنان و علما انجام شود چند درصد از مدیریت فضای مجازی و محتوای آن رضایت دارند؟

نماینده مردم زنجان تاکید کرد که باید قانونی شفاف برای فضای مجازی تهیه شده تا حداقل های عادلانه در خصوص سرویس های خارجی و داخلی رعایت شود.

انتقاد نماینده ساری از افسارگسیختگی در فضای مجازی

علی بابایی در جریان جلسه علنی امروز بیان کرد: بحث های مرتبط با وزارت ارتباطات یکی از مباحث چالش برانگیز امروز کشور و دغدغه مقام معظم رهبری، نخبگان و دانشگاهیان بوده و سامان دهی فضای مجازی در راس آن قرار دارد.

نماینده مردم ساری تاکید کرد: دغدغه رهبری، نخبگان و دانشگاهیان سامان دهی فضای مجازی بوده و افسارگسیختگی در این حوزه قابل قبول نیست.

چرا دولت الکترونیک در مناطق کمتر برخوردار اجرایی نشده است؟

نماینده مسجد سلیمان از اجرایی نشدن دولت الکترونیک در مناطق کمتر برخوردار انتقاد کرد.

علیرضا ورناصری گفت: تحقق دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال امری لازم است. وقتی بیش از ۲۰ میلیون تراکنش بانکی صورت می‌گیرد یعنی مردم به دولت الکترونیک اعتماد داشته و منتظر تحقق آن هستند، پس چرا همچنان اجرای آن به ویژه در مناطق کمتر برخوردار با موانع و ضعف‌هایی رو به روست.

انتقاد کوهساری از مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه

همچنین غلامعلی کوهساری نماینده رامیان و آزادشهر از وضعیت آنتن دهی تلفن همراه در نقاط مختلف کشور انتقاد و تاکید کرد که باید دولت الکترونیک به درستی در کل کشور اجرایی شود.

فضای مجازی موجود از کنترل دولت خارج شده است

در ادامه بررسی چالش‌های پیش‌روی حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس با انتقاد از سیاست‌های وزارت ارتباطات و دولت در عرصه فضای مجازی گفت: فضای مجازی موجود در کشور از کنترل دولت و وزارتخانه خارج شده لازم است که به صورت اساسی در این حوزه فکر شود.

طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» خلاف قانون اساسی بود

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک با اشاره به اینکه طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» که خردادماه سال گذشته رونمایی شد خلاف قانون اساسی بود، گفت: این طرح از چند جهت شائبه‌برانگیز بود.

مجلس یازدهم اجازه توقف روند پیشرفت فضایی کشور را نمی‌دهد

همچنین سید محسن دهنوی از عملکرد دولت در زمینه انرژی هسته ای و صنعت فضایی انتقاد کرد.

این نماینده مردم تهران خطاب به آذری جهرمی گفت: صنعت فضایی یکی از اصلی ترین فناوری‌های کشور بوده که تاکنون سرمایه گذاری کلانی روی آن انجام شده است چشم انداز روشنی جهت توسعه این صنعت ترسیم شده اما متاسفانه شاهد وقفه در روند پیشرفت‌های فضایی کشور هستیم.

چرا یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا باید به خارج برود؟

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مشکلاتی در بخش پیام‌رسان‌ها گفت:‌ چرا باید یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا به خارج برود بعد به داخل بازگردد.

محمدباقر قالیباف بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و گفت: این هم نیاز همه مردم در شئونات مختلف زندگی است و از سوی دیگر امنیت ملی، عمومی، اجتماعی و اخلاقی ما در گروی شبکه ملی اطلاعات است.

با بستن پلت‌فرم‌های دیگر اینستاگرام به قطب تبدیل شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از شنیدن نظرات نمایندگان  با تاکید بر این‌که دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی به‌جا است، خاطر نشان کرد: با دست روی دست گذاشتن و بستن کار درست نمی‌شود؛ باید در این زمینه کار کرد. اینستاگرام با سیاست‌های ما به قطب تبدیل شده؛ زیرا پلت‌فرم‌های دیگر بسته است.

محمدجواد آذری جهرمی افزود: اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما را می‌بندد طبیعی است آنها دولت تروریستی هستند و تروریست‌هایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم، اما اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ آیا عرصه رسانه بین‌المللی است و حضور جریان‌ساز مورد تاکید رهبری را نباید ببینیم؟

***

محمد حسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه ۹ کمیسیون تخصصی مجلس در جلسات امروز آنها خبر داد و گفت که تا ماه آینده تکلیف ریاست دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها مشخص می‌شود.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

نماینده سپیدان: آیا ارزش درختان زاگرس به اندازه یک بالگرد نیست؟

نماینده بجنورد: فدراسیون سوارکاری اقدام به واردات خلاف قانون اسب می‌کند

پژمانفر: باید به جای برجام درباره خروج از NPT صحبت شود

منتظری: کارنامه مجلس توسط نخبگان ارزیابی شود

دلخوش: مطالبات معلمان حق‌التدریسی‌ گیلان پرداخت نشده است

صباغیان: بود و نبود دستگاه‌های نظارتی تفاوتی نمی‌کند

***

صبح امروز جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی  برای رسیدگی به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار حذف آزمون ورودی برای استخدامشان هستند که به باور آنها این وضعیت مشکل آفرین خواهد شد.

همچنین یک عضو هیات رییسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور را قرائت کرد.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی مجلس که به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی وضعیت تولیدات کشاورزی، دامی و اهداف پیش‌رو در سال «جهش تولید» و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات فضای مجازی، اپراتورهای کشور و اقدامات انجام شده گزارشاتی به نمایندگان ارائه کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار