رییس کل دادگستری ایلام از کاهش ۱۰ درصدی پدیده طلاق در استان طی سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ خبر داد و گفت: میزان خودکشی های ثبت شده در استان نیز طی مدت یاد شده ۱۷ درصد کمتر شده است.
کد خبر: ۸۶۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳ 22 June 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ علی دهقانی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: مردمی بودن، انقلابی بودن، انقلابی عمل کردن و مبارزه همه جانبه با فساد در دوره جدید مدیریت دستگاه قضا مورد تاکید قرار گرفته است.

وی یکی از اولویت های دادگستری استان را رسیدگی به پرونده های بجا مانده از سال های گذشته عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۱۲۴ هزار و ۲۴۳ پرونده به محاکم قضایی استان وارد شد که در مجموع ۱۲۹ هزار و ۵۶۹ پرونده مورد رسیدگی و مختومه شد که از این تعداد پنج هزار و ۳۲۶ پرونده مربوط به سال های قبل بوده است.

رییس کل دادگستری ایلام یادآور شد: هم اکنون ۱۵ هزار و ۴۱۶ پرونده در محاکم قضایی استان در حال رسیدگی است.

دهقانی تاکید کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته تعداد پرونده ها در دادسراها ۲۲ درصد، دادگاه ها ۲۶ درصد و دادگاه های تجدیدنظر ۶۹ درصد کاهش یافته و مختومه شده است.

وی اضافه کرد: ۲۳ هزار و ۷۵۲ پرونده معوق مربوط به قبل از اول مهرماه سال ۹۸ در استان وجود داشت که با تلاش های صورت گرفته تنها سه هزار و ۵۸۰ پرونده باقیمانده است که از این تعداد نیز ۸۷ درصد مربوط به شعب اجرای احکام هستند.

رییس کل دادگستری ایلام راه اندازی سامانه سنا به منظور سرعت بخشی به فرآیند دادرسی را از برنامه های دستگاه قضا عنوان کرد و گفت: ابلاغ های قضایی در این شیوه به شکل الکترونیک در اختیار افراد قرار می گیرد و بر اساس آخرین ارزیابی ها تاکنون ۸۲ درصد ابلاغ های قضایی در ایلام با استفاده از سامانه سنا به شکل الکترونیک انجام می شود.

دهقانی ادامه داد: مدت زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در استان کمتر از میانگین کشوری است بطوریکه در کشور ۶۷ روز ولی در ایلام این مقدار ۴۲ روز است.

وی مدت زمان رسیدگی به پرونده های حوزه بازرسی کشور را ۸۵ و در ایلام ۴۹ روز عنوان کرد، ضمن اینکه در دادگاه خانواده این مدت در میانگین کشوری ۶۷ روز ولی در ایلام ۲۵ روز است.

رییس کل دادگستری ایلام توسعه شوراهای حل اختلاف و تقویت روحیه صلح و سازش با استفاده از ظرفیت بزرگان و مصلحان ایلات و طوایف را از برنامه های دستگاه قضا برشمرد و یادآور شد: ۹۵ درصد پرونده های ارجاع شده به معاونت شوراهای حل اختلاف استان مختومه و ۳۵ درصد پرونده ها از طریق صلح و سازش مختومه شده اند.

دهقانی از کاهش آمار چهار جرم نخست استان طی سال گذشته به نسبت دوره مشابه سال ماقبل خبر داد و گفت: جرایمی همچون توهین و افترا، ضرب و جرح، تهدید و صدمه بدنی غیرعمد با کاهش روبرو بوده ایم.

وی همچنین از کاهش ۱۰ درصدی پدیده طلاق در استان طی سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ خبر داد و گفت: میزان خودکشی های ثبت شده در استان نیز طی مدت یاد شده ۱۷ درصد کمتر شده است.

رییس کل دادگستری ایلام مبارزه با زمین خواران و تعدی کنندگان به اراضی ملی را مورد تاکید قرار داد و افزود: ۶۰۷ هکتار از اراضی ملی پارسال رفع تصرف شد و یک هزار و ۵۰۰ هکتار از واگذاری های صورت گرفته نیز ابطال شد.

دهقانی توسعه مراکز پزشکی قانونی را از نیازهای استان عنوان کرد و اظهار داشت: سال گذشته در شهرستان های دره شهر، دهلران و چرداول مرکز پزشکی قانوند دایر شد و همزمان با هفته قوه قضاییه امسال این مرکز در شهرستان ایوان راه اندازی می شود.

وی ایجاد سال تشریح اجساد در شهرستان دهلران، آزمایشگاه پاتولوژی در مرکز استان و آزمایشگاه سم شناسی در پزشکی قانونی ایلام را از برنامه های دستگاه قضا به منظور سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده ها و کاهش اطاله دادرسی عنوان کرد.

رییس کل دادگستری ایلام با اشاره به مطالبه مردم برای انتقال زندان مرکزی ایلام گفت: موانع این انتقال به مکان جدید تا حد زیادی فراهم شده و این فرآیند به تدریج انجام خواهد شد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار