در گفت و گوی اختصاصی تابناک با دکتر حسین رضایی مطرح شد
تابناک گیلان/ حقوقدان برجسته دارای سابقه قضایی، هرگز راجع به موضوعی که اسناد مضبوط در پرونده را ملاحظه نکرده و اشرافی بر آن ندارد اظهارنظر صریحی نمی‌کند اما آقای شاه حسینی بدون رویت مدارک تیغ تیز انتقاد بر پیکر رکن قضایی فدراسیون و محکومان آن ساییده... متن ماده ۳ قانون آئین دادرسی مدنی از ابتدای دوران دانشجویی به یک رهرو طالب علم حقوق آموزش داده می‌شود.
کد خبر: ۸۶۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳ 22 June 2020
 
 
تابناک گیلان/ حقوقدان برجسته دارای سابقه قضایی، هرگز راجع به موضوعی که اسناد مضبوط در پرونده را ملاحظه نکرده و اشرافی بر آن ندارد اظهارنظر صریحی نمی‌کند اما آقای شاه حسینی بدون رویت مدارک تیغ تیز انتقاد بر پیکر رکن قضایی فدراسیون و محکومان آن ساییده... متن ماده ۳ قانون آئین دادرسی مدنی از ابتدای دوران دانشجویی به یک رهرو طالب علم حقوق آموزش داده می‌شود.
 
 

مصاحبه اخیر عبدالرحمان شاه حسینی، رییس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، علیه آرای کمیته استیناف به خصوص رای تجدیدنظر علی کفاشیان که منجر به کاهش محرومیت پنج ساله وی به یک سال شد، واکنش‌های بسیاری در میان اهالی فوتبال به خصوص متخصصان مسائل حقوقی جامعه در پی داشت.

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که صالحی رییس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال تا کنون در مواجهه با این انتقاد‌ها سکوت کرده است، کارشناسان و قضات زیادی حرف‌های شاه حسینی را فاقد پایه‌های حقوقی می‌دانند و به آن ایراد‌های اساسی وارد می‌کنند.

در یکی از مهمترین این واکنش‌ها، دکتر حسین رضایی استاد دانشگاه و قاضی باسابقه دیوان عالی کشور در گفتگو با سایت تابناک راجع به انتقاد از رای صادره در پرونده علی کفاشیان و عباس ترابیان، نکات مهمی را مطرح کرد.

انتقاد شدید قاضی برجسته دیوان عالی کشور علیه شاه حسینی: پرونده فساد فوتبال در کمیسیون اصل نود چه شد؟ در فوتبال چند سفر خارجی رفتید؟ همایش کیش و هتل لوکس تهران چه سودی برای کمیته انضباطی داشت؟

دکتر رضایی در خصوص ادعا‌های رئیس اسبق کمیته انضباطی به خبرنگار تابناک گفت: باعث حیرت و شگفتی و در عین حال ناراحت کننده است شخصی که سال‌ها در مسند ریاست کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بوده و به عنوان حقوقدان برجسته معرفی می‌شود، به مبانی حقوق شکلی و آیین دادرسی ارکان قضایی آن فدراسیون، توجهی نداشته اند!

برای این حرفم چند دلیل دارم: اولا کمیته استیناف یک مرجع تجدید نظر است و حدود صلاحیت آن محدود به همان موضوعات تحت رسیدگی در پرونده است، نه همه تخلفات محتمل اشخاص، بنابراین به حکم قاعده «اثبات شی نفی ماعدا نمی‌کند» رای آن کمیته سند برائت متهمین پرونده، نسبت به سایر اتهامات احتمالی نیست. ثانیا حقوقدان برجسته درخور شخصیتی است که به واسطه خلق آثار پژوهشی قابل توجه و خدمات شایان قضایی و یا ارائه دکترین و آموزه‌های حقوقی، از سوی جامعه حقوقی و نه خود شخص با این وصف مخاطب قرار گیرد. حقوقدان برجسته التفات دارد که در مورد نصوص قانون اساسی از واژه اصل استفاده می‌شود، نه آنکه اصل سی و هفتم را ماده ۳۷ بیان دارد.

دکتر حسین رضایی در ادامه به دیگر ایرادات این انتقاد‌ها از زبان شاه حسینی پرداخت و افزود: حقوقدان برجسته دارای سابقه قضایی، هرگز راجع به موضوعی که اسناد و مدارک مضبوط در پرونده را ملاحظه نکرده و اشرافی بر آن ندارد، اظهارنظر صریحی نمی‌کند. متن ماده ۳ قانون آیین دادرسی مدنی از ابتدای دوران دانشجویی به یک رهرو طالب علم حقوق آموزش داده می‌شود تا بداند به عنوان حقوقدان، مستدل و مستند سخن بگوید، نه آنکه بر اساس یافته‌های ذهنی خود سخن براند و حکمی صادر کند.

این قاضی برجسته دیوان عالی کشور با ذکر این نکته که قاضی اسبق کمیته انضباطی بدون آنکه در پرونده مذکور، دفاعیات و مدارک ارائه شده را دیده باشد تیغ تیز انتقاد بر پیکر رکن قضایی فدراسیون و محکومان آن ساییده، گفت: موضوع دیگر اینکه بین فرجام خواهی به عنوان طریق فوق العاده اعتراض به رای و تجدیدنظرخواهی تمایز آشکار وجود دارد. مرجع تجدیدنظر، حق دارد رای مورد اعتراض را نقض یا تایید یا اصلاح نماید، و ادعای اینکه مرجع تجدید نظر باید رای را فقط تایید و نقض نماید و نمی‌تواند میزان مجازات یا تنبیه را کاهش دهد، دور از منطق حقوقی و خلاف مقررات دادرسی و حاکی از بی توجهی به مبانی حقوق شکلی است که صد البته چنین اظهارنظری از سوی ایشان که یک روز هم در محاکم تجدیدنظر استان و یا دیوان عالی کشور و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال خدمت نکرده است، بعید نیست.

وی ادامه داد: در تعداد زیادی از پرونده‌های حقوقی و کیفری، مرجع تجدید نظر در جهت تعادل بین مجازات (در خصوص تخلفات انضباطی فوتبال تنبیه) با جرم یا تقصیر مبادرت به تقلیل میزان مجازات و تنبیه مقرر در رای تجدید نظر خواسته می‌نماید. سلامت و عزت نفس چهار عضو حقوقدان کمیته استیناف با سوابق درخشان بر همکاران قضایی پوشیده نیست و همواره بدون توجه به تعلق خاطر به رنگ لباس و تیم و گروه و اشخاص، دادرسی منطبق با قوانین و انصاف را داشته اند.

قاضی رضایی در ادامه، رییس سابق کمیته انضباطی فدراسیون را خطاب قرار داده و گفت: جناب آقای شاه حسینی، اگر داعیه مبارزه با فساد را داشته و دارید، چرا از فدراسیون فوتبال کناره گیری کردید؟ شما که یک بار با تمام قوا کمک و همراه کمیسیون اصل نود مجلس محترم شورای اسلامی در پرونده فساد در فوتبال بودید، نتیجه آن پرونده چه شد؟ چرا یکباره خاموش شدید؟ شما که مدافع حقوق بیت المال و مبارز فساد هستید، در زمان ریاست بر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چند بار سفر خارجی رفته اید؟ آیا پرونده‌های انضباطی در ممالک خارجه وجود داشته است که باید مشرف می‌شدید؟ آیا در زمان صدارت شما، برای اصلاح آیین نامه وقت انضباطی لازم بود که همایشی با حضور روسای کمیته‌های انضباطی سراسر کشور در هتل بلوار خیابان کشاورز تشکیل شود و یا آنکه به همین منظور با تعدادی کمتر جلسات اصلاح در جزیره کیش تشکیل شود؟ آیا لازم بوده است پول بیت المال را این گونه صرف کنید؟ آیا بالاخره آیین نامه‌ای هم اصلاح شد؟

دکتر حسین رضایی در انتهای این گفت و گو با تابناک، خطاب به عبدالرحمان شاه حسینی گفت: همکار سابق قضایی عزیز، اگر اعتقاد به تلاش برای اعتلای فوتبال دارید، باید آستین همت بالا زد، نه آنکه به شوق شهرت رسانه‌ای با انتقادات نافرجام، به عنوان حقوقدان برجسته اظهارنظر کرد. یک حقوقدان قبل از اظهار هر سخنی به پیامد‌های سخنش می‌اندیشد. بر حسب وظیفه خود و به حکم آیه شریفه «فذکر آن نفعه الذکری» سخنی راندم، خداوند پشتیبان مبارزین با فساد باشد، انشاءالله.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار