رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: موسوی: عراقچی در سمت معاونت می‌ماند / جزئیات جدید از وضعیت اعتبارنامه تاجگردون / انتقاد خباز به توهین علیه شخص دوم کشور / سپاه تا پایان امسال، یک پایگاه دائمی در اقیانوس هند ایجاد می‌کند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۶۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰ 22 June 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
موسس و برخی اعضای جمعیت امام علی بازداشت شدند

حساب توییتری جمعیت امام علی (ع) که در حوزه امور خیریه داوطلبانه فعال است، در خبری با اعلام بازداشت موسس این سازمان مردم نهاد نوشت: ساعتی پیش شارمین میمندی نژاد موسس جمعیت امام علی علیه السلام بازداشت شد. در ادامه این توییت آمده است: مرتضی کی منش مسئول رسانه‌ای جمعیت امام علی (ع) و کتایون افرازه بازرس علی‌البدل جمعیت امام علی (ع) نیز بازداشت شده‌اند. درهمین خصوص برخی فعالان رسانه‌ای از پلمپ دفتر این سازمان مردم نهاد خبر داده اند. جمعیت امام علی (ع) فعال در حوزه کمک‌های داوطلبانه در مناطق محروم و مناطق تحت آسیب‌های اجتماعی، همواره مورد انتقاد اصولگرایان بوده اند.

زاکانی: طبری عضو گروهک منافقین بود

علیرضا زاکانی نماینده‌ی مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پیامی در صفحه‌ی شخصی اش در توئیتر نوشت: «ابتدای انقلاب، اکبر طبری به دلیل فعالیت در گروهک منافقین دستگیر و زندانی شد، اما بعد از آزادی با ساده انگاری عده ای، فرماندار شهرستان نور مازندران شد و سپس با رابطه وارد نهاد قضایی گردید و با زبان بازی پله‌های ترقی و خیانت را یکی بعد از دیگری طی نمود؛ امان از نفوذ و غفلت».

تاج تهدید به افشاگری کرد

هدی تاج، رییس سابق فدراسیون فوتبال گفت: در خصوص قرارداد ویلموتس از جمله مبلغ، مدت قرارداد و وجه پرداخت شده، هجمه‌های نادرستی صورت گرفته که با توجه به این که پرونده در حال رسیدگی است، بعد از حکم نهایی فیفا، ناگفته‌هایی مطرح است که جهت استحضار مردم عزیزمان اعلام خواهد شد. رییس سابق فدراسیون فوتبال گفت: در خصوص قرارداد ویلموتس از جمله مبلغ، مدت قرارداد و وجه پرداخت شده، هجمه‌های نادرستی صورت گرفته که با توجه به این که پرونده در حال رسیدگی است، بعد از حکم نهایی فیفا، ناگفته‌هایی مطرح است که جهت استحضار مردم عزیزمان اعلام خواهد شد. «مهدی تاج» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگویی راجع به میزبانی در مسابقات آسیایی اظهار داشت: شرایط میزبانی رقابت‌های آسیایی در بخش‌های مختلف در حال تغییر است و این تغییرات در هیات رییسه AFC در حال بررسی و تصویب است. فدراسیون کشورمان در صورت تصویب و ابلاغ، باید شرایط اعلام شده را جهت میزبانی رعایت کند تا ان‌شالله فرصت‌های بیشتری در آینده حاصل شود.

امیرآبادی‌فراهانی: هیچ طرحی برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی در مجلس مطرح نیست

احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم در واکنش به برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر طرح مجلس یازدهم برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی، گفت: اصلا چنین طرح‌هایی در مجلس مطرح نشده است، قطعا مجلس از فضای کسب و کار و بستری که در فضای مجازی برای رونق آن ایجاد شده، حمایت خواهد کرد. وی افزود: از طرف دیگر، مجلس از هرگونه کسب و کاری که در فضای مجازی ایجاد شده و باعث رونق تولید و درآمد مردم و اشتغالزایی شود، حتما حمایت می‌کند، اما قاطبه نمایندگان در مقابل اشاعه فحشا و به خطر افتادن کیان خانواده و اخلاق در خانواده و نیز به خطر افتادن زندگی مردم کوتاه نمی‌آید و از مسئولان دولتی نیز می‌خواهد که در این زمینه برنامه داشته و آن را به مجلس ارائه دهند. عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: آنچه که آقای قالیباف نیز خطاب به وزیر ارتباطات مطرح کرد، این بود که اولویت مجلس اقتصاد و فرهنگ است که از وی نیز خواست که در بحث اقتصاد دیجیتالی و اقتصاد الکترونیک برنامه‌ریزی داشته باشد.

بازگشت عادل فردوسی پور به اجرا

پس از گذشت دو سال از تعطیلی برنامه «نود» فردوسی پور با یک برنامه اینترنتی به عرصه اجرا بر می‌گردد. تهیه کنندگی این برنامه بر عهده شخص فردوسی پور خواهد بود و به صورت هفتگی پخش می‌شود. فردوسی پور پس از تعطیلی برنامه «نود» ویژه برنامه «کلاسیکو» را با اجرای پژمان جمشیدی در بستر سامانه‌های VOD تهیه کرد.

دادستان کل: درصورت فساد یک دستگاه، به ما اطلاع دهید؛ در فضای مجازی منتشر نکنید

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در یک برنامه تلویزیونی گفت: درصورت فساد یک دستگاه به ما اطلاع دهید و در فضای مجازی منتشر نکنید. البته این گزارشات مستدل باشد. قطعا این گزارش‌ها دنبال می‌شود. اگر می‌خواهیم از اقدامی نتیجه بگیریم باید به قوه قضاییه مراجعه کنیم.

پول ۵ محموله بنزین صادراتی به ونزوئلا دریافت و به خزانه واریز شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درآمد حاصل از صادرات بنزین به کشور ونزوئلا به خزانه کشورمان واریز شده است و مشکلی وجود ندارد. علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به توان صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به سایر کشور‌ها گفت: برای فروش فرآورده‌های نفتی مصداق بارز ارسال ۵ نفتکش ایرانی حامل بنزین به کشور ونزوئلا است. وی که با باشگاه خبرنگاران گفتگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که با وجود تحریم‌های بانکی و تبادل مالی در جهان چطور مبلغ فروش بنزین به ونزوئلا را دریافت کرده ایم؟ گفت: برای دریافت پول بنزین‌های فروش رفته به ونزوئلا مشکلی نداریم و پول ۵ نفتکش ارسالی به خزانه کشور واریز شده است. این رقم تحت عنوان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت در خزانه قرار می‌گیرد.

سپاه تا پایان امسال، یک پایگاه دائمی در اقیانوس هند ایجاد می‌کند

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: به دنبال ایجاد پایگاه دائمی در اقیانوس هند نیز هستیم و این مهم را تا پایان امسال عملیاتی خواهیم کرد. سردار تنگسیری گفت: این حضور در مسیر تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای تحقق ظرفیت‌های نیروی دریایی راهبردی است و ما با تأمین امنیت و ایجاد پایگاه دائمی در اقیانوس هند، بستر بهتری را برای حضور ویژه‌تر صیادان و واحد‌های صید صنعتی کشورمان در اقیانوس‌ها فراهم خواهیم کرد.
 
چرا تصویری از جسد قاضی منصوری منتشر نشده است؟

صبح امروز تصاویری تازه از غلامرضا منصوری منتشر کرد که نشان می‌دهد هیکل و درشتی اندام منتسب به آقای منصوری با تصاویر پس از مرگ او همخوانی ندارد. با وجود گذشت سه روز از حادثه مرگ قاضی متواری غلامرضا منصوری گمانه زنی‌ها درباره چگونگی وقوع این ماجرا همچنان ادامه دارد. در این برخی کاربران هم در شبکه‌های اجتماعی با بازنشر تصویر اولیه حمل جسد منتسب به این قاضی سابق دستگاه قضا نوشته اند که چرا هیچ عکسی از جسد قاضی غلامرضا منصوری منتشر نشده است؟ آیا پرت شدن از پنج طبقه موجب انهدام جسد می‌شود؟ دست و پای جنازه پس کجاست؟این در حالی است که خبرگزاری میزان صبح امروز تصاویری تازه را از غلامرضا منصوری منتشر کرد که نشان می‌دهد هیکل و درشتی اندام منتسب به آقای منصوری با تصاویر پس از مرگ او همخوانی ندارد. /اعتماد آنلاین
 
همتی: نوسان‌های اخیر بازار ارز شوک‌های گذرا است

رییس کل بانک مرکزی:نوسان‌های اخیر بازار ارز را شوک‌های گذرا و موقتی است. قیمت واقعی ارز در سامانه نیما قابل رصد است و امروز زیر ۱۶ هزار تومان معامله شده است. تمام تلاش خود را برای کنترل بازار ارز انجام می‌دهیم تا تعادل به این بازار بازگردد. اگر احساس شود نوسان بلندمدت خواهد بود در بازار ارز مداخله می‌کنیم.
 
کنایه عباس عبدی به مجلس جدید

عباس عبدی در خصوص اهمیت مرکز پژوهش‌های مجلس توضیحاتی ارائه کرد و گفت: متأسفانه بعید می‌دانم مجلس جدید، خود را نیازمند چنین مرکزی بداند!عباس عبدی به روزنامه شرق گفت: اگر یک مجلس استاندارد با ویژگی‌های مرسوم و معمول را در نظر بگیریم طبعا مجلسی حزبی خواهد بود و مراکز پژوهشی نیز در مقام ارائه خدمت پژوهشی به احزاب هستند، احزاب نیز ایده‌های خود را براساس یافته‌های این مراکز تدوین و ارائه می‌کنند. اما چون در ایران مجلس حزبی نداریم و تک‌تک نمایندگان نیز هیچ‌گاه نمی‌توانند بر همه امور مسلط باشند بنابراین مرکز پژوهش‌ها می‌تواند کمکی برای نمایندگان باشد تا تصمیم‌گیری و انتخاب‌های بهتری داشته باشند.

وی گفت:گرچه به نظر من در مجلس ایران این حد استفاده از پژوهش نیز انجام نمی‌شود و مرکز پژوهش‌های مجلس هم خیلی نمی‌تواند آنگونه که باید و شاید بر تصمیمات نمایندگان مؤثر باشد، این را از روی مصوباتی که در مجلس تصویب می‌شود، می‌توان مشاهده کرد.به نظرم مرکز پژوهش‌های مجلس کارهای کارشناسی و گزارش‌های خوبی ارائه می‌کند و کمک‌هایی که به نمایندگان می‌کنند خوب است و باید این امر تقویت شود حتی اگر نمایندگان استفاده نکنند. البته فکر می‌کنم مرکز پژوهش‌ها در مقاطعی به ابزار سیاسی یک جناح خاص نیز تبدیل شود؛ به‌خصوص در مقاطع اولیه تأسیس آن این اتفاق افتاد. با همه اینها امیدواریم مرکز پژوهش‌ها بتواند در اصلاح تصمیم‌گیری‌ها کمک کند ولی متأسفانه بعید می‌دانم مجلس جدید، خود را نیازمند چنین مرکزی بداند.
 
کنایه به احمدی نژاد؛ با کاپشن ساده آمد از بوتاکس سر در آورد!

سلیمی نمین در کنایه ای به رئیس جمهور سابق گفت احمدی نژاد با یک کاپشن ساده آمد اما سر از بوتاکس در آورد.عباس سلیمی نمین کارشناس سیاسی و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در مورد احمدی نژاد گفت: او که مدعی ساده زیستی بود و با کاپشن ساده ای آمد از بوتاکس سر در آورد.وی در مورد شخصیت احمدی نژاد تصریح کرد که وی شخصیتی کاملا غیر قابل اتکا دارد. از این رو دیگر فرصتی برای ظهور احمدی نژاد دیگر نیست.
 
قوامی: اصلاح‌طلبان فعلا فردی در قد و قواره ریاست‌جمهوری ندارند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعلا اصلاح‌طلبان فردی در قد و قواره ریاست جمهوری ندارند، گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پایگاه خود را به حراج نگذارند. اگر آنها از فردی غیراصلاح طلب حمایت کنند، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند.حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدناصر قوامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلیل شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم،‌ عملکرد دولت در ضربه به پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را بی‌تاثیر ندانست و گفت: اصلاح‌طلبان زیادی هم در این انتخابات ثبت‌نام نکرده و کسانی هم که ثبت‌نام کردند، ردصلاحیت شدند.وی اضافه کرد: ۱۳۰- ۱۴۰ نفر به نام اصلاح‌طلبان وارد مجلس دهم شدند ولی حاضر نشدند در مجلس همراه اصلاح طلبان باشند. پایگاه رای اصلاح‌طلبان همچنین به دلیل عملکرد فراکسیون امید آسیب دید و نتیجه همه این عوامل، استقبال سرد این پایگاه از انتخابات مجلس یازدهم شد.

قوامی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: روحانی اصلاح‌طلب نبود ولی اصلاح‌طلبان از وی حمایت کردند و با این کار پایگاه اجتماعی خود را به حراج گذاشتند. مردم هم یادشان نرفته است در سال ۹۴ به افرادی رای دادند ولی آنها عملکرد موفقی در مجلس دهم نداشتند. با این حال اگر اصلاح طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری پایگاه خود را به حراج نگذارند، می توانند این پایگاه را به پای صندوق رای بیاورند. اگر اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ از فردی غیراصلاح طلب حمایت کنند، اشتباه بزرگی مرتکب شده و بیشتر آبروی خود را می برند.
 
انتقاد خباز به توهین علیه شخص دوم کشور

عضو حزب اعتماد ملی گفت: ع فضا به نحوی شده است افراد به خود اجازه می‌دهند که به دومین شخصیت نظام با هر ادبیاتی و حتی ادبیات توهین‌آمیز، اعتراض کنند. خباز عضو حزب اعتماد ملی و معاون سابق معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور در واکنش به تخریب‌های صورت‌گرفته علیه رئیس‌جمهور گفت: طبق اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی فقط نماینده مجلس در چارچوب وظایف نمایندگی، مصونیت قضایی دارد به عبارت دیگر نماینده مجلس در ایفای نقش نمایندگی می‌تواند در همه مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کند و هیچ دستگاهی نمی‌تواند به دلیل اظهارنظر نماینده، وی را تحت تعقیب قرار دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در قانون اساسی برای مقامات دیگر چنین موردی نیامده است البته طبق همین قانون رئیس‌جمهور دومین فرد کشور است، به عبارت دیگر بعد از رهبری رئیس‌جمهور اولین فرد کشور محسوب می‌شود به همین دلیل در قانون اساسی برای اینکه جایگاه ریاست جمهوری حفظ شود، آمده است که برای سوال از رئیس‌جمهور حداقل یک چهارم نمایندگان باید تقاضا کنند، در صورتی که برای سوال از هر وزیر یک نماینده هم می‌تواند درخواست کند.
 
میرلوحی: اصلاحات مجانی به دست نیامده است

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نسبت به موضوعات کشور بی‌تفاوت نیستند، گفت: اصلاحات مجانی به دست نیامده است. اصلاح‌طلبان برای حضور در صحنه همیشه هزینه داده‌اند. هیچ وقت دنبال راحتی و کنار نشستن نبوده‌اند، اما بعضی وقت‌ها با وجود این هزینه‌ها نتیجه نگرفته‌اند، اما مسئولیت ملی خود را انجام می‌دهند. «سید محمود میرلوحی» روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا همچنین افزود: کسی نمی‌تواند بگوید مردم از اصلاحات عبور کرده‌اند، چون در انتخابات ۹۸ آن‌ها به سمت اصولگرایان هم نرفتند و اصولگرایان از همان رای حداقلی و ثابت خودشان استفاده کردند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یادآور شد: به عنوان جریانی ریشه‌دار پیروز سه انتخابات گذشته بودیم و حق داشتیم در این انتخابات با مطالعه و ارزیابی فضای سیاسی کشور تصمیم بگیریم، لذا شورای‌عالی در این دوره ارزیابی خود از فضای سیاسی کشور را صادقانه با مردم در میان گذاشت. میرلوحی گفت: در انتخابات پرشور و بسیار مهم سال ۹۶ مردم به صحنه آمدند و ۶ ماه بعد از آن اتفاقات دی ۹۶ رخ داد و به دنبال آن حوادث طبیعی و غیر طبیعی سال‌های ۹۷ و ۹۸ را شاهد بود، این مباحث تاثیر زیادی در اراده و حس مشارکت مردم داشت.وی وضعیت اصلاح‌طلبان پس از انتخابات دوم اسفندماه ۹۸ مجلس شورای اسلامی گفت: در این دوره از فرایند انتخابات مجلس، شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان کار جدیدی انجام داد که در دوره‌های قبل انجام نداده بود. این شورا اعلام کرد فقط نامزد‌های اصلاح‌طلب را برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند.
 
واکنش اردشیر زاهدی به ماجرا‌های کتاب بولتون

اردشیر زاهدی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: جان بولتون دلقک جایی در کتابش می‌گوید بعد از ماجرای گلوبال هاوک آماده حمله به ایران بودیم که «رای ترامپ» را زدند چه خوب شد که به ایران‌ما حمله نکردید! وگرنه سربازان ایران نسل ترامپ حرامزاده و شما آفتابه‌کش هایش را یکجا نابود می‌کردند.
 
جزئیات جدید از وضعیت اعتبارنامه تاجگردون

عضو کمیته بررسی اعتبارنامه منتخب گچساران از ارسال گزارش نهایی اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق خبر داد. حجت الله فیروزی عضو کمیته پنج نفره بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون از جلسه ۸ ساعته امروز کمیته به منظور بررسی پرونده غلامرضا تاجگردون و اتمام تحقیقات این کمیته خبر داد. او افزود: جلسه ما با مجموعه‌های نظارتی انجام شده و فعلا نیازی به مکاتبات کتبی برای برگزاری جلسه با شورای نگهبان نیست. فیروزی بیان کرد: ما درباره پرونده آقای تاجگردون به اطلاعات کاملی رسیدیم و امشب گزارش نهایی آماده شده و به کمیسیون تحقیق ارائه می‌شود. او ادامه داد: فردا کمیسیون تحقیق ساعت ۴ عصر جلسه خواهد داشت و برای ارائه گزارش به صحن علنی به جمع بندی خواهیم رسید. فیروزی گفت: با توجه به اطلاعات به دست آمده نیازی به برگزاری جلسه با شورای نگهبان نخواهد بود.
 
موسوی: عراقچی در سمت معاونت می‌ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به شایعات مطرح شده در روز‌های اخیر درخصوص ماموریت سیدعباس عراقچی گفت: ​​​​​​​وی در سمت معاون سیاسی وزارت امور خارجه به خدمت خود ادامه خواهد داد. سید عباس موسوی دوشنبه شب در گفتگو با خبرنگاران در اینباره افزود: وی قصد رفتن به ماموریت ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال انتصاب خود به مقام سفارت در آینده را رد نکرد و گفت: هنوز بسیار زود است و ان شاء الله پس از طی مراحل اداری و قطعی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار